Anders Bekeken

KIDV Startup Challenge: Op Zoek Naar Circulaire Verpakkingsideeën by KIDV

Geschreven op 24-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Cradle to Cradle - Circulair Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) roept start-ups die circulaire verpakkingsideeën hebben op om mee te doen aan de KIDV Startup Challenge.

De twee beste ideeën ontvangen een aanjaagbudget van 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties te realiseren.

Circulaire verpakkingen zijn verpakkingen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in gevaar komt. Het gaat daarbij niet alleen om minder materiaalgebruik, want een verpakking wordt ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan, als de verpakking op maat wordt gemaakt voor het product dat erin vervoerd moet worden of als de verpakking zoveel mogelijk bestaat uit hernieuwbare of gerecyclede materialen.

Het KIDV organiseert de challenge voor start-ups, omdat juist deze bedrijven nodig zijn om het verder sluiten van de verpakkingsketen mogelijk te maken. “We willen start-ups uitdagen om ideeën uit te werken om de recyclebaarheid van de verpakking te verbeteren en om gerecycled materiaal toe te passen in de verpakking”, zegt Charissa Koolen van het KIDV. “Het sluiten van de keten begint met producenten die verpakkingen op de markt brengen die beter zijn te recyclen. Start-ups zijn partijen die deze innovaties kunnen brengen en met onze ondersteuning vergroten we de slagingskans.”

Start-ups hebben tot maandag 26 november 2018 de tijd om hun ideeën voor circulaire verpakkenen aan te melden. Daarna worden zij uitgenodigd voor een pitch. Op basis van de geleverde informatie en presentaties wijst het KIDV in overleg met een expertgroep begin 2019 de twee winnaars aan.

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft 11 juli de Inspiratiegids Duurzaam Verpakken gepresenteerd. De interactieve gids geeft inzicht in de duurzame mogelijkheden op verpakkingsgebied en biedt praktische informatie, tips en tricks en inspirerende voorbeelden. De gids is ontwikkeld voor bedrijven die geen verpakkingskundigen in dienst hebben, zoals ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (MKB). Met behulp van de Inspiratiegids kunnen ze keuzes maken om verpakkingen te verduurzamen.

De Inspiratiegids Duurzaam Verpakken biedt de mogelijkheid om verpakkingen via drie routes te onderzoeken. Vanuit de productsamenstelling zijn verpakkingstypes te verkennen en staan verduurzamingstips beschreven. Is het product bijvoorbeeld vloeibaar en welke verpakking past daar dan het beste bij? De tweede optie is een verkenning naar de verduurzamingsaspecten van bestaande verpakkingstypes. Als een bedrijf bijvoorbeeld boter verpakt in een kuipje, wat zijn dan de tips en tricks ten aanzien van duurzaamheid? De derde route inventariseert de verschillende verpakkingstypes die zijn gemaakt van specifieke materiaalsoorten. Zo kunnen bedrijven verkennen of hun voorkeur uitgaat naar een tray van karton, kunststof of metaal.

De Inspiratiegids Duurzaam Verpakken is ontstaan uit de kennis en ervaring die zijn opgedaan in de afgelopen vier jaren met het ontwikkelen van de brancheverduurzamingsplannen verpakken. Deze plannen zijn opgesteld en uitgevoerd door de verschillende brancheorganisaties, onder leiding van het KIDV.

Zie ook: Biologisch Afbreekbare Verpakking Niet Gewenst: Kies Herbruikbare Verpakkingen by KIDV – Chris Bruijnes van Meer met Minder naar InnovatieLink naar KIDV – De Mispaksel Verkiezing: Onnodige Verpakkingen by Greenpeace

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    6 september 2018 om 16:53 | Permalink

    KIDV Startup Challenge: Vindingrijkheid x Schaalgrootte = Impact

    Het is spannend hoeveel en wat voor soort inzendingen er binnen komen voor de KIDV Challenge voor startups in circulair verpakken. Aanmelden kan tot uiterlijk 26 november. Daarna is de grote vraag wat de beste ideeën zijn en, uiteindelijk, welke twee inzendingen gaan winnen. Dat betekent dan werk aan de winkel voor de vier experts die samen de selectiecommissie vormen, de jury eigenlijk. Ronald Lewerissa en Guido Braam zijn twee van hen. Wat verwachten zij van de Startup Challenge?

    Braam is social entrepreneur en Lewerissa innovatie-expert. Beiden hebben een grote staat van dienst in het circulair ondernemen. De organisaties waarvoor zij werken hebben welluidende namen, zoals Powered by Meaning en Generous Minds. Kern van hun activiteiten is om grote maatschappelijke uitdagingen zó op te pakken, dat de wereld er elke dag weer een stukje beter van wordt. Hun aanpak is divers. Zie bijvoorbeeld Braam’s Circle Economy-initiatief om Nederland als circulaire hotspot van de wereld te positioneren of de door Lewerissa bedachte chocoladeletter van allemaal losse stukjes witte en bruine chocola, die je zelf in elke gewenste letter kunt leggen. “Scheelt enorme productie- en opslagkosten én draagt eraan bij dat we niet elk jaar 1,2 miljoen overgebleven chocoladeletters meer hoeven weg te gooien”, zegt de bedenker.

