google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Medisch Centrum Zuyderland In Sittard-Geleen Winnaar Galjaardprijs 2021 by Logeion

Geschreven op 24-10-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 8 november 2021: Het project Belevende innovatieve communicatie rondom de coronacrisis in Medisch Centrum Zuyderland heeft de Galjaardprijs 2021 gewonnen.

Met dit project koos medisch centrum Zuyderland in Sittard-Geleen voor authentieke en persoonlijke communicatie over de impact van de coronacrisis.

Het publiek was het daarmee eens: 28,3% van de publieksstemmen was voor het project van Zuyderland. 3194 mensen brachten hun stem uit.

De Galjaardprijs wordt toegekend aan het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende communicatieproject uit het publieke domein.

“Tijdens de coronacrisis heeft het communicatieteam van Zuyderland een grote prestatie neergezet. Niet alleen door kwalitatief mooie producten is Zuyderland een inspirerend voorbeeld voor vakgenoten, zeker ook hoe de communicatie gepositioneerd werd.

Met weinig mensen en nauwelijks budget werd een imposante hoeveelheid communicatieproducten gerealiseerd. Daarbij is impact bewerkstelligd door een groot bereik, een autoriteitspositie in de regio te verkrijgen en bij te dragen aan het teamgevoel binnen het ziekenhuis door betrokken en persoonlijke interne communicatie.

Na de eerste beelden uit Italië heeft Zuyderland een communicatiecrisisplan gemaakt. Iedere dag een video-update vanuit het management en dagelijks een tv-programma met L1 (regionale omroep), waren een paar van de zichtbare uitingen.

Bestuur en zorgmedewerkers hebben op een open en authentieke manier gecommuniceerd. Met deze innovatieve vorm van crisiscommunicatie heeft Zuyderland laten zien dat communicatie verschil kan maken”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.

De Galjaardparel 2021 is toegekend aan een bijzonder project dat volgens de jury het verdient ook in de schijnwerper gezet te worden. Dit jaar is de Galjaardparel uitgereikt aan de Gemeente Rotterdam (Host City) voor de communicatie rond het Songfestival.

“Rotterdam is op een moderne en rauwe manier neergezet. Met Rotterdamse daadkracht hebben ze de organisatie van het Songfestival meegekregen in hun plannen. Ondanks de coronamaatregelen is Host City er in geslaagd een brug te slaan van het festival naar de Rotterdamse samenleving. Een prachtige prestatie die door schaal, bereik, omvang en zeker creativiteit uniek te noemen is, een ‘once in a lifetime experience’”, aldus juryvoorzitter Friso Fennema.

11 oktober 2021: Het UWV is één van de finalisten voor de Galjaardprijs 2021.De tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) is er om werkgevers die door de coronacrisis te maken hebben met omzetverlies tegemoet te komen.

Met de tegemoetkoming NOW kunnen werknemers met een vast of flexibel contract doorbetaald en in dienst gehouden worden. Zo blijven zo veel mogelijk banen behouden.

De NOW is nieuw, groots, ligt onder een vergrootglas en is aan vele wijzigingen onderhevig.

Dit, gecombineerd met werken onder hoge tijdsdruk, en de continue verbeterdrang van het team (de feedback van werkgevers werd verzameld om vervolgens de communicatie verder te segmenteren en optimaliseren) maakt(e) het tot een bijzonder, historisch, maar zeker ook inhoudelijk interessant communicatieproject.

CommunicatieProfessional van 2021 is geworden: Hans Faber, Namens de Familie. Hans is een communicatieprofessional die zich in de afgelopen periode heeft onderscheiden met een vernieuwende aanpak of creatieve oplossing. Zijn of haar inzet heeft aantoonbare impact gehad en is van betekenis geweest voor de opdrachtgever of de eigen organisatie. De CommunicatieProfessional van het Jaar is een boegbeeld voor het vakgebied met meer dan 10 jaar ervaring die de ontwikkeling van het communicatievak stimuleert en mensen meeneemt en inspireert. En daarmee een ambassadeur voor het vak en de vereniging.

CommunicatieTalent van 2021 is geworden: Skye van Gooswilligen, Rijkswaterstaat. Skye is de meest talentvolle jonge communicatieprofessional. De kandidaten zijn niet ouder dan 30 jaar. De winnaar wint onder andere een personal coaching sessie en de mogelijkheid zich een jaar lang actief te profileren als ambassadeur van het vak!

2 november 2018: De Friese Elfwegentocht van stichting FossylFrij Fryslân heeft de Galjaardprijs 2018 gewonnen, het beste communicatieproject in het publieke domein.

