Anders Bekeken

The NunaX: Uitgebrand Tijdens Bridgestone World Solar Challenge by Vattenfall Solar Team TU Delft

Geschreven op 21-9-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

17 oktober 2019: De NunaX van het Vattenfall Solar Team van de TU Delft is in de nacht van woensdag op donderdag volledig uitgebrand tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. De coureur kon het voertuig op tijd verlaten.

De NunaX vloog op de vijfde en laatste dag van de Challenge in brand. Het Vattenfall Solar Team stond op dat moment bovenaan in het klassement en moest nog 300 kilometer afleggen om voor de achtste keer de wereldtitel te veroveren.

TU Delft is het tweede Nederlandse studententeam dat uitviel in de Bridgestone World Solar Challenge 2019. Woensdag, op de vierde dag, viel de door studenten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion gemaakte Red E uit.

Red E viel uit doordat plotselinge harde wind de auto van de weg blies. De zonneauto belandde in de berm en raakte dusdanig beschadigd dat het voertuig niet meer terug de weg op kon. De coureur raakte niet gewond, maar moest wel voor controle naar het ziekenhuis.

17 juli 2019: Studenten van het Vattenfall Solar Team Van TU Delft gaan met innovatieve NunaX voor achtste wereldtitel. Vandaag wordt in de Amsterdome in Amsterdam de nieuwste zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team gepresenteerd: NunaX.

De tiende auto van Delftse makelij is niet alleen lichter en efficiënter, maar heeft ook een geheim wapen: de auto is zó gebouwd dat de wind zorgt voor extra snelheid.

In oktober hopen de studenten met hun NunaX voor de achtste keer de wereldtitel binnen te slepen tijdens de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Na ruim een jaar lang ontwerpen en bouwen is hij eindelijk af: NunaX, de nieuwste, zelfgebouwde zonneracewagen van het Vattenfall Solar Team. Een mijlpaal voor de teamleden, allemaal studenten van de TU Delft, die hun studie minimaal 1,5 jaar opzijzetten om mee te kunnen doen aan de Bridgestone World Solar Challenge.

Ondanks dat het Vattenfall Solar Team zeven keer eerder wereldkampioen werd, is de uitdaging er niet minder om. Technisch manager Bruno Martens: “De regels rond het zonneracen zijn in de afgelopen jaren amper veranderd. Waar auto’s in de eerste races nog heel verschillend konden zijn, merk je dat teams bij elkaar afkijken en de auto’s steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Het komt dus meer dan ooit aan op innovatie: de slimme snufjes maken het verschil.

Gelukkig is innoveren wel aan het Vattenfall Solar Team besteed. Vorige editie wonnen de studenten uit Delft mede dankzij een innovatief kleiner model auto – de verwachting is dat veel concurrenten dit jaar hetzelfde formaat hanteren. De teamleden uit Delft zijn er ondertussen in geslaagd om hun nieuwe auto nog een stukje lichter, kleiner en efficiënter te maken: met 135 kg lijkt het zelfs de kleinste en lichtste auto ooit. Daarbij is een klein vleugeltje aan de auto gemaakt, dat zó is geplaatst dat de panelen op dat vleugeltje zoveel mogelijk zon pakken.

Het meest verwacht het team echter van het aerodynamisch ontwerp. Bruno: “Tijdens de vorige race ontdekten we dat de kleine Nuna9 flink profiteerde van de harde zijwind die we altijd hebben in het zuiden van Australië. Een beetje zoals een zeilboot op de wind vaart. Ditmaal hebben we daar in het ontwerp specifiek rekening mee gehouden. De canopy en wielkappen zijn zo gevormd dat de auto bij zijwind als het ware een duwtje in de rug krijgt. We maken met deze auto dus niet alleen gebruik van zonne-energie, maar ook een beetje van windenergie.”

