google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland

Geschreven op 20-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De afgelopen maanden heeft aannemer Heijmans in opdracht van provincie Flevoland veel werkzaamheden op en rond het gebied van de A6 verricht.

Onder de A6 is een ecoduiker (onderdoorgang) geplaatst die de Hollandse Tocht met de Lage Vaart verbindt.

Deze duiker heeft een lengte van 86 meter. Er zijn speciale looprichels aangebracht in de duiker zodat kleine zoogdieren de weg veilig kunnen kruisen.

De aanleg van de duiker is onderdeel van het maken van de nieuwe aansluiting op de A6 en het doortrekken van de Anthony Fokkerweg.

Zie ook: Nieuwe Faunapassage Kootwijkerzand Vanuit de Lucht: Ecoduct Over A1 en Tunnel Onder Spoor

Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System

Geschreven op 14-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Spanish train manufacturer Talgo has unveiled a new modular hydrogen-powered propulsion system which it says could offer an emission-free alternative to diesel traction for non-electrified lines.

The system was presented at the First Hydrogen Conference for the Socioeconomic Development of the Iberian Southwest (SOI H2), held in Don Benito, Badajoz, which was attended by Talgo’s director of innovation, Mr Emilio Garcia.

The system, which Talgo says is the first of its kind to be produced in Spain, will be equipped in future generations of Talgo’s Vittal commuter train platform, and is planned to begin validation testing from the fourth quarter of 2021. However, Talgo says that the system is designed to be easily fitted to a range of other rail vehicles.

The system employs hydrogen fuel cells to power the train’s traction motors, and is supported by auxiliary batteries designed to boost acceleration speeds, and which are recharged through regenerative braking.

Talgo says that the propulsion system can be used as an efficient and environmentally-friendly alternative to full electrification for lines on which the upgrade is deemed too cost-inefficient or too disruptive.

The hydrogen batteries deliver energy to the train’s electric motors. The hydrogen can be sourced from renewable methods such as solar or wind energy in order to be environmentally friendly. The hydrogen generated by these means can be stored and then used to power the fuel cell propulsion system. Talgo’s system is complemented by batteries to provide additional power for acceleration when starting, which make use of the train’s braking energy to recharge.

See also: De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland –  De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan – De Subsidieregeling Waterstof – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie –  De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – Solar Powered Trains Will be Here Sooner You Might Think by WEF – Groen Licht Voor De Waterstof Trein – The Breeze Fuel Cell Train by Alstrom And Eversholt Rail: De Waterstoftrein In De UK

Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport

Geschreven op 14-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi plan van de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland. Een groot deel van luchthaven Schiphol moet vol komen te liggen met zonnepanelen.

Luchthaven Schiphol staat er ook open voor, mits de veiligheid van het vliegverkeer niet in het geding is.

Schiphol zegt open te staan voor de grootschalige aanleg van zonnepanelen. In totaal zou er 300 hectare ? 300 voetbalvelden groot ? aan zonnepanelen op de luchthaven kunnen verrijzen, met name naast de start- en landingsbanen.

Op daken van luchthavengebouwen en bij parkeerplaatsen is ruimte  voor nog eens tientallen hectare aan zonnepanelen.

Dat Haarlemmermeer potentiële zoeklocatie is, ligt voor de hand: de gemeente is uitgestrekt en kent veel landelijk gebied, dat niet beschermd is. Voor Schiphol geldt hetzelfde. Het terrein van de luchthaven is weids, bestaat rondom de start- en landingsbanen vooral uit weilanden.

Het afgelopen jaar konden burgers van Haarlemmermeer suggesties doen en meepraten over mogelijke locaties voor zonnepanelen en ook windmolens. Heel veel mensen kiezen voor het gebied rond de landingsbanen.  Schiphol staat positief tegenover het idee en zegt open te staan voor de grootschalige aanleg van zonnepanelen. Volgens een woordvoerder is de luchthaven bereid mee te denken met de gemeente. “We hebben inmiddels een aantal aandachtspunten aangereikt, waaronder de veiligheid.”

In het plan is ook opgenomen dat op de daken van luchthavengebouwen op Schiphol eveneens veel zonnepanelen komen. Dat gebeurde al met parkeergarage P3, waar zesduizend zonnepanelenpanelen op het dak liggen.

