Nederland: Hoogste Benzineprijs van Europa, Olieprijs onder $90 en de BTW-Verhoging
Geschreven op 19-12-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV7 januari 2020: De gemiddelde prijs van 1 liter benzine of diesel was in 2019 op het hoogste niveau van de afgelopen vijf jaar.
De gemiddelde prijs van benzine was 1,76 euro, en daarmee 11 cent hoger dan in 2015. Diesel kostte gemiddeld 1,45 euro, wat dus zelfs 15 cent meer is dan in 2015.
De brandstofprijzen in Nederland zijn daarmee weer het hoogst in Europa volgens de ranglijst van brandstofprijzen. In de eerste dagen van 2020 zijn de brandstofprijzen ook nog iets gestegen. De benzineprijs ging al met 4 eurocent per liter, waarvan een deel komt door de accijnsverhoging.
Door het verder oplopen van de prijzen, is de kans groot dat het record van 2012 dit jaar wordt gebroken. Toen bedroeg de literprijs van benzine 1,895 euro.
20 december 2012: Zo, Nederland heeft de eerste plaats op de officële ranglijst van de benzineprijs in de EU-landen stevig in handen. We noteren € 1.790 voor een litertje euro95. Italië volgt met € 1.766.
Portugal is nu derde met € 1.746, maar dat lijkt mij een fout want op andere ranglijstjes is de benzineprijs maar liefst 10 eurocent lager. Bij brandstofprijzen blijft Turkije koploper met € 1,962, Noorwegen volgt met een prijs van € 1,932 en Nederland blijft op de derde plaats in Europa met € 1,789, gevolgd door Italië met € 1,754 en Denemarken met € 1,691.
Goedkoop tanken kan nog steeds maar dan moet u wel naar ander landen in de wereld. In Koeweit betaalt men slechts € 0,175 voor een liter en in Algerije ben u ook goed koop uit met € 0,219 en zelfs in de USA, waar men steen en been klaagt over de torenhoge brandstofprijzen, kunt u een stuk goedkoper tanken dan in eigen land: € 0,661 per liter.
Bij onze buren is de benzine ook goedkoper. In België betaalt u € 1,636 en in Duitsland slechts € 1,594. Dat is bijna 20 eurocent minder dan in Nederland.
En de olieprijs? Die is na een forse daling weer bezig aan een gestage opmars en heeft bijna de $90 bereikt. Beloofd weinig goeds voor de brandstofprijzen in 2013. Die zullen ongetwijfeld hoog blijven en er hoeft maar even iets te gebeuren of de olieprijs schiet weer naar een niveau van boven de $100. Wat dat betekent voor u aan de pomp weet u nog wel van begin dit jaar. Op 13 januari was de benzineprijs €1,76 en dat was toen een record. In september was er opnieuw een rocrod. Dit keer was de benzineprijs zelfs €1,87. Nu is de benzineprijs € 1.79 bij een veel lagere olieprijs van onder de $90.
Logisch dus dat de winsten van oliemaatschappijen zo buitensporig hoog zijn. Zie ook: Shell: $28,6 miljard winst in 2011 dankzij de hoge olie- en brandstofprijzen.
2 oktober 2012: Gelukt. Zoals ik al eerder schreef, heeft het Kabinet Rutte de troefkaart uitgespeeld met een fantastisch resultaat. De verhoging van de BTW naar 21% heeft Nederland weer teruggebracht waar het volgens het Kabinet Rutte en minister Jan Kees de Jager hoort te staan. Onbetwist aan de top van de EU op de ranglijst van landen met de hoogste benzineprijs.
Nederland voert het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen aan met € 1.900. Italië volgt met € 1.859 en Denemarken is derde met € 1.826. Bij brandstofprijzen is Turkije nu koploper met € 2,083 , Noorwegen volgt met een prijs van € 2,058 en Nederland is nu derde in Europa met € 1,895.
19 augustus 2012: Triest maar waar. De benzineprijs in Nederland is weer terug bij € 1.824 als gevolg van een snel stijgende olieprijs. Die staat inmiddels al weer op $96 en is dus hard op weg om de $100 per barrel grens weer te doorbreken. In de EU is Nederland niet langer koploper.
Denemarken voert het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen aan met € 1.839. Direct gevolgd door Zweden met € 1.835 en Italië neemt de derde plaats in met € 1.825. Om de koppositie weer over te nemen heeft Nederland natuurlijk nog een sterke troef in handen. De BTW verhoging van 19% naar 21% op 1 oktober aanstaande.
Bij brandstofprijzen blijft Noorwegen koploper met een prijs van € 2,110, Turkije volgt met € 2,011, Denemarken met € 1,868 en Nederland is nu vierde in Europa met € 1,859.
4 juni 2012: Zo, de olieprijs zakt geweldig en staat inmiddels op $82 en is in een maand tijd ruim 20 dollar gezakt. Volkomen logisch dus dat de benzineprijs maar liefst 1 eurocent lager staat dan op 19 mei toen de olieprijs al gezakt was naar $91.
We noteren een prijs van € 1.791 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen en daarmee heeft Nederland de koppositie in de EU weer stevig in handen. In Italië staat de prijs voor een litertje euro95 op € 1.788, Denemarken volgt met € 1.755 en zelfs in Griekenland daalt de benzineprijs snel: € 1.732.
Dat blijft toch een ongekend fenomeen, waar de oliemaatschappijen patent op hebben. Een hogere olieprijs zien we direct terug in een hogere benzineprijs. Een lagere olieprijs zien we heel, heel langzaam terug in een lagere benzineprijs. Gek toch dat de winsten van oliemaatschappijen zo buitensporig hoog zijn. Zie ook: Shell: $28,6 miljard winst in 2011 dankzij de hoge olie- en brandstofprijzen
Bij brandstofprijzen blijft Noorwegen koploper met een prijs van € 1,955, Turkije volgt met € 1,873 en Nederland is nu derde in Europa met € 1,799.
19 mei 2012: Zo, de olieprijs zakt gestaag en staat inmiddels op $91. Logisch dus dat de benzineprijs deze dalende tendens niet direct volgt. Tuurlijk zakt de benzineprijs wel iets maar uiteraard veel minder snel. We noteren een prijs van € 1.801 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen. Goed voor een tweede plaats. Italië voert de ranglijst nog steeds aan met € 1.837. In alle andere EU-landen zit de benzineprijs al weer onder de € 1.800.
Bij brandstofprijzen blijft Noorwegen koploper met een prijs van € 1,963, Turkije volgt met € 1,851, Italië is derde met € 1,835 en Nederland vierde met € 1,805 (€ 1,836 bij 21% BTW vanaf oktober 2012).
5 mei 2012: De olieprijs is aan een opmerkelijke en zeer snelle daling bezig. In korte tijd zakte de olieprijs onder de $100 per barrel. De olieprijs daalt vooral omdat er veel signalen zijn van tegenvallende economische groei in Europa en Amerika.
En de benzineprijs zult u zeggen? Die daalt ook, maar zoals gebruikelijk een stuk minder snel dan de olieprijs. Dat blijft toch een ongekend fenomeen, waar de oliemaatschappijen patent op hebben. Een hogere olieprijs zien we direct terug in een hogere benzineprijs. Een lagere olieprijs zien we heel, heel langzaam terug in een lagere benzineprijs. Gek toch dat de winsten van oliemaatschappijen zo buitensporig hoog zijn.
We noteren een prijs van € 1.833 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen. Goed voor een tweede plaats. Italië voert de ranglijst nog steeds aan met € 1.898. Griekenland is derde met € 1.811. Elders in de EU-landen zit de benzineprijs alweer onder de € 1.800. Bij brandstofprijzen blijft Noorwegen koploper met een prijs van € 2,001, Turkije volgt met € 1,950, Italië is derde met € 1,890 en Nederland vierde met € 1,832.
Absoluut onaanvaardbaar natuurlijk voor Nederland. Er moet en zal nog meer geld naar de schatkist gaan en wat denkt u? De aangekondige BTW-verhoging op 1 oktober 2012 van 19% naar 21% zal daar fors aan gaan bijdragen. Eén liter Euro95 kost exclusief accijns en exclusief BTW: € 0,803 + € 0.736 (accijns) = € 1,539 ex. BTW + € 0,293 (19% BTW) = € 1,832. Totaal naar de schatkist € 0.736 + € 0,293 = € 1,029. Met verhoogde BTW wordt dat: € 0,803 + € 0.736 (accijns) = € 1,539 ex. BTW + € 0,323 (19% BTW) = € 1,862.
25 april 2012: De olieprijs blijft hoog, maar is iets gezakt. We noteren € 1.847 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen. Goed voor een tweede plaats. Italië voert de ranglijst nog steeds aan met € 1.896. Griekenland is derde met € 1.841 en Denemarken vierde met € 1.816. Bij brandstofprijzen noteren we voor Nederland € 1,849 . Absoluut de duurste plek on te tanken in Europa is Noorwegen: € 2,051. Ook in Turkije blijft de benzine heel duur met een prijs die weer is gezakt tot onder de 2 euro per liter euro95: € 1,954.
7 april 2012: Zo, we noteren record na record benzineprijs. De olieprijzen zijn de laatste week iets gezakt. Logisch dus dat de benzineprijzen blijven stijgen. We noteren € 1.855 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen. Goed voor een derde plaats. Italië voert de ranglijst nog steeds aan met € 1.859. Denemarken is tweede met € 1.856 en Griekenland vierde met € 1.838. Bij brandstofprijzen noteren we voor Nederland zelfs een nog hogere prijs van € 1,884. Absoluut de duurste plek on te tanken in Europa is Noorwegen. Daar is de prijs inmiddels al opgelopen tot boven de 2 euro: € 2,068. Ook in Turkije is zit de prijs inmiddels boven de 2 euro: € 2,002.
28 maart 2012: De olieprijs blijft hoog, dus blijft de benzineprijs hoog. We noteren € 1.836 voor een litertje euro95 op het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen. Italië voert de ranglijst aan met € 1.864. Denemarken is derde met € 1.829 en Griekenland vierde met € 1.813. Bij brandstofprijzen noteren we voor Nederland zelfs een nog hogere prijs van € 1,857. Absoluut de duurste plek on te tanken in Europa is Noorwegen. Daar is de prijs inmiddels al opgelopen tot boven de 2 euro: € 2,063. Ook in Turkije is het duurder tanken dan hier: € 1,945.
24 februari 2012: De benzineprijs is gestegen tot € 1.801, een nieuwe record. Nooit eerder was de benzineprijs in Nederland hoger dan 1,80 euro. Als oorzaak wordt dit keer de onrust over Syrië en Iran genoemd en zo is er altijd wel iets waardoor de olie- en benzineprijzen blijven stijgen. Opvallend blijft natuurlijk dat Nederland bij prijsstijgingen voorop loopt. Het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen wordt nu aangevoerd door Italië met € 1.802. Nederland volgt met € 1.801 en in Denemarken noteren we € 1.777. In Griekenland € 1.737. Ook in Zweden is de prijs gestegen tot boven de 1,70 euro: € 1.703. In de rest van de EU-landen betaald men een stuk minder voor de benzine. De twijfelachtige eer om als eerste een benzineprijs te hebben van boven de 2 euro gaat naar Noorwegen € 2,005. In Turkije is de benzineprijs volgens brandstofprijzen € 1,893.
15 februari 2012: Zo, de olieprijs gaat weer hard omhoog en we weten wat er dan direct aan de benzinepomp gebeurd. Inderdaad, de benzineprijs gaat ook direct omhoog. De adviesprijs voor een litertje Euro 95 heeft weer een nieuw record bereikt: € 1,785. Het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen geeft overigens € 1.756 aan voor Nederland. Denemarken volgt met € 1.747 en in Italië staat de prijs op € 1.740. Bij brandstofprijzen noteren we voor Nederland € 1,785, Italië € 1,747 en Denemarken € 1,747. De hoogste benzineprijzen in Europa zijn nog steeds terug te vinden in Noorwegen € 1,975 en Turkije € 1,886 .
4 februari 2012: De olieprijs daalt, dus is het volkomen logisch dat de benzineprijs stijgt. Dat zal ongetwijfeld de mening zijn bij Shell en consorten. Die maken enorme winsten omdat de olieprijs zo hoodg is. Dat levert ook hoge benzineprijs op. De waarheid is net iets anders. De olieprijs is gezakt tot ruim 97 dollar per barrel en de benzineprijs is gestegen tot een record adviesprijs van maar liefst € 1,762. Het officële ranglijstje van de benzineprijs in de EU-landen geeft overigens € 1.732 aan voor Nederland. Italië volgt met € 1.727 en in Denemarken staat de prijs op € 1.720. Bij Brandstofprijzen noteren we voor Nederland € 1,761, Italië € 1,736 en Denemarken € 1,734. De hoogste benzineprijzen in Europa zijn nog steeds terug te vinden in Noorwegen € 1,927 en Turkije € 1,899.
