Anders Bekeken

Friese Elfwegentocht Winnaar Galjaardprijs 2018 by Logeion

Geschreven op 24-10-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

2 november 2018: De Friese Elfwegentocht van stichting FossylFrij Fryslân heeft de Galjaardprijs 2018 gewonnen, het beste communicatieproject in het publieke domein.

Volgens de vakjury is dit project op een bijzondere manier erin geslaagd om in korte tijd velen te mobiliseren die zich twee weken fossielvrij hebben verplaatst. En er is een beweging tot stand gekomen die ook vandaag nog steeds doorgaat.

Juryvoorzitter Guido Rijnja: “Velen voelen zich eigenaar van het doel om andere energiebronnen aan te spreken. Waar Den Haag nog worstelt met hoe klimaatvraagstukken in praktijk te brengen, is Friesland al aan de slag gegaan.”

Bouwe de Boer, projectleider FossylFrij Fryslân en initiatiefnemer van de Elfwegentocht, is trots: “Het leuke van dit project was: het ging nooit over geld, maar over passie, over iets doen met je hart. En dat heeft voor zoveel betrokkenen gezorgd, waardoor de Elfwegentocht een succes is geworden. We hebben gisteren besloten dat we het weer gaan doen en meer gaan doen. In 2019 komt er weer een Elfwegentocht!”

Het project ‘Mag ik bij jou wonen?’ van Oosterbreedte, in opdracht van jeugdzorgorganisatie Jarabee, won de publieksprijs. Er zijn in totaal 4.335 stemmen uitgebracht en ‘Mag ik bij jou wonen?’ kreeg 44 procent van de stemmen. “Vandaag ging het over vertrouwen en we hebben deze prijs gewonnen, omdat we veel vertrouwen van onze opdrachtgever hebben gekregen om ons idee uit te voeren. Een prijs is natuurlijk fantastisch, maar het gaat niet om ons. Het gaat om het doel dat we nastreven: het werven van pleegouders”, aldus Tom Schooltink, partner bij Oosterbreedte.

24 oktober 2018: De Friese Elfwegentocht is één van de vijf genomineerden voor de Galjaardprijs 2018. De Galjaardprijs is dé communicatie­prijs voor publieke en inspirerende campagnes.

De winnaar van de Galjaard-publieksprijs wordt op 1 november tijdens de Galjaarddag bekendgemaakt. De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum, ‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van de gemeente Rotterdam, ‘Elfwegentocht’ van de Stichting FossylFrij Fryslân, ‘Mag ik bij jou wonen van Oosterbreedte’ en ‘Ik teken voor 80’ van 1Twente, TC Tubantia en8 de gemeente Enschede zijn de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2018.

De Galjaarddag is inmiddels een niet meer weg te denken traditie binnen Logeion. De dag is vernoemd naar een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO), een voorloper van Logeion.

Chiel Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag en vooral opleider. Met de Galjaarddag houden we zijn inzet voor het communicatie vak levend in de vorm van een praktijkcongres en de jaarlijkse uitreiking van de Galjaardprijs. De Galjaarddag staat in het teken van inspirerende initiatieven in de publieke communicatie en de ontwikkelingen die relevant zijn voor ons vak.

De Galjaardprijs wordt ieder jaar uigereikt aan een initiatief op het gebied van publieke communicatie, dus breder dan alleen overheidscommunicatie.. Voor de Galjaardprijs gelden drie criteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impact qua resultaat. U kunt hier stemmen op de Friese Elfwegenmtocht.

Zuyderland live! heeft in 2017 de Galjaardprijs en publieksprijs gewonnen. Voor de publieksprijs werden in totaal 6426 stemmen uitgebracht en Zuyderland live! kreeg 38,7% van de stemmen. Zuyderland live! laat zien dat je met lef, vakmanschap en weinig middelen verbinding kan maken met de buitenwereld. De prijs voor de beste casus binnen de publieke communicatie wordt jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

JIJ & Overijssel heeft in 2016de Galjaardprijs gewonnen. JIJ & Overijssel jaagt actief op goede ideeën uit de samenleving en brengt deze naar het Provinciehuis. Hiermee verkleinen zij de kloof tussen inwoner en provinciale overheid. De jury was vol lof over JIJ & Overijssel. Juryvoorzitter Guido Rijnja: “Wat wordt op dit moment het meest van dit communicatievak gevraagd?  Verbind wat we ‘buiten’ noemen naar ‘binnen’. Maak duidelijk wat invloed je echt waard is en laat je onverschrokken verrassen.” Heidie van den Brink van online communicatiebureau Boerdam is heel trots op het winnen van de prijs. “Ik ben trots en blij. Vooral dat het geduld en het doorzetten is gewaardeerd door de jury.” Bijzonder aan het project is de co-productie tussen een online communicatiebureau en de provincie. Ferenc van Damme, communicatiestrateeg bij de provincie vult aan: “Deze prijs is een bevestiging van de veranderende positie van communicatie in het maken van beleid.”