30 september 2018: Het Nuon Solar Team, bestaande uit studenten van de TU Delft is er met de Nuna 9S in geslaagd de overwinning te pakken in de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. Dat is een race met zonneauto’s waarin het gaat om zoveel mogelijk afgelegde kilometers in een voertuig voortgedreven op zonne-energie.

Na slopende laatste dagen, waarbij technische en menselijke tegenslagen zich opstapelden en zonneauto Nuna9S tot twee keer toe de wagen van het Japanse team Tokai van grote afstand moest zien in te halen, wisten de Nederlanders toch nog de eerste plek te bemachtigen. Het Nuon Solar Team wist met 4030.4 kilometer de grootste afstand af te leggen in acht dagen. Het Japanse team legde in totaal 3941.4 kilometer af in de Zuid-Afrikaanse zonnerace.

Ook in 2016 en 2014 wonnen de Nederlanders de Sasol Solar Challenge. Dit jaar kende de race een voor het Nuon Solar Team dramatisch verloop toen de Nederlandse koplopers twee dagen voor de finish door de organisatie bestraft werden voor een vergissing van een ziek teamlid. Hij had per ongeluk zijn bagage in een strategievolgwagen van Tokai gezet en wilde daarin plaatsnemen. Hierop dienden de Japanners een officiële klacht in wegens ‘schending van privacy’ die ertoe leidde dat het Nuon Solar Team meer dan 100 kilometers moest inleveren op Tokai en de koppositie verloor.

Het team reageerde na alle perikelen euforisch op de zege: “Het was een race vol tegenslagen, maar het hele team heeft bewezen over ontzettend veel veerkracht te bezitten. We bleven vertrouwen hebben en zijn vol voor de winst gegaan. Fantastisch dat het is gelukt, zegt teamleider Jelle van der Lugt (24). “Dit is echt een teamprestatie én het bewijs dat onze innovatieve ‘Intelligent Cruise Control’ een zeer effectief wapen was.” De tweejaarlijkse race duurde acht dagen en ging van Pretoria naar Stellenbosch.

24 juli 2018: Studenten van de TU Delft hebben de Nuna9S onthuld, een auto die tijdens de Sasol Solar Challenge van 22 tot en met 29 september in Zuid-Afrika meedoet aan een wedstrijd voor zonneauto’s. De race beslaat een afstand van in totaal 4500km en gaat van Pretoria naar Stellenbosch. De auto is voorzien van een radar waarmee automatisch een botsing met voertuigen en dieren kan worden voorkomen.

De Nuna9S is voorzien van een systeem waarmee voertuigen in het verkeer worden gedetecteerd. Als de aan de voorkant van de auto geïnstalleerde radar een voertuig waarneemt, komt de zonneauto automatisch tot stilstand. De radar is daarnaast, in combinatie met gps-data en de routegegevens, in staat om hellingen, heuvels en bergen voortijdig te herkennen, zodat het vermogen en de snelheid van de Nuna9S automatisch worden aangepast. Daarmee is het bedoeling om zo energiezuinig mogelijk door de Zuid-Afrikaanse berglandschappen te rijden.

12 oktober 2017: Geweldig. Het is weer gelukt om de World Solar Challenge te winnen. Het Solar Team Delft heeft met de Nuna 9 het wereldkampioenschap zonne-auto racen voor de zevende keer gewonnen. Van harte gefeliciteerd.

26 juli 2017: Zo, de Nuna 9 is officieel gepresenteerd door de studenten van de TU Delft die er vol voor gaan om voor de zevende keer de World Solar Challenge te winnen.

Nuna 9 gaat in oktober 2017 deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge. De reglementen van deze editie zijn drastisch veranderd, waardoor Nuna 9 een stuk kleiner is geworden dan haar voorgangers.