31 januari 2012: De olieprijs zit nog steeds net onder de $100 per barrel en zoals dat zo vaak gaat in Nederland: de benzineprijs is weer iets gestegen. Op het officiële ranglijstje van de EU landen noteert Nederland nu € 1.739 en is daarmee nog steeds koploper in de EU. Italië staat op de tweede plaats met € 1.725, gevolgd door Denemarken € 1.718 en Griekenland met € 1.708. In alle andere EU landen noteren we een prijs van onder de € 1.700.
13 januari 2012: Zo, de olieprijs is weer iets gedaald tot net onder de $100 per barrel. Dat betekent uiteraard niet dat de benzineprijs ook direct omlaag gaat. Dat duurt altijd een tijdje. Vergeleken met begin januari is de benzineprijs zelfs gestegen van €1,681 naar €1,723. Daarmee blijft Nederland de ranglijst aanvoeren van landen in de EU met de hoogste benzineprijs. Denemarken volgt op minimale afstand met een prijs van €1,722 en Italië is derde met €1,700. De adviesprijs voor benzine heeft een nieuw record bereikt van bijna €1,76 net iets hoger dan het record van april 2011. Alleen in Turkije €1,85 en Noorwegen €1,92 is de benzineprijs nog hoger. Bron: Brandstofprijzen
De benzine in Nederland is vooral zo duur doordat er meer belasting over moet worden betaald. Eén liter Euro95 kost exclusief accijns en exclusief BTW: € 0,752 + € 0.724 (accijns) = € 1,476 ex. BTW + € 0,281 (19% BTW) = € 1,757. Totaal naar de schatkist € 0.724 + € 0,281 = € 1,005. Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken heeft aangegeven dat het Kabinet niet van plan is de accijns op benzine te verlagen. Het huishoudboekje op orde houden is het belangrijkste en dat gaat natuurlijk het makkelijkst als er veel benzine wordt gebruikt.
De verhoging van de maximum snelheid op veel snelwegen draagt daar ook mooi aan bij. Verhagen hoopt ook dat de OPEC meer olie zal produceren, zodat de prijzen dalen. Opvallend genoeg is het nou net minister Jan Kees de Jager van Financiën die automobilisten oproept om een zuinige auto aan te schaffen. Neem aan dat dat ook weer goed is voor de schatkist. Op nieuwe auto’s zit ook een forse portie belasting toch?
De BPM wordt de komende jaren omgebouwd naar een belasting puur gebaseerd op CO2 uitstoot. Op dit moment wordt de BPM deels geheven over de netto catalogusprijs van de auto en over de CO2 uitstoot van de auto. Dit systeem wijzigt de komende jaren. Vanaf 2013 wordt geen BPM meer geheven over de netto catalogusprijs van een auto. Vanaf 1 januari 2013 wordt er alleen nog geheven over de CO2 uitstoot van een auto. Naast het feit dat het financieel interessant is om een schone auto te kiezen worden de accessoires af fabriek ook goedkoper. Voor de ombouw van de BPM moest 45,2% BPM betaald worden over accessoires en vanaf 1 januari 2013 is dit 0%. De btw 19% blijft overigens wel van toepassing. Bron: Autobelastingen
5 januari 2012: De olieprijs schiet ineens omhoog en staat weer boven de $100. Wat dat betekent aan de pomp is inmiddels wel bekend. De prijzen schieten daar ook direct omhoog. Dat blijft een merkwaardig fenomeen. Een hogere olieprijs zien we direct terug in een hogere benzineprijs. Gaat de olieprijs omlaag dan duurt het altijd een tijdje voor de benzineprijs ook omlaag gaat. Gek toch dat de oliemaatschappijen zulke enorme winsten maken?
3 januari 2012: Het is weer gelukt. Nederland voert de ranglijst van de hoogste benzineprijs in Europa weer aan. De koppositie is dankzij de accijnsverhoging per 1 januari 2012 weer overgenomen van Italië. Blijft toch verbazingwekkend hoe de Nederlandse overheid er steevast voor zorgt dat de brandstof in Nederland zo duur is. Is uiteraard ook prima voor Shell dat megawinsten maakt en de belasting over die winsten is ook weer goed voor de schatkist.
Nederland noteert €1,681 en dat is voldoende om Italië voorbij te gaan. Daar werd de benzine juist iets goedkoper: €1,672. Denemarken blijft derde met €1,668 en in Griekenland waar de overheid het geld goed kan gebruiken noteren we €1,657.
31 december 2011: Eind van het jaar dus tijd om de balans op te maken. Nederland noteert €1,676 en is daarmee de Grieken weer gepasseerd op de ranglijst van de hoogste benzineprijs van Europa. Ook Denemarken is inmiddels weer moeiteloos gepasseerd door Nederland
Tegenvaller is de sterke opkomst van Italië dat met een prijs van €1,686 Nederland net voorblijft. Mooie tweede plaats. Zal mij in het geheel niet verbazen als de Nederlandse Regering snel met maatregelen komt om de koppositie weer over te nemen. Even wat nagezocht en inderdaad de accijns op brandstoffen gaat per 1 januari 2012 omhoog. Moet volgens mij net voldoende zijn om de eerste plaats weer over te nemen van Italië.
Het accijnstarief van LPG wordt de komende 4 jaar elk jaar verhoogd met € 0,0125 per kg, Dee eerste stap is in 2012. De accijnstarieven van andere minerale oliën worden in 2012 verhoogd als gevolg van de jaarlijkse indexering. De indexatiefactor voor 2012 is 1,7%. Benzine gaat van € 0,72 naar € 0,73, diesel gaat van € 0,42 naar € 0,43 en LPG gaat van € 0,16 naar € 0,17.
Al met al blijft de benzineprijs in Nederland ongelofelijk hoog. Logisch dus dat het nou net oliemaatschappij Shell is die de aandelenprijs wel zag stijgen in 2011 op de Amsterdamse aandelenmarkt AEX. Neem aan dat de Shell de uitbreiding van de maatregel harder waar het kan met een bijbehorend hoger brandstofverbruik ook zeer op prijs stelt.
21 september 2011: Zo, we zijn weer wat maanden verder en de olieprijs is inmiddels gezakt tot rond de $86 per barrel. De benzineprijs blijft uiteraard hoog. Dat zijn we inmiddels wel gewend. Nederland is inmiddels de koppositie in Europa kwijt. Uiteraard zijn het nu de Grieken die de hoogste benzineprijs van Europa hebben. Ook in Denemarken is de benzine nu net iets duurder dan bij ons.
12 mei 2011: De olieprijs is in een enorme duikvlucht gezakt van boven de $100 naar onder de $100 per barrel. Zoals gebruikelijk blijft de benzineprijs hoog. Nederland blijft daardoor ook koploper in Europe, maar wordt bedreigd in die topposite voor de hoogste benzineprijs door de Grieken.
Het nieuwste ranglijstje van de EU voor een litertje euro 95 benzine laat nog slechts een verschil zien van 0,001 euro. Nederland noteert €1,718 en Griekenland €1,717. Denemarken volgt knap met €1,688. Of Nederland nog steeds de ranglijst in de wereld aanveort, blijft even onduidelijk. Ben helaas geen nieuwe ranglijstje meer tegengekomen sinds het overzicht van 16 maart 2011. (13 mei 2011: Kreeg via Twitter een tweet dat de benzineprijs in Turkije en Noorwegen hoger zou zijn dan in Nederland. Kan echter geen informatie vinden die dat bericht bevestigd)
Enerzijds zijn torenhoge prijzen voor fossiele brandstoffen natuurlijk goed want dat zal de transitie naar duurzame energiebronnen en elektrisch vervoer alleen maar versnellen.
Anderzijds is het voor consument en bedrijfsleven natuurlijk een regelrechte ramp. De kosten lopen gigantisch op. Zeker als u even bedenkt dat ook de gasprijzen en de prijzen van elektriciteit min of meer gekoppeld zijn aan de olieprijs.
16 april 2011: Zo, Nederland voert weer fier en trotst de Europese ranglijst aan. De Denen zijn op achterstand gezet, dankzij het slimme systeem van belastingen dat in ons land wordt toegepast. Daar kan eigenlijk geen land in de wereld tegenop.
Het nieuwste EU ranglijstje van vandaag laat duidelijk zien waar Nederland in een dikke twee weken toe in staat is. Stonden Nederland en Denemarken nog gelijk op 28 maart met een prijs van €1,65 per liter euro 95 benzine dan is dat nu geheel anders. Nederland noteert €1,72 op het officiële scorebord van de EU, terwijl Denemarken blijft steken op €1,69 gelijk aan de prijs in Griekenland.
Of Nederland wereldwijd nog steeds bovenaan de ranglijst staat is niet helemaal duidelijk. Heb vernomen dat Turkije aan een ware opmars bezig is en ons land zelfs voorbij zou zijn. Kan helaas geen actuele benzineprijzen vinden in Turkije. Hoe dan ook, het geld stroomt binnen bij de Nederlandse schatkist. Zie ook dit overzicht van belastingen op de benzineprijzen - Accijns op brandstoffen sinds 1970 - Prijzen van motorbrandstoffen sinds 1971
28 maart 2011: Gelukt en hoe ! Nederland heeft het voor elkaar, dankzij wat extra belastingen is niet alleen de eerste plaats in Europe heroverd ex aequo met de Denen, maar voert Nederland nu zelfs wereldwijdfier de ranglijst aan als het gaat om de duurste benzineprijzen ter wereld (omgerekend naar $/gallon).
Lijkt mij dat felicitaties aan Maxime Verhagen en Jan Kees de Jager op zijn plaats zijn voor het behaalde resultaat. Dat verder helemaal niemand in Nederland daar blij mee is, doet er verder niet toe. De autorijder wordt al jaren kaalgeplukt, terwijl de schatkist fors wordt gespekt. Het Europese overzicht is voor het laatst bijgewerkt op 28 maart 2011.
Met dank aan Good voor het onderzoek. Zeer opvallend blijft de relatief lage prijs in de Verenigde Staten waar automobilisten steen en been klagen over de “hoge brandsto
2 januari 2011: Tja, het zat er dik in. Nederland is ingehaald door de Grieken en staat nu samen met Griekenland op een gedeelde eerste plaats. Hoog tijd voor een extra actie van het Ministerie van Financiën om daar wat aan te doen. Tenslotte is dit één van de weinige ranglijstjes waar Nederland nog bovenaan staat in Europa. De prijs van benzine, diesel en LPG krijgt vanaf 1 januari 2011 een extra zetje. Het kabinet heeft namelijk besloten de accijns te verhogen met 0,6%.
Overigens is Nederland wereldwijd in een felle strijd gewikkeld met de Turken om de eerste plaats. Wellicht dat de accijnsverhoging Nederland zelfs naar de nummer 1 positie brengt met de allerhoogste benzineprijs in de wereld. Het accijnsaandeel in benzine en diesel is inmiddels opgelopen tot bijna de helft van de totaalprijs.
22 augustus 2010: Zo, de olieprijs is weer gezakt onder de $75 en de benzineprijs zit nog steeds op hetzelfde niveau op €1,539 voor een litertje euro95. Het is overigens te verwachten dat de prijzen binnenkort weer omhoog gaan omdat de geruchten over peakoil weer toenemen.
22 juli 2010: Geen idee wat er aan de hand is maar de benzineprijs is om één of andere reden ontzettend stabiel. Wekenlang €1,549 en nu €1,539, terwijl de prijs voor een vat olie weer boven de $75 zit.
7 juli 2010: Ongelofelijk maar waar. Ook het Ministerie van Economische Zaken is van mening dat er betere informatie moeten komen over de benzineprijzen. Het moet transparanter. Maandenlang is er gepraat met de benzinemaatschappijen en uiteindelijk is de conclusie van demissionair minister Maria van der Hoeven vrij simpel.
Daar valt niet mee te praten er is een wet nodig. Jammergenoeg kan de demissionaire minister daar niet voor zorgen. Wachten dus op de volgende minister. Inmiddels staat de benzineprijs op €1,549 langs de snelwegen. Een kleine daling vergeleken met de enorme daling van de olieprijs.
1 juli 2010: Zo, we hebben een maand achter de rug waarin de benzineprijs wat hele kleine schommelingen heeft vertoond, terwijl de olieprijs als een jojo heen en weer ging. Inmiddels is de olieprijs aan een daling bezig richting de $70 per vat. De benzineprijs langs de snelwegen voor een liter euro95 is €1,569.
