google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Kinderpostzegelactie 2021: Voor Kinderen Door Kinderen – Geef Meer Kracht

Geschreven op 11-4-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Educatie Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

SKN_logo_CMYK_corpUpdate 28 september 2021: Het is weer zover! Vanaf woensdag 29 september 2021 tot en met woensdag 6 oktober gaat de 73e editie van de Kinderpostzegelactie van start.

Dan gaan 140.000 basisschoolkinderen langs de deuren om kinderpostzegels en andere leuke producten te verkopen. De kinderen komen fysiek of digitaal langs de deuren.

Dit doen ze via een persoonlijke videoboodschap, met een verkoopbox aan de deur of een bestelformulier door de brievenbus.

Met de opbrengst ondersteunt Kinderpostzegels kinderen die het moeilijk hebben door de coronacrisis.

De coronacrisis heeft een ingrijpend effect gehad op de levens van alle kinderen. Zo namen de meldingen over huiselijk geweld toe en kregen meer kinderen te maken met armoede. Daarnaast blijkt uit een peiling van Stichting Kinderpostzegels dat jongeren van 8 tot 17 jaar het afgelopen jaar meer stress (35%) ervaarden en zich eenzaam (38%) en (34%) droevig voelden. Kinderpostzegels besteedt dit jaar daarom extra aandacht aan projecten die kinderen helpen meer veerkracht te ontwikkelen.

Nederlands bekendste striphelden Olivier B. Bommel en Tom Poes sieren dit jaar op de zegel van Stichting Kinderpostzegels. In 1941 verscheen het eerste van de 177 verhalen die zijn bedacht door Marten Toonder (1912-2005). Samen met zijn vriend Olivier B. Bommel beleeft Tom Poes talloze avonturen. Hij stond bijna 60 jaar lang vrijwel dagelijks in de Nederlandse kranten en vanaf 1955 waren de avonturen van Tom Poes en Olivier B. Bommel ook in het vrolijke weekblad Donald Duck te volgen.

Olivier B. Bommel en Tom Poes vieren 80e verjaardag op kinderpostzegels 2021. Op de kinderpostzegels 2021 gaan alle karakters gezellig met elkaar picknicken vanwege de verjaardag van Tom Poes. Striptekenaar Tim Artz van de Toonder Compagnie tekende de heer Bommel en Tom Poes wandelend naast elkaar over een zandpad. Bij de linkerboom plukt Doddeltje paddenstoelen, tussen de wortels van de rechterboom speelt Wammes op zijn trekzak. Op de postzegel met Joost staat slot Bommelstein en op die met de markies is in de verte het Donkere Bomen Bos te zien.

19 augustus 2020: Wist je dat ruim 90.000 kinderen in ons land géén veilige thuisbasis hebben? Dat zijn gemiddeld twee kinderen per klas die thuis te maken hebben met geweld, armoede of verslaving. Onvoorstelbaar toch?

Al sinds 1924 zet Stichting Kinderpostzegels zich in voor kwetsbare kinderen.

Ieder kind verdient een veilig thuis. Dat vonden we bijna honderd jaar geleden ook al. In 1924 werd de allereerste Kinderpostzegel in Nederland uitgegeven. De ruim 50.000 gulden die de Kinderpostzegelactie toen opleverde ging naar tehuizen voor het ‘misdeelde kind’.

Sinds 1924 is er veel veranderd, maar de missie van Kinderpostzegels is gelijk gebleven. Met projecten als de Warm Welkom Tas, ondersteuning voor pleeggezinnen, hulp voor kinderen in de asielzoekerscentra en verschillende onderwijsprojecten reiken we kwetsbare kinderen een helpende hand.

Tijdens de Kinderpostzegelactie 2020, van 23 t/m 30 september, zetten basisscholieren zich in om kinderen te helpen aan een veilig thuis.

Nijntje staat dit jaar op de kinderpostzegels. Het lieve konijntje, in 1955 getekend door Dick Bruna, is 65 jaar geworden. Daarom siert zij de kinderpostzegels dit jaar. Veel kinderen herkennen zich in nijntje en haar avonturen. Ze is ongecompliceerd en onschuldig, is positief en staat open voor nieuwe ervaringen.

Wist je dat ruim 90.000 kinderen in ons land géén veilige thuisbasis hebben? Dat zijn gemiddeld twee kinderen per klas die thuis te maken hebben met geweld, armoede of verslaving. Onvoorstelbaar toch?

Kwetsbare kinderen hebben het in de huidige tijd, waarin ze door het coronavirus noodgedwongen veel meer thuis zijn, vaak nog moeilijker. Daarom vragen we juist nu extra aandacht voor deze groep. En daarom gaan we ook dit jaar weer langs de deuren. Weliswaar op een veilige én een nieuwe manier.

