google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

KLM Boeing 747 op Biokerosine: Ruim 1 miljoen Euro Subsidie voor een Illusie

Geschreven op 5-11-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Greenwashing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Boeing 747 KLMUpdate: Ongelofelijk, maar waar. Minister Camiel Eurlings had nog een potje met geld om weg te geven. Wat moet je met ruim 1 miljoen euro doen in tijden van bezuiniging?

Aan de KLM geven  voor de ontwikkeling van vliegtuigbrandstof uit planten is dan dé voordehand liggende optie en hieronder leest u dé voordehand liggende reactie van Milieudefensie, die geheel in lijn is met wat ik al eerder schreef over biobrandstoffen.

Geert Ritsema, woordvoerder Internationaal van Milieudefensie: “Met deze subsidie voedt Eurlings de gevaarlijke illusie dat we in de toekomst -als de olie opraakt- gewoon door kunnen blijven vliegen. Per jaar verstoken vliegtuigen wereldwijd driehonderd miljard liter kerosine. Als je die gigantische  hoeveelheid kerosine gaat vervangen door brandstoffen gemaakt van planten, leidt dat onmiskenbaar tot nog meer aantasting van de natuur en biodiversiteit dan nu al het geval is. Ook leg je dan zo’n groot beslag op landbouwgrond dat de voedselprijzen omhoog schieten. Bovendien leidt ook de verbranding van biobrandstoffen op grote hoogte in de atmosfeer tot forse uitstoot van broeikasgassen.”

Milieudefensie vindt dat overheidsgeld niet moet worden geïnvesteerd in schijnoplossingen zoals fossiele brandstoffen, biobrandstoffen of kernenergie, maar in duurzame alternatieven zoals energie uit zon en wind, energiebesparing en vergroening van het belastingstelsel. Ook zou de in vliegindustrie, net als bij alle andere vormen van vervoer, BTW en accijns geheven moeten worden. Bovendien moeten er meer en betere alternatieven beschikbaar komen voor het vliegtuig, vooral op afstanden tot duizend kilometer, waarop vliegen onnodig is en voor veel milieuvervuiling zorgt. Bron: Milieudefensie

Om genoeg kerosine te produceren voor alle vliegtuigen zijn tussen de 70 en 150 miljoen hectare aan bassins nodig. Het oppervlak van Nederland is ruim vier miljoen hectare. Algenkerosine kan dus ook vanwege het gigantische ruimtebeslag geen antwoord zijn op de klimaatimpact en het energiegebruik in de luchtvaart.  Bron: Sprout Zie ook: Wouter Bos – Biobrandstof een misdaad tegen de mensheid !

5 november 2009: Nou dat klinkt op zich weer geweldig, maar het gaat slechts om één van de vier motoren en die motor gaat dan voor 50% op biobrandstof en voor 50% gewoon op de gebruikelijke kerosine zijn werk doen. Zo bezien vliegt deze Boeing 747 op 23 november 2009 dus voor ongeveer 12,5% op biobrandstof en dat noemt men bij KLM biokerosine. Lijkt mij nou niet direct iets om juichend enthousiast over te doen, meer een mooi voorbeeld van Greenwashing.

Bovendien is het maar de vraag of biobrandstoffen nou echt wel zo’n geweldige oplossing zijn. Ja, ik weet het, mits duurzaam geproduceerd volgens de Cramer Criteria. Zelfs als we dat voor elkaar weten te krijgen, is er nog een ander niet te onderschatten probleem. Is het eigenlijk mogelijk om alle kerosine te vervangen door biobrandstof. Nee, tenzij er enorme fabrieken gaan komen die biobrandstof uit algen gaan produceren. Zie ook: KLM vliegt in 2010 op algen

De KLM is een stuk positiever en zoekt ook gelijk de superlatieven op: KLM gaat als eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een demonstratievlucht maken op biokerosine met een selecte groep passagiers aan boord. In Europa is het tevens de allereerste vlucht op biokerosine. Op 23 november 2009 zal KLM een vlucht maken met een Boeing 747, waarbij één motor zal draaien op een brandstofmix van 50% duurzame biobrandstof en 50% traditionele kerosine. Zie: Virgin Atlantic – Boeing 747 op biobrandstof in Amsterdam ! KLM is dus helemaal niet de eerste luchtvaartmaatschappij ter wereld een demonstratievlucht maken op biokerosine

