Nederland Verpakkings Centrum start Netwerk Duurzaam Verpakken voor het MKB
Geschreven op 2-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in AgendaHet Nederlands Verpakkingscentrum (NVC) is samen met Partners for Innovation en Agentschap NL het Netwerk Duurzaam Verpakken gestart.
Dit netwerk heeft tot doel om vooral mkb-bedrijven in de gehele keten te stimuleren en te ondersteunen bij het duurzaam innoveren en optimaliseren van verpakkingen en verpakkingsprocessen.
Duurzaam Verpakken staat voor het integreren van milieuaspecten bij het ontwerp van een product of verpakkingscombinatie. Dit betekent dat er naast marketing, economische, technische criteria ook rekening gehouden wordt met milieucriteria.
Duurzaam verpakken verbetert de kwaliteitsbeleving van producten, leidt tot kostenbesparing, helpt bij het voldoen aan wetgeving én levert milieuwinst op. Dit wordt bereikt door een netwerk op te bouwen van ketenpartners, waaronder: retailers, merkfabrikanten, leveranciers van verpakkingen, machines en grondstoffen, ontwerpers. In dit ketenverband wordt gezocht naar het ideale product of verpakkingscombinatie met de hoogste milieueffectiviteit, ofwel het verpakkingssysteem dat het meeste toegevoegde waarde in de keten en de minste milieubelasting oplevert.
Tijdens de netwerkbijeenkomsten zullen de kansen voor duurzaam verpakken in verschillende marktsegmenten verkend worden. Daarnaast is er voldoende ruimte voor kruisbestuiving tussen de verschillende deelnemende bedrijven door kennis en ervaring met elkaar te delen. Voorlopig staan de volgende bijeenkomsten op de agenda: 20 september 2010 over het duurzaam verpakken van dranken en 22 november 2010 over het duurzaam verpakken van personal care producten. De netwerkbijeenkomsten worden gehouden in het verenigingskantoor van het NVC in Gouda en duren van 12.30 uur tot 16.00 uur. Bronnen: NVC