Provincie en gemeente willen dat de plannen volgend jaar concreter uitgewerkt zijn, de jaren erna kunnen ze vervolgens gerealiseerd worden. Waar er binnen Haarlemmermeer volop ruimte voor zonnestroom is, geldt dat minder voor windenergie. De aanvliegroutes boven Schiphol maken enorme turbines onmogelijk.

Zie ook: Nieuwe Energieneutrale Terminal met Zonnepanelen op Schiphol Airport by KAAN ArchitectenRoyal Schiphol Group Kiest voor 100% Duurzame Windenergie uit Nederland by Eneco – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol – Busstation Schiphol Noord Bekroond met ARC15 Innovatie Award: Zonnepanelen en LED-Verlichting – Schiphol Duurzaam: 167 Elektrische Tesla Model S Elektrische Taxi’s op Schiphol Airport – Hilton Hotel Amsterdam Airport Schiphol by Mecanoo Geopend: Energiezuinig en Duurzaam – Schiphol Duurzaam: TransPort, het Eerste LEED Platinum Kantoorgebouw van Nederland – Vrachtgebouw van Rhenus Logistics op Schiphol met Veel Daglicht en Zonnepanelen op het Dak – Schiphol Duurzaam: De Elektrische Vuilniswagen Binkie – Schiphol Duurzaam: Duurzame Initiatieven op Schiphol Airport, Afvalscheiding – Schiphol Duurzaam:  Bagagetrekker op Waterstof – Schiphol Duurzaam: Warmte Koude Systeem – Schiphol Duurzaam: Duurzame Verlichting – Schiphol Duurzaam: De Elektrische Tazzari – Schiphol Duurzaam: Schiphollucht steeds frisser – Schiphol Airport Installs Philips Circular Lighting in Lounge 2 –Duurzaam Cradle to Cradle Mortuarium met BREEAM Outstanding op Schiphol Airport – Nieuwe Duurzame Pier Schiphol Airport by cepezed – Duurzaam Cradle to Cradle Mortuarium met BREEAM Outstanding op Schiphol AirportElektrisch Grondmaterieel Schiphol: Elektrische Ground Power Units by Royal Schiphol Group – Schiphol Trade Park: Het Meest Duurzame Circulaire Bedrijvenpark Van Europa by Eneco – Kristalprijs 2019: Royal Schiphol Group Winnaar Kristalprijs 2019

Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice

Geschreven op 14-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De huurders van woningcomplex Langendijkdreef in Leiderdorp hadden de primeur: op hun dak is gistermiddag ’s lands eerste collectieve zonnestroominstallatie voor huurders in werking gesteld.

Het is voor het eerst dat huurders met een gezamenlijk dak rechtstreeks kunnen profiteren van de opbrengst van zonnestroom.

Het project is mogelijk gemaakt door duurzame energieleverancier Greenchoice en Delen Duurzame Energie in samenwerking met woningcorporatie Rijnhart Wonen en met de ondersteuning van Provincie Zuid-Holland.

Het is voor huurders in Nederland lastig om zelf zonne-energie op te wekken. Zij lopen tegen praktische bezwaren en regels op. Zo zijn ze zelf geen eigenaar van het dak waaronder ze wonen en kunnen dus niet zomaar zonnepanelen plaatsen. Woningcorporaties passen wel zonnestroom toe, maar vanwege de woningwet is dat alleen stroom voor bijvoorbeeld de liften en verlichting in gezamenlijke delen van het gebouw. Veruit het grootste deel van het elektriciteitsverbruik in deze woningen heeft echter betrekking op de gebruiker van de woning, de huurder. Marieke van den Hoek, commercieel directeur Greenchoice: “Huurders staan in de energietransitie vaak aan de zijlijn, terwijl zij wel graag mee willen doen. Wij vinden dat iedereen aan de transitie mee moet kunnen doen én ervan moet kunnen profiteren.”