Volgens de vakjury is dit project op een bijzondere manier erin geslaagd om in korte tijd velen te mobiliseren die zich twee weken fossielvrij hebben verplaatst. En er is een beweging tot stand gekomen die ook vandaag nog steeds doorgaat.

Juryvoorzitter Guido Rijnja: “Velen voelen zich eigenaar van het doel om andere energiebronnen aan te spreken. Waar Den Haag nog worstelt met hoe klimaatvraagstukken in praktijk te brengen, is Friesland al aan de slag gegaan.”

Bouwe de Boer, projectleider FossylFrij Fryslân en initiatiefnemer van de Elfwegentocht, is trots: “Het leuke van dit project was: het ging nooit over geld, maar over passie, over iets doen met je hart. En dat heeft voor zoveel betrokkenen gezorgd, waardoor de Elfwegentocht een succes is geworden. We hebben gisteren besloten dat we het weer gaan doen en meer gaan doen. In 2019 komt er weer een Elfwegentocht!”

Het project ‘Mag ik bij jou wonen?’ van Oosterbreedte, in opdracht van jeugdzorgorganisatie Jarabee, won de publieksprijs. Er zijn in totaal 4.335 stemmen uitgebracht en ‘Mag ik bij jou wonen?’ kreeg 44 procent van de stemmen. “Vandaag ging het over vertrouwen en we hebben deze prijs gewonnen, omdat we veel vertrouwen van onze opdrachtgever hebben gekregen om ons idee uit te voeren. Een prijs is natuurlijk fantastisch, maar het gaat niet om ons. Het gaat om het doel dat we nastreven: het werven van pleegouders”, aldus Tom Schooltink, partner bij Oosterbreedte.

24 oktober 2018: De Friese Elfwegentocht is één van de vijf genomineerden voor de Galjaardprijs 2018. De Galjaardprijs is dé communicatie­prijs voor publieke en inspirerende campagnes.

De winnaar van de Galjaard-publieksprijs wordt op 1 november tijdens de Galjaarddag bekendgemaakt. De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum, ‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van de gemeente Rotterdam, ‘Elfwegentocht’ van de Stichting FossylFrij Fryslân, ‘Mag ik bij jou wonen van Oosterbreedte’ en ‘Ik teken voor 80’ van 1Twente, TC Tubantia en8 de gemeente Enschede zijn de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2018.

De Galjaarddag is inmiddels een niet meer weg te denken traditie binnen Logeion. De dag is vernoemd naar een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO), een voorloper van Logeion.

Chiel Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag en vooral opleider. Met de Galjaarddag houden we zijn inzet voor het communicatie vak levend in de vorm van een praktijkcongres en de jaarlijkse uitreiking van de Galjaardprijs. De Galjaarddag staat in het teken van inspirerende initiatieven in de publieke communicatie en de ontwikkelingen die relevant zijn voor ons vak.

De Galjaardprijs wordt ieder jaar uigereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie, dus breder dan alleen overheidscommunicatie.. Voor de Galjaardprijs gelden drie criteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impact qua resultaat. U kunt hier stemmen op de Friese Elfwegenmtocht.

Zuyderland live! heeft in 2017 de Galjaardprijs en publieksprijs gewonnen. Voor de publieksprijs werden in totaal 6426 stemmen uitgebracht en Zuyderland live! kreeg 38,7% van de stemmen. Zuyderland live! laat zien dat je met lef, vakmanschap en weinig middelen verbinding kan maken met de buitenwereld. De prijs voor de beste casus binnen de publieke communicatie wordt jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

JIJ & Overijssel heeft in 2016de Galjaardprijs gewonnen. JIJ & Overijssel jaagt actief op goede ideeën uit de samenleving en brengt deze naar het Provinciehuis. Hiermee verkleinen zij de kloof tussen inwoner en provinciale overheid. De jury was vol lof over JIJ & Overijssel. Juryvoorzitter Guido Rijnja: “Wat wordt op dit moment het meest van dit communicatievak gevraagd?  Verbind wat we ‘buiten’ noemen naar ‘binnen’. Maak duidelijk wat invloed je echt waard is en laat je onverschrokken verrassen.” Heidie van den Brink van online communicatiebureau Boerdam is heel trots op het winnen van de prijs. “Ik ben trots en blij. Vooral dat het geduld en het doorzetten is gewaardeerd door de jury.” Bijzonder aan het project is de co-productie tussen een online communicatiebureau en de provincie. Ferenc van Damme, communicatiestrateeg bij de provincie vult aan: “Deze prijs is een bevestiging van de veranderende positie van communicatie in het maken van beleid.”