3 oktober 2019: De kinderpostzegelactie heeft dit jaar 8,2 miljoen euro opgeleverd. Door het slechte herfstweer van de afgelopen dagen en de dalende vraag naar postzegels is de opbrengst een stuk lager dan voorgaande jaren. Ook zijn er steeds minder deelnemers.

De opbrengst van stichting Kinderpostzegelactie gaat elk jaar naar een ander goed doel en schommelt sinds 2014 tussen 9,1 en 9,7 miljoen euro. Het recordbedrag van 11,6 miljoen euro werd in zowel 2012 als 2013 behaald.

Ruim 160.000 basisschoolleerlingen zijn afgelopen week langs de deuren gegaan om producten te verkopen voor kinderen die in de vrouwen- of daklozenopvang zitten. Het assortiment bestaat uit postzegels, kaarten, shoppers, bloembollen, thee en pleisters.

20 juli 2019: De missie van Kinderpostzegels is helder: we geven kinderen kansen op een betere toekomst. Kinderen zitten barstensvol energie, maar zijn tegelijk kwetsbaar.

Hoe mooi zou het zijn als ieder kind het beste uit zichzelf kan halen? Dat het niet uitmaakt in welke situatie, plaats of omstandigheden het opgroeit.

Kinderen halen met de Kinderpostzegelactie van dit jaar van 25 september tot en met 2 oktober 2019 geld op voor kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

Wist je dat er al sinds 1924 Kinderpostzegels bestaan? En sinds eind jaren ’40 van de vorige eeuw in de vorm zoals wij ze nu kennen? Voor kinderen, door kinderen!

17 juli 2019: Vandaag maakte Kinderpostzegels de top 10 bekend op de Taalschool Voila in Leusden. Hoe beter je een taal beheerst, hoe beter je je voelt, hoe beter je meekomt. Dat geldt zeker voor de ruim 20.000 jeugdige nieuwkomers in ons land. Voor hen was er geen actuele taalmethode, maar dankzij Kinderpostzegels nu wel: het lespakket Wereld vol Woorden.

Wat vinden jullie het moeilijkst uit te spreken Nederlandse woord? Dit vroegen wij aan kinderen (4-13 jaar) uit de Internationale Taalklas te Haarlem. Ze selecteerden er tien. Dankzij de pilot met het lesmateriaal van Wereld vol Woorden zijn deze woorden voor hen nu een eitje!

Na deze selectie vroeg Kinderpostzegels nieuwkomersscholen in Nederland om de moeilijke woorden te rangschikken. Vandaag maakten zij de top 10 bekend op de Taalschool Voila in Leusden. En… Het moeilijkst uit te spreken Nederlandse woord is…: lieveheersbeestje!

Zie hieronder de volledige top 10:
1. Lieveheersbeestje
2. Vogelverschrikker
3. Afstandsbediening
4. Perforator
5. Lantaarnpaal / schaduw
7. Misschien / vergeet-me-nietje
9. Juf
10. Gefeliciteerd

14 juni 2019: Op de kinderpostzegels prijken dit jaar hoofdpersonen uit legendarische kinderboeken als Dik Trom, Kruimeltje, De Kameleon, de Drieling en Pietje Bell.

De hoofdpersonen uit kinderboeken zijn dit jaar te zien op de kinderpostzegels. De kinderboeken staan dichtbij de belevingswereld van een kind en deze avonturenboeken waar we allemaal mee zijn opgegroeid, wekken een gevoel van nostalgie op. Een goed gevoel over een tijd waarin de jeugd zo ongecompliceerd en veilig leek.

Helaas kennen veel kinderen die in de daklozenopvang zitten dit gevoel niet en dat is precies waar de Kinderpostzegelactie zich dit jaar voor inzet. De jaarlijkse kinderpostzegelactie zet zich dit jaar in voor 8.500 kinderen die in de daklozenopvang zitten, laat de stichting Kinderpostzegels weten. Veel opvanglocaties zijn niet gemaakt voor kinderen. Zo is er meestal geen speelgoed, mogen ze vaak hun vriendjes niet meenemen en niet zonder toezicht buitenspelen.

Elk jaar koppelt Kinderpostzegels een actueel maatschappelijk probleem aan de actie. “Dit jaar richten we ons op de 8.500 kinderen die in Nederland in een opvang zitten”, zegt Jeroen den Tex, directeur van Stichting Kinderpostzegels. “Onze droom is dat geen enkel kind in Nederland meer naar een daklozenopvang of ‘blijf-van-mijn-lijfhuis’ hoeft. Tot het zover is, wil Kinderpostzegels ervoor zorgen dat ze zich er beter thuis voelen en dat er goede begeleiding voor ze is.”