GGZ Friesland heeft de Galjaardprijs voor publieke communicatie in 2015 gewonnen met de campagne ‘Niemand is zijn stoornis’. De jury roemde de aanpak van de destigmatiseringscampagne waarmee bewustwording en tolerantie worden gecreëerd voor mensen met een psychische stoornis. De jury: “Alles draait uiteindelijk om knetterhard contact. En wie authentiek communiceert heeft een verhaal dat wordt doorverteld. En dat kan alleen maar als het aansluit op de werkelijkheid.” GGZ Friesland won ook de publieksprijs.

De Galjaardprijs voor publieke communicatie is in 2014 gewonnen door de provincie Noord-Brabant met de wervingscampagne B-Riders. De campagne overtuigt automobilisten vaker de fiets te pakken. De jury roemde de campagne en zei dat de jury vooral gekeken heeft naar ‘wat werkt’. “Hoe de overheidsorganisatie haar doelen weet te verbinden aan wat mensen echt beweegt. Zelfs letterlijk, want de provincie Noord-Brabant en Beaumont slaagden erin om mensen duurzaam op de fiets te krijgen.” De vier overige genomineerden waren de Nederlandse Transplantatie Stichting met het theaterconcept Project Do’orgaan, de Ideeënbrouwerij met het sociale platform Gouda Bruist, de gemeente Enschede met het traject Henk Ontwerpt en Rijkswaterstaat met Sociale media, the next level.

De Vereniging Drentse Gemeenten heeft in 2012 de Galjaardprijs voor overheidscommunicatie gewonnen met de campagnewedstrijd ‘Geen alcohol onder de 16 jaar, Maklukzat’. Teams van verschillende scholen uit Drenthe zijn met elkaar de strijd aangegaan om de beste campagne te maken om leeftijdsgenoten bewust te maken van de risico’s van het drinken van alcohol op jonge leeftijd. Ook de publieksprijs ging naar Maklukzat.

De gemeente Borne (Overijssel) heeft de Galjaardprijs 2011 gewonnen met het project MijnBorne2030. MijnBorne2030 is een visietraject op de toekomst, met de hoogste vorm van burgerparticipatie. Maatschappelijke partners en burgers hadden invloed op het totale proces. Het doel was te komen tot een door de gemeenschap ontwikkelde en gedragen visie op de toekomst van Borne. Met de gemeente als projectleider en partner. De jury roemde de degelijkheid van het project, de goede samenhang tussen oude en nieuwe media en de wijze waarop de gemeenschap aan het woord werd gelaten. “De effectiviteit dwingt respect af voor een doel dat zover in de toekomst ligt”, aldus voorzitter van de jury Guido Rijnja. De gemeente Borne won ook overtuigend de publieksprijs. De twee overige genomineerden waren de gemeente Eindhoven en stichting Streekhuis Kromme Rijn.

In 2010 won de Hulpverleningsdienst Groningen (HVD) de Galjaardprijs. Met de veiligheidscampagne ‘Je hebt meer in huis dan je denkt!’ wilde de HVD, samen met 30 regionale partijen, inwoners van de provincie Groningen stimuleren hun noodpakket aan te vullen en het risicobewustzijn te vergroten. ‘Bij de uitvoering is sprake van functioneel gebruik van humor, teksten zijn to the point en er is een adequate balans tussen woord en beeld’, aldus de jury. ‘Er zijn goede keuzes gemaakt en met een relatief klein budget is er veel bereikt.’ Een effectieve regionale invulling van de landelijke “Denk Vooruit” campagne. Deze campagne heeft een positieve insteek en laat het gewenste gedrag van goed voorbereide Groningers zien. Dit sluit aan bij de principes van gedragsbeïnvloeding uit de sociale psychologie. Het resultaat: 43% van de Groningers weet beter wat te doen in een noodsituatie en 25% heeft zijn noodpakket aangevuld.

In 2009 won de GGD met de campagne Vrij Lekker om jongeren op te roepen veilig te vrijen.

In 2008 won Greet Prins, toen nog directeur van het UWV, de Galjaardprijs. De uitvoeringsorganisatie sociale zekerheid bedacht De Buitenwereld, een veranderingsproject met klantgericht werken als doelstelling.

In 2007 ging de Galjaardprijs naar de Belastingdienst. Met een op jongeren met bij- en vakantiebaantjes gerichte campagne wist de dienst het aantal aanvragen van een TJ-biljet, waarmee betaalde belasting kan worden teruggevorderd, met 50.000 te verhogen.

De Gemeente Groningen won in 2006 de Galjaardprijs. Zij wist met een innovatieve toepassing van een eigentijds communicatiemiddel – een wijkwebsite met wijktv – de meeste stemmen in de wacht te slepen van de drie genomineerden dat jaar.