GGZ Friesland heeft de Galjaardprijs voor publieke communicatie in 2015 gewonnen met de campagne ‘Niemand is zijn stoornis’. De jury roemde de aanpak van de destigmatiseringscampagne waarmee bewustwording en tolerantie worden gecreëerd voor mensen met een psychische stoornis. De jury: “Alles draait uiteindelijk om knetterhard contact. En wie authentiek communiceert heeft een verhaal dat wordt doorverteld. En dat kan alleen maar als het aansluit op de werkelijkheid.” GGZ Friesland won ook de publieksprijs.

De Galjaardprijs voor publieke communicatie is in 2014 gewonnen door de provincie Noord-Brabant met de wervingscampagne B-Riders. De campagne overtuigt automobilisten vaker de fiets te pakken. De jury roemde de campagne en zei dat de jury vooral gekeken heeft naar ‘wat werkt’. “Hoe de overheidsorganisatie haar doelen weet te verbinden aan wat mensen echt beweegt. Zelfs letterlijk, want de provincie Noord-Brabant en Beaumont slaagden erin om mensen duurzaam op de fiets te krijgen.” De vier overige genomineerden waren de Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan, de Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist, de gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt en Rijkswaterstaat met Sociale media, the next level.

De Vereniging Drentse Gemeenten heeft in 2012 de Galjaardprijs voor overheidscommunicatie gewonnen met de campagnewedstrijd ‘Geen alcohol onder de 16 jaar, Maklukzat’. Teams van verschillende scholen uit Drenthe zijn met elkaar de strijd aangegaan om de beste campagne te maken om leeftijdsgenoten bewust te maken van de risico’s van het drinken van alcohol op jonge leeftijd. Ook de publieksprijs ging naar Maklukzat.

De gemeente Borne (Overijssel) heeft de Galjaardprijs 2011 gewonnen met het project MijnBorne2030. MijnBorne2030 is een visietraject op de toekomst, met de hoogste vorm van burgerparticipatie. Maatschappelijke partners en burgers hadden invloed op het totale proces. Het doel was te komen tot een door de gemeenschap ontwikkelde en gedragen visie op de toekomst van Borne. Met de gemeente als projectleider en partner. De jury roemde de degelijkheid van het project, de goede samenhang tussen oude en nieuwe media en de wijze waarop de gemeenschap aan het woord werd gelaten. “De effectiviteit dwingt respect af voor een doel dat zover in de toekomst ligt”, aldus voorzitter van de jury Guido Rijnja. De gemeente Borne won ook overtuigend de publieksprijs. De twee overige genomineerden waren de gemeente Eindhoven en stichting Streekhuis Kromme Rijn.

In 2010 won de Hulpverleningsdienst Groningen (HVD) de Galjaardprijs. Met de veiligheidscampagne ‘Je hebt meer in huis dan je denkt!’ wilde de HVD, samen met 30 regionale partijen, inwoners van de provincie Groningen stimuleren hun noodpakket aan te vullen en het risicobewustzijn te vergroten. ‘Bij de uitvoering is sprake van functioneel gebruik van humor, teksten zijn to the point en er is een adequate balans tussen woord en beeld’, aldus de jury. ‘Er zijn goede keuzes gemaakt en met een relatief klein budget is er veel bereikt.’ Een effectieve regionale invulling van de landelijke “Denk Vooruit” campagne. Deze campagne heeft een positieve insteek en laat het gewenste gedrag van goed voorbereide Groningers zien. Dit sluit aan bij de principes van gedragsbeïnvloeding uit de sociale psychologie. Het resultaat: 43% van de Groningers weet beter wat te doen in een noodsituatie en 25% heeft zijn noodpakket aangevuld.

In 2009 won de GGD met de campagne Vrij Lekker om jongeren op te roepen veilig te vrijen.

In 2008 won Greet Prins, toen nog directeur van het UWV, de Galjaardprijs. De uitvoeringsorganisatie sociale zekerheid bedacht De Buitenwereld, een veranderingsproject met klantgericht werken als doelstelling.

In 2007 ging de Galjaardprijs naar de Belastingdienst. Met een op jongeren met bij- en vakantiebaantjes gerichte campagne wist de dienst het aantal aanvragen van een TJ-biljet, waarmee betaalde belasting kan worden teruggevorderd, met 50.000 te verhogen.

De Gemeente Groningen won in 2006 de Galjaardprijs. Zij wist met een innovatieve toepassing van een eigentijds communicatiemiddel – een wijkwebsite met wijktv – de meeste stemmen in de wacht te slepen van de drie genomineerden dat jaar.

In 2005 won de Gemeente Zoetermeer met een speciale uitgave van Suske en Wiske als middel voor stadspromotie.

In 2004 won de Sociale Verzekeringsbank de Galjaardprijs met hun corporate story “Voor het leven”. Met deze actie zetten ze de organisatie in- en extern opnieuw op de kaart.

