google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Vieze Verkiezing 2021: Samen Planten We Bomen Van Shell En Staatsbosbeheer by Greenpeace

Geschreven op 17-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 10 februari 2022:  ‘Samen planten we bomen’ van Shell en Staatsbosbeheer is uitverkozen tot de meest brutale fossiele reclame.

Deze bijzondere samenwerking is daarmee de winnaar van Vieze Verkiezing van Greenpeace.

In totaal hebben meer dan 22.000 mensen hun stem uitgebracht, de reclame van Shell en Staatsbosbeheer kreeg bijna 30% van alle stemmen.

Actievoerders van Greenpeace zijn bij winnaar Staatsbosbeheer langsgegaan om een boom te planten, om die vervolgens met olie te overgieten.

Vanmiddag gaan de actievoerders ook nog naar het hoofdkantoor van het PR-bureau achter de campagne, Edelman Agency, en het hoofdkantoor van Shell.

Diederick van den Ende, campagneleider en actievoerder bij Greenpeace Nederland: Deze reclame is een perfect voorbeeld van een fossiel bedrijf dat door sponsoring zichzelf een groen imago wil aanmeten. Shell hoort bij de top 10 van de grootste vervuilers ter wereld, maar claimt door deze samenwerking het beste met de aarde voor te hebben door bomen te planten.

Deze samenwerking is een marketingtruc, absoluut geen oplossing voor het probleem. Het terugplanten staat niet in verhouding met de schade van Shell op klimaat en natuur. Staatsbosbeheer, een semi-overheidsinstelling, laat zich daarvoor lenen. Voor veel stemmers was vooral fnuikend dat de grootvervuiler hiermee nog jarenlang goede sier kan maken.”

Diederick van den Ende, campagneleider en actievoerder bij Greenpeace Nederland: Deze reclame is een perfect voorbeeld van een fossiel bedrijf dat door sponsoring zichzelf een groen imago wil aanmeten. Shell hoort bij de top 10 van de grootste vervuilers ter wereld, maar claimt door deze samenwerking het beste met de aarde voor te hebben door bomen te planten.

Deze samenwerking is een marketingtruc, absoluut geen oplossing voor het probleem. Het terugplanten staat niet in verhouding met de schade van Shell op klimaat en natuur. Staatsbosbeheer, een semi-overheidsinstelling, laat zich daarvoor lenen. Voor veel stemmers was vooral fnuikend dat de grootvervuiler hiermee nog jarenlang goede sier kan maken.”

Zie ook: Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer

17 november 2021: De genomineerden voor de Vieze Verkiezing van Greenpeace zijn bekend! Uit ruim 1500 nominaties koos de jury de 5 meest brutale fossiele reclames. Wie gaat er vandoor met deze dubieuze publieksprijs en verdient een heuse Greenpeace-verrassing? Het lot van deze vervuilers ligt in jouw handen: stem nu!

Terwijl de klimaatcrisis steeds extremere vormen aanneemt, zien we reclames van de grootste veroorzakers van deze crisis nog altijd overal om ons heen.

Dat terwijl deze reclames leiden tot meer uitstoot. Adverteren voor fossiel in de klimaatcrisis vinden wij brutaal. Stem daarom nu op de meest brutale fossiele reclame van 2021. Wie wordt de winnaar van De Vieze Verkiezing en blijft achter met een dubieuze publieksprijs en veel stof tot nadenken?

Fossiele reclames hebben veel invloed. Ze verkopen niet alleen hun producten, maar ook zichzelf. Met miljardenbudgetten voor marketing blijven fossiele bedrijven inzetten op een fossiele toekomst, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tabaksreclames zijn al 20 jaar verboden; waarom mogen de grote aanjagers van de klimaatcrisis, die meer gezondheidsschade aanrichten, wél doorgaan met adverteren?

Met De Vieze Verkiezing zeggen wij tegen fossiele bedrijven en reclamebureaus: reclame maken voor klimaatschade kan niet meer. De meest brutale fossiele reclame wordt, mede dankzij jouw stem, beloond met een kleine Greenpeace-verrassing.

Dit zijn de genomineerden. Maar liefst 1500 nominaties ontvingen we van jullie. Overweldigend! Samen met Reclame Fossielvrij selecteerden wij de vijf meest brutale fossiele reclames. Wie verdient het volgens jou om de Vieze Verkiezing te winnen?

KLM presenteert zich met de campagne Urban Trail als een sportief bedrijf. Best gedurfd als je enorme fijnstofkanonnen in je hangar hebt staan.

Land Rover maakt reclame voor hun slurpende SUV’s rondom de James Bond-film ‘No Time to Die’.

Ryanair vindt dat we moeten “Inenten en gaan”. Say what?! Dankzij Ryanair vliegen we steeds sneller de klimaatcrisis in.

Shell “neemt samen met Staatsbosbeheer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de klimaatdoelstellingen van Nederland.” Plant een paar bomen en je hebt voor 10 jaar reclame. Zie: Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer

Vattenfall voert campagne met de leus “Fossielvrij binnen 1 generatie”, maar bungelt in de energie-ranglijst van de Consumentenbond onderaan met een 4,3 als rapportcijfer.

Gisteravond pakten we – onaangekondigd – hét podium van de reclamewereld: die van de Effie Awards. Om direct aan honderden reclamemensen te laten weten: reclame maken voor fossiele vervuilers kan echt niet meer. Samen met onze supporters maakten we het punt dat de reclame-industrie haar talenten beter kan inzetten voor een fossielvrije toekomst. Het was spannend voor de actievoerders, maar het is gelukt!

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (7)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.804)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (451)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.842)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Duurzaam De Toekomst In Met Een Duurzame Leefomgeving
  • Jouw Huis Verduurzamen? Zo Betaal Je Dat!
  • Zero Emissie Truck Debat: De Transitie Naar Zero-Emission In De Trucksector
  • Mobiliteitsbeeld 2022: Actualisatie Verkenning Gebruik Openbaar Vervoer 2022-2026 by KiM
  • Koningin Máxima Op Werkbezoek Bij Stichting Petje Af
  • Tony Chocolonely: Eerlijike, Heerlijke Chocoladerepen Met Een Verhaal by Greengiving
  • Koning Willem-Alexander Opent Internationaal Elaad Testlab Voor Elektrische Voertuigen In Arnhem
  • De 200ste Windmolen Bij Unilin Insulation in Seneffe by ENGIE
  • De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
  • Essay: Interacties Tussen De Netwerken Voor Energie, Mobiliteit En ICT by KiM
  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • Links

    Milieunet op..