De Voordelen van Anders Kijken, Anders Denken, Anders Doen: Anders Bekeken
Geschreven op 11-1-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in CommunicatieOp een andere manier naar de zaken kijken, geeft andere oplossingen, geeft andere richtingen. Soms, nee vaak vereist dat durf. Durf het eens anders te doen. Soms is dat beangstigend, soms spannend en vaak weet je niet hoe dat gaat uitwerken.
Vaak zijn er geen voorbeelden, het is niet onderzocht want het is anders dan gebruikelijk. Gelukkig blijkt dat heel vaak niet nodig te zijn. Net zoals wij mensen dat gewend zijn te doen op heel andere gebieden is er iets moois dat ons de juiste richting wijst. Ons gevoel, onze intuitie.
Durf er eens op te vertrouwen. Wat gebruikelijk is, heeft ons gebracht naar waar we nu staan, hoe we nu leven. Wat ongebruikelijk is kan veel opleveren en brengt ons sneller bij een duurzame samenleving, zo “zegt mijn gevoel”. Gewoon dingen die niet passen bij een duurzame samenleving afschaffen, stopzetten of verbieden. En dingen die goed zijn voor een duurzame samenleving bevorderen, stimuleren of subsidiëren.
Ruim een jaar bloggen en artikelen schrijven, geeft mij persoonlijk een grote voldoening. U blijkt het bijzonder te waarderen, zoals blijkt uit de bezoekersaantallen. Inmiddels zo rond de 2000 unieke bezoekers per dag. Sinds 11 oktober 2007 staan de tellers op 236.245 bezoekers, die gezamenlijk 2.367.678 pagina’s bekeken. Een gemiddelde van 10 pagina’s per bezoeker. Ook onze andere websites werden zeer goed bezocht in 2008. De teller stopte net onder het miljoen op 956.458 bezoekers.
Dank u wel, zulke bezoekersaantallen zijn een bijzondere stimulans om door te gaan en niet onbelangrijk, ik blijk het ontzettend leuk te vinden om al die stukjes te schrijven. Want je begint wel aan iets, maar dat is nog geen garantie dat je het leuk blijft vinden. En leuk werk doen daar draait het om. Ons motto is niet voor niets: werken is leuk en zinvol en draagt bij aan een betere, duurzame samenleving! Wilt u daar ook een bijdrage aan leveren? Neemt u dan even contact op.
Communicatie is van alle tijden, maar de tijd van de stadsomroeper die zijn boodschap één keer riep is voorbij. Mensen deden er maar beter aan om goed op te letten, want als hij riep: de poort gaat dicht had men tenslotte maar twee keuzes. Of men ging snel naar binnen of men had pech. Juist de communicatie mogelijkheden die het internet ons tegenwoordig biedt, maakt het relatief simpel om allerlei zaken, op een andere manier, beter aan elkaar te koppelen. Daardoor kan een veel groter effect worden bereikt van de boodschap. In de commerciële wereld weet men dat al lang. Herhaling is de kracht van de boodschap.
Dat zullen wij blijven doen. Het herhalen van de boodschap op steeds andere manieren, in andere vormen en via andere kanalen. Als artikel, als quiz of als illustratie. Met een kwartetspel, met onze toolkits, met posters en met kleurplaten voor de kleintjes. Met aankondigingen, initiatieven van onszelf en van anderen en met acties waar u zelf aan mee kunt doen. Waar u zelf een bijdrage kunt leveren.
Samen op weg naar een duurzame samenleving. Stichting Milieunet zal daar op geheel eigen wijze een bijdrage aan blijven leveren. Die bijdrage willen wij graag versterken en daarbij is uw hulp zeer welkom. Onze banners kunt u hier vinden. Rest mij om u allen een heel goed en duurzaam 2009 te wensen.
Zie ook: Ad van Wijk: Anders Denken over Energie – DWDD: Denk anders – Anders Kijken, Anders Doen by Robeco – Redefiners Celebrating Change Documentary: Anders Denken, Anders Doen – Anders, Anders, Anders: Het Nieuwe Werken is Gewoon Doen – Duurzaam Ondernemen: Over Waardecreatie, Anders Organiseren en Transitie by Jan Jonker – Our Common Future 2.0 Eindconferentie: ‘Duurzaam, Denken en Doen’ – Transitiedenken in de Praktijk: Energie Besparen is Eerst Denken en dan Doen – Transitiedenken in de Praktijk: Transitioneren Rotterdamse Stadshavens by Joris Lohman – Anders Denken, Anders Doen: Gamechangers in de Publieke Zaak