1 juni 2010: Tja, de olieprijs is alweer aan het stijgen, dus is de benzineprijs direct verhoogd. We noteren €1,559 voor een literje euro95 langs de snelwegen. Wie met de auto op vakantie gaat, kan elders in Europa een stuk goedkoper tanken dan in Nederland. Zie de tabel. Nederland handhaaft de koppositie en heeft nog steeds de hoogste benzineprijs van Europa, maar Griekenland loopt snel in en nog slechts €0,01 verwijderd van Nederland. Neem aan dat de accijns in Griekenland nog wat omhoog zal gaan, men heeft het geld hard nodig.
23 mei 2010: Zo, de benzineprijs is eindelijk ook aan het dalen en dat lijkt mij logisch met een olieprijs die al weer een tijdje rond de $70 zit. Langs de snelwegen noteren we vandaag €1,549 voor een litertje euro95 en bij mij vaste eikpunt staat er zelfs €1,429 op het bord, dankzij 12 eurocent zelftankkorting. Met het oog op de vakantieperiode is het natuurlijk ook goed om even te kijken naar de benzineprijzen in het buitenland (tabel 23 mei 2010) want Nederland handhaaft de absolute koppositie met de hoogste benzineprijs van Europa.
20 mei 2010: De olieprijs nadert de $70 per liter en uiteraard is dat niet echt te merken in de benzineprijs. Dit keer komt dat door de dollar-euro koers en zo is er altijd wel wat. Feit is in elk geval dat de benzineprijs in Nederland absurd hoog is, €1,569 voor een litertje euro95 langs de snelwegen.
14 mei 2010: De olieprijs zit alweer even zo rond de $75 dollar en de benzineprijs is dus met slechts 2 eurocent verlaagd, dus €1,579 voor een litertje euro95 langs de snelwegen.
6 mei 2010: Opmerkelijke daling van de olieprijs. Die is in enkele dagen gezakt tot onder de $80. Net zo opmerkelijk is het feit dat de benzineprijzen onverminderd hoog zijn, dus €1,599 voor een litertje euro95 langs de snelwegen.
5 mei 2010: Zoals te verwachten was, gaat de benzineprijs verder omhoog. We noteren €1,514, met 8,5 eurocent korting en langs de snelwegen dus €1,599.
3 mei 2010: De olieprijs zit weer in een spurt omhoog. Heeft dit keer alles te maken met de enorme olieramp in de Golf van Mexico. Zoals te verwachten is: de benzineprijs is natuurlijk direct verhoogd. We noteren €1,499, met 9,0 eurocent korting en langs de snelwegen dus €1,589.
22 april: Zo, de benzineprijs is ook een heel klein beetje gedaald. Vandaag op het bord bij mijn vaste ijkpunt €1,479, met 9,0 eurocent korting en langs de snelwegen dus €1,569.
20 april: Zo, de olieprijs is weer iets gedaald en wat denkt u dat er met de benzineprijs is gebeurd? Niets, die staat nog steeds op €1,589 of in het gunstigste geval op €1,579 langs de snelwegen. Zou toch zo graag eens het exacte verband tussen olieprijs en benzineprijs willen weten. Wat ook altijd zeer opmerkelijk is het feit dat de prijzen ongeacht de maatschappij zo’n beetje exact tegelijk worden aangepast. Ik heb begerepen dat er geen sprake is van een kartel. Zal het de tam-tam wel zijn. In België kunt u rond Antwerpen al voor €1,300 een litertje euro 95 tanken. Maar liefst 28 eurocent verschil.
7 april 2010: Tja, dat zat er dik in. De olieprijs behaalde maandag het hoogste punt sinds anderhalf jaar. Een vat ruwe olie noteerde op de Amerikaanse beurs 86,62 dollar. En dit zit er dan natuurlijk ook dik in: de benzineprijs is razendsnel aangepast. Op het bord bij mijn vaste ijkpunt €1,509, met 8,0 eurocent korting en langs de snelwegen dus €1,589.
2 april 2010: De olieprijs zit weer in een spurt omhoog en natuurlijk wordt dan de benzineprijs razendsnel aangepast. Op het bord bij mijn vaste ijkpunt €1,499, met 8,0 eurocent korting en langs de snelwegen dus €1,579. Zie ook: Een olieprijs van $200 per barrel ?? Daarmee komt de benzineprijs akelig dicht in de buurt van het record van €1,679 op 11 juli 2008. Toen werd er ook het waanzinnige record van $147 tegen nu $82. Lijkt mij duidelijk dat de oliemaatschappijen op onbeschofte wijze de zakken aan het vullen zijn. Ook wordt de schatkist op nooit eerder vertoonde wijze gespekt. Per liter bedraagt de bijdrage aan de schatkist nu ongeveer 1 euro.
27 maart 2010: Zo, de olieprijs zit weer rond de $80 per barrel. Op het bord bij mijn vaste ijkpunt €1,479, met 8,0 eurocent korting en langs de snelwegen dus nog steeds €1,559.
10 maart 2010: De benzineprijs zit in navolging van de olieprijs in een spurt omhoog. Vandaag staat er al weer €1,559 op de borden langs de snelwegen. Bij mijn vaste ijkpunt: €1,474 op het bord bij mijn vaste ijkpunt, met 8,5 eurocent korting.
6 maart 2010: We zitten alweer op een benzineprijs van €1,549 langs de snelwegen. De reden? Geen idee, ik ben het verband tussen olieprijs en benzineprijs volledig kwijt en vraag mij zelfs af of er zo’n koppeling bestaat. Vandaag noteren we €1,469 op het bord bij mijn vaste ijkpunt, met 8 eurocent korting.
26 februari 2010: Hup, weer een eurocent erbij. De stijging van de benzineprijs gaat gewoon door. Vandaag noteren we €1,439 op het bord bij mijn vaste ijkpunt, met 9 eurocent korting en is dat alweer €1,529, de prijs die u op de borden langs de snelwegen zult tegenkomen.
24 februari 2010: Zo, de ongekend snelle stijging van de olieprijs is voor dit moment ten einde en de prijs daalt weer. Logisch dus dat de benzineprijs stijgt. Vandaag noteren we €1,435 op het bord bij mijn vaste ijkpunt, met slechts 8,5 eurocent korting en is dat alweer €1,519, de prijs die u op de borden tegenkomt langs de snelwegen.
20 februari: De benzineprijs is weer vehoogd en zit nu boven de anderhalve euro voor een liter euro 95: €1,509.
16 februari 2010: De olieprijs is ineens weer in een spurt omhoog. In een dag tijd 4% erbij van $72 naar $75. Dan is er zoals gebruikelijk altijd direct ook een verhoging van de benzineprijs. Vraag mij altijd af op basis van welke olieprijs de benzineprijs wordt bepaald. Is dat nou van de huidige olieprijs of de prijs die men ooit betaald heeft voor de olie. Ondoorzichtig gebeuren. Net zo ondoorzichtig is het feit dat alle oliemaatschappijen exact op dezelfde prijs uitkomen, tot achter de komma.
Hedenochtend zag ik €1,409 op het bord staan bij mijn vaste ijkpunt, met 9,0 eurocent korting en samen is dat weer €1,499, de prijs die u op de borden tegenkomt langs de snelwegen.
30 januari 2010: Zo, de olieprijzen zitten alweer een dag af wat in een dalende lijn en de $70 is bijna bereikt. Zoals gebruikelijk heeft een daling van de olieprijzen veel minder effect op de benzineprijzen dan andersom. Hedenochtend zag ik nog steeds €1,399 op het bord staan bij mijn vaste ijkpunt, nu met 9,0 eurocent korting en samen is dat nog steeds €1,489. Precies 1 eurocent minder.
18 januari 2010: Shell is weer leuk met de prijzen aan het rommelen bij mijn vaste ijkpunt. Daardoor wordt de indruk gewekt dat de benzineprijs is verlaagd, want dat zou je wel verwachten nu de olieprijs richting $75 gaat. Hedenochtend zag ik €1,399 met 10,0 eurocent korting en samen is dat nog steeds €1,499, een fractie onder de €1,50 langs de snelwegen.
13 januari 2010: Vreemd, de olieprijs is zakkend en zit weer rond de $80 en de benzineprijs blijft gewoon hetzelfde. Blijft toch apart om te zien dat zodra de olieprijs omhoog gaat, de benzineprijs ook direct wordt verhoogd. Bij de weg omlaag is dat automatisme verdwenen.
6 januari: Hup weer een eurocent erbij. Hedenochtend zag ik €1,415 met 8,4 eurocent korting en daarmee is de benzineprijs nog een fractie onder de €1,50 langs de snelwegen.
5 januari 2010: Zoals ik al zag aankomen, bevinden zowel de olieprijs als de benzineprijs zich in een spurt omhoog. De olie bereikte gisteren de $82 en vanmorgen was de prijs voor een litertje euro 95 bij mijn vaste ijkpunt al weer gestegen tot €1,405 (8,4 eurocent korting). Langs de snelwegen betaalt u bijna €1,50.
2 januari 2010: Zo, het jaar gaat van start met de nodige prijsverhogingen en dat resulteert bij mijn vaste ijkpunt bij de pomp zonder personeel in een prijs van €1,395 dankzij 9 eurocent korting. Langs de snelwegen betaalt u alweer bijna €1,50 per liter euro95. Overigens ging de olieprijs vorig jaar met 78 procent omhoog. Op 31 december 2009 was de prijs voor een vat ruwe olie 79,36 dollar.
28 december 2009: Nou, u had het wellicht nog niet gehoord, maar de benzineprijzen gaan 1 januari 2010 weer fors omhoog. Nee, dit keer geen prijsverhoging van Shell en collega’s. Nee hoor, het is Wouter Bos, onze minister van financiën, die verantwoordelijk is voor de inkomsten en de uitgaven van de BV Nederland. Die komt met een behoorlijke accijnsverhoging om toch maar vooral de koppositie in Europa vast te houden met de hoogste benzineprijs en wie weet werkt Wouter Bos wel aan een aanval op het Wereldrecord Hoogste Benzineprijs in 2010.
De accijnzen op branstoffen gaan op 1 januari 2010 met 1,9 procent omhoog. Een liter benzine wordt hierdoor ongeveer 1,33 eurocent duurder. Diesel wordt 0,79 eurocent duurder en de prijs van een litertje LPG wordt met 1,5 eurocent verhoogd.
Overigens schommelden de benzineprijzen de laatste weken rond de €1,42 langs de snelwegen. Opmerkelijk want de olieprijs zat alweer een tijdje rond de $70. Ook dat is alweer verleden tijd want de olieprijs zit in een spurt omhoog en is hard op weg naar de $80.
Even voor de statistieken: Nederland heeft eind 2009 de hoogste benzineprijs van Europa. Goede tweede en derde zijn Finland en Denemarken met een verschil van enkele honderdsten eurocenten. De hoogste dieselprijs gaat niet naar Nederland, maar met hele ruime voorsprong naar de UK. Bij de LPGprijs staat Nederland weer fier bovenaan, alhoewel de prijsverschillen in Europa voor LPG relatief klein zijn.
1 december 2009: De benzineprijs is weer behoorlijk gestegen naar net iets onder de €1,50 langs de snelwegen. De afgelopen twee maanden schommelde de olieprijs wat heen en weer in de bandbreedte 70 tot 75 dollar per vat. De verwachting is dat die olieprijs fors gaat oplopen, zodra de economie weer aantrekt.
Wordt ook van alles aan gedaan om de kosten voor de automobilist omhoog te krijgen. Massa’s olietankers varen mudvol met olie maar wat rond of liggen ergens voor anker in afwachting van hogere olieprijzen, die natuurlijk direct worden doorvertaald naar hogere benzineprijzen. U bent vast gewaarschuwd, het wordt een duur 2010. How 16 Ships Create as Much Pollution as All Cars in World
1 oktober 2009: We noteren een prijs van €1,289 met 10 eurocent korting. Langs de snelwegen zit de prijs voor een liter euro95 rond de €1,39. Nog steeds hoog in relatie tot de olieprijs. Die blijft schommelen tussen de 65 en 70 dollar per vat.
Opvallend blijven de grote verschillen in de benzineprijzen binnen Europa. Nederland blijft koploper met de hoogste benzineprijs van Europa.
26 augustus 2009: Zo, we zijn weer twee weken verder met opmerkelijk gestunt met de korting bij mijn vaste ijkpunt, een Shell onbemensd tankstation in Utrecht.
Geen idee waarom de korting van moment tot moment varieert. Dan eens 10 cent, 12 cent, 10 weer, hup naar 12, even terug naar 11 en vandaag staat er weer 10 eurocent korting op het bord met een benzineprijs van €1,339. En de olieprijs? Die schommelt wat op verwachtingen over economisch herstel en tegenvallers over het economisch herstel.
12 augustus 2009: Ongelofelijk, maar de benzineprijs zit al weer op de €1,499 langs de snelwegen. Bij mijn vaste ijkpunt staat er €1,389 met 11 eurocent korting op het bord. Tegelijk is de olieprijs weer gezakt naar de $70. Klinkt toch allemaal erg logisch??
