KIDV Startup Challenge: Twenty Products En Fit Things Winnen KIDV Startup Challenge by KIDV
Geschreven op 24-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda11 april 2022: Zie ook: KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken: Zes Nieuwe Verpakkingsuitdagingen
15 januari 2019: De KIDV Startup Challenge voor circulair verpakken is gewonnen door Twenty Products en Fit Things.
Beide startups ontvangen 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovatie te realiseren. De twee winnaars ontvingen de cheque op 14 januari 2019 tijdens de kick-off van De Week van de Circulaire Economie bij Circl Amsterdam.
Veel huishoudelijke en cosmetische producten bestaan doorgaans voor meer dan 80 procent uit water. Twenty Products geeft consumenten de mogelijkheid enkel voor de 20 procent te kiezen; het water voegt de consument in een herbruikbare fles zelf toe. In dit geval gaat het om de ontwikkeling van een shampoocapsule waar consumenten dus thuis het water aan toe kunnen voegen.
De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge koos Twenty Products als winnaar, omdat het bedrijf de goede balans vindt tussen duurzaamheid en gebruiksgemak. Uit het selectierapport: “Deze startup kan de verpakkingswereld op zijn kop zetten door middel van product design. De afzetmarkt is groot. Twenty Products richt zich op een doelgroep die wel graag kiest voor een duurzame optie, maar niet wil inleveren op gemak.”
Fit Things ontwikkelt een machine die producten scant om vervolgens een doos op maat te maken die volledig recyclebaar is. Dit ‘self-service dozen maak-en verstuur station’ kan aan een webshop worden gelinkt. Lid van de selectiecommissie Ronald Lewerissa, innovatie-expert: “De oplossing van Fit Things kan een grote impact hebben in de markt. De behoefte bij (potentiele) klanten is groot. Fit Things biedt webshops een oplossing voor het probleem van onnodige opvulmaterialen. Een mooie innovatie om duurzaam om te gaan met verpakken en verzenden.”
Innovatie is belangrijk voor de wereld van het verpakken. Dikwijls geven grote spelers in de markt het goede voorbeeld om duurzamer te gaan verpakken. Maar wat kleine bedrijven en startups doen is ook belangrijk. Zij komen vaak met inspirerende, innovatieve verpakkingsideeën. Dat moedigt het KIDV aan!”, zegt KIDV-directeur Chris Bruijnes.
Projectleider Charissa Koolen van het KIDV: “De diversiteit aan inzendingen was groot. Ze varieerden van eetbare verpakkingen tot een online platform met informatie over kunststof materialen en een indicatie van de CO2-uitstoot.” De twee winnaars onderscheiden zich doordat zij met hun innovatie een enorme impact kunnen creëren in de markten waarin zij opereren.
17 december 2018: De selectiecommissie van de KIDV Startup Challenge heeft zes veelbelovende initiatieven over circulair verpakken genomineerd, die volgende maand kans maken op de eindzege in deze challenge.
Er waren 21 inzendingen uit binnen- en buitenland. Op 14 januari 2019 tijdens de kick-off van De Week van de Circulaire Economie, worden de twee winnaars bekend gemaakt. Die ontvangen een aanjaagbudget van 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties te realiseren.
De geselecteerde bedrijven en hun projecten zijn:
Gr3n Recycling: Chemische recycling van PET-verpakkingen dat een hoge kwaliteit recyclaat beloofd.
Twenty Products: Veel producten bestaan doorgaans uit meer dan 80 procent water. Twenty Products biedt consumenten de mogelijkheid om pas thuis voor gebruik water aan de door hun ontwikkelde shampoo capsule toe te voegen.
RePack: Verpakkingsservice voor de e-commerce branche waarbij afgeleverde verpakkingen op eenvoudige en gebruiksvriendelijke wijze kunnen worden geretourneerd en hergebruikt. Consumenten worden hiertoe aangezet middels een korting op hun volgende aankoop via de desbetreffende webshop.
Pluumo: Verpakkingsmateriaal gemaakt van veren, die na het plukken doorgaans worden weggegooid. De veren worden verpakt in een zak en zijn geschikt voor gebruik in dozen en pakketjes. De veren werken isolerend en zijn licht in gewicht. Met deze toepassing krijgt een voormalige afvalstroom een nieuwe functie.
Ozarka: Ontwikkelt een infrastructuur waar voedselverpakkingen geretourneerd en hergebruikt kunnen worden in de verse thuisbezorgd sector. Het vervangt het gebruik van eenmalige verpakkingen.
Fit Things: Machine dat producten scant om vervolgens een doos op maat te produceren. De dozen zijn volledig recyclebaar. Door in de e-commercebranche met verpakkingen op maat te werken wordt onnodig vervoer van lucht voorkomen.
De selectiecommissie die de 21 inzendingen heeft beoordeeld, bestond uit verpakkingskundige Nynke Arntzen (Kennisinstituut Duurzaam Verpakken), innovatie-expert Ronald Lewerissa, sociaal ondernemer Guido Braam en startup-analist Gilles Meijer (oprichter van de Golden Egg Check). Zij hebben de inzendingen beoordeeld op basis van vier criteria: de bijdrage van het initiatief aan circulair verpakken, de opschaalbaarheid van het idee, de impact die het heeft of kan hebben op de Nederlandse verpakkingsmarkt, het vernieuwende karakter van de plannen, en tot slot het ondernemerschap van het bedrijf dat de innovatie heeft ingediend.
Startups met circulaire verpakkingsideeën kennen vaak nog weinig bekendheid, of de kennis en financiële middelen ontbreken om deze initiatieven van de grond te krijgen. Met de challenge biedt het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken deze ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen. Circulair verpakken betekent dat zij verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt.
Projectleider Charissa Koolen van het KIDV: “Een circulaire verpakking wordt zo ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled. Het