In 2005 won de Gemeente Zoetermeer met een speciale uitgave van Suske en Wiske als middel voor stadspromotie.

In 2004 won de Sociale Verzekeringsbank de Galjaardprijs met hun corporate story “Voor het leven”. Met deze actie zetten ze de organisatie in- en extern opnieuw op de kaart.

In 2003 streek de afdeling communicatie van de Gemeente Amersfoort voor de eerste keer met de eer om de Galjaardprijs te winnen. De inzending was Eerste Hulp Bij Openbaarmaking, een handleiding voor toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur door alle ambtenaren.

Zie ook: Vrij Lekker Wint Galjaardprijs 2009: Innovatieve, Effectieve en Inspirerende Overheidscommunicatie

Één Reactie

  1. Berend zegt:

    22 februari 2019 om 12:55 | Permalink

    Wethouders Jeugd van Maastricht Heuvelland Gemeenten Ontvangen Galjaardboek

    Het Centrum voor Jeugd en Gezin Maastricht Heuvelland (CJG043) dong in 2018 mee naar de Galjaardprijs. Een landelijke onderscheiding voor inspirerende en vernieuwende initiatieven op het gebied van overheidscommunicatie. Helaas sleepten we de prijs niet in de wacht. Wél werd het succesverhaal van het CJG043 als een van de 19 zogenaamde Galjaardparels opgenomen in het boek Communicatieverhaal Halen. Op woensdag 20 februari mochten we de zes wethouders Jeugd van de Maastricht Heuvelland Gemeenten een exemplaar van dit boek overhandigen.

    Hoe je contentmarketying succesvol inzet bij je bij jeugdpreventie. Zo luidt de kop van het artikel over het CJG043 in het boek met Communicatieverhalen. Want met de transitie van de jeugdzorg van het Rijk naar de Gemeenten kwam er steeds meer focus op preventie van ernstige opvoedproblemen.

    Hoe kun je als gemeente door slimme inzet van moderne media bijdragen aan het versterken van de eigen kracht van ouders, zodat alledaagse opvoedvragen niet uitmonden in ernstige opvoedproblemen? En een andere belangrijke vraag: hoe kunnen deze media worden ingezet om het netwerk van jeugdprofessionals in de regio te versterken?

    “Dat is de uitdaging die het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) van de Maastricht Heuvelland gemeenten is aangegaan. Contentmarketing bleek de sleutel tot succes”, zo valt te lezen in het boek.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (615)
  • Agenda (3.082)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (778)
  • Communicatie (374)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.247)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.244)
  • Europa (29)
  • Evenementen (143)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (745)
  • MVO (109)
  • Natuur (722)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (217)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.242)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Gemeente Amsterdam Plaatst 12.000 Zonnepanelen Op 31 Daken Gemeentelijke Panden
  • Marktconsultatie Drijvend Zonnepark Zon Op De Slufter Op De Maasvlakte In Rotterdam
  • De Elektrisch Aangedreven Kuhn MoRe E Voermengwagen by Reesink Agri
  • Greenchoice en HomeQgo Gaan Samenwerken En Helpen Consumenten Met Verduurzaming Huis
  • Acht Energieneutrale Jarenzeventighuizen Met 32 Zonnepanelen in Fijnaart by Woonkwartier
  • Innovatiefestival The Future Of Us: Een Kijkje In Onze Eigen Toekomst
  • Klimaatbus Toert Langs Scholen in Noord-Holland: Een Omgebouwde Elektrische SRV-Bus
  • Vijfde Editie Tulpenpluk In Berendrecht Bij Antwerpen Met Herbruikbare Bekers
  • Ariana Grande, Justin Bieber, Miley Cyrus E.A. Zingen Voor Het Klimaat: Earth by Lil Dicky
  • Groene Daken, LED-Verlichting En Bamboe Bankjes Voor 300 Bushaltes in Utrecht
  • ’s Werelds Duurzaamste Onderwijsgebouw: Atlas TU/e Gebouw by TU Eindhoven
  • Energieverbruik In Nederland Gedaald In 2018: Fossiele Bronnen Goed Voor 90 Procent
  • Recordopbrengst Duurzame Windenergie Door Nederlandse Windmolens In Maart by Energieopwek
  • Nederland Moet Meer Doen Om Doelstelling Van 14 % Duurzame Energie In 2020 Te Halen
  • The Walktrough Green Trail Groningen: Hardloopwedstrijd Langs Groningse Duurzame Initiatieven
  • De Eerste Groene Staatsobligatie (DSL) Van Nederland: Groene Kapitaalmarkt Ondersteunen
  • Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer
  • Waarom Zonnepanelen Op Jouw Dak Leggen?
  • China Launched Its Frst All-Electric Cargo Ship Powered by A 2,400-Kilowatt-Hour Battery
  • Nieuw Zwemcentrum In de Bende In Landgraaf Energieneutraal En Duurzaam
  • Links

    Milieunet op..