google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Subsidie Van 3.350 Euro Aanschaf Elektrische Auto Vanaf 2022 by Mobiliteitstafel Klimaatakkoord

Geschreven op 6-12-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 22 september 2021: Vanaf volgend jaar gaat het maximale subsidiebedrag voor elektrische auto’s nog verder omlaag dan in eerste instantie gepland was.

Door het maximale bedrag te verlagen, blijft er meer geld over voor andere aanvragers.

Het animo voor de subsidie bleek groter dan het kabinet had gedacht: in augustus was het geld voor 2021 al op.

Het nieuwe subsidiebedrag per 2022 wordt niet 3.700 euro per nieuwe auto, maar 3.350 euro. In de jaren daarna gaat het bedrag verder omlaag, tot 2.550 euro vanaf 2024. Een jaar later verdwijnt de subsidie helemaal.

Leaserijders in duurdere elektrische auto’s komen niet meer in aanmerking voor belastingvoordelen. De limiet daarvoor staat nu op 35.000 euro per auto in 2022 en gaat naar 30.000 in 2023.

21 september 2021: Het demissionaire kabinet trekt volgend jaar 600 miljoen euro extra uit om de hogere kosten voor het stimuleren van elektrisch rijden op te vangen. Ook worden de subsidiebudgetten voor emissievrije bestelauto’s personenauto’s verhoogd.

De precieze invulling van de hoogte van de subsidiebedragen zal het kabinet in de komende periode uitwerken.

1 september 2021: Tweedehandse elektrische personenauto steeds aantrekkelijker. Steeds meer Nederlanders kiezen voor een gebruikte elektrische personenauto. In 2021 hebben ongeveer twee keer zoveel particulieren als vorig jaar met subsidie zo’n tweedehands elektrische auto aangeschaft.

De beschikbare subsidie voor tweedehands elektrische auto’s is daarmee voor dit jaar volledig benut. Vorig jaar bleef een deel van het geld onbenut door minder aanvragen.

Staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat): “Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk. Natuurlijk zou ik ook willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden. De komende jaren willen we dat dat voor nog veel meer mensen aantrekkelijk wordt.”

Zoals in het klimaatakkoord afgesproken kunnen particulieren sinds vorig jaar met subsidie een elektrische auto aanschaffen. Koop of lease. Nieuw of tweedehands. Elektrische auto’s zijn goedkoper in gebruik, maar duurder bij aanschaf. Doel van deze regeling is dat elektrisch rijden aantrekkelijk is voor particulieren, die op zoek zijn naar een compacte middenklasse personenauto. Nederland is het eerste land in Europa dat subsidie verleent voor de tweedehands markt.

Van die mogelijkheid maken steeds meer mensen gebruik. In 2020 schaften 3000 particulieren met een subsidie van 2000 euro een tweedehands elektrische auto aan. Niet alle beschikbare subsidie werd toen benut door minder aanvragen. Dit jaar is het budget volledig benut; 6750 particulieren maakten gebruik van de regeling. De regeling loopt door tot 2025. Voor dit jaar was er 13,5 miljoen beschikbaar voor gebruikte elektrische personenauto’s, voor volgend jaar staat er 18,3 miljoen subsidiebudget ingepland.

Elektrische rijders krijgen steeds meer keuze en zekerheid, ook tweedehands. Uit de subsidieaanvragen blijkt dat steeds meer jonge elektrische auto’s uit het buitenland hier beschikbaar komen op de tweedehandsmarkt. Ook qua leeftijd en modellen komt er steeds meer keuze. Veertig procent van de gebruikte elektrische auto’s die dit jaar met subsidie is aangeschaft, is maximaal één jaar oud. Een kwart is meer dan vier jaar oud.
Voor steeds meer mensen is een gebruikte elektrische auto een goede optie. Accu’s van elektrische auto’s verbeteren snel, en dealers geven vaak nog fabrieksgarantie op de accu van een gebruikte elektrische auto.