4 augustus 2009: Zo, de benzineprijs schiet omhoog. Waarom is onduidelijk met een olieprijs van $71. Toch noteerde ik vanmorgen bij mijn vaste ijkpunt (een onbemensd Shell pompstation in Utrecht) maar liefst €1,369 met 10 eurocent korting. Langs de snelwegen betaald u dus €1,469.
Alhoewel ik de olieprijzen en benzineprijzen nu al geruime tijd volg, kan ik er nog steeds geen lijn in ontdekken.
Duidelijk is dat beide prijzen aan elkaar gekoppeld zijn, maar voor mij is onduidelijk hoe. Met een olieprijs van $71 zou de benzineprijs min of meer hetzelfde moeten zijn als in oktober 2008 toen stond de olieprijs ook op datzelfde prijsniveau. En de benzineprijs? Die was toen toch echt een eurocent of zes lager. De reden daarvoor zal wel zitten in het feit dat oliemaatschappijen, Shell voorop, meer winst willen maken.
24 juli 2009: De benzineprijs zit weer in een spurt omhoog. We noteren vandaag €1,345 met 9,5 eurocent zelftankkorting. Langs de snelwegen rond de €1,45 voor een litertje Euro 95. De olieprijs blijft overigens ook razendsnel stijgen. Schijnt nu weer te komen door de dollar. Gaat in elk geval hard naar de $70.
21 juli 2009. Geen idee wat nu weer de aanleiding is, maar de olieprijs gaat weer omhoog richting de $65. Bij mijn vaste ijkpunt wat wiselingen in de prijs afgelopen weken. Een halve dag op €1,289, toen naar €1,299, door naar €1,309 en nu weer op €1,299 nog steeds met 11 eurocent zelftankkorting.
14 juli 2009: Zo, de olieprijs is inmiddels gezakt naar een niveau rond de $60 en ook de benzineprijs gaat, zoals gebruikelijke, langzaam onlaag. We noteren vandaag €1,299 inclusief maar liefst 11 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95.
29 juni 2009: Een nieuwe ronde prijsvergelijking van de Europese Comissie toont het keihard aan: Nederland heeft de hoogste benzineprijzen van Europa. Een titel waar we wat mij betreft absoluut niet trots op kunnen zijn.
Ook voor een litertje LPG betaald u in Nederland ook de hoogste prijs. Diesel rijders betalen fors, maar minder dan in enkele andere landen in de EU. De oorzaak voor de hoge brandstofprijzen zit ‘m vooral in de torenhoge belasting. In de prijs van €1,45 zit maar liefst 0,63 aan belasting en accijns. Wist u overigens dat die per 1 januari j.l. is verhoogd? Gaat u met de auto op vakantie dan is het wel zo handig om even te bekijken waar u het goedkoopst kunt tanken. Zie onderstaande tabel met de prijzen voor een liter euro95 in alle Europese landen.
Op de informatie pagina van de Europese Commissie over de energieprijzen in Europa is ook te zien dat u en ik in Nederland lekker veel betalen voor stroom. Alleen in Italië en Denemarken betaald u meer. Ook gas is bij ons behoorlijk duur. Tenslotte valt op dat de grootverbrukers in ons land wel heel erg weinig betalen voor stroom en gas. Bron: Energy EU
26 juni 2009: Mooi, de daling van de benzineprijs zet door. We noteren vandaag €1,349 inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95.
23 juni 2009: De olieprijs is weer aan een daling begonnen en ook de benzineprijs daalt na heel even op €1,409 te hebben gestaan. We noteren vandaag €1,369 inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95.
13 juni: Alweer een hogere benzineprijs, terwijl de olieprijs weer iets is gezakt. We noteren vandaag €1,399 inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95. Waarom die olieprijs eigenlijk omhoog gaat, blijft in feite volkomen onduidelijk. Duidelijk is wel dat de OPEC-landen hebben besloten de olieproductie pas omhoog te doen als de prijs van een vat bij 100 dollar ligt. Ook is duidelijk dat de huidige prijsstijging niets met economisch herstel te maken heeft. Bron: Groen op Weg
12 juni: Het gaat weer helemaal de verkeerde kant uit met de ontwikkeling van de brandstofprijzen. Olie wordt dagelijks fors duurder en zit al weer op $72 en dat heeft natuurlijk direct gevolgen aan de pomp. We noteren vandaag €1,389 inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95. Ook de prijs van diesel loopt weer gestaag op en zit inmiddels ook alweer boven de €1,00, dat is inclusief zelftankkorting. Opvallend blijft het enorme prijsverschil met België. Daar worden maximum prijzen gehanteerd, maar de prijs aan de meeste pompen zit daar heel ver onder. In Antwerpen kunt u al een liter euro 95 tanken voor €1,125 een verschil van maar liefst 26,4 eurocent.
8 juni: In België wordt diesel en benzine morgen duurder. De maximumprijzen van diesel en superbenzine stijgen vanaf dinsdag met 2 tot 2,6 eurocent per liter. Dat meldt de federale overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. De maximumprijs van superbenzine 95 ron bedraagt vanaf dinsdag 1,394 euro per liter, een stijging met 2,6 eurocent per liter. Voor superbenzine 98 ron wordt de maximumprijs 1,417 euro per liter (+2 eurocent). Bron: Nieuwsblad
6 juni: Ongelofelijk hoe vlug de benzineprijzen op dit moment omhoog vliegen. Vandaag weer 2 eurocent hoger dan gisteren. We noteren €1,379, inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95. En de olieprijs? Even naar $70, maar die staat weer op $68. Overigens blijkt uit gegevens van het IEA dat er helemaal geen grotere vraag naar olie is en dat die er voorlopig ook niet komt. In feite neemt het wereldwijde verbruik van olie nog steeds af en daarnaast liggen er enorme voorraden opgeslagen c.q in ronddobberende olietankers. De verklaring voor de oplopende olieprijs is dus net zoals we dat vorig jaar hebben meegemaakt: speculanten drijven de prijs op, waardoor die prijs in geen enkele verhouding staat tot de werkelijke prijs, bepaald door vraag en aanbod. Conclusie: wereldwijd niets geleerd van de ellende die een olieprijs van $147 over ons heeft gebracht. Ook die prijs was compleet losgeslagen van de realiteit.
5 juni 2009: De olieprijs is weer aan het zakken na heel even op $68 te hebben gestaan, maar de benzineprijs gaat omhoog. Vandaag noteren we bij mijn vaste ijkpunt €1,359, inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter FuelSave Euro 95.
2 juni 2009: De olieprijs is inmiddels al weer door de $65 grens heen. Waarom is en blijft onduidelijk. Zijn het weer speculanten die de prijs opdrijven? Is er een tekort? Of wil Jeroen van der Veer gewoon met mooie kwartaalcijfers afscheid nemen van Shell? Wie het weet mag het zeggen. De prijs voor een liter FuelSave Euro 95 staat op €1,344, inclusief 8,5 eurocent zelftankkorting.
22 mei 2009: Ongelofelijk hoe snel de benzineprijs weer omhoog schiet. Niet dat de vraag naar olie is toegenomen hoor, maar men heeft bij Shell weer iets gevonden waardoor de prijs wel omhoog moet. Wat dat dit keer is, is ietwat onduidelijk. Toestanden in Nigeria schijnen de boosdoener te zijn. De prijs voor een liter FuelSave Euro 95 staat alweer op €1,349, inclusief 9 eurocent zelftankkorting. Dat was een foutje want al heel snel werd dat aangepast naar €1,345, inclusief 8,5 eurocent zelftankkorting. Langs de snelwegen betaald u dus €1,44 en in sommige plaatsen kunt u al niet meer goedkoper tanken dan voor €1,50 ongeacht het merk.
10 mei 2009: De prijs voor een liter FuelSave Euro 95 zoals de nieuwe brandstof van Shell officieel heet, staat alweer op €1,319, inclusief 9 eurocent zelftankkorting. Langs de snelwegen betaald u dus €1,41 en in sommige plaatsen kunt u al niet meer goedkoper tanken dan voor €1,44 ongeacht het merk.
8 mei 2009: Zo het gaat weer onwaarschijnlijk hard omhoog met de benzineprijzen. Vandaag op het bord voor een litertje FuelSave Euro 95: €1,309, inclusief 9 eurocent zelftankkorting . Betekent dat u bij de meeste benzinepompen rond de €1,40 betaald. In België betaald u zo rond de €1,12
7 mei 2009: Na een betrekkelijk lange periode van een min of meer stabiele prijs van olie en daaraan gekoppeld de benzineprijs aan de pomp, is het weer tijd voor Shell en andere benzinemaatschappijen om de prijzen te verhogen. Waarom dat nou precies gebeurd, is mij onduidelijk. De opslagtanks in Rotterdam zitten mudvol, voor onze kust liggen een stuk of vijftig olietankers met hun lading te wachten op hogere prijzen. Lijkt mij trouwens best link dat er zoveel van die volgeladen tankers voor anker liggen op de Noordzee. Een olieramp zit in een klein hoekje.
Feit is in elk geval dat de olieprijs weer terug is op het prijspeil van november vorig jaar, zo rond de $55 per barrel. Toen was de prijs voor een litertje euro 95 bij mijn vaste ijkpunt €1,238, inclusief 9 eurocent zelftankkorting. En wat zie ik vandaag op het bord staan: €1,289, inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een literje benzine. Nee, geen euro 95 meer, want dat levert Shell niet meer. Nee, we hebben nu FuelSave voor exact dezelfde prijs volgens Shell.
Gek, dat ik nou juist constateer dat een liter benzine gewoon vijf eurocent duurder is bij een vergelijkbare olieprijs. Opvallend ook dat alle leveranciers van benzine en diesel elkaar zo snel volgen bij prijsverhogingen. Zal toch geen kartel zijn?
25 maart 2009: De olieprijs is weer aan het oplopen en dat is natuurlijk direct te merken aan de pomp. Na een korte min-of meer stabiele periode gaat het nu weer hard omhoog. We noteren voor een liter euro 95 inmiddels €1,259 met 8 eurocent zelftankkorting op het bord.
Begin april verdwijnt Euro 95 uit de pompen van Shell. Niet schrikken als u regelmatig klant van dat merk bent, daarvoor in de plaats komt Fuel Save Euro 95. Een nieuwe formule moet tot 2% verbruik sparen met deze brandstof. Cadeautje van Shell, want het kost niks méér. Bron: AMT
Een cadeautje van Shell? Eerst zien en dan geloven. Binnen de kortste keren is de benzineprijs weer wat hoger. Met de voortdurende prijsaanpassingen kan toch niemand zeggen: dit komt door de veranderende olieprijs of dit komt omdat we het gewoon iets duurder maken.
Volkomen ondoorzichtig prijsbeleid, waarbij de automobilist de speelbal is van de oliemaatschappijen, onder aanvoering van Shell. Waarom gaat de EU dit niet eens onderzoeken. Is er een oliekartel? Worden er prijsafspraken gemaakt? Hoe kan het dat de prijsbepalingen door Shell gelijk door alle andere merken worden overgenomen?
28 februari 2009: De olieprijs is in een week tijd gestegen tot boven de $45 en dan zijn de gevolgen aan de pomp direct zichtbaar. Na heel even op €1,199 te hebben gestaan, is de prijs weer heel vlug gestegen naar €1,229 staat, met 9 eurocent zelftankkorting.
20 februari 2009: Gisteren een enorme stijging van de olieprijs naar $38 omdat er ineens minder voorraad blijkt te zijn in de USA dan gedacht. Bij mijn vaste ijkpunt weer een fraai staaltje prijsmanipulatie.
Eerst ging de prijs eigenlijk omhoog, maar door de korting te verhogen naar 10 eurocent bleef er gewoon voor een liter euro 95 €1,239 op het bord staan en vandaag zag ik dat die korting weer met 2 eurocent is verlaagd waardoor de prijs op het bord nog steeds op €1,239 staat, nu met 8 eurocent zelftankkorting.
12 februari 2009: Ongelofelijk. De olieprijs daalt als een gek en de benzineprijs gaat omhoog. Gekker moet het toch niet worden. De olieprijs is aangeland bij $36 en de benzineprijs bij mijn vaste ijkpunt is weer een eurocent omhoog. We noteren voor een liter euro 95 inmiddels €1,249 met 9 eurocent zelftankkorting op het bord.
11 februari 2009: Ik snap er helemaal niets meer van. De olieprijs is weer gezakt tot onder de $40 en de benzineprijs aan de pomp gaat omhoog. We noteren €1,239 met 9 eurocent zelftankkorting op het bord.
