google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

KLM Boeing 747 op Biokerosine: Ruim 1 miljoen Euro Subsidie voor een Illusie

Geschreven op 5-11-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Greenwashing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Boeing 747 KLMUpdate: Ongelofelijk, maar waar. Minister Camiel Eurlings had nog een potje met geld om weg te geven. Wat moet je met ruim 1 miljoen euro doen in tijden van bezuiniging?

Aan de KLM geven  voor de ontwikkeling van vliegtuigbrandstof uit planten is dan dé voordehand liggende optie en hieronder leest u dé voordehand liggende reactie van Milieudefensie, die geheel in lijn is met wat ik al eerder schreef over biobrandstoffen.

Geert Ritsema, woordvoerder Internationaal van Milieudefensie: “Met deze subsidie voedt Eurlings de gevaarlijke illusie dat we in de toekomst -als de olie opraakt- gewoon door kunnen blijven vliegen. Per jaar verstoken vliegtuigen wereldwijd driehonderd miljard liter kerosine. Als je die gigantische  hoeveelheid kerosine gaat vervangen door brandstoffen gemaakt van planten, leidt dat onmiskenbaar tot nog meer aantasting van de natuur en biodiversiteit dan nu al het geval is. Ook leg je dan zo’n groot beslag op landbouwgrond dat de voedselprijzen omhoog schieten. Bovendien leidt ook de verbranding van biobrandstoffen op grote hoogte in de atmosfeer tot forse uitstoot van broeikasgassen.”

Milieudefensie vindt dat overheidsgeld niet moet worden geïnvesteerd in schijnoplossingen zoals fossiele brandstoffen, biobrandstoffen of kernenergie, maar in duurzame alternatieven zoals energie uit zon en wind, energiebesparing en vergroening van het belastingstelsel. Ook zou de in vliegindustrie, net als bij alle andere vormen van vervoer, BTW en accijns geheven moeten worden. Bovendien moeten er meer en betere alternatieven beschikbaar komen voor het vliegtuig, vooral op afstanden tot duizend kilometer, waarop vliegen onnodig is en voor veel milieuvervuiling zorgt. Bron: Milieudefensie

Om genoeg kerosine te produceren voor alle vliegtuigen zijn tussen de 70 en 150 miljoen hectare aan bassins nodig. Het oppervlak van Nederland is ruim vier miljoen hectare. Algenkerosine kan dus ook vanwege het gigantische ruimtebeslag geen antwoord zijn op de klimaatimpact en het energiegebruik in de luchtvaart.  Bron: Sprout Zie ook: Wouter Bos – Biobrandstof een misdaad tegen de mensheid !

5 november 2009: Nou dat klinkt op zich weer geweldig, maar het gaat slechts om één van de vier motoren en die motor gaat dan voor 50% op biobrandstof en voor 50% gewoon op de gebruikelijke kerosine zijn werk doen. Zo bezien vliegt deze Boeing 747 op 23 november 2009 dus voor ongeveer 12,5% op biobrandstof en dat noemt men bij KLM biokerosine. Lijkt mij nou niet direct iets om juichend enthousiast over te doen, meer een mooi voorbeeld van Greenwashing.

Bovendien is het maar de vraag of biobrandstoffen nou echt wel zo’n geweldige oplossing zijn. Ja, ik weet het, mits duurzaam geproduceerd volgens de Cramer Criteria. Zelfs als we dat voor elkaar weten te krijgen, is er nog een ander niet te onderschatten probleem. Is het eigenlijk mogelijk om alle kerosine te vervangen door biobrandstof. Nee, tenzij er enorme fabrieken gaan komen die biobrandstof uit algen gaan produceren. Zie ook: KLM vliegt in 2010 op algen

De KLM is een stuk positiever en zoekt ook gelijk de superlatieven op: KLM gaat als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een demonstratievlucht maken op biokerosine met een selecte groep passagiers aan boord. In Europa is het tevens de allereerste vlucht op biokerosine. Op 23 november 2009 zal KLM een vlucht maken met een Boeing 747, waarbij één motor zal draaien op een brandstofmix van 50% duurzame biobrandstof en 50% traditionele kerosine. Zie: Virgin Atlantic – Boeing 747 op biobrandstof in Amsterdam ! KLM is dus helemaal niet de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een demonstratievlucht maken op biokerosine

,,Dit is een belangrijke stap op weg naar een volledig duurzame luchtvaart’’, aldus Peter Hartman, president-directeur van KLM. ,,KLM wil samen met partners een flinke impuls geven aan de verdere ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. Daarbij hebben wij de inzet en ondersteuning van alle relevante partijen nodig; bedrijfsleven, overheid en samenleving.’’

KLM is, samen met Air France, al jaren absolute koploper in de luchtvaartsector als het gaat om duurzame ontwikkeling. Zo is Air France-KLM dit jaar voor de vijfde keer op rij de sectorleider in de Dow Jones Sustainability Index. Het Wereld Natuurfonds (WNF) heeft KLM gekozen tot de Bedrijfspartner 2009.

,,Voor de komende decennia is de luchtvaart voor de vermindering van haar CO2-uitstoot voor een groot deel afhankelijk de beschikbaarheid van alternatieve brandstoffen,” aldus KLM-directielid Jan Ernst de Groot. Bron: KLM

Zie ook: Greenwashing KLM gaat CO2-vrij vliegen, wie wil dat niet ?

2 Reacties

  1. Gerardus Grootius zegt:

    20 maart 2010 om 16:34 | Permalink

    KLM wil voorop lopen met biobrandstof

    KLM gaat vanaf volgend jaar tickets verkopen voor vluchten waarbij de vliegtuigmotoren gedeeltijk draaien op biokerosine. De luchtvaartmaatschappij wil de eerste zijn die de biobrandstof commercieel gebruikt.

    Wereldwijd experimenteren bedrijven in de luchtvaartsector met allerlei vormen van nieuwe brandstof op plantaardige basis. Het gebruik is niet onomstreden. Volgens milieuorganisaties zitten er risico’s aan grootschalig gebruik van planten als brandstof. bron: NOS

    Vliegen op brandstof gemaakt van kokosolie of algen heeft de toekomst. Daarvan zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen inmiddels overtuigd. Ook vliegtuigfabrikanten doen uitgebreid proeven met alternatieve brandstoffen.

  2. Tialda zegt:

    16 juni 2010 om 10:59 | Permalink

    Moet schiphol uitgebreid worden? En noem argumenten waarom niet (denk daarbij aan het milieu)

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.385)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..