google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Dutch Circular Textile Valley (DCTV): Op Weg Naar Een Circulaire Modebranche

Geschreven op 29-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Met de onthulling van een circulair T-shirt is de lancering van Dutch Circular Textile Valley (DCTV) een feit.

De DCTV is in het leven geroepen om de transitie naar een circulair kleding- en textielsysteem te versnellen.

Het shirt met daarop een circulair logo werd in ontvangst genomen door experts van Fashion for Good, Circle Economy, ABN Amro, MVO Nederland, Het Groene Brein en Modint. Samen vormen zij het versnellingsteam achter het nieuwe initiatief DCTV.

De lancering vond plaats in Circl, het circulair paviljoen van ABN Amro dat fungeert als een clubhuis voor iedereen die met circulaire materialen aan de slag wil. Professionele stakeholders uit de kleding- en textielindustrie met circulaire ambities kwamen voor de gelegenheid bij elkaar.

“Afgelopen jaar is hard gewerkt om dit icoonproject textiel binnen de Transitieagenda Consumptiegoederen van de Rijksoverheid uit te werken”, zegt initiatiefnemer Peter Koppert van Modint tijdens de lancering. “We hebben nu middelen voor een jaar, maar om de transitie van een lineair naar een circulair textiel- en modesysteem te realiseren heb je een lange adem nodig. Daarom hebben we een stevig bestuur in het leven geroepen. De doelstelling voor het komende jaar is om zes tot acht circulaire initiatieven en businessmodellen te versterken met kennis en groeikapitaal, om uiteindelijk impact te maken op de lange termijn.”

Om de ambities concreet te maken lanceert DCTV vier regionale hubs, elk met een eigen accent. Deze bevinden zich in Twente (vezel-recyclingtechnieken), Arnhem en Wageningen (circulair design en materialen), Amsterdam (business en brand development) en Tilburg (bedrijfskleding). De vier regio’s beschikken volgens DCTV zowel over een textielhistorie als toekomstperspectief. Het doel is dat er vanuit deze projecten nieuwe werkgelegenheid ontstaat in een circulaire ambacht- en maakindustrie. Maar hoe ziet die toekomst er precies uit? Keynote-spreker Douwe Jan Joustra van C&A Foundation heeft daar wel een idee over. Hij voorspelt dat het ‘delen’ van textiel in 2020 net zo populair zal zijn als de aanschaf van nieuwe textiel. “We moeten toe naar nieuwe manier van de denken en doen. Geen products as a service, maar lifestyle- en textiles-as-service.” Als voorbeeld noemt hij kledingbibliotheek Lena.

Een pionier op dit gebied is Bert van Son, één van de sprekers tijdens de verdiepingssessies. Zeven jaar geleden introduceerde hij met Mud Jeans een innovatief leaseconcept. Via social media maakt het merk consumenten deelgenoot van het productieproces. Video’s nemen hen mee op reis naar de recyclefabriek in Valencia en de jeansfabriek in Tunesie?. “Valt jullie iets op bij het zien van de video’s?” vraagt Van Son aan zijn publiek. “Alleen maar lachende mensen.” Zijn advies aan andere bedrijven: “Houd het ‘simple and lean’. Door relatief dicht bij huis te produceren kun je snel reageren en transparant blijven.” Op dit moment bestaan de Mud Jeans voor veertig procent uit gerecyclede materialen, in combinatie met biologische katoen. Het hoogste wat nu technisch haalbaar is. Maar Van Son steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken: “Als eerste merk een honderd procent gerecyclede jeans op de markt brengen.”

Verbinden is het sleutelwoord in de activiteiten van DCTV. Steeds meer partijen in de Nederlandse kleding- en textielindustrie willen hun milieu-impact verminderen. Ook de groep consumenten die kiest voor duurzaamheid groeit. De vraag hoe om te gaan met de grondstoffen is hierin van groot belang. De DCTV wil optreden als overkoepelend initiatief om deze ontwikkeling te bevorderen en samen met makers en bedrijven concrete stappen te maken. “Wachten op de vraag van de consument is de slechtste strategie die er is”, stelt Douwe Jan Joustra van C&A Foundation tijdens de lancering. Maar de klant gaat wél reageren op het aanbod.” Jeanine Butzelaar van Jolo Fashion Group en CleanDry vult aan: “Het is belangrijk dat we mensen de mogelijkheid geven om te kiezen. Waarom hebben de meeste webshops nog geen knop voor duurzaamheid? Bewust consumeren is een mind-set, het moet logisch worden.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.503)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Aardgasvrij Bospolder-Tussendijken In Rotterdam: 4,9 Miljoen Euro Rijkssubsidie Voor Rotterdam
  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • Links

    Milieunet op..