Om woningcorporaties en huurders te helpen, sloegen Greenchoice en sociale onderneming Delen Duurzame Energie (DDE) de handen ineen. Het idee: voor elke woningcorporatie die geschikte daken aanbiedt voor het opwekken van zonnestroom, richt DDE een lokale energiecoöperatie op en financiert de opwekinstallatie. De energiecoöperatie start vervolgens een postcoderoosproject. In zo’n project krijgen lokale bewoners, in dit geval de huurders van de betreffende woningcorporatie, de mogelijkheid gezamenlijk een bijdrage te leveren in de opwek van duurzame energie. In ruil hiervoor zijn ze tot maximaal 10.000 kWh vrijgesteld van energiebelasting. Na aftrek van kosten voor bijvoorbeeld rente en aflossing levert dit deelnemers bij gemiddeld verbruik een fikse maandelijkse besparing op.

Het project in Leiderdorp is het eerste resultaat van de samenwerking. Van den Hoek: “We zijn er enorm trots op dat het is gelukt. We richten ons nu op uitbreiding van sociale zonneprojecten met woningcorporaties in héél Nederland. Diverse woningcorporaties en gemeentes hebben al gezegd mee te willen doen.”

Normaal gesproken investeert een deelnemer in een postcoderoosproject vooraf in een aantal zonnepanelen. Hij of zij krijgt daar een belastingvoordeel op zijn energierekening voor terug. In de samenwerking tussen Greenchoice en DDE kunnen de huurders meedoen aan het project en belastingvoordeel ontvangen zónder zelf geld in te leggen. In plaats daarvan betalen zij via hun maandelijkse energierekening contributie aan de energiecoöperatie, die daar onder andere de rente en aflossing van de zonnepanelen van betaalt. Het voordeel is dat de maandelijkse energierekening direct lager wordt. Greenchoice neemt de collectief opgewekte groene stroom af en verrekent op de energienota van deelnemers de opgewekte en verbruikte stroom, de energiebelasting en de contributie aan de energiecoöperatie.

Leden van de coöperatie ontvangen tevens een aanzienlijke korting bij de aanschaf van apparatuur om elektrisch te gaan koken. De provincie Zuid-Holland stelt een eenmalige subsidie beschikbaar als voorbereiding op aardgasvrij wonen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een inductiekookplaat, magnetron en pannenset.

Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest

Geschreven op 13-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Welke elektrische auto moet je nou kopen of leasen? We zouden Gert en Frank niet zijn als we alle Elektrische Auto’s niet uitgebreid zouden testen. We checken de actieradius, de accugrootte, de aanschafprijzen, de private lease prijzen en de ruimte!

Om de actieradius te checken rijden we van Den Haag naar Lelystad, over de snelweg en binnenwegen.

We testen de volgende auto’s: MEGATEST Elektrische auto’s 03:38 Smart EQ for two Cabriolet 05:59 Honda E 08:34 De Opel Corsa E en Peugeot E208 12:53 Renault Zoë 13:38 Nissan Leaf 17:35 Mini Cooper S 19:29 Hyundai Ionic 21:25 MG ZS EV 24:42 Mazda MX30 28:25 Hyundai Kona 30:00 Tussenstand

Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB

Geschreven op 13-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Rijksvastgoedbedrijf start in het vierde kwartaal van 2020 een openbare inschrijving voor de ontwikkeling, realisatie en exploitatie van een zonnepark in de gemeente Assen.

Het toekomstige zonnepark is gelegen naast de snelweg A28 in Assen. De gemeente Assen is actief betrokken bij de energietransitie en staat dan ook positief tegenover de realisatie van een zonnepark op deze locatie.

Het uit te geven terrein heeft een oppervlakte van circa 1,5 hectare. Het zonnepark mag geen hinder opleveren voor het verkeer op de A28. Daarom zal een WBR-vergunning van Rijkswaterstaat moeten worden verkregen.

Er kan op deze locatie een zonnepark van circa 2 MW worden gerealiseerd. De realisatie van een zonnepark past niet binnen het bestaande bestemmingsplan. De ontwikkelaar zal in overleg met de gemeente Assen een vrijstellingsprocedure moeten doorlopen. Het project dient te voldoen aan het beleidskader Zonneparken in Assen.