In 2003 streek de afdeling communicatie van de Gemeente Amersfoort voor de eerste keer met de eer om de Galjaardprijs te winnen. De inzending was Eerste Hulp Bij Openbaarmaking, een handleiding voor toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur door alle ambtenaren.

Zie ook: Vrij Lekker Wint Galjaardprijs 2009: Innovatieve, Effectieve en Inspirerende Overheidscommunicatie

Één Reactie

  1. Berend zegt:

    22 februari 2019 om 12:55 | Permalink

    Wethouders Jeugd van Maastricht Heuvelland Gemeenten Ontvangen Galjaardboek

    Het Centrum voor Jeugd en Gezin Maastricht Heuvelland (CJG043) dong in 2018 mee naar de Galjaardprijs. Een landelijke onderscheiding voor inspirerende en vernieuwende initiatieven op het gebied van overheidscommunicatie. Helaas sleepten we de prijs niet in de wacht. Wél werd het succesverhaal van het CJG043 als een van de 19 zogenaamde Galjaardparels opgenomen in het boek Communicatieverhaal Halen. Op woensdag 20 februari mochten we de zes wethouders Jeugd van de Maastricht Heuvelland Gemeenten een exemplaar van dit boek overhandigen.

    Hoe je contentmarketying succesvol inzet bij je bij jeugdpreventie. Zo luidt de kop van het artikel over het CJG043 in het boek met Communicatieverhalen. Want met de transitie van de jeugdzorg van het Rijk naar de Gemeenten kwam er steeds meer focus op preventie van ernstige opvoedproblemen.

    Hoe kun je als gemeente door slimme inzet van moderne media bijdragen aan het versterken van de eigen kracht van ouders, zodat alledaagse opvoedvragen niet uitmonden in ernstige opvoedproblemen? En een andere belangrijke vraag: hoe kunnen deze media worden ingezet om het netwerk van jeugdprofessionals in de regio te versterken?

    “Dat is de uitdaging die het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) van de Maastricht Heuvelland gemeenten is aangegaan. Contentmarketing bleek de sleutel tot succes”, zo valt te lezen in het boek.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (701)
  • Agenda (3.387)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (534)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.460)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.734)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (331)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (149)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (124)
  • Klimaat (1.732)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (113)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.731)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Starbucks Vakantiemok In De VS: Gratis Een Herbruikbare Rode Kerst Beker
  • Ohmie The Orange Lamp: De Oranje Sinaasappellamp by Krill Design
  • Groene Nieuwbouw Aeres Hogeschool Almere: Entreegebouw Voor Floriade Expo 2022
  • Student Experience Amsterdam Minervahaven: Europa’s Duurzaamste Studentenhuisvesting Met Zonnegevel
  • What Does The Extinction Of Bees Mean For All Of Humanity? by Innovative Techs
  • Klimaatnieuws: ETS CO2 Prijs Voor 1 Ton CO2 In Europa Schiet Omhoog Naar Record Van 70 Euro
  • Winnaars ARC21 Awards: Depot Boijmans Van Beuningen Winnaar ARC21 Architectuur Award
  • Superuse Studios Winnaar ARC21 Oeuvre Award: ARC21 Jong Talent Award Voor Frank Loer
  • Autosalon Brussel 2022 Gaat Niet Door: Digitaal Platform AskOTO Komt Eraan by Febiac
  • De Campagne Beter Wordt Het Niet Buiten: Golf Go For Green #GoForGreen by GOLF NL En KNGF
  • Symposium Duurzaam Watergebruik Sportvelden Bij Hockeyclub Den Bosch
  • De Elektrische Mercedes-Benz VISION EQXX Met Een Actieradius Van 1000 Kilometer
  • Eerste Elektrische Waterstof Binnenvaarttanker Van Nederland by VT Group En INOVYN
  • De Vele Voordelen Van Gramitherm Grasisolatie: Circulair, Duurzaam En Biobased by BZW Holland
  • De Duurzame Elektrische 3D Geprinte Sloep Van Gerecyclede PET-Flessen by Sloepmakerrij
  • Maximumsnelheid Op Meeste Wegen In Amsterdam Gaat In 2023 Naar 30 Kilometer Per Uur
  • Woningcorporaties Gaan Woningen Met Label E, F en G Met Voorrang Verduurzamen
  • Week Van De Aardwarmte 2021: De Kansen Die Aardwarmte Biedt In De Energietransitie by EBN
  • De Overijsselse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Aanmelden
  • De Gelderse Circulaire Innovatie Top 20: U Kunt Zich Nu Aanmelden by CIRCLES
  • Links

    Milieunet op..