Er wonen elk jaar meer dan 4.000 kinderen in een tehuis voor daklozen en ruim 4.500 kinderen verblijven met hun moeder, broertjes en zusjes in een vrouwenopvang. Dat betekent dat verschrikkelijk veel kinderen uit hun eigen huis hebben moeten vluchten vanwege veiligheids- en financiële redenen.

Basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 gaan op 25 september voor de 71e keer langs de deuren om de postzegels en andere producten te verkopen.

5 maart 2019: Gisteren ontving Kinderpostzegels een cheque van maar liefst 500.000 euro tijdens het Goed Geld Gala van de Nationale Postcode Loterij in Koninklijk Theater Carré! Met dit bedrag kunnen weer veel kwetsbare kinderen worden geholpen.

Sinds 2014 is Kinderpostzegels een van de vaste beneficiënten van de Nationale Postcode Loterij. Jaarlijks ontvangen we van hen een prachtig bedrag van 500.000 euro.

De Nationale Postcode Loterij is in 1989 opgericht om goede doelen te steunen. Inmiddels spelen 2,8 miljoen Nederlanders mee met de loterij. Ze maken maandelijks kans op honderdduizenden prijzen. Tegelijkertijd steunen de deelnemers goede doelen, omdat de helft van de lotprijs bestemd is voor 99 vaste goede doelen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, mensenrechten, natuurbescherming, milieu en sociale cohesie in Nederland. Dankzij de deelnemers van de Postcode Loterij kunnen goede doelen hun belangrijke werk voortzetten en nieuwe projecten starten.

10 november 2010:  Met een opbrengst van 9,9 miljoen euro voor de de Kinderpostzegelactie 2010 hebben kinderen van ruim 5.500 basisscholen uit heel Nederland een nieuw record gevestigd. Zij haalden maar liefst 300.000 euro meer op dan in 2009. De opbrengst gaat naar steun aan honderdduizenden kwetsbare kinderen in binnen- en buitenland.

Met de recordopbrengst van 9,9 miljoen euro kan Kinderpostzegels bijvoorbeeld zorgen voor mentoring en huiswerkbegeleiding aan kwetsbare kinderen die dit nodig hebben. Zoals de 11-jarige Nikita: “Door mijn spierziekte ben ik erg onzeker,” vertelt Nikita. “Gelukkig krijg ik dankzij Kinderpostzegels hulp, ook bij mijn huiswerk. Hierdoor heb ik nu meer zelfvertrouwen en vind ik het veel minder eng om volgend jaar naar de middelbare school te gaan.”

Vandaag heeft TNT Post de kinderpostzegels 2010 officieel uitgegeven. De zegels zijn dit jaar ontworpen door het fotografenduo Blommers & Schumm. Vanaf woensdag 10 november worden de bestelde mapjes kinderpostzegels en kaarten door meer dan 200.000 kinderen bij hun klanten afgeleverd.

11 april 2010: Stichting Kinderpostzegels Nederland wil voor álle kinderen goed onderwijs in een veilige omgeving. Dat is immers bepalend voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom kiest Kinderpostzegels opnieuw voor ‘Laat kinderen leren’ als thema van de Kinderpostzegelactie in 2010. Dit jaar verbeelden de fotografen Anuschka Blommers en Niels Schumm het thema in het ontwerp van de kinderpostzegels. Op woensdag 29 september 2010 gaan kinderen van groep 7 en 8 van de basisscholen langs de deuren om kinderpostzegels en kaarten te verkopen.

De Kinderpostzegelactie 2010 heeft als thema ‘Laat kinderen leren’. In de campagneperiode staan een buitenlands en een Nederlands project centraal die kinderen ondersteunen bij hun ontwikkeling en hen de kans geven op te groeien tot evenwichtige volwassenen.

In Cambodja komt kinderarbeid veel voor. Kinderen moeten daar een bijdrage leveren aan het gezinsinkomen of leven alleen op straat. Bij de veerpont in Neak Loeung, een stad die op een belangrijke route naar de hoofdstad Phnom Penh ligt, zijn veel werkende kinderen te vinden die op straat leven. Kinderpostzegels zorgt er met partnerorganisatie Damnok Toek voor dat deze kinderen worden opgevangen. Ook leren de kinderen lezen en schrijven. Zo kunnen zij later doorstromen naar het regulier onderwijs en hebben zij kans op een beter bestaan.

In Nederland zijn er kinderen die moeite hebben de lessen op school bij te benen. Daardoor kunnen zij zich niet optimaal ontwikkelen. Kinderpostzegels steunt partnerorganisatie Palet, die huiswerkbegeleiding van leerlingen uit groep 6, 7 en 8 organiseert. De begeleiders zijn vaak studenten die in leeftijd en achtergrond dicht bij de leerling staan en als vrijwilliger de kinderen ondersteunen. Zij bieden een luisterend oor, letten op de motivatie en begeleiden de leerlingen bij hun schoolwerk. De ervaringen met deze vorm van begeleiding zijn positief. Kinderen krijgen meer zelfvertrouwen, leren beter omgaan met problemen en kunnen op school beter mee komen.

