Anders Bekeken

Herbestemming Oude Lekbrug Vianen: Een Circulair Plan by cepezed

Geschreven op 5-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Architectenbureau cepezed heeft een plan ontworpen voor het volledige hergebruik van de oude Lekbrug bij Vianen. De boogbrug werd in 1936 voltooid als onderdeel van het Rijkswegenplan en was lang één van de belangrijkste verbindingen tussen het noorden en zuiden van Nederland.

Na ingebruikname van de direct naastgelegen Jan Blankenbruggen met een veel hogere capaciteit raakte de brug vanaf 2004 echter in onbruik.

Nadat verschillende partijen eerdere pogingen deden de brug te behouden, heeft een consortium bestaand uit architectenbureau cepezed, Expericon, Hollandia Infra, Mammoet en de IV-Groep de afgelopen tijd gezocht naar mogelijkheden tot volledige herontwikkeling en daarmee integraal hergebruik van de brug. In het plan worden de aanbruggen bebouwd met nul-op-de-meter-appartementen en komt onder de boog van de eigenlijke brug een horeca- en congrespaviljoen.

Duurzaamheid, circulariteit en uniciteit vormden belangrijke motieven voor het verkennen van de mogelijkheden. Restauratie en bebouwing voorkomen immers duizenden tonnen grotendeels onbruikbaar restmateriaal alsook kosten en energie voor ontmanteling en verwijdering. Daarnaast behoudt het plan waardevol industrieel en infrastructureel erfgoed, waarmee het bijdraagt aan de leesbaarheid en beleefbaarheid van de historie. Aanwending van de brug als basis voor energieneutrale woningen en een congrescentrum schept verder een krachtig nieuw en herkenbaar icoon voor hoe Nederland en zijn inwoners creatief en innovatief omgaan met en leven te midden van het alom aanwezige water. Het paviljoen en de woningen zelf kunnen ook als kenmerkende referentie voor innovatie, creativiteit en duurzaamheid gelden; ze komen efficiënt tot stand met een minimum aan lichtgewicht materialen, zijn technisch volledig toegerust op de vele specifieke uitdagingen van de locatie en zijn rijkelijk voorzien van daglicht en buitenruimte. Het uitzicht voor de bewoners is oer-Hollands en onvergelijkbaar.

De eigenaar van de brug, Rijkswaterstaat, heeft het consortium de afgelopen tijd de mogelijkheid gegeven het plan nader uit te werken op aspecten van onder meer techniek, financiën en regelgeving. Het kwam echter niet voorbij de bezwaren van de betrokken gemeenten, die concludeerden dat het niet past in de ruimtelijke plannen voor de uiterwaarden.

Het consortium met cepezed hoopt dat het plan alsnog inspiratie kan zijn voor soortgelijke kansen op andere plekken. Directeur Jan Pesman van cepezed: “Met de onvermijdelijke verdere modernisering raken er op uiteenlopende locaties geregeld prachtige oude bouwwerken buiten gebruik. Met slimme oplossingen zijn daarvoor vaak unieke nieuwe bestemmingen te bedenken en ontwerpen. Wij vinden het fantastisch aan zulke uitdagingen te werken; hergebruik geeft de historische setting extra gelaagdheid en de nieuwe functies een enorme meerwaarde. Bovendien is het gewoon duurzaam natuurlijk.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (606)
  • Agenda (3.071)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (58)
  • Bouwen-Klussen (773)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (481)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.241)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.224)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (742)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.225)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Prutsenderwijs Duurzaam Presteren: Over Het Wat, Waarom & Hoe by Egbert Dommerholt
  • Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
  • The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group
  • Fosfaatproductie In Dierlijke Mest Opnieuw Lager: Onder Het Fosfaatplafond – Onder EU-Norm
  • Minder En Duurzamer Verpakkingsmateriaal In Supermarkten: 20% Minder In 2025 by CBL
  • Zonnepark Vopak Met 320.000 Zonnepanelen Langs De A7 Bij Kolham In Midden-Groningen
  • HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti
  • Waterschap Vechtstromen Wil Zonnepanelen Op Tien Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)
  • Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS
  • Zonnepanelen Dak Remeha Apeldoorn Met 1.750 Zonnepanelen by BonGo Solar
  • Nederland Scoort Bijzonder Slecht In Europa Op Gebruik Duurzame Energie
  • BBC Planet Trailer by BBC Earth
  • Elektrische Mercedes MVP-Concept New V-Class: De Familie Bestelbus by Mercedes Benz Vans
  • Park 20|20 In Hooddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share
  • Cleaning Up The World’s Fastest-Growing Trash Problem: E-Waste by WEF
  • World Meteorological Organization (WMO) Confirms Past 4 Years Were Warmest On Record
  • Zonnepark Geefsweer Met 22.000 Zonnepaneln In Gebruik Genomen by SolarFields
  • Waterschap Brabantse Delta Wil 2.500 Zonnepanelen Op Rioolwaterzuivering Nieuwveer In Breda
  • Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop By DAF En VDL
  • Nederland Heeft Een Nieuw Eiland Voor Vogels En Vissen In Het Haringvliet: Bliek
  • Links

    Milieunet op..