In december stond de olieprijs even hoog, maar toen was de benzineprijs maar liefst 10 eurocent lager dan nu. Ra, ra hoe kan dat?? In België is de prijs voor een liter euro 95 een ongelofelijk stuk lager. Varierend van € 0,958 tot € 1,07. Dat is een verschil van grofweg 25 eurocent per liter !!!
7 februari 2009: Dat was een vrij rustig maandje op het oliefront. De olieprijs schommelt een beetje tussen de $45 en de $50. Opmerkelijke vaststelling daarbij is dat Shell er weer in is geslaag om de prijs aan de pomp toch weer wat omhoog te brengen. We noteren €1,229 met 9 eurocent zelftankkorting op het bord.
Jammer dat er geen mooie grafiek te vinden is die het verband tussen de olieprijs en de benzineprijs in beeld brengt. Nog even voor de statistieken: het was weer een top-top-recordjaar voor Shell, ondanks een wat tegenvallend vierde kwartaal.
7 januari 2009: Precies wat te verwachten was. Bij de minste of geringste onrust loopt de olieprijs op. Gaza en het gasconflict zijn dit keer de boosdoeners. De olieprijs zit weer boven de $50 en dat is te merken aan de pomp.
Daar schiet de prijs omhoog. Ja, ja omhoog dat kan wel met grote stappen. Hup drie eurocent erbij en in een week tijd doen we dat drie keer met als gevolg €1,189 met 9 eurocent zelftankkorting op het bord. Langs de snelwegen zo rond de €1,30.
28 december: Zo de olieprijs is zo tegen het eind van het jaar aangekomen bij de $35 dollar. Is er al even onder geweest en gaat weer iets omhoog. De OPEC doet er alles aan om de prijs omhoog te krijgen. Wie pakt de oliekartels eigenlijk eens aan?
Inmiddels wordt er door anderen, onder aanvoering van de Russische President Vladimir Poetin van alles aan gedaan om ook de gasprijzen eens flink omhoog te jagen. Geweldig, dan zijn we echt de klos. Alleen Wouter Bos zal er blij mee zijn. Ik zie de meevallers uit de aardgasopbrengsten al weer aankomen.
Bij mijn vaste ijkpunt staat inmiddels €1,109 met 9 eurocent zelftankkorting op het bord. Langs de snelwegen zo rond de €1,20. De goedkoopste tankstations van Nederland kunt u hier vinden en in België bent u in elk geval een stuk goedkoper uit. U kunt daar overal voor onder de euro tanken en in Antwerpen betaald u slechts € 0,932. In Luxemburg staat de prijs voor een liter euro95 op € 1,029. Inmiddels is het prijsverschil tussen een liter euro95 en een liter diesel weer om en nabij de 20 eurocent.
19 december 2008: De olieprijs is weer gedaald en wel tot onder de $40 en ja, hoor ook aan de pomp is de prijs iets gezakt. Vandaag staat er €1,138 op het bord voor een liter euro95.
En wat lees ik in de krant? Minister Maria van der Hoeven snapt helemaal niet hoe de Europese Commissie er nou bij komt dat de benzineprijzen in Nederland veel hoger zijn dan in de rest van Europa. En niet zo’n klein beetje ook: tussen de 7% en 16% te hoog. Volgens de minister komt dat vooral omdat de EC het verkeerd heeft onderzocht. Witte pompen en onbemande pompen zijn niet meegerekend. De benzineprijzen die ik hier vermeld zijn dus volgens de minister wel het juiste uitgangspunt (inclusief 9 cent zelftankkorting bij een onbemensde pomp). In België staat een benzineprijs van rond de euro op de borden en op veel plaatsen al onder de euro: € 0,996 /L. Wellicht kan minister Maria van der Hoeven dit ook nog even uitleggen: een verschil van ruim 15 eurocent. Waar komt dat dan vandaan?
13 december 2008: Opvallend dat een lichte verhoging van de olieprijzen wel direct merkbaar is aan de pomp. Het centje erbij, zoals gebruikelijk. Prijsverhogingen merken we direct en prijsverlagingen duren heel erg lang.Ook met een olieprijs van rond de $45 is een benzineprijs van €1,154 inclusief 9 eurocent zelftankkorting voor een liter euro95 volgens mij nog steeds veel te hoog.
Op 11 december 2008 is er weer een centje van de benzineprijs af, het gaat wel ongelofelijk langzaam. We noteren €1,144, inclusief 9 eurocent zelftankkorting. Verder viel mij vandaag op dat het verschil tussen de benzineprijs (euro95) en diesel inmiddels weer terug is op exact 20 eurocent. In België kunt u bij heel veel pompen al onder de euro tanken.
De benzineprijs is vandaag 6 december 2008 voor het eerst sinds lange tijd gezakt naar €1,154 op het bord van mijn vaste ijkpunt. Nog steeds abnormaal hoog als u bedenkt dat de prijs voor een vat olie inmiddels is gezakt naar $40.
Het laagste prijsniveau sinds 4 januari 2005. En weet u wat nou zo vreemd is? Ik moet het even nakijken in het archief, maar ik weet bijna zeker dat de prijs voor een literje euro95 op 4 januari 2005 een knap stuk lager zat dan €1,15. Dat is uiteraard ook de verklaring voor de absurd hoge kwartaalwinsten van alle oliegiganten. Binnenkort gaan bedrijven als Shell nog meer verdienen. Hoe zult u zich afvragen? Ja, dat is een hele mooie truc. Waar normaal gesproken het principe wordt gehanteerd de vervuiler betaald, wordt nu de vervuiler beloond. Daar waren u en ik vast niet opgekomen. Briljante strategie van Jeroen van der Veer.
Eerst roepen dat de olie opraakt met als gevolg een prijsopdrijving die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Nu blijkt eigenlijk dat er teveel olie is als gevolg van een afnemende vraag (of zou het afnemende speculatie zijn?) en Shell stort zich op de CCS (afvang en opslag van CO2). Maar ook daar ging ook wat moois aan vooraf. Eerst liet Jeroen van der Veer weten helemaal niets te zien in CCS. Veel te duur, economisch niet haalbaar. Toen kwam er een weergaloze tussenzet: Jeroen laat de wereld even weten dat er een keiharde stijging van CO2 komt en nog een slimme zet: de doelstellingen van de overheden ten aanzien van CO2 zijn absoluut niet haalbaar.
Tenzij, ja het is toch bijna te mooi om waar te zijn, tenzij er iemand komt die CCS in de praktijk kan brengen. Ja, als we nou eens heel veel CO2 zouden kunnen afvangen en op een absoluut veilige manier konden opslaan, ja dan zou het misschien toch nog kunnen lukken om die overheidsdoelstellingen te halen. Dan is Jeroen ook ineens voorstander van energiebesparing. Geweldig. Hij is het zelfs eens met Greenpeace en dat zorgt weer voor een beetje groen tegengas, na deze blamage.
Dan komen de laatste meesterzetten van Jeroen in beeld. Shell laat weten dat het hoogwaardige technologie bedrijf als geen ander in staat is om CCS in de praktijk te brengen. Daarbij is het natuurlijk wel slim om even heel nadrukkelijk wijzen op de hele hoge kosten. Zonder een subsidie eigenlijk volslagen onzinnig om als winstbeluste multinational aan te beginnen. Dan nog even een klein stukje marketing voor gevorderden. Hoe verkoop je dat nou? Hoe maak je van een NEE een JA, hoe kom je van een jarenlang nee tegen CCS uit op een ja tegen CCS. Daartoe bedacht men een hele verrassende advertentie met als weergaloze titel Zeg Nee tegen Nee
Ja, wat denkt u dat er nodig is. Geld natuurlijk! Dat heeft Shell genoeg, maar dat geld was bestemd om ervoor te zorgen dat de vervuiling wel gewoon blijft doorgaan. Dat geeft namenlijk een hele mooie garantie dat er ook in de toekomst nog wat op te ruimen blijft. Toen kwam het mooie nieuws voor Jeroen. Een heel mooi sinterklaascadeautje eigenlijk: VROM-geld voor twee proefprojecten ondergrondse opslag CO2 en guess what? Ja, Shell is heel toevallig wel één van de twee bedrijven die gezamenlijk 60 miljoen euro subsidie krijgen.
Ben benieuwd of Jeroen ook nog werkt aan een heel mooi kerstcadeau. Ik denk van wel. Dat worden ongetwijfeld de beste jaarresultaten ooit behaald door een multinational. Met het uitstellen van een investering van 125 miljard ligt dat binnen handbereik.
Update 5-12-2008: Het is net een soort Sinterklaascadeautje. Vandaag op het bord aan de pomp €1,174 met 9 eurocent korting. Bij de meeste pompstations dus een prijs van rond de €1,265. We zijn weer terug bij de prijs van 23 november. Toen was de olieprijs ongeveer $49, nu onder de $45. Met wat zoekwerk kunt u hier en daar al tanken voor onder de euro (liter euro95). Voor dieselrijders is de psychologische grens van 1 euro per liter doorbroken. De prijs aan de pomp met korting staat op €0,981 (8 eurocent korting).
Update 29-11-2008: Snapt u het nog? De olieprijs blijft laag en de benzineprijs stijgt alweer. Vandaag bij mijn vaste ijkpunt ging de prijs omhoog naar €1,204 , terwijl de korting met 1,5 eurocent werd verlaagd naar slechts 8,1 cent. Langs de snelweg dus rond de €1,28,5 voor een liter euro95.
Update 23-11-2008: Een historische dag als het gaat om de dalende benzineprijs. Voor exact 1 euro per liter kunt u nu al tanken. In Den Haag dan, bij mij vaste ijkpunt staat er vandaag €1,174 op het bord inclusief 9,6 eurocent zelftankkorting. Langs de snelwegen dus rond de €1,27. Ook in België kunt u nu voor exact 1 euro per liter tanken. In de buurt van Namen. In andere regio’s varieert de prijs voor een liter euro95 van €1,05 tot €1,08.
Update 21-11-2008: De olieprijs is gisteren voor het eerst sinds mei 2005 onder de $49 per vat gedoken en dat klinkt natuurlijk heel wat prettiger in de oren dan de $147 per vat in juli van dit jaar. Helaas is van een dergelijke opmerkelijke daling in de benzineprijzen maar weinig terug te vinden. Vandaag op het bord: €1,204, dankzij 9,1 eurocent zelftankkorting. Langs de snelwegen komt u dan uit op ongeveer €1,30 uit. In België nadert de benzineprijs de grens van de €1 per liter euro95. Bij de gooedkoopste benzinepomp betaald u nog net iets meer: €1,013.
Update 19-11-2009: Tergend langzaam daalt de prijs van een liter euro95 aan de pomp. Vandaag kom ik op €1,204, dankzij 9,1 eurocent zelftankkorting. En de olieprijs? Die zit zo rond de $55. De Opec heeft al aangekondigd dat onaanvaardbaar laag te vinden en gaat er nu van alles aan doen om er voor te zorgen dat de olieprijs weer omhoog gaat. Als we geluk hebben, wil dat niet lukken en blijft de olieprijs laag. Dan zal de benzineprijs blijven dalen. Langzaam maar zeker naar zo rond de €1,000 per liter euro95. De prijs die benzine nu al zou moeten hebben.
Update 13-11-2008: Het is toch ongelofelijk. De olieprijs blijft maar dalen en de benzineprijs blijft hoog. Hoe bestaat het? De olieprijs is inmiddels door de $55 dollar grens en bij mijn vaste ijkpunt voor de benzineprijs is er alweer €0,004 van de prijs af. Vandaag €1,238 op het bord, dat is inclusief 9 eurocent zelftankkorting. Bij de meeste pompstations dus €1,328.
Update 12-11-2008: Olieprijs onder de $60 dollar. Op zich geweldig nieuws zou je zo zeggen. Helaas wordt de daling van de olieprijs niet echt vertaald in een soortgelijke daling van de brandstofprijzen aan de pomp. Een prijsdaling van maar bijna 60% ten opzichte van de prijspiek van $147 op 11 juli 2008. Toen zat de benzineprijs voor een litertje euro95 vlak onder de €1,70. Rekent u even mee? Toen 1,67 minus 60% zou eigenlijk moeten resulteren in een benzineprijs van 1,00 euro per liter euro95 aan de pomp. In werkelijkheid is de prijs vandaag €1,334 en op het bord bij de zelftank €1,244. Opvallend is ook dat het prijsverschil tussen een liter euro95 en een liter diesel steeds kleiner wordt. Vandaag nog maar 14 eurocent.
Update 02-11-2008: Helaas is de daling van de olieprijs gestopt, er is zelfs weer sprake van een lichte stijging. U begrijpt het al, die is natuurlijk direct merkbaar aan de pomp. En om dat niet al teveel te laten opvallen zag ik het volgende trucje bij een Shell zelftank in Utrecht. Benzineprijs 0,015 omhoog, korting van 9 naar 9,6 eurocent en dat resulteert op het bord in €1,268. Valt het toch minder op. De volgende stap is dan de korting weer te verlagen, waardoor de prijs weer iets omhoog gaat. Kortom, u en ik zijn de klos. De benzineprijs is en blijft veel te hoog.