Zie ook: Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVBGroene Technologieën 3.0: Rijksvastgoedbedrijf (RVB) Vermindert Energieverbruik Met 25% – Zonnepark Welschap met 12.000 Zonnepanelen op Militaire Vliegbasis Eindhoven by KiesZon – Zonneakker Met 4.048 Zonnepanelen Op Militaire Kampement De Vliehors op Vlieland – De Energieneutrale Wijk Locatie Valkenburg op Marine Vliegkamp Valkenburg in Katwijk – Het Duurzaamste Archief Van Nederland: Het Nationaal Archief In Emmen by RVB – Uitbreiding En Repowering Windparken Oosterscheldekering by RVB – Windturbine Lage Zwaluw Ten Noorden Van NUON Windpark A16 by RVB – Windpark Streepland Langs De A16: Eerste Tender Wind Op Land by RVB – Marktconsultatie Drijvend Zonnepark Zon Op De Slufter Op De Maasvlakte In Rotterdam by RVB – Zonnepark Op Geluidswal A58 bij Etten Leur: Tender Zonnepark by RVB – Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI) – Zon Langs De A7: Vier Zonneparken Langs De A7 In Noord Holland by RVB – Het Duurzaamste Archief Van Nederland: Het Nationaal Archief In Emmen by RVB – Marktverkenning Twee Windmolens Op Landtong Noordzeeweg Rozenburg by RVB – Uitbreiding En Repowering Windparken Oosterscheldekering by RVB

Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN

Geschreven op 12-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

PVH Europe, het wereldwijde hoofdkantoor van Tommy Hilfiger en de Europese kantoren van Calvin klein, heeft in Venlo iets meer dan 48.000 zonnepanelen in gebruik genomen.

Het zonnedak van de VE-COMMERCE Logistic Campus op het opslag- en distributiecentrum dat eigendom is van het Belgische logistiek vastgoedbedrijf Heylen Warehouses kent een oppervlakte van 12,6 hectare en een capaciteit van ruim 18 megawattpiek. Het is gebouwd door IZEN dat voor de zomer al het laatste zonnepaneel plaatste.

Het immense zonnedak produceert genoeg duurzame stroom voor het distributiecentrum, alle magazijnen, kantoren en winkels van PVH Europe in Nederland. Het gebouw is bekroond met het BREEAM-certificaat zeer goed.

PVH is lid van RE100, het initiatief voor duurzame elektriciteit onder leiding van de Climate Group, en heeft zich ertoe verbonden in het kader van RE100 in 2030 100 procent van zijn elektriciteit uit hernieuwbare-energiebronnen te betrekken.

Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo

Geschreven op 12-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De provincie Utrecht beschikt vanaf 1 oktober over nieuwe poolauto’s. De door Muntstad geleverde Skoda’s E- Citigo’s zijn 100 procent elektrisch.

Medewerkers van de provincie kunnen de auto’s reserveren voor dienstreizen voor de provincie.

De nieuwe poolauto’s doen er ongeveer 5 uur over om volledig opgeladen te zijn. Een voordeel is de actieradius van ongeveer 265 kilometer. Een elektromotor heeft daarnaast, in vergelijking met een verbrandingsmotor, minder onderhoud nodig omdat er minder slijtage is op minder onderdelen. De motor verbruikt geen olie en heeft geen brandstoffilter en luchtfilter.

Door al deze voordelen helpt de provincie Utrecht met de overstap naar deze elektrische poolauto’s mee aan een schoner milieu en de duurzaamheid. Op deze manier worden de plannen nagestreefd voor een schone en duurzame provincie Utrecht.

Zie ook: De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km – De Elektrische Skoda Vision iV Crossover-Coupé – De Skoda Element Concept Car: Een Elektrische Buggy by De Skoda Academy – De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda

Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht

Geschreven op 12-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht hebben vastgesteld welke projecten op het gebied van energietransitie in aanmerking komen voor een subsidie.

De voorwaarden staan beschreven in de Uitvoeringsverordening Subsidies Energietransitie Provincie Utrecht (USET).

Onder meer gemeenten, woningcorporaties, energiecoöperaties en Verenigingen van Eigenaren kunnen vanaf 1 oktober een aanvraag indienen.

Met deze subsidieregeling wil de provincie de energietransitie versnellen met aandacht voor haalbaarheid en betaalbaarheid, participatie en samenwerking. Uitgangspunt is dat de subsidies additioneel zijn, dus aanvullend aan andere geldbronnen.