Elektrisch rijden zit in de lift. Er rijden inmiddels bijna 200.000 elektrische personenauto’s rond in Nederland. Het kabinet heeft in het klimaatakkoord afgesproken dat alle nieuwe auto’s in 2030 zonder uitlaatgassen rijden, bijvoorbeeld elektrisch of op waterstof. Overheden en netbeheerders zijn hard aan de slag. Zo worden er veel laadpalen aangelegd. Steeds vaker slimme laadpalen, die het elektriciteitsnet ontzien. Het kabinet wil dat elektrisch rijden op termijn voor iedereen een aantrekkelijke optie is.

9 februari 2021: Ondernemers kunnen vanaf 15 maart maximaal 5.000 euro subsidie krijgen wanneer ze een volledig elektrisch aangedreven bestelbusje kopen, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dinsdag bekendgemaakt.

Eerder was al aangekondigd dat er een regeling zou worden opgetuigd om ondernemers over de streep te trekken. In totaal komt er 185 miljoen euro in de pot, waarvan 22 miljoen euro is bedoeld voor dit jaar.

De subsidie op schone bestelbussen hangt samen met de komst van zero-emissiezones in steden. Vanaf 2025 worden die volgens belangenorganisatie voor autofabrikanten en -importeurs RAI Vereniging ingevoerd in zo’n twintig steden. Voor de bevoorrading van winkels zijn dan schone voertuigen nodig. “De emissiezones maken deel uit van het klimaatakkoord”, aldus de vereniging.

8 februari 2021: Voor wie een tweedehands elektrische auto koopt, ligt er nog steeds 2.000 euro subsidie klaar. Dat is mooi, maar welke auto’s zijn er zoal te koop en waar moet je op letten bij de aanschaf hiervan?

Het grootste struikelblok laat zich niet zo moeilijk raden: de actieradius. Wil je een gebruikte EV (electric vehicle) die in de praktijk daadwerkelijk zo’n 200 kilometer haalt, dan gaat de prijs al gauw richting de 20.000 euro. Daar gaat dan vervolgens weer wel die 2.000 euro van af.

Een batterij heeft niet het eeuwige leven, zo bewijst je smartphone maar al te vaak. Bij een autobatterij is het verouderingsproces iets om rekening mee te houden. Ook deze verliest op termijn zijn kracht, dus je komt met een wat oudere EV op een gegeven moment minder ver. Zowel ouderdom als het aantal gereden kilometers (door batterijspecialisten liever uitgedrukt in een aantal ‘laadcycli’) bepaalt de mate van degradatie van de batterij.

Je kunt ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een Nissan Leaf van zes jaar oud niet meer zo ver komt als op de dag dat deze de fabriek verliet. Soms is dat niet meer dan 70 kilometer op een koude winterdag zoals nu. Kijken we niet naar leeftijd maar naar de kilometerstand, dan zijn er verhalen over relatief jonge Tesla’s met al 200.000 kilometer op de klok en waarbij nauwelijks sprake is van degradatie van de batterij.

Het lijkt er volgens de recentste onderzoeken op dat EV-batterijen tot kilometerstanden van zelfs 300.000 tot 500.000 kilometer de oorspronkelijke actieradius kunnen behouden. Dat betekent voor een gemiddeld personenautogebruik een levensduur van 20 tot 25 jaar.

5 januari 2021: Zo, dat ging weer snel. Binnen één dag is al meer subsidie aangevraagd voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto dan voor 2021 nog beschikbaar was.

De inschrijving werd maandag geopend en op dinsdagochtend was al voor ruim 1,1 miljoen euro aan subsidie aangevraagd, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

De subsidieregeling is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto willen kopen of leasen en loopt tot en met 2025. Per jaar is het subsidiebedrag aan een maximum gebonden en dat is dit jaar dus nu al bereikt.

Particulieren konden voor maximaal 4.000 euro subsidie aanvragen per aankoop. Daarmee was het potje nog goed voor in totaal 277 auto’s, terwijl er op één dag al 318 nieuwe aanvragen zijn gedaan. Door middel van een loting wordt bepaald wie de subsidie toegekend krijgt. Dat gebeurt binnen drie maanden. Wie buiten de boot valt, komt op een reservelijst voor als er aanvragen worden ingetrokken. Vreemd dat het drie maanden moet duren voor die loting heeft plaatsgevonden. Waanzin, zoals we dat kennen van onze overheid.