Met slechts 2,64 m^2 zonnepaneel, is het de kleinste Nuna ooit gebouwd door het Nuon Solar Team. De grootste zichtbare verandering, is de overhangende neus die alle voorgaande Nuna’s nog hadden. Bij Nuna 9 zit het zonnepaneel volledig geïntegreerd in de aerodynamische body.

Zie ook: Nieuwe zonne-auto Nuna 9 van Delftse studenten is verrassend klein en licht

Nuna 823 juni 2017: Het Nuon Solar Team begint seizoen 2017 met een wereldrecord.

Het team heeft 882 kilometer afgelegd  in twaalf uur tijd met zonne-raceauto Nuna 9.

Daarmee zetten de studenten van de TU Delft op de langste dag van het jaar een nieuw wereldrecord neer tijdens de eerste zonnerace ooit op Nederlandse bodem.

De race tegen de klok werd gereden op de testbaan van de RDW in Lelystad.

Het was de eerste grote praktijktest in aanloop naar de Bridgestone World Solar Challenge, die in oktober 2017 plaatsvindt in Australië.

22 oktober 2015: Het Nuon Solar Team heeft met de Nuna 8 de World Solar Challenge 2015 gewonnen. Het Solar Team Twente met de Red One werd tweede op slechts enkele minuten achterstand. Het is de zesde overwinning van het Delftse Nuon Solar Team in de World Solar Challenge. Van harte gefeliciteerd!

21 oktober 2015: Het Nuon Solar Team gaat aan kop in de World Solar Challenge 2015 in Australië. Na vijf zenuwslopende uren op de vierde racedag, waarin het team zich voorbereidde op het inhalen van de Twentse Red One zonneauto, deed eindelijk de kans zich voor: het Nuon Solar Team kon inhalen.

20 oktober 2015: De strijd tussen de twee Nederlandse teams die aan kop gaan in de World Solar Challenge in Australië, is in alle hevigheid losgebarsten. Het Nuon Solar Team uit Delft en het Solar Team van Twente zijn zeer aan elkaar gewaagd. Het verschil tussen de Nederlandse teams is nog geen minuut.

Op de derde racedag ligt Twente met de Red One nog net aan kop, maar het Nuon Solar Team zet woensdag alles op alles om de grootste concurrent te verslaan. De vierde en een na laatste racedag zal bepalend zijn voor de winst.

19 oktober 2015: Het Nuon Solar Team is een plaats opgeschoven in de ranking en staat aan het einde van de tweede racedag op de tweede plek na het team van de Universiteit van Twente met de Red One. Het verschil tussen de teams  is slechts twee minuten!

Vandaag heeft de Nuna 8 wel 767 kilometer afgelegd. De totale kilometerstand staat  daardoor op 1427. De spanning neemt toe bij de teamleden, iedereen is erop gebrand morgen de koppositie over te kunnen pakken van Twente.

18 oktober 2015: Het Nuon Solar Team staat als derde in het klassement na de eerste racedag van de World Solar Challenge 2015 in Australië.

De zonneauto Nuna8, die op de 18e plaatst startte in Darwin, begon daarna aan een ware inhaalrace. De zonneauto haalde de eerste drie uur 11 zonneauto’s in. In de laatste minuten van de eerste racedag reed het Nuon Solar Team ook het team van Twente met de Red One voorbij.

13 oktober 2015: Mooi, de Nuna 8 is goedgekeurd voor deelname aan de World Solar Challenge 2015 die van 18 tot en met 25 oktober wordt gehouden in Australië.

Een paar stukjes extra isolatie voor de bedrading, meer was dinsdag 13 oktober niet nodig om de zonnewagen van het Nuon Solar Team door de keuring te krijgen.

Tijdens de autokeuring, te vergelijken met een uitgebreide APK, kijkt de organisatie van de World Solar Challenge 2015 of de zonnewagens veilig genoeg zijn om aan de veeleisende wedstrijd van ruim 3000 kilometer dwars door Australië te kunnen meedoen.

Het Nuon Solar Team liet bij de keuring voor het eerst de ‘trailing edge’ zien, een 3D-geprinte staartvin aan de achterkant. Het extra brandblussysteem voor de accu, dat volgens de reglementen niet verplicht is, oogstte lof van de keurmeesters.

Zaterdag 17 oktober is de rijdende autokeuring , waar de zonnewagens op het racecircuit Hidden Valley nabij Darwin worden getest op remvermogen en wegligging. Zaterdag is ook de dag van de kwalificatie, waarbij de startvolgorde wordt bepaald. Zondag 18 oktober gaat de World Solar Challenge van start. Heel veel succes!

21 september 2015: De nieuwe solar car, de Nuna 8, van het Nuon Solar Team van studenten van de TU Delft is gepresenteerd voor Paleis Soestdijk en bijna klaar voor de strijd om de wereldtitel in de World Solar Challenge 2015.

De World Solar Challenge 2015 wordt van 18 tot en met 25 oktober gehouden en deelnemers moeten een afstand van 3.000 kilometer afleggen in Australië van Darwin in het noorden naar Adelaide in het zuiden. Het Nuon Solar Team gaat ervoor en is klaar om voor de zesde keer de beker te winnen in de Challenger klasse, de meest competitieve klassen van de World Solar Challenge.

De Nuna 8 combineert een zeer efficiënte motor verwerkt in de velg met een ontzettend laag gewicht van 160 kilo, gemiddeld 6 keer lichter dan een gemiddelde auto. De buitenkant van de Nuna 8 is gemaakt van an schuim en een speciaal materiaal dat ook in de Formule1 wordt gebruikt, TeXtreme koolstofweefsel. De nieuwe batterijen van slechts 20 kilo dragen bij aan het lage gewicht. De Nuna 8 kan op de miniaccu even ver rijden als een Tesla. Op de zeer zuinige batterijaccu van een Tesla van ruim 500 kilo kan ongeveer van Amsterdam naar Parijs worden gereden.  De Nuna 8 is voorzien van 391 zonnecellen. Bron: Nuon Solar Team

Er zijn in totaal 3 klassen waarin geracet wordt. De Challenger klasse draait om pure snelheid. In totaal doen hier 30 teams aan mee, waaronder nog een team uit Twente. Verder is er de Cruiser klasse waar naast een chauffeur ook nog een passagier meedoet. De nadruk ligt hier op de gebruiksvriendelijkheid van de auto. Voor Nederland doet het Solar Team Eindhoven hieraan mee met de Stella Lux. De Adventure klasse draait om experimenten en hier doen maar 4 teams aan mee.

Zie ook: The World Solar Challenge 2015 with Three Dutch Solar Cars: Nuna 8 – Red One – Stella Lux – The Red One by Solar Team Twente Ready for the World Solar Challenge 2015 – Stella Lux: The First Energy Positive Family Car With The Solar Navigator in the World Solar Challenge

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    26 juli 2017 om 12:55 | Permalink

    Nieuwe zonne-auto Nuna 9 van Delftse studenten is verrassend klein en licht

    De Nuna9 is de nieuwe zonnewagen van het Nuon Solar Team van studenten van de TU Delft. Kleiner, lichter en aerodynamischer dan ooit. Intervieuw met Sarah Bennink Bolt van het team.

  2. Erik van Erne zegt:

    10 augustus 2018 om 15:31 | Permalink

    Why we cut a hole in our intelligent solar car (Nuon Solar Team: on the way to Africa! – episode 1)

    Nuna’s new and aerodynamic design (Nuon Solar Team: on the way to Africa! – episode 2)

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.165)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.398)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (740)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • De RVO Subsidie- En Financieringswijzer: Vind Snel De Juiste Regeling by RVO
  • De Brede Groene Dijk: Een Nieuwe Zeedijk Tussen Johannes Kerkhovenpolder En Duitsland
  • Links

    Milieunet op..