Duurzaam Diervervoer: 30 Elektrische Nissan e-NV200 Dierentranporters Voor Dierenbescherming
Geschreven op 1-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in DierenMooi hoor. In Nederland rijden sinds kort 30 elektrisch aangedreven Nissans e-NV200 dierentransporters en zeven Mercedes-Benz Sprinters Bluetec Animal Rescue Vehicles van de Dierenbescherming rond.
Deze nieuwe generatie vervoermiddelen voor dierennoodhulp is mogelijk gemaakt door een extra schenking van de Nationale Postcode Loterij van bijna 2,7 miljoen euro.
De Animal Rescue Vehicles zijn bestemd voor het vervoer van grote groepen dieren en de dertig elektrische dierentransporters voor ritten met dieren zonder medische spoed. De speciaal ontwikkelde en ingerichte Animal Rescue Vehicles (ARV) zijn bedoeld voor situaties waarbij grote groepen dieren tegelijk vervoerd moeten worden. Dergelijke voertuigen bestaan momenteel niet. Het duurzame karakter komt onder meer tot uiting in het feit dat vele ritten met kleinere voertuigen worden bespaard door inzet van één ARV.
De stroom voor de dierentransporters wekt de Dierenbescherming op met 624 zonnepanelen die zijn gelegd op zes dierenopvangcentra in Amersfoort, Born, Klarenbeek, Hoofddorp, Zandvoort en Spijkenisse. Op het dak van de auto’s zelf is ook een zonnepaneel aangebracht waarop de binnenverlichting en het klimaatsysteem voor de laadruimte zijn aangesloten. De Dierenbescherming gaat de dierentransporters inzetten om de ongeveer 40 ambulances die zijn aangesloten bij de organisatie beschikbaar te houden voor spoedeisende hulp aan dieren.
De Animal Rescue Vehicles die de Dierenbescherming in gebruik neemt zijn bedoeld voor het vervoer van grotere aantallen dieren tegelijk. In het voertuig zijn drie compartimenten om diersoorten gescheiden te kunnen vervoeren. De indeling van de wagens is flexibel en kan naar behoefte worden ingericht. de laadruimte bestaat uit makkelijk en grondig te reinigen materialen, waardoor infectiegevaar vermindert. Met zeven Animal Rescue Vehicles garandeert de Dierenbescherming een verantwoorde landelijke spreiding.
Rijden op de zon! Dat is de gedachte achter het gedeeltelijk vernieuwde wagenpark van de Dierenbescherming, bestaande uit dertig volledig elektrische Nissans e-NV200 en zeven Mercedes-Benz Sprinters Bluetec. Voor dit doel arrangeerde het samenwerkingsverband NL Mobility, Verhagen Zonnepanelen en Mobilita Bedrijfswageninrichtingen een infrastructuur van oplaadpunten bestaande uit 27 laadpalen en drie supersnelladers bij de vestigingen van de Dierenbescherming die door zonne-energie worden gevoed. Die zonne-energie wordt opgevangen door 624 zonnepanelen verspreid over de daken van zes vestigingen van de Dierenbescherming. De opbrengst daarvan volstaat om het elektrische wagenpark van 30 elektrische auto’s het gehele jaar door te laten rijden. Rijden op de zon gaat voor Mobilita Bedrijfswageninrichtingen echter verder dan enkel het opladen van auto’s. Om de batterijen de aandrijving van de auto’s zoveel mogelijk te sparen, heeft Mobilita een speciale opbouw en interieurinrichting voor de dierentransporters ontwikkeld. Om de elektrische auto’s van de Dierenbescherming een landelijk bereik te bieden, is bemiddeld in een samenwerking met Fastned, het landelijke netwerk van supersnellaadpunten op basis van groene stroom.
Om de temperatuur en lucht aangenaam te houden voor de dieren wordt de klimaatregeling van de auto’s, evenals de interieurverlichting en zwaailampen gevoed door zonnecellen op het dak van de auto’s die Mobilita Bedrijfswageninrichtingen middels een aluminium frame op het dak van alle voertuigen monteerde.
Zie ook: Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport
Tags: Duurzaam
Dik zegt:
6 november 2015 om 11:00 | Permalink
Nationale Postcode Loterij verlengt samenwerking met Dierenbescherming
De Nationale Postcode Loterij heeft bekendgemaakt dat ze ook in de periode 2016 tot en met 2020 de Dierenbescherming zal steunen. De Dierenbescherming noemt de steun essentieel om op alle fronten voor een beter dierenwelzijn actief te kunnen blijven.
De Dierenbescherming ontvangt sinds 1996 jaarlijks 1,8 miljoen euro van de Nationale Postcode Loterij. In oktober is de samenwerking tussen beide organisaties geëvalueerd. De Raad van Commissarissen van de Postcode Loterij heeft daarna besloten de samenwerking voort te zetten. Mede dankzij deze steun kan de Dierenbescherming de komende vijf jaar doorgaan met haar noodzakelijke werk voor beter dierenwelzijn.