Update 27-10-2008: We zij weer een week verder en nog steeds blijft de benzineprijs aan de pomp hoog. Ondanks het feit dat de olieprijs inmiddels de $60 per barrel nadert gaat er van de benzineprijs maar af en toe enkele centen af. Vandaag staat de prijs voor een liter euro95 op €1,388. Met wat zelftankkorting komen we dan voor het eerst sinds lange tijd onder de €1,30 uit op €1,28. Het goedkoopst tanken is op dit moment in Den Helder daar betaald u slechts €1,206 Opvallend is ook dat het prijsverschil tussen een liter euro95 benzine en een liter diesel steeds kleiner wordt. Dat is nu nog maar een eurocent of twintig.
Update 20-10-2008: Mooi hoor, weer wat eurocenten van de benzineprijs af. De daling van de benzineprijzen gaat langzaam, maar gestaag. Inmiddels zitten we aan de pomp zo rond de €1,40 per liter euro95. Met wat korting bij een zelftank komt u met wat geluk uit op €1,30. In Belgie gaat het voor mijn gevoel toch een stuk sneller met de daling van de benzineprijzen. Daar kunt u al voor € 1,179 per liter euro95 terecht.
Update 17-10-2008: Geweldig hoe de olieprijs daalt. Zit inmiddels alweer ver onder de $70 grens. En de benzineprijzen? Die blijven gewoon heel erg hoog, zoals gebruikelijk.
Update 16-10-2008: Ongelofelijk, maar er is alweer twee eurocent van de benzineprijs af, waarmee de prijs aan de pomp inmiddels is aangekomen bij de €1,445 per liter euro95. Pakt u nog wat korting mee bij een zelftank dan is €1,346 haalbaar. Lager komt u in Nederland niet snel tegen. In Belgie wel. Daar betaald u zo rond de €1,245 en het goedkoopste tankstation biedt een liter euro95 aan voor €1,185. En de olieprijs? Die blijft dalen en staat inmiddels onder de $74 een halvering ten opzichte van het record tot nu toe: $147 in juli van dit jaar. Toen was de benzineprijs ook op de top met ongeveer €1,68. Jammer dat die prijs niet is gehalveerd want dan zouden u en ik kunnen tanken voor slechts 84 eurocent, exclusief eventuele zelftankkorting.
Update 14-10-2008: Zo, de benzineprijs is ook aan een daling bezig. Zag dat er alweer twee hele eurocenten van de prijs af zijn en dat brengt de prijs aan de pomp naar €1,456 per litertje euro95. Tja, echt vlot gaat het niet, maar dat is gebruikelijk bij prijsdalingen. Nog een mooie mededeling gisteren. De gasprijs gaat omhoog, want die is gekoppeld aan de olieprijs. Komt de belanghebbenden natuurlijk heel goed uit om die gasprijs dan even te koppelen aan de hoogste olieprijzen ooit, zoals we die in juli hebben meegemaakt. Logisch toch?
Dat betekent dat u en ik weer fors meer gaan betalen voor het gas dat we verbruiken en dat is uiteraard weer goed voor onze schatkist. Minister Wouter Bos zit weer helemaal goed. De miljarden vliegen links en rechts de pan uit om banken te redden. Banken die door mismanagement, hebzucht en grootheidswaanzin zichzelf dermate in de schulden hebben gestoken dat de overheid te hulp moet schieten. En wie redt ons? Niemand. Wij blijven gewoon betalen voor energie. We kunnen ook niet anders. Zonder energie komen we niet ver meer tegenwoordig, dus er zit voor u en voor mij helaas niets anders op dan de energierekening gewoon maar weer betalen, inclusief het kwartje van Kok.
Update 11-10-2008: De wereldwijde financiële crisis heeft in elk geval ook nog een positief kantje. De olieprijzen gaan net als de beurskoersen in een soort vrije val naar benden. Inmiddels zitten we al weer onder de $80 voor een barrel olie. Heel mooi, maar daar is aan de benzinepomp in Nederland weinig tot niets van te merken met een prijs van rond de €1,50 per litertje euro95. Vandaag 2 eurocent lager dan afgelopen dinsdag. Dat is gewoon schandalig als u bedenkt hoe sterk de olieprijs is gedaald. De uitleg van Shell ken ik inmiddels wel: sorry hoor, maar de prijs wordt bepaald door anderen, daar kunnen wij niets aan doen. Gek genoeg gaat de benzineprijs in de ons omringende landen wel hard omlaag. In België betaald u voor een litertje euro95 slechts €1,19. Een verschil van maar liefst 31 eurocent per liter. Rekent u even mee terug naar de gulden dan komen we op 68 ouderwetse centen en dat is ruim tweemaal het onzalige kwartje van Kok. Kan dat nou eindelijk niet eens weg. Was toch een tijdelijke toeslag?
Update 07-10-2008: Zo, dat is toch weer heel goed nieuws. De prijs voor een barrel olie is gezakt naar iets beneden de $90. Geweldig! Een prijsdaling van maar liefst 40% ten opzichte van de prijspiek op 11 juli 2008. Ik heb het eens even nagekeken en de benzineprijs voor een litertje euro95 zat toen vlak onder de €1,70. Rekent u even mee? Toen 1,67 minus 40% zou eigenlijk moeten resulteren in een benzineprijs van 1,00 euro per liter euro95. De werkelijkheid is geheel anders, getuige de €1,52 die ik vandaag mocht afrekenen. Zal mij helemaal niet verbazen als, ja, ja, daar is ie weer, Jeroen van der Veer binnenkort weer een ongelofelijke kwartaalwinst voor Shell bekend gaat maken. De dollars blijven binnenstromen. Een nieuw record? Zal toch wel.
Ach ja, daar raken we aan gewend. En Shell? Shell investeert rustig door in oliewinning uit teerzanden in uiterst kwetsbare gebieden. En zo vloeien de miljarden naar de winning van fossile brandstoffen. U weet wel hoe goed dat is voor de CO2-uitstoot en daarmee de klimaatopwarming. Inzetten op duurzame energie is er niet bij en CO2-afvang ziet Jeroen van der Veer ook al niet zitten. Gewoon doorgaan op de aloude en zo bekende weg. De weg naar een verdere klimaatopwarming.
Jeroen, bedankt weer ! Zeg toch eens Nee tegen Nee en als dat te moeilijk is probeer dan eens deze variant: Zeg eens Ja tegen Nee. Zeg eens Ja tegen duurzame energie in plaats van Nee. Ook bedankt namens onze minister van Financiën Wouter Bos denk ik. Hoe hoger de benzineprijs hoe beter. Dat is goed voor de schatkist en zoals u weet is daar net een forse uitgave gedaan.
Update 22-7-2008: Kwam weer een mooi overzicht tegen met de brandstofprijzen. Altijd handig in de vakantieperiode. Kijkt u hier voor een mooi kaartje van de wereld met daarin de brandstofprijzen. In Europa zijn de prijzen nog steeds het hoogst: Norway $9.85 - Netherlands $9.48 - France $9.46 - United Kingdom $8.96 - Brazil $6.38 - Canada $5.50 - USA $4.11 -Russia $3.90. Echt goedkoop tanken kunt u in Venezuela $0.12 en in Iran zit u met $0.41 ook niet slecht.
Update mei 2008: Kwam op CNN Money weer een fraai overzicht tegen met een wat uitgebreidere vergelijking van de brandstofprijzen in 155 landen tussen 17 maart en 1 april jl. Nederland doet het weer prima met een keurige vierde plaats uit 155 landen en ook België scoort een hele mooie zevende plek. De top 10: Eritrea $9.58 - Norway - $8.73 - United Kingdom $8.38 - Netherlands $8.37 - Monaco $8.31 - Iceland $8.28 - Belgium $8.22 - France $8.07 - Germany $7.86 -Portugal $7.84.
Je hebt van die mensen die de zaken graag even op een rijtje zetten. Zo kwam ik dit overzicht tegen van de benzineprijzen omgerekend per US gallon. En wat valt dan direct op? Nederland staat bijna bovenaan. Alleen in Noorwegen betaal je nog meer voor de benzine. Het lijstje: Norway $ 8.67 - Netherlands $ 8.52 - Belgium $ 8.36 - Germany $ 8.06 - United Kingdom $ 7.91 - Italy $ 7.68 - France $ 7.46 - Spain $ 7.34 - Poland $ 6.55 - Japan $ 5.19 - Brazil $ 4.14 - United States $ 3.10 - Russia $ 3.03 - Kazakhstan $ 2.73 - Mexico $ 2.46 - China $ 2.27 - Nigeria $ 2.23 -Saudi Arabia $ 0.45 - Iran $ 0.42 - Venezuela $ 0.11 All prices from November 2007, except Mexico and Venezuela in August 2007 Brazil is 25% ethanol, so price adjusted downward to be comparable.
Opvallend in dit lijstje is de positie van de United States of America (USA). Daar klaagt iedereen steen en been over de hoge brandstofprijzen, terwijl de Amerikanen met slechts $3.45 pas op positie 108 van de 155 in beeld komen. De goedkoopste brandstof ter wereld kunt u vinden in Venezuela, daar bent u met 12 cents voor een gallon het goedkoopste uit. Verder kunt u ook lekker goedkoop tanken in Iran 40 cents - Saudi Arabia 45 cents - Libya 50 cents - Swaziland 54 cents - Qatar 73 cents - Bahrain 81 cents - Egypt 89 cents - Kuwait 90 cents - Seychelles 98 cents.
De conclusie is simpel: Woont u in Europa dan bent u so-wie-so de klos. Gaat u met de auto op vakantie in Europa, dan bet u ook de klos. Fijn hè, die hoge olieprijzen en die belastingen? Wordt het nou echt niet eens tijd om ons dat kwartje van Kok eindelijk eens terug te geven meneer Wouter Bos?
d. van oosterzee zegt:
20 oktober 2008 om 14:53 | Permalink
Hallo,
Sinds de ongelooflijke prijs van $140 dollar per vat voor olie en een navenant hoge prijs voor brandstof zien we nu de prijs van olie daalt dat ook de benzineprijs daalt. En LPG dan zou u zeggen. Nou die blijft onveranderd hoog. Hoe dat kan? Geen idee
Steeph zegt:
13 november 2008 om 10:03 | Permalink
Beetje kort door de bocht dit artikel, zeker de update van 13 november.
De olieprijs vertaald zich nooit 1 op 1 in een daling in de benzineprijs. De benzineprijs is namelijk maar voor ongeveer 40% afhankelijk van de olieprijs. De rest is accijns, btw en kosten.
Zie:
http://bovag.nl/BOVAG/2008/Cijfers/2008_OZD_BBT_pompprijsopbouw2008_benzine.pdf
Erik van Erne zegt:
13 november 2008 om 10:32 | Permalink
@Steeph,
Klopt. Natuurlijk vertaald de olieprijs zich nooit 1:1 in de benzineprijs. Feit blijft dat wij in Nederland wel heel veel betalen voor een liter euro95. De prijzen in België bevallen mij een stuk beter.
Daar kost een liter euro95 1,092.
Bedankt voor de verwijzing naar de PDF met de opbouw van de benzineprijs.
J. Nieuwenhuis zegt:
2 december 2008 om 09:27 | Permalink
Op 1 december 2008 is de olieprijs gedaald tot onder de €50 en wat zie je op 2 december 2008. De prijs van benzine is verhoogd. Wie kan dit verklaren?
Erik van Erne zegt:
2 december 2008 om 12:17 | Permalink
@J. Nieuwenhuis
Ik snap er ook niets van. Misschien weet Steeph het
Barendrechter zegt:
14 december 2008 om 09:14 | Permalink
Dit verklaart veel: Zonder deze techniek halen we onze klimaatdoelen niet, zegt Jacqueline Cramer. Ze denkt dus zelf ook dat we er in gaan slagen om die 2000 windmolens op tijd neer te zetten.
Linke soep CO2 opslag. Daar weten we onvoldoende van. Wat gebeurd er bij een beving? Lijkt mij minder geslaagd als die CO2 in Barendrecht vrijkomt. Ik neem aan dat mevrouw Cramer niet in Barendrecht woont, dat is natuurlijk wel zo veilig.
http://www.nrc.nl/achtergrond/article2075172.ece/Zonder_deze_techniek_halen_we_onze_klimaatdoelen_niet
http://www.xs4all.nl/~estevenh/geonet/co2/
Erik van Erne zegt:
14 december 2008 om 09:33 | Permalink
@Barendrechter
Kan mij de zorgen in Barendrecht wel voorstellen. Dank voor de link naar het artikel. Haar uitspraak: Nederland heeft CCS hard nodig, zegt inderdaad genoeg.
Op een recentelijk verschenen lijstje bungelt CCS helemaal onderaan en wordt het terecht gezien als de slechtste oplossing, vergelijkbaar met kernenergie.
In een nieuwe publicatie komt Mark Z. Jacobson van Stanford University tot de conclusie dat windenergie de beste oplossing is voor een duurzame energievoorziening. Lijkt mij dus slim om daar voor te gaan en wel zo snel mogelijk en al het geld daarin te stoppen. Stoppen met onderzoek. Het wordt tijd voor actie en dat lukt gewoon niet als we maar door blijven gaan met onderzoeken.
Best to worst electric power sources:
1. Wind power
2. concentrated solar power (CSP)
3. geothermal power
4. tidal power
5. solar photovoltaics (PV)
6. wave power
7. hydroelectric power
8. a tie between nuclear power and coal with carbon capture and sequestration (CCS)
Source: http://www.worldchanging.com/archives/009182.html
Overdrachtelijk zegt:
14 december 2008 om 09:48 | Permalink
Ook in Drachten maken wij ons zorgen om de onzinnige en gevaarlijke plannen om CO2 te gaan opslaan. Zie:
OVERDRACHTELIJK
Een collectie berichten en commentaren op plannen om Noord-Nederland te degraderen tot het CO2-afvalveld van NW-Europa. Test 2 opslag CO2: BARENDRECHT e.o.
http://overdrachtelijk.web-log.nl/
Hugger zegt:
14 december 2008 om 12:08 | Permalink
Shell: Catching CO2 With A Butterfly Net. It seems like Fun With Advertising Week at TreeHugger; first with Clean Coal Carolers, and now with the fantasy behind clean coal, carbon capture and storage. (CCS). Shell is running this ad in the New Yorker, noting that “Perfecting CCS won’t be easy, but we believe it is needed to tackle CO2 emissions.” But what are they really saying in that headline? That it is impossible.
Now that might just be bad copywriting, but if not impossible, it is damned hard. As they point out on the Shell website, it ain’t easy. How much energy does it take to liquify CO2 and transport it by pipeline or truck? To drill and pump it more than a mile below ground? They are proposing this demonstration plant in sunny Australia- how many square miles of photovoltaics or other solar technologies would this pay for?
It certainly seems as effective as, well, trying to catch CO2 with a butterfly net.
Erik van Erne zegt:
17 december 2008 om 07:14 | Permalink
Wethouder Barendrecht: CO2-opslag niet zeker
http://www.nrc.nl/binnenland/article2094517.ece/CO2-opslag_Barendrecht_niet_zeker
Rens zegt:
19 december 2008 om 14:15 | Permalink
Misschien kan iemand mij het volgende eens uitleggen. Via Internet volg ik de olieprijs en wel voor Light Crude Texas Oil. Dit is de olieprijs die ik altijd in publicaties kan terugvinden (‘Olieprijs daalt’ etc…).
Op teletekst pag. 502 hanteren ze de waarde van Brent crude oil en deze staat doorgaans een stuk hoger vermeld (tot 10 dollar aan toe). Weet iemand misschien wat nu het verschil is tussen deze twee verschillende prijzen? Er is toch maar 1 olieprijs zou je denken.
Erik van Erne zegt:
19 december 2008 om 15:57 | Permalink
@Rens
Ik verwijs voor het antwoord graag naar enkele bronnen:
http://www.stock-info.nl/?p=Cursus/Olie
Erik van Erne zegt:
2 januari 2009 om 11:24 | Permalink
Veiligheidsonderzoek naar CO2-opslag
CDA in Provinciale Staten van Zuid-Holland wil dat het proefproject met de opslag van het broeikasgas C02 in lege gasvelden onder Barendrecht eerst op veiligheid wordt onderzocht.
Gedeputeerde Staten moeten van het CDA ook aangeven hoe de besluitvorming over het project is geregeld. Veel bewoners van Barendrecht zijn ongerust over het project, omdat grote concentraties CO2 gevaarlijk kunnen zijn voor mens en dier.
Bron: http://www.radiorijnmond.nl/Homepage/Nieuws?view=%2FNews%2FDefault%2F2008%2Fdecember%2FCDA+veiligheidsonderzoek+naar+CO2-opslag
Sjefke zegt:
29 januari 2009 om 18:24 | Permalink
CO2-opslagplaats in de Noordzee lekt
Het meest langlopende en grootschalige opslagexperiment voor CO2 tot nu toe - het Sleipner gasveld in de Noordzee - vertoont ernstige gebreken. Supporters van ondergrondse CO2-opslag hebben het Sleipnerproject jarenlang verkocht als bewijs dat de techniek klaar is voor grootschalige toepassing. Nu zouden ze met schaamrood op de wangen moeten staan.
Het Sleipner-project heeft sinds 1996 ongeveer 1 miljoen ton CO2 geïnjecteerd in een zoutwaterlaag onder de zeebodem in de Noordzee. De trekkers van het project beschreven de Utsira formatie, waar het Sleipnerveld deel van uitmaakt, als potentiële opslagplaats van vele jaren Europese uitstoot. In de lente van 2008 verliet StatoilHydro echter een deel van het project, toen bleek dat de Utsira formatie lekte. Grote verbijstering. Ondanks jaren onderzoek werd duidelijk dat de geologie van de site nog altijd niet volledig gekend was. Het Noorse Petroleumdirectoraat heeft de inschatting van het opslagpotentieel van de Utsira formatie gewijzigd van “able to store all European emissions in hundreds of year” naar “not very suitable”.
http://www.bondbeterleefmilieu.be/
Rien van Lieburg zegt:
11 februari 2009 om 11:46 | Permalink
De overheid doet zelf veel te weinig om de emissie van CO2 binnen de eigen instellingen terug te dringen getuige volgende twee verwijzingen naar het weekblad “Resource” van Wageningen Universiteit:
Noot Redactie: verwijzingen naar een verzamelpagina weggehaald.
D. Bok zegt:
13 februari 2009 om 12:52 | Permalink
Het wordt steeds gekker olieprijs vandaag 13 febr. 34 dollar en benzineprijs vandaag gestegen waar ik altijd tank naar € 1,279 Wie wordt hier nu bestolen?
jeroen zegt:
13 februari 2009 om 20:49 | Permalink
We worden gewoon goed genaaid door de oliemaatschappijen (kustmatig laten stijgen noemen ze dat)
Tuurlijk de dollar is meer waard geworden dus betalen we wat meer maar het blijft raar hoor.
En niemand die wat doet he
Erik van Erne zegt:
14 februari 2009 om 11:51 | Permalink
Energie 14% duurder dan jaar geleden
De prijzen van energie hadden in januari een sterk inflatieverhogend effect. Gas en elektriciteit waren in januari bijna 14 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. De Nederlandse inflatie is in januari uitgekomen op 1,9 procent. Dat is gelijk aan december 2008. De inflatie in de eurozone is een stuk lager uitgekomen dan in december.
De Nederlandse inflatie volgens de Europees geharmoniseerde methode (HICP) is in januari gelijk gebleven op 1,7 procent. De inflatie van de eurozone is echter fors gedaald naar 1,1 procent en ligt duidelijk onder die van Nederland. Dit blijkt uit een raming van Eurostat. In december bedroeg de inflatie van de eurozone nog 1,6 procent. De daling van de inflatie van de eurozone heeft te maken met lagere energieprijzen. In de meeste Europese landen werken veranderingen van de olieprijs sneller door in de energieprijzen dan in Nederland.
Bron: http://www.energieraad.nl/
Weetje zegt:
2 juni 2009 om 06:15 | Permalink
Hoe is de benzineprijs opgebouwd in Nederland?
Bron: http://keesabbring.spaces.live.com/blog/cns
Gerardus Grootius zegt:
11 juni 2009 om 08:19 | Permalink
BP: Scherpste daling in olieverbruik sinds 1982
Het wereldwijde verbruik van olie is vorig jaar met 420.000 vaten per dag afgenomen, de scherpste daling sinds 1982. Dat staat in een woensdag gepresenteerd rapport van de Britse oliemaatschappij BP.
http://www.bp.com/genericarticle.do?categoryId=2012968&contentId=7053638
En waarom gaat de benzineprijs zo idioot omhoog?
Erik van Erne zegt:
28 december 2009 om 09:42 | Permalink
Ook de tarieven voor het Openbaar Vervoer gaan per 1 januari 2010 omhoog
Het treinkaartje wordt vanaf 1 januari 2010 gemiddeld 1,85 procent duurder. Een Railrunnerkaartje voor kinderen wordt 50 eurocent duurder.
De strippenkaart wordt vanaf 1 januari 2010 maar liefst 4,3 procent duurder.De blauwe 15-strippenkaart gaat naar 7,60 euro en de roze strippenkaart gaat 5 euro kosten.Denkt u eraan dat de strippenkaart gaat verdwijnen OV-chipkaart.In Rotterdam kan na 11 februari 2010 uitsluitend met de OV-chipkaart worden gereisd met al het Openbaar Vervoer.
Frans Jozen zegt:
5 februari 2010 om 16:21 | Permalink
Ik ben blij dat er mensen zijn die de brandstofprijsontwikkelingen ook in de gaten houden. Het is inderdaad zo dat als de olieprijzen stijgen dit meteen aan de pomp merkbaar is. Andersom is zelden het geval. Zouden we kunnen spreken van boeventuig?
tomas zegt:
1 maart 2010 om 10:54 | Permalink
Benzineprijzen hebben niet veel te maken met macro-economie!!!
Hoe kom je anders aan geld dat “wij” hebben nodig voor oorlog in Afgan en andere waardeloze projecten??? Denk om CO2 belasting die nog erbij komt. Kooien moeten gewoon “gemelkt” worden totdat zij nog staan…(((
Willem Lodewijk zegt:
13 maart 2010 om 23:28 | Permalink
Ik hou de brandstofprijzen ook bij sinds 7 december 2008.
De adviesprijzen van 10 benzinestations, inclusief de olieprijzen en de dollar-koers.
Als de olieprijs daalt, gaat de brandstof wel naar beneden.
De olie zit nu rond de 80 dollar, de benzineprijzen naderen het niveau toen de olieprijs 147 Dollar bedroeg, LPG zit daar al ruim overheen, diesel zit een stuk lager.
Deze brandstof-historie is te bekijken op:
http://www.brandstofprijzen.info/brandstofprijzen-historie.php
Fred de Vlugge zegt:
30 maart 2010 om 16:38 | Permalink
Tamoil Nederland gaat per 1 april 2010 de verkoopprijs van E-85 verlagen met maar liefst Euro 0,23 per liter.
Dit wordt mogelijk gemaakt door het overheidsbesluit het hogere verbruik van E-85 vergeleken met Euro 95 benzine te compenseren in de accijns. Tamoil Nederland beschikt over een netwerk van 164 tankstations in Nederland waarvan er 24 voorzien zijn van een E-85 afleverunit. Bij de overige Tamoil tankstations kan de FlexiFuel automobilist ook Euro 95 loodvrije benzine tanken in de wetenschap dat Tamoil via de Climate Neutral Group ook zorgt voor een gelijke CO2-compensatie zoals bij E-85.
Tamoil is er van overtuigd dat de milieuvriendelijke brandstof E-85 met een CO2-reductie van circa 70% ten opzichte van Euro 95 loodvrije benzine een belangrijke bijdrage kan leveren aan een duurzaam schonere mobiliteit. Zij is er zich echter ook van bewust dat het product van Well-to-Wheel zo duurzaam mogelijk moet zijn. De bio-ethanol in Tamoil E-85 wordt in Brazilië uit rietsuiker geproduceerd. Leverancier North Sea Group toont de duurzaamheid van de bio-ethanol aan middels verificatie assessments (audits) door onafhankelijke, geaccrediteerde inspectieinstellingen.
Hiermee voldoet Tamoil E-85 nu reeds aan de duurzaamheidscriteria, zoals deze pas van kracht zullen zijn in december 2010.
Erik van Erne zegt:
2 april 2010 om 15:39 | Permalink
Automobilisten kunnen zondag 11 april van 14.00 tot 17.00 uur tanken voor de prijs van 10 jaar geleden bij alle tankstations van prijsvechter Tango. Deze actie is de start van de viering van het 10-jarig bestaan van de keten van onbemande tankstations. Tango verwacht grote drukte bij al haar tankstations en heeft daarom 250 verkeersregelaars ingehuurd.
Omgerekend van guldens naar euro’s kostte een liter benzine 10 jaar geleden EUR 1,16 en diesel EUR 0,85. Met de recent weer flink gestegen brandstofprijzen levert de actie een besparing op van meer dan 40 cent per liter benzine en 35 cent per liter diesel.
Toon de Koer zegt:
13 april 2010 om 00:50 | Permalink
Wie kan mij vertellen hoe de koppeling tussen olie en gasprijs wordt bepaald.
Is er wel een koppeling wij hebben in Nederland ons eigen gas.
In Drenthe,bij schoonenbeek zijn ze volop aan het inversteren in het heropenen van de aanwezige olievelden met stoom druk zullen deze velde gewonnen
worden. Een inverstering van 6 miljard,met verwachte terug verdien tijd van 3jaar. Is dit verhaal een broodje aap.Hoeveel olie is er tewinnen in deze velde
Bezine prijzen gaan dan zeker ook naar beneden,Nederland als export land.
Groeten Toon
Erik van Erne zegt:
7 juli 2010 om 08:37 | Permalink
Benzinemarkt moet transparanter
Een nieuwe minister van Economische Zaken moet meer transparantie eisen van oliemaatschappijen zodat consumenten meer inzicht krijgen in de prijzen van brandstof.
Dat schrijft minister Van der Hoeven dinsdag 6 juli 2010 aan de Tweede Kamer. In de brief concludeert ze dat de brandstofsector niet bereid is om de prijstransparantie zelf te verbeteren.
De prijstransparantie van de brandstofmarkt is in vergelijking met bijvoorbeeld de energiemarkt niet goed. In oktober 2009 stelde Van der Hoeven voor om hier iets aan te doen. Om dit te bereiken heeft ze gesprekken gevoerd met brancheverenigingen van tankstationexploitanten en oliemaatschappijen.
Als ik nog missionair was, zou een wetsvoorstel om pomphouders te verplichten hun actuele benzineprijzen te publiceren voor mij een serieuze optie zijn,’ aldus de minister.
‘Ik adviseer mijn opvolger dan ook om van pomphouders meer transparantie te eisen. Dit leidt tot meer concurrentie en dat is in het voordeel van de consument, in dit geval de automobilist. Het is daarbij wel nodig dat er naar de handhaafbaarheid wordt gekeken en het mag ook niet tot te veel administratieve lasten leiden.’ Bron: Rijksoverheid
Erik van Erne zegt:
23 augustus 2010 om 03:47 | Permalink
Peak Oil: Visually Explained
Erik van Erne zegt:
12 april 2011 om 07:46 | Permalink
High Gas Prices Causing Demand to Tumble
With the price of gas above $3.50 a gallon in all but one state, there are signs that Americans are cutting back on driving, reversing a steady increase in demand for fuel as the economy improves.
Erik van Erne zegt:
13 april 2011 om 15:16 | Permalink
Higher Gas Tax Means Lower Economic Vulnerability
Proposing a higher gas tax is pretty much political suicide, and nobody wants to pay more for gas. A new study suggests that a higher gas tax could actually lower America’s vulnerability to gas price spikes.
The United States has the lowest gas taxes of any country in the developed world, and the Federal Government takes a mere pittance of 18.4 cents per gallon while most state governments take a mean average of around 26.6 cents. That isn’t a whole lot when you consider that gas prices right now are hovering around a nationwide average of $3.50 a gallon, and that the government barely takes in enough money to maintain the current highway system, never mind expand it. Hell, the Federal gas tax hasn’t been raised a single penny since 1993. So the gas tax has to go up sooner rather than later, and if it were to be raised significantly, to the rate of about $5 a gallon, it would seriously limit our vulunerability to gas spikes.
Think about it. Every time gas price goes up a quarter, it is costing an extra $5 to fill up. That is $5 that could have been spent elsewhere in our consumer-driven economy. When gas prices go up, people travel less, go on vacation less, and generally spend less money. This has a huge ripple effect across our economy, which still relies very heavily on petrol. Most Americans still don’t have access to alternative forms of transportation like public transit, and the continued growth of suburbs has meant long commutes.
By keeping the gas tax low, and thus gas prices low, we keep maintain our dependence on cars and thus oil. People have no reason to want for alternatives because hey, I’ll just keep pumping cheap gas into my tank. Then prices jump 50 cents in a few weeks like they have been recently and the entire economy takes a hit. In fact, recessions have followed every gas price run up since the 1970’s. Source: Gas 2.0
Erik van Erne zegt:
13 mei 2011 om 23:24 | Permalink
Opbrengst Accijnzen in 2010: Ruim 11 Miljard Euro
In 2010 heeft het verbruik van motorbrandstoffen, drank en tabak 11,1 miljard euro aan accijnzen voor de overheid opgeleverd. Per hoofd van de bevolking is dat ruim 670 euro. Dit is 4 procent meer dan in 2009.
Accijnzen zijn voor de overheid een zekere bron van inkomsten. De accijnzen vormen al jaren ongeveer 8 procent van de rijksbelastingen. Ongeveer 70 procent van de accijnzen drukt op motorbrandstoffen, ruim 20 procent op tabak.
De accijnstarieven voor motorbrandstoffen (benzine, diesel, LPG) worden elk jaar aangepast aan de inflatie. De tarieven voor drank en tabak krijgen deze indexering niet, maar worden incidenteel verhoogd vanuit beleidsoverwegingen, bijvoorbeeld om het verbruik af te remmen.
Vooral rokers zijn de laatste jaren meer gaan betalen. Begin 2010 was het tarief op sigaretten 31 procent en op shag 36 procent hoger dan begin 2005. Deze stijgingen waren sterker dan de inflatie in deze periode (8 procent). Doordat er minder gerookt werd, steeg de opbrengst van de tabaksaccijns in deze periode met slechts 22 procent minder sterk dan het tarief. Per 1 maart 2011 is de accijns op tabak verder verhoogd. Bron: CBS
g.h.w.vanbruggen zegt:
16 mei 2011 om 20:56 | Permalink
de prijs is veel te hoog het is namelijk zo als de prijs in nederland niet snel daalt, betalen we straks nog meer als hij weer gaat stijgen
isaak zegt:
27 juni 2011 om 16:13 | Permalink
Turkije in de Europese Unie!
INGEZONDEN: Burgerjournalist Isaak C.
Nu zijn de EU subsidies aan Turkije weer verhoogd alsof ’Griekse toestanden’ nog niet genoeg zijn. Turken liggen in een deuk, ze zitten nog niet eens in de EU en krijgen het nu al bij bakken binnen.
Een land dat Europa wil islamiseren (daar hebben de leiders van Turkije nooit een geheim van gemaakt. Het land dat symbool staat voor alles wat er mis is in de Arabische landen. Dat een land welke de meeste Turken van Europeanen haten, toch nu al miljarden heeft gekregen om zich voor te bereiden tot toetreding is echt de
Wim te Paske zegt:
16 februari 2012 om 14:28 | Permalink
Maak de brandstof prijzen maar lekker hoog en vul de staatskas maar lekker. Maar ze zien niet dat de auto gewoon nodig is en blijft rijden, maar er andere dingen aan de kant worden gezet wat de hele economie ontwricht en alle prijzen verhoogd. Zo lekker doorgaan dan is in Nederland snel alles onbetaalbaar en worden we een ontwikkelings land zonder ontwikkelings hulp.
martin zegt:
25 maart 2012 om 20:48 | Permalink
Ben 1x gezakt voor me auto rijbewijs en heb nog steeds geen nieuwe poging gedaan. Gezien de prijzen ga ik toch maar liever fietsen. Win win situatie ik doe wat aan me conditie en ik steek aardig wat geld ik me zak. (al zal ik hier in de winter wel weer anders over denken maar goed dat is ruim een half jaar verder wie weet wat er dan gaat gebeuren met de prijzen.. of met de auto’s ?)
koen prijs zegt:
18 juni 2012 om 22:07 | Permalink
Veel goede info zeg! De brandstofprijzen liggen in Nederland inderdaad ook echt veel te hoog. Nederland heeft een van de hoogste benzineprijzen van heel Europa!
Rob zegt:
22 april 2015 om 11:57 | Permalink
In Nederland zijn brandstofprijzen niet zo heel erg hoog, de belastingen er op zijn gewoon buitenproportioneel. Het kwartje van kok hebben we nooit meer terug gezien, en gaan we waarschijnlijk ook nooit meer terug zien.
Melanie zegt:
5 juni 2015 om 12:29 | Permalink
De prijzen stijgen inderdaad de pan uit.
Jan zegt:
3 juli 2015 om 13:39 | Permalink
Ik rijd al jaren op diesel. De dieselprijzen gaan ook steeds meer omhoog en dat is dus niet zo mooi voor mij…
Kristin zegt:
2 juni 2016 om 16:59 | Permalink
Hallo,
Ik heb onderzocht dat Nederland naast de hoge benzineprijs, ook bijna de hoogste energieprijzen betaald.
Iris zegt:
6 juni 2016 om 11:28 | Permalink
@melanie De prijzen stijgen inderdaad de pan uit! Ook op het gebied van energiekosten… Daarom is het handig om verschillende leveranciers te vergelijken. Op deze manier betaal je niet te veel aan energiekosten.
Leroy zegt:
27 juli 2016 om 12:00 | Permalink
@kirstin : Ooit gedacht aan zonne-panelen?
Leroy zegt:
27 juli 2016 om 12:01 | Permalink
@Melanie : zolang we ons zelf niet kunnen voorzien van zulke benodigdheden zullen we het maar moeten accepteren.
Leroy zegt:
27 juli 2016 om 12:01 | Permalink
@Koen : klopt helemaal Nederland heeft een van de hoogste benzine prijzen, als Monaco, Ijsland, Noorwegen en Honkong niet duurder waren dan stond Nederland op nummer 1.
Kees zegt:
13 oktober 2017 om 15:59 | Permalink
Zo is de literprijs van benzine, diesel of LPG opgebouwd
We rekenen met gegevens van 1 mei 2017, beschikbaar gesteld door de BOVAG en Argus. Een liter ongelood (Euro 95) – de pompprijs – is opgebouwd uit 17 procent BTW, 46 procent accijns en COVA-voorraadheffing (Stichting Centraal Orgaan Voorraadvorming Aardolieproducten, kortweg COVA) en 36 procent als prijs voor belastingen, accijns en heffing. Je leest het goed: 17 procent. Maar op de kassabon staat bij het BTW-tarief toch 21 procent? Klopt, er zit een addertje onder het gras. Het BTW-tarief bedraagt 21 procent, maar het aandeel van de BTW in de totale pompprijs bedraagt 17 procent.
Euro 95
Productieprijs af-raffinaderij – 40,49 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 20,36 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 61,15 eurocent
Accijnzen + heffingen – 78,02 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 139,17 eurocent
BTW 21% – 29,23 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 168,40 eurocent
Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 107,25 eurocent. Overheidsaandeel in % van de pompprijs is 63,7%
Diesel
Productieprijs af-raffinaderij – 40,41 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 19,37 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 59,78 eurocent
Accijnzen + heffingen – 49,39 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 109,17 eurocent
BTW 21% – 22,93 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 132,10 eurocent
Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 72,32 eurocent. Overheidsaandeel in % van de pompprijs is 54,7%
LPG
Productieprijs af-raffinaderij – 19,06 eurocent
Margetraject (marge, oliemij, marge pomphouders, – 29,98 eurocent
distributie- en marketingkosten, kortingen)
Prijs voor accijnzen, heffingen en BTW – 49,04 eurocent
Accijnzen + heffingen – 18,65 eurocent
Pompprijs exclusief BTW – 67,69 eurocent
BTW 21% – 14,21 eurocent
Pompadviesprijs inclusief BTW in eurocenten/liter – 81,90 eurocent
Accijns, heffingen en BTW in eurocenten/liter – 32,86 eurocent. Overheidsaandeel in % van de pompprijs is 40,1 %
Interessant detail is dat de accijns (inclusief heffingen/brandstofbelasting, exclusief BTW) op brandstof de laatste jaren alleen maar is stegen. Op 1 januari 1970 bedroeg de accijns op benzine en diesel respectievelijk 16,8 en 2 eurocent. Tien jaar later, op 1 januari 1980, bracht de overheid al 23,8 eurocent accijns op benzine en 8,9 eurocent op diesel in rekening. Anno 2017 betalen we 78 eurocent accijns op benzine en 49,4 eurocent voor een liter diesel. Ten opzichte van 1970 is de accijns op benzine in 2017 dus met 364 procent toegenomen.
Ontwikkeling van accijns op brandstof per liter
1-1-1970 – benzine: 16,8 eurocent – diesel: 2,00 eurocent
1-1-1980 – benzine: 23,8 eurocent – diesel: 8,90 eurocent
1-1-1990 – benzine: 36,2 eurocent – diesel: 17,8 eurocent
1-1-2000 – benzine: 59,7 eurocent – diesel: 35,2 eurocent
1-1-2010 – benzine: 72,0 eurocent – diesel: 42,7 eurocent
1-1-2017 – benzine: 78,0 eurocent – diesel: 49,4 eurocent