google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De Groene Zeepbel 2010: Shell Beloont voor Beste Greenwash Campagne 2010

Geschreven op 28-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Greenwashing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Groene ZeepbelUpdate 28 juni 2010: Hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst Morgen heeft zaterdag 26 juni de Groene Zeepbel 2010 uitgereikt aan Shell.

Meer dan 700 mensen brachten de afgelopen weken hun stem uit voor de “beste greenwash campagne”.

Zij verkozen Shell tot het bedrijf dat zichzelf het meest succesvol als duurzaam profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering.

Met een miniem verschil van drie stemmen liet Shell haar concurrent BP achter zich.

Albert Heijn, Nuon en Aegon verkregen respectievelijk de derde, vierde en vijfde plek.

16 juni 2010: Hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst Morgen roept alle studenten van Nederland op om hun stem uit te brengen voor de Groene Zeepbel. Op zaterdag 26 juni 2010 wordt de Groene Zeepbel uitgereikt aan de “beste greenwash campagne”. Oftewel, aan het bedrijf dat zichzelf in de media als groen profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering.

Het bestuur van Morgen heeft op basis van kritische rapporten van onder andere Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en Milieudefensie vijf bedrijven genomineerd die in aanmerking komen voor de Groene Zeepbel: Shell, Nuon, Aegon, Albert Heijn en BP. Elk van deze bedrijven zondigt zich in meer of mindere mate aan greenwashing en meet zichzelf aldus een groener imago toe dan de praktijk laat zien. U kunt nu stemmen.

groenezeepbel.jpg28 november 2008: Op 27 november is de eerste Groene Zeepbel uitgereikt aan E.ON. Deze ‘prijs’ is bedoeld voor de grootste greenwashcampagne, waarbij een bedrijf zich groener voordoet dan het is. De Groene Zeepbel is uitgereikt door Morgen, het studentennetwerk voor duurzame ontwikkeling (voorheen Lhump). E.ON kreeg de zeepbel voor zijn reclame voor een nieuwe ‘schone’ kolencentrale, als voorbeeld van E.ON’s zogenaamde strijd tegen klimaatverandering. Maar schone kolencentrales bestaan helemaal niet. E.ON hoopt alleen de CO2-uitstoot ooit onder de grond te kunnen stoppen. Een technologie die nog helemaal niet voor handen is op de schaal die nodig is voor een kolencentrale.

Greenpeace toonde eerder al met de Graadmeter voor energiebedrijven aan dat E.ON het meest vervuilende energiebedrijf van Nederland is. Het Duitse bedrijf wil die in heel Europa maar liefst acht nieuwe kolencentrales bouwen. Daarnaast heeft Greenpeace boven tafel gekregen dat E.ON zelf niet eens gelooft in een schone kolencentrale (Engelstalig). De uitreiking van de Groene Zeepbel is een erkenning van het rad dat E.ON Nederlanders voor ogen probeert te draaien, want kolencentrales zijn echt niet goed voor het klimaat. Investeringen in schone energie zijn dat wel! Bron: Greenpeace

30 oktober 2008: Greenwashing is het voeren van reclamecampagnes waarin een bedrijf claimt ‘groen’ te zijn, terwijl dat niet blijkt uit de bedrijfsvoering. In de afgelopen jaren zijn het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) veel gehoorde termen.

Veel bedrijven spelen graag in op deze trend en komen tegemoet aan de wensen van consumenten voor meer duurzame producten. Helaas houden sommige bedrijven het slechts bij windowsdressing: het opnemen van duurzaamheid in hun PR-uitingen, zonder echte wijzigingen in hun bedrijfsvoering of productieproces. Zie ook: Greenwashing – The 10 Signs of Greenwash !

Heb jij je ook zo geërgerd aan al die bedrijven die opeens claimen zo milieu-vriendelijk te zijn? LHUMP organiseert de verkiezing van de grootste greenwasher van 2008! LHUMP wil dit soort gedrag op een ludieke wijze aan de kaak stellen door het uitreiken van de Groene Zeepbel.

Tot 12 november kan iedereen een reclamecampagne nomineren door kandidaten te nomineren. even een korte motivatie sturen naar het LHUMP. Wilt u dat Anders Bekeken Blog aandacht besteed aan uw nominatie dan stuurt u die ook even naar ons.

Vermeld in ieder geval het bedrijf, de reclamecampagne en in max. 100 woorden een korte motivatie. Uit de inzendingen wordt een keuze gemaakt, waarna u van 14 tot 27 november kunt stemmen op een van de vijf beste suggesties. Bron: LHUMP

Mooie actie van het LHUMP, maar jammer dat er maar vijf campagnes gaan komen waar u en ik op kunnen stemmen. Wij hebben er al heel veel in beeld gebracht en er is ook al een Greenwashing Index on-line ! Uiteraard zullen wij aan alle nominaties die bij ons binnenkomen aandacht besteden. Zie ook: Greenwashing – The Truth, The Whole Truth, and Nothing But The Truth

Shell: Oliewinning uit teerzanden door Shell is niet duurzaam   Philips: Philips Groene TL – LED’s make things better   en A simple Switch by Philips ! Canon: Canon you can – Wel woorden, geen Daden ! Klimaatneutraal: Klimaatneutraal = Greenwashing !

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    27 november 2008 om 11:07 | Permalink

    Wie is de grootste Greenwasher in 2008. Cheap Tickets, E-on, Daihatsu, Shell of Ik kies bewust?

    Welke reclamecampagne verdient de Groene Zeepbel?

    De genomineerden:
    Cheap Tickets- Fly cheap and green
    E-on: Bouwbord nieuwe ‘schone’ kolencentrale
    Daihatsu: actie weken
    Shell: Real Energy
    Ik kies bewust logo

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (689)
  • Agenda (3.293)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (877)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.404)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.619)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (403)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (777)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.608)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Drijvende Zandzuiger Rotterdam 55 Aangesloten Op Groene Stroom by Dekker Groep
  • Green Deal Koffiepads En Theezakjes Bij Het GFT: Composteerbare Theezakjes En Koffiepads
  • Green Deal Duurzaam GWW (DGWW2030) Krijgt Vervolg En Andere Aanpak: Verduurzamen GWW
  • HotelSummit: Hét Jaarcongres Voor Hoge Hotelmanagement – Een Nieuw Begin
  • De Bewuste Visweek: Een Goed Verhaal Op Je Bord. Kies Duurzame Vis by MSC En ASC
  • Leonardo DiCaprio Investeert In Nederlands Kweekvleesbedrijf Mosa Meat
  • National Drive Electric Week 2021: A Nationwide Celebration To Raise Awareness
  • Climate Action Hub: Klimaatcentrum in Wijnhavengebouw Den Haag by TU Delft
  • Environment+Energy Leader E+E100: Top 100 Leaders And Environment + Energy Leader Awards
  • Waterstof, Onze Nieuwe Energie? Documentaire Van Anic van Damme by National Geographic
  • Monumentaal Gemaal Halfweg Uit 1937 In Giethoorn Klaar Voor De Toekomst
  • Every Six Seconds The Planet Loses A Football Pitch Worth Of Tropical Rainforest by WEF
  • Sustainable Development Impact Summit 2021 The 15-Minute City by World Economic Forum
  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen – Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Links

    Milieunet op..