Recentelijk heeft de Dierenbescherming met een extra bijdrage van de Postcode Loterij zeven Animal Rescue Vehicles en dertig elektrisch aangedreven Dierentransporters aan kunnen schaffen. Hierdoor zijn de dierenambulances weer optimaal beschikbaar voor datgene waarvoor ze het hardst nodig zijn: acute dierennoodhulp.
Freddy zegt:
21 oktober 2017 om 12:48 | Permalink
Nissan e-NV200 Fridge Concept: Electric Refrigerated Van
The e-NV200 Fridge Concept adds a refrigerated compartment to the existing e-NV200 electric small delivery van to keep various perishable goods fresh while in transit.
The brand says the e-NV200’s size will make urban deliveries easier, since larger refrigerated delivery trucks are sometimes banned from stopping and parking in inner cities.
Although it’s a concept vehicle, Nissan’s language alludes to a production version of the e-NV200 Fridge Concept.
Erik van Erne zegt:
26 juli 2018 om 17:37 | Permalink
Nissan Unveils All-Electric Camper Based on The Nissan e-NV200
Motorhomes and campers are often associated with freedom. The idea that you can take your entire home on the road and explore the world is extremely appealing to many.
Electric campers would have the same appeal, but they could also push it to a whole new level.
Those vehicles are currently gas-guzzlers and all-electric versions could significantly reduce the cost of operation and the pollution from the segment.
To a certain degree, it could even elevate the level of freedom. With enough range, you could technically drive most of the day and park at a camping spot with service to charge overnight and then get back on the road the next day.
Erik van Erne zegt:
26 juli 2018 om 17:43 | Permalink
The Nissan e-NV200 WORKSPACe: The World’s First All-Electric Mobile Office
The WORKSPACe features a hidden coffee machine, wifi, wireless charging, a touch screen PC, mini fridge, smartphone lighting system and much more.
Erik van Erne zegt:
8 mei 2020 om 15:29 | Permalink
Nissan E-NV200 XL Voltia: Ideaal Voor Last-Mile Delivery
Door een langgerekte laadruimte te combineren met een verhoogd dak kunnen chauffeurs met de 8 vierkante meter grote bestelwagen gemakkelijk in- en uitladen met voldoende stahoogte. Nissan heeft ook de draaicirkel geoptimaliseerd.
De bedrijfswagen is uitgerust met een 40 kWh lithium-ion batterij en een on-board CHAdeMO-lader voor DC-snelladen. De zogeheten B-modus versterkt de vertraging als de bestuurder het motorpedaal loslaat, zodat het regeneratieve remsysteem tijdens het afremmen extra energie terugwint. De ECO-modus beperkt het vermogen van de elektromotor om energie te besparen. Als de B- en ECO-modus met elkaar samenwerken, kan de gebruiker nog meer emissievrije kilometers afleggen. Over de actieradius doet Nissan geen uitspraken.
Erik van Erne zegt:
28 september 2021 om 10:42 | Permalink
Nissan eNV200 London Taxi: Introducing a 21st-century icon for London
Nissan has unveiled a bold new vision for the future of the London ‘black cab’ and its 300,000 daily users – the Nissan NV200 London Taxi.
The eNV200 London Taxi will offer significantly reduced CO2 outputs compared to current taxi models — a focus in line with the Mayor Boris Johnson’s Air Quality strategy for London.
An all-electric e-NV200 concept is also set to undergo trials in the Capital.
Taxi versions of the NV200 have already been unveiled in Tokyo and it has also been chosen as the exclusive New York City ‘Taxi of tomorrow’. The NV200 London Taxi joins an exciting global Nissan vision for the private hire industry.
Erik van Erne zegt:
28 september 2021 om 10:46 | Permalink
Nissan presenteert de elektrische Townstar: de opvolger van de elektrische e-NV200
De Townstar zal in de verkoop gaan als bedrijfswagen- en personenwagenvariant, als gesloten bestelwagen en als stationwagen met hoog dak, en zal worden aangeboden in twee lengteversies en met vijf tot zeven zitplaatsen. Het voertuig deelt het platform met de nieuwe Renault Kangoo en Mercedes Citan.
Met dit in gedachten krijgt de nieuwe Nissan-bus dezelfde 44 kWh-batterij als het eerder genoemde duo. Ter vergelijking: de e-NV200 heeft tot nu toe maximaal 40 kWh aan boord. De elektrische Townstar zal naar verwachting worden geproduceerd in Maubeuge, Frankrijk, een van de competentiecentra voor bedrijfsvoertuigen van de alliantie van fabrikanten. Nissan heeft nog geen details gegeven over de marktintroductie en prijzen. Het is bekend dat de nieuwe Kangoo en Citan in 2022 beschikbaar zullen zijn als elektrische transporters.
Qua technische specificaties zijn voor de Townstar de volgende waarden gepubliceerd: het Japanse bedrijf combineerde een 44 kWh-accu met een elektromotor die 90 kW en 245 Nm produceert. Dit is meer vermogen dan de Kangoo en Citan, die beide 75 kW hebben. Nissan geeft een actieradius van maximaal 285 kilometer maar wijst erop dat homologatie nog in behandeling is. De fabrikant spreekt ook vrij algemeen over het feit dat hij het model heeft uitgerust met intelligent energiebeheer en effectieve batterijkoeling.