    Terug naar de Startup Challenge die het KIDV voor de zomer uitschreef. Vaak kennen startups met circulaire verpakkingsideeën nog weinig bekendheid, of ontbreken de kennis en financiële middelen om deze initiatieven van de grond te krijgen. Met de challenge biedt het KIDV ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen. Circulair verpakken betekent dat zij verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt. Een circulaire verpakking wordt zo ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled. Het gaat echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt bijvoorbeeld ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan en zoveel mogelijk uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaat.
    Deelname aan de challenge staat open voor startups uit binnen- en buitenland, maar hun projecten moeten wel impact hebben op de Nederlandse verpakkingenmarkt. Ook ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die aan innovaties op het gebied van verpakkingen ‘sleutelen’, kunnen zich aanmelden.

    Guido Braam: “Er zijn heel veel challenges in circulair ondernemen, waarvoor ik regelmatig jurywerk doe, maar deze spreekt mij zo aan omdat die over verpakkingen gaat. Verpakkingen zijn een complexe materie; uit het oogpunt van circulariteit een van de hardste noten om te kraken. Alle functionele eisen op het gebied van veiligheid en bescherming, plus de hoge omloopsnelheid van verpakkingen, maken verduurzaming tot een enorme opgave. Ik geloof in innovatie, waardoor we met zo weinig mogelijk verpakking een product toch optimaal kunnen beschermen en in de markt kunnen zetten.”

    Ronald Lewerissa: “Verpakkingen zijn altijd de silent salesman geweest; door een goede verpakking verkoopt een product beter. Dáár lag de focus en dat zegt ook wel iets over de kracht van verpakkingen: ze hebben invloed op het gedrag van mensen. Tegenwoordig, en juist ook bij startups, de nieuwe generatie ondernemers, zien we dat circulariteit óók een belangrijk onderwerp is. De kracht van verpakkingen zouden we ook moeten gebruiken om het gedrag van mensen in een positieve duurzame richting te veranderen. Om die impact gaat het mij. Als ik naar het ontwerpen van verpakkingen in de afgelopen decennia kijk, vind ik dat er maar beperkt is geïnnoveerd. Die beweging komt nu op gang. De challenge stimuleert die beweging.”

    Op de vraag wanneer de Startup Challenge voor hun geslaagd is, geven Braam en Lewerissa een meerledig antwoord. Als er veel deelnemers zijn. Als er een oplossing bij zit voor de multi-layerproblematiek, zoals een goed te recyclen chipszak. Als er nieuwe sociale en waardengedreven organisaties uit ontstaan. Als voor een product geen verpakking meer nodig is. Uit alle aanmeldingen kiest de selectiecommissie in december eerst de zes beste ideeën. Deze inzenders mogen hun idee pitchen op een netwerkevent in februari 2019. Op basis van de ingezonden informatie en de presentaties worden twee winnaars bekend gemaakt. Die winnen 25.000 euro en begeleiding om hun innovatie verder te realiseren. Het KIDV blijft overigens ook overige kansrijke circulaire verpakkingsideeën goed volgen.

    “Je hebt verrassingen en je hebt winnaars. Soms zijn er geweldige ideeën, die op dit moment echter nog niet uitvoerbaar zijn. Al was het alleen maar omdat ze ‘gedoe’ in de keten opleveren, of omdat een producent aan een jarenlang contract met een leverancier vastzit”, schetst Braam. Lewerissa: “Mijn formule is V x S = I. Vindingrijkheid x Schaalgrootte = Impact. Wie daar het dichtste bij komt, maakt goede kans op de winst.”

    Naast Guido Braam en Ronald Lewerissa bestaat de selectiecommissie/jury van de KIDV Challenge voor startups in circulair verpakken uit Gilles Meijer en Nynke Arntzen. Meijer is startup-analist en oprichter van Golden Egg Check. Arntzen is verpakkingskundige bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (585)
  • Agenda (3.035)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.211)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.139)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.623)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.143)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Dynasties – The Greatest Of Their Kind: The New Sir David Attenborough Series by BBC Earth
  • The Ocean Plastic Cleanup of Boyan Slat by VPRO Backlight Documentary
  • Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IW
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Preventie En Hergebruik Van Verpakkingen by RWS
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Gedragsbeïnvloeding Voor Betere Afvalscheiding by RWS
  • Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023
  • Groningen Lighthouse City: Europese Koploper Energietransitie
  • De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat
  • Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar
  • Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
  • Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
  • Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
  • Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS
  • Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King
  • Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018
  • De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS
  • Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy
  • Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie
  • Zonnedaken Met 3.236 Zonnepanelen Op Gemeentelijke Gebouwen In Middelkerke by Ecorus
  • Green Deal België Huishoudelijke Houtverwarming: Negatieve Impact Houtverbranding Beperken
  • Links

    Milieunet op..