Het Programma Energietransitie 2020-2025 heeft tot doel de energietransitie in de provincie Utrecht te versnellen met aandacht voor haalbaarheid en betaalbaarheid, participatie en samenwerking. Het verstrekken van subsidies is een belangrijk instrument voor het realiseren van deze doelstelling.

Gemeenten, woningcorporaties en Verenigingen van Eigenaren kunnen de subsidies gebruiken voor het zoeken naar nieuwe oplossingen voor het ontzorgen van bewoners die energiebesparende maatregelen willen nemen. Lokale energiecoöperaties kunnen subsidie aanvragen voor opstartkosten of voor het verder professionaliseren van hun organisaties. De subsidieregeling staat ook open voor samenwerkingsverbanden van bedrijven of organisaties in de zorg, culturele sector, amateursport en onderwijs die zoeken naar mogelijkheden om energie te besparen en zonnepanelen willen plaatsen op hun daken. Kosten voor advisering, haalbaarheidsstudies, milieustudies en participatietrajecten voor projecten gericht op zowel warmte- als elektriciteitsopwekking komen ook in aanmerking voor subsidie. De provincie wil hiermee bijdragen aan projecten die tot stand komen met betrokkenheid van burgers en die goed ingepast worden in de omgeving.

Voor het financieren van investeringen zijn veelal andere fondsen beschikbaar zoals het Energiefonds Utrecht (EFU), ROM Investeringsfonds en verschillende landelijke regelingen zoals de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH), Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE), het Nationaal Warmtefonds en de regeling Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+).

Aanvragen kunnen worden ingediend vanaf 1 oktober 2020 tot en met 30 juni 2024 en worden op volgorde van binnenkomst behandeld.

Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster

Geschreven op 12-10-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De Blue Innovation Awards zijn een initiatief van De Blauwe Cluster om innovatieve projecten, producten en diensten van bedrijven en overheidsinstanties in de schijnwerpers te zetten.

Voor de eerste editie waren er ruim 20 inzendingen waarbij in totaal ruim 30 organisaties betrokken waren.

Op 1 en 2 oktober kregen alle kandidaten de kans om hun project, dienst of product toe te lichten door middel van een presentatie. Vervolgens werden alle inzendingen door de juryleden objectief beoordeeld op basis hun innovatief karakter, marktpotentieel, industriële uitstraling, link met de blauwe economie en link met de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.

De kwaliteit van de inzendingen voor deze eerste editie was erg hoog. Na rijp beraad werden voor elke categorie twee potentiële kanshebbers geselecteerd. We stellen met veel plezier de geselecteerde initiatieven voor elke categorie in alfabetische volgorde voor:

Blue Innovation Wave (voor kmo’s): Nearshore Mussel Project – Brevisco en Real-time Undersea Cable Monitoring – Marlinks

Corporate Blue Innovation Wave (voor grote bedrijven): Dual-Fuel Hydrogen Engine – BeHydro en Marine Litter Hunter – DEME

Blue Innovation Swell (voor samenwerkingsinitiatieven): A Hybrid Wave Energy Converter for ports (WEC4PORTS) – IMDC, UPorto, INEGI en ECT en Coastbusters –  ILVO, DEME, Jan De Nul, SIOEN Industries en VLIZ

Blue Innovation Captain (voor overheidsinitiatieven): Blue Accelerator – Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen en Renovatie van de zeedijk van Westende – Gemeente Middelkerke en Agentschap Maritieme Dienstverlening & Kust

Per categorie worden de geselecteerde inzendingen met een filmpje voorgesteld tijdens G-STIC op dinsdag 27 oktober 2020. Daarna krijgen de kandidaten kort nog even het woord om hun project, product of dienst toe te lichten. Vervolgens wordt de winnaar bekendgemaakt.

Iedereen die het event online volgt of fysiek bijwoont, krijgt ook de kans om te stemmen op zijn favoriet. Na de uitreiking van de andere categorieën wordt dan de winnaar van de Inspirational Blue Wave (publieksprijs) bekendgemaakt.

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.503)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Aardgasvrij Bospolder-Tussendijken In Rotterdam: 4,9 Miljoen Euro Rijkssubsidie Voor Rotterdam
  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • Links

    Milieunet op..