Deze school is verkocht
Geschreven op 7-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Biologisch, EducatieChange the Food is een samenwerking binnen FairTrade Gemeenten (FTG): “Deze school is verkocht” zet leerlingen aan om na te denken over duurzame voeding in een mondiaal kader, over de rol die zij kunnen spelen in het vergroten van de zichtbaarheid van duurzame voeding.
Wat is duurzaamheid? Duurzaamheid is keuzes maken! Wij gaan niet voor FairTrade, BIO, seizoensgebonden óf lokaal… Het is een én-verhaal, hoppen tussen BIO en FairTrade staat vrij. Wij vinden het belangrijk dat jongeren weten dat FairTrade, BIO en lokaal bestaan en dat ze op basis van eigen overtuiging keuzes maken.
Bommetjes werpen is de boodschap! Bestel je ergens een koffie, vraag dan of het FairTrade is. Waarom niet? Als wij het niet doen, wie dan wel! Iedereen maakt een verschil! Change the Food stimuleert leerlingen via uitdagingen op school om hun gedrag als consument in vraag te stellen.
‘Deze school is verkocht’ is een titel die aangeeft dat de hele school eerlijke handel en duurzame landbouw een warm hart toedraagt en er ook effectief werk van maakt.
De titel kan je bekomen wanneer jouw school voldoet aan 3 criteria:
- De hele school staat achter het idee van eerlijke handel en duurzame landbouw
- De school koopt regelmatig fairtradeproducten en lokale landbouwproducten aan voor leerlingen en leerkrachten
- De school communiceert hierover
Doet jouw school dit al of wil ze er graag mee starten? Schrijf ze dan hier in. Door mee te doen aan ChangetheFood zal je al gauw aan de drie criteria beantwoorden. Wanneer jouw school voldoet aan de drie criteria, kan ze een prachtige plaat aanvragen die de titel bevestigt. Deze aanvraag gebeurt via de eigen schoolpagina op ‘Deze school is verkocht’.
Elk jaar schrijft ‘Deze school is verkocht’ een wedstrijd uit! Hiermee belonen ze in elke provincie een school die uitblinkt met hun project voor eerlijke handel en duurzame landbouw. Nooit eerder hadden bewuste keuzes en concrete acties zoveel effect op boeren en boerinnen hier en in het Zuiden!
De ‘Deze school is verkocht’ campagne kadert binnen de campagne FairTradeGemeenten en is een initiatief van 11.11.11, MielMayaHoning, Max Havelaar, Oxfam-Wereldwinkels en Vredeseilanden.
Tags: Duurzaam