,,Dit is een belangrijke stap op weg naar een volledig duurzame luchtvaart’’, aldus Peter Hartman, president-directeur van KLM. ,,KLM wil samen met partners een flinke impuls geven aan de verdere ontwikkeling van alternatieve brandstoffen. Daarbij hebben wij de inzet en ondersteuning van alle relevante partijen nodig; bedrijfsleven, overheid en samenleving.’’

KLM is, samen met Air France, al jaren absolute koploper in de luchtvaartsector als het gaat om duurzame ontwikkeling. Zo is Air France-KLM dit jaar voor de vijfde keer op rij de sectorleider in de Dow Jones Sustainability Index. Het Wereld Natuurfonds (WNF) heeft KLM gekozen tot de Bedrijfspartner 2009.

,,Voor de komende decennia is de luchtvaart voor de vermindering van haar CO2-uitstoot voor een groot deel afhankelijk de beschikbaarheid van alternatieve brandstoffen,” aldus KLM-directielid Jan Ernst de Groot. Bron: KLM

Zie ook: Greenwashing KLM gaat CO2-vrij vliegen, wie wil dat niet ?

2 Reacties

  1. Gerardus Grootius zegt:

    20 maart 2010 om 16:34 | Permalink

    KLM wil voorop lopen met biobrandstof

    KLM gaat vanaf volgend jaar tickets verkopen voor vluchten waarbij de vliegtuigmotoren gedeeltijk draaien op biokerosine. De luchtvaartmaatschappij wil de eerste zijn die de biobrandstof commercieel gebruikt.

    Wereldwijd experimenteren bedrijven in de luchtvaartsector met allerlei vormen van nieuwe brandstof op plantaardige basis. Het gebruik is niet onomstreden. Volgens milieuorganisaties zitten er risico’s aan grootschalig gebruik van planten als brandstof. bron: NOS

    Vliegen op brandstof gemaakt van kokosolie of algen heeft de toekomst. Daarvan zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen inmiddels overtuigd. Ook vliegtuigfabrikanten doen uitgebreid proeven met alternatieve brandstoffen.

  2. Tialda zegt:

    16 juni 2010 om 10:59 | Permalink

    Moet schiphol uitgebreid worden? En noem argumenten waarom niet (denk daarbij aan het milieu)

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (678)
  • Agenda (3.230)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (836)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (514)
  • Design (237)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.356)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.531)
  • Europa (29)
  • Evenementen (199)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (311)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (323)
  • Iets anders (383)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (137)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.692)
  • Licht (387)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (751)
  • MVO (111)
  • Natuur (759)
  • Nederland (27)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (229)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.515)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Ontbossing Amazone Gebied Stijgt Naar Recordhoogte
  • Climate Adaptation Summit (CAS 2021): Online Klimaattop En Adaption Action Agenda
  • Eureka!: De Nieuwe Duurzame, Klimaatadaptieve, Autovrije Stadswijk in Breda by MIX
  • Houtbouw Vakbeurs: Innovatieve Oplossngen In Hout- En Hybride Bouw
  • Uitstoot Broeikasgassen In De EU In 2019 Gedaald Met 3,7 Procent
  • The Electric Emergency Bikes for Doctors: The New City-Proof Medical Vehicle by Ecox
  • Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Bestelbus Voor Ondernemers
  • MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging
  • De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
  • Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis
  • Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie
  • Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem
  • Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie
  • Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen
  • Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging
  • De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie
  • 11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS
  • Aantal Speedpedelecs Blijft Stijgen: Veel Snelle Elektrische Fietsen Voor 45 tot 65 Jarigen by CBS
  • Energieneutraal Gemeentehuis Zuidplas Met BREEAM Excellent Duurzaamheidsscore by Kraaijvanger
  • De Lokalist: Alles Van Jouw Lokale Winkeliers In Utrecht E.O. Met Één Bestelling In Huis
  • Links

    Milieunet op..