Ilja van Haaren, directeur van Kinderpostzegels: ‘Goed onderwijs in een veilige omgeving is van doorslaggevend belang voor de ontwikkeling van kinderen. Daarom kiezen wij in 2010 opnieuw voor ‘Laat kinderen leren’ als thema van de Kinderpostzegelactie.’

Zie ook: Special Message from Queen Rania Al-Abdullah: Join 1 Goal – Madrasati: A Queen Rania Initiative – Nick & Simon nieuwe ambassadeurs van Edukans: Heel Nederland deelt Uit – Heel Nederland deelt uit met Antonie Kamerling

2 Reacties

  1. romynique zegt:

    28 september 2010 om 18:22 | Permalink

    op deze site kan je goede tips vinden

    veel sucses groetjes romynique

  2. Erik van Erne zegt:

    28 september 2010 om 19:44 | Permalink

    Mary Poppins bestelt de eerste kinderpostzegels van 2010

    Na een spectaculair entree op station Den Haag Centraal bestelde Mary Poppins vandaag de eerste kinderpostzegels en kaarten van 2010 bij de 11-jarige Nikita. Daarmee gaf Mary Poppins het officiële startsein voor de Kinderpostzegelactie 2010. Vanaf woensdag 29 september gaan meer dan 200.000 kinderen uit groep 7 en 8 van ruim 5.500 basisscholen op pad om kinderpostzegels en kaarten te verkopen. Met de verkoop zetten zij zich in om andere kinderen te laten leren.

    “Ieder kind verdient het om naar school te gaan en zijn talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Net zoals ik mijn talent heb ontdekt,” zegt Noortje Herlaar die Mary Poppins speelt in de gelijknamige musical. “Met de opbrengst van de Kinderpostzegelactie kan Stichting Kinderpostzegels Nederland nóg meer kwetsbare kinderen in Nederland en daarbuiten laten leren. Ik ben blij dat zoveel kinderen zich daarvoor willen inspannen. Ik hoop dat iedereen de komende dagen bij de kinderen aan de deur kinderpostzegels en kaarten bestelt.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (695)
  • Agenda (3.356)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (889)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (527)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.439)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.682)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (329)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.722)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (757)
  • MVO (113)
  • Natuur (787)
  • Nederland (40)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.659)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Natuurlijk: Het Congres Voor Natuurinclusief Bouwen In Overijssel
  • Autoshow 100% Auto-Live In Rotterdam: Aandacht Voor Elektrische Auto’s In Electrified Paviljoen
  • The Barry Callebaut Chocolate Box Lokeren: Grootste, Duurzaam Chocolade Magazijn Ter Wereld
  • Why Dutch Bikes Are Better And Why You Should Want One
  • Gouden Cirkel Award Provincie Noord-Brabant: Bedrijven Die Uitblinken In Circulair Ondernemen
  • Een Op De Tien Nieuwe Auto’s In EU Is Volledig Elektrisch: 29,8% Is Semi-Elektrisch
  • Eneco Energysquare: Kanaal Z – Z-Energy
  • AM Driving Business Awards: Kia Niro Zakenauto Van Het Jaar 2022 – Skoda Enyaq iV Beste Nieuwkomer
  • Bomen Planten Tijdens Treevember: Elk Weekend Een Tree Fest
  • Eerste Editie Urban Walk Utrecht: Bekijk De Highlights In De Domstad
  • Green On: De Leukste En Meest Productieve Manier Van Werken by Joris Janssen & Daan Dohmen
  • Defensie 100ste Ondertekenaar Convenant Waterstof In Mobiliteit Provincie Utrecht
  • Stressloos Duurzaam Kalender 2022: In 365 Stappen Naar Een Duurzamer Leven by Imke Houben
  • Het Nationaal HUB Congres In Den Haag: Inclusief Zero Emissie Conferentie
  • The HySeas III: Europe’s First Hydrogen-Fueled Ferry by AqualisBraemar LOC
  • Tankstation & Carwash Vakbeurs 2021: Het Nationaal Waterstof Congres 2021
  • BMW Will Use Fossil-Free Hydrogen-Powered Steel From 2025 by H2 Green Steel
  • Online Valomag Seminar The Recycing Of Permanent Magnets by EIT RawMaterials
  • World Hydrogen 2022 Summit & Exhibition In Rotterdam by Sustainable Energy Council (SEC)
  • Windpark Eemshaven-West: 16 Windturbines In Vier Rijen En Twee Dorpsmolens by Vattenfall
  • Links

    Milieunet op..