Het Financieele Dagblad weer in de fout: Unilever ontwikkelt klimaatneutraal ijsje
Geschreven op 25-8-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in CommunicatieDat is het kleine kopje in Het Financieele Dagblad van vandaag dat mijn aandacht trok. Het moet toch niet gekker worden, dacht ik nog, maar zoals zo vaak gaat de journalistiek hier weer volledig de mist in.
In het originele bericht op de website van The Grocer staat heel wat anders. Unilever werkt aan de ontwikkeling van een low-carbon produkt staat er letterlijk en dat is natuurlijk weer heel wat anders dan klimaatneutraal. Ik krijg zo langzaam maar zeker de indruk dat er bij Het Financieele Dagblad een ons onbekende drijfveer is, die journalisten steevast laat schrijven dat iets klimaatneutraal is. Kan natuurlijk ook komen omdat er geen definitie van is en omdat eigenlijk niemand weet wat klimaatneutraal is.
Over de plannen van Unilever: men heeft bedacht dat het fantastisch veel energiewinst zou opleveren als niet Unilever, maar u en ik als consument het invriezen voor ons rekening nemen. Dat levert natuurlijk voor Unilever een enorme besparing op: niet meer invriezen, diep-gekoeld transport is niet meer nodig en ook de grote vriescellen om geproduceerd in te bewaren, worden overbodig.
Dat de energierekening van de consument wat oploopt, zal niet direct de zorg van Unilever zijn. Overigens duurt het nog wel even voordat deze “ijsjes” ook echt te koop zijn. Men maakt zich bij Unilever nog wat zorgen over de eindkwaliteit van het ijsje. Hoe gaat men de consument leren om dat invriezen volgens de regelen der invrieskunst uit te voeren.
Zie ook: Het Financieele Dagblad in de fout met kop op voorpagina !