Overigens is er dit jaar een nog wel 13 miljoen euro beschikbaar voor de aankoop van gebruikte elektrische auto’s met een subsidie van 2000 euro per auto. Cijfers over die intekening zijn er nog niet, maar de verwachting is dat het hier een stuk minder snel zal gaan. Vorig jaar was het budget voor gebruikte auto’s pas tegen het einde van het jaar op. Met het bedrag kan er voor 6.750 tweedehands elektrische auto’s aan subsidie worden uitgekeerd.

3 januari 2021: Vanaf maandag 4 januari 2021 09.00 uur is het weer mogelijk om als particulier 4.000 euro subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een volledig elektrische auto.

Doordat het voor dit jaar beschikbare bedrag al bijna volledig verbruikt is, zal het restbedrag naar verwachting snel op zijn. Ook voor gebruikte elektrische auto’s is weer 2000 euro subsidie beschikbaar.

Voorwaarde voor het indienen van een subsidieaanvraag is dat het koopcontract op of na 1 januari 2021 is gesloten. Verder mag de catalogusprijs van de elektrische auto niet hoger zijn dan 45.000 euro.

Geïnteresseerden zullen er naar verwachting vroeg bij moeten zijn, aangezien er nog maar 1,1 miljoen euro in de subsidiepot zit. Dat bedrag is goed voor 275 nieuwe auto’s.

Als het voor 2021 beschikbare restbedrag is verbruikt, zullen particulieren tot 2022 geduld moeten hebben. Pas dan is het weer mogelijk om subsidie aan te vragen. Dat jaar is het budget met 18,3 euro miljoen weliswaar een stuk ruimer, maar de subsidie is met 3.700 euro in plaats van 4.000 euro wel lager.

Op maandag is het tevens weer mogelijk om als particulier 2.000 euro subsidie aan te vragen voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto. Het beschikbare bedrag van 13,5 miljoen euro is nog onaangeroerd. Daarmee kan er voor 6.750 auto’s aan subsidie worden uitgekeerd.

De subsidieregeling voor tweedehands elektrische voertuigen was het afgelopen jaar minder in trek dan die voor nieuwe modellen. Pas eind vorig jaar was het potje leeg.

14 maart 2020: Zo, dat ging snel. De subsidie van 4000 euro voor de aanschaf van een elektrische auto is na slechts acht dagen al weer op.

Sterker nog. Van het subsidiebudget van 14,4 miljoen euro voor 2021 is ook al het grootste deel gebruikt. Er is nog slechts 1,1 miljoen euro over.

Nadat het voor 2020 beschikbare bedrag na acht dagen verbruikt was, werd de subsidie voor 2021 via de zogeheten doorschuifregeling naar voren gehaald. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat zette hier afgelopen oktober een streep door, omdat het bedrag opnieuw vliegensvlug slonk.

5 maart 2020: Zo, we zijn weer wat verder en wat blijkt? De eerder min of meer aangekondigde subsidie van 6000 euro op de aanschaf van een elektrische auto, wordt een stuk minder, slechts 4000 euro.

Vierduizend euro subsidie voor een nieuwe en tweeduizend voor een gebruikte elektrische auto. Particulieren kunnen dat naar verwachting vanaf 1 juli 2020 aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen.

Het gaat daarbij om auto’s uit de middenklasse, zowel nieuw als gebruikt. Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat schrijft minister Van Veldhoven (Milieu en Wonen) vandaag aan de Tweede Kamer.

Van Veldhoven: “Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken, zowel voor mensen die een nieuwe auto willen als die gaan voor een schone tweedehands. Met name voor die laatste categorie is het ook van belang dat er nu meer zekerheid komt over de batterij”.

De regeling is bedoeld om elektrisch rijden voor particulieren in een middenklassenauto dichterbij te brengen. Daarom komen alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en minimale actieradius van 120 kilometer in aanmerking. Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie, die in maandelijkse termijnen wordt uitbetaald. Eigenaren die binnen drie jaar een andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Om misbruik te voorkomen kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend bedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. Omdat elektrische auto’s een steeds lagere aanschafprijs hebben, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s. Voor gebruikte auto’s blijft het 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte elektrische auto’s invoert.

Naast de aanschafprijs is onzekerheid over de duur van de batterij voor veel mensen een drempel. Fabrikanten geven momenteel bij nieuwe auto’s al ruime garantie op de batterij. Voor gebruikte auto’s valt de batterij onder de normale BOVAG garantie. Kopers kunnen garantie vaak uitbreiden als ze dat willen. Om mensen meer zekerheid over hun batterij bij aanschaf is nu afgesproken dat de BOVAG werkt aaneen uniforme batterijcheck.

In het Klimaatakkoord, dat in juni vorig jaar werd gesloten, is afgesproken om elektrisch rijden financieel te stimuleren met een budget van zo’n 250 miljoen euro tot eind 2025. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot 2025 beschikbaar is, er kan onder de regeling dus niet meer geld worden uitgekeerd aan subsidies.

Elektrische auto’s stoten tijdens het rijden geen uitlaatgassen uit, en dragen daarmee bij aan het klimaat en de schone lucht. Ook wordt er hard gewerkt aan de andere voorwaarden om elektrisch te kunnen rijden. Er komen veel laadpalen bij en er wordt geïnvesteerd in de capaciteit van het elektriciteitsnet. Daarnaast wordt gewerkt aan goede recycling en verantwoord gebruik en productie van batterijen.

Om de regeling zo veel mogelijk aan te laten sluiten bij de wensen van particulieren, is deze opgesteld op advies van het Formule E-team, waarin verschillende branchepartijen zijn vertegenwoordigd. Daarnaast is gekeken naar regelingen in het buitenland en naar eerdere ervaringen met het stimuleren van elektrisch rijden. Daardoor is er bijvoorbeeld voor gekozen om dure modellen uit te sluiten en de regeling niet te openen voor hybride auto’s.

Ook andere belangstellenden zijn van harte welkom hun ideeën of opmerkingen over de regeling mee te geven. Deze is vanaf vandaag open voor consultatie. Ideeën zijn tot eind maart welkom, en kunnen er toe leiden dat de regeling nog wordt aangepast. De regeling wordt naar verwachting in mei of begin juni definitief wordt vastgesteld en gepubliceerd. Elektrische auto’s die vanaf dat moment gekocht of privé geleaset worden komen in aanmerking voor de subsidie, die vanaf 1 juli aangevraagd kan worden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

6 december 2018: Er moeten belastingvoordelen en subsidies komen om elektrisch rijden verder te stimuleren. Rijden op benzine en diesel moet daarentegen juist duurder worden.

Dat staat in plannen van de Mobiliteitstafel. Dat is een van de vijf overleggroepen die werken aan het Klimaatakkoord.

Om te zorgen dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto’s nieuw worden verkocht komt er in 2020 een aanschafsubsidie van 6000 euro. In 2030 is die subsidie teruggebracht tot 2200 euro.

Voor de zakelijke auto wordt dat bedrag 3430 euro, aflopend naar 1830 euro in 2024. Elektrische auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.

Tot slot willen de overleggende partijen maatregelen om tweedehands elektrische auto’s zo veel mogelijk in Nederland te houden. Hierbij moet worden gedacht aan de mogelijkheid een tweedehands elektrische auto te kunnen leasen. Ook moeten de accupakketten ingeleverd kunnen worden voor hergebruik.

Het gebruik van fossiele brandstoffen wordt duurder. De partijen aan de Mobiliteitstafel stellen voor de accijns op benzine en diesel per 2020 met 1 cent te verhogen en twee jaar later met nog eens hetzelfde bedrag. Ook gaat de motorrijtuigenbelasting voor deze auto’s omhoog.

Zie ook: Startschot Voor Klimaatakkoord Nederland: Uitstoot Van Broeikasgassen Met 49% Verminderen

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    30 januari 2019 om 18:18 | Permalink

    Subsidie Op Elektrische Auto’s Gaat Vooral Naar Rijke Nederlanders

    De belastingkorting van 700 miljoen die de overheid in 2018 aan kopers van elektrische auto’s gaf is vooral bij rijke autobezitters terechtgekomen. De verkoop van dure Tesla’s steeg met maar liefst 260 procent.

    De helft van de verkochte elektrische auto’s waren Tesla’s en Jaguars met een cataloguswaarde tussen de 80.000 en 120.000 euro. Het kabinet ging uit van een gemiddelde cataloguswaarde van 43.000 euro.

    Door deze subsidies is er sprake van een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro, al moet de Tweede Kamer daar nog over geïnformeerd worden. Het was de angst van CDA-leider Sybrand Buma dat vooral prosecco drinkende Tesla-rijders profiteren van subsidies voor elektrische auto’s en dat dit ten koste zou gaan van de gewone man. De subsidies voor elektrische auto’s worden vooral opgebracht door hogere autobelastingen op benzine- en dieselauto’s.

  2. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2019 om 16:05 | Permalink

    Rekenmodel Subsidie Elektrisch Rijden Ongeschikt Voor Klimaatakkoord by TNO

    TNO heeft serieuze bedenkingen bij de mobiliteitsplannen in het klimaatakkoord. Het gebruikte rekenmodel zou op lange termijn niet geschikt zijn voor de doorrekening van het beleid voor elektrische auto’s. Dat zegt onderzoeks- en adviesbureau TNO na vragen van mediaplatform Follow the Money (FTM). Het kabinet wil tot en met 2030 12 miljard euro uitgeven aan de fiscale stimulering van elektrische auto’s.

    FTM meldde donderdag al dat de subsidie op elektrisch rijden niet wetenschappelijk gecontroleerd zou worden door TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verdedigde de ‘Tesla-subsidie’ in februari juist in de Kamer door dit wel te beweren.

    Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) vroeg om opheldering naar aanleiding van het artikel van FTM dat donderdag verscheen en noemde de zaak zeer ernstig. Hij stelde al eerder vragen over enorme subsidies voor het leasen van elektrische auto’s en over de prognose die er 120 procent naast zat.

    TNO verklaart in gesprek met FTM nu dat het bureau het model voor de korte termijn wel geschikt acht, maar niet tot 2030. “Op de lange termijn moet de groei van het gebruik van elektrische auto’s met name komen van nieuwe en tweedehandsvoertuigen in particulier eigendom of in gebruik via bijvoorbeeld private lease”, aldus het onderzoeksbureau.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (689)
  • Agenda (3.293)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (877)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.405)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.619)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (403)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (777)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.608)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Drijvende Zandzuiger Rotterdam 55 Aangesloten Op Groene Stroom by Dekker Groep
  • Green Deal Koffiepads En Theezakjes Bij Het GFT: Composteerbare Theezakjes En Koffiepads
  • Green Deal Duurzaam GWW (DGWW2030) Krijgt Vervolg En Andere Aanpak: Verduurzamen GWW
  • HotelSummit: Hét Jaarcongres Voor Hoge Hotelmanagement – Een Nieuw Begin
  • De Bewuste Visweek: Een Goed Verhaal Op Je Bord. Kies Duurzame Vis by MSC En ASC
  • Leonardo DiCaprio Investeert In Nederlands Kweekvleesbedrijf Mosa Meat
  • National Drive Electric Week 2021: A Nationwide Celebration To Raise Awareness
  • Climate Action Hub: Klimaatcentrum in Wijnhavengebouw Den Haag by TU Delft
  • Environment+Energy Leader E+E100: Top 100 Leaders And Environment + Energy Leader Awards
  • Waterstof, Onze Nieuwe Energie? Documentaire Van Anic van Damme by National Geographic
  • Monumentaal Gemaal Halfweg Uit 1937 In Giethoorn Klaar Voor De Toekomst
  • Every Six Seconds The Planet Loses A Football Pitch Worth Of Tropical Rainforest by WEF
  • Sustainable Development Impact Summit 2021 The 15-Minute City by World Economic Forum
  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen – Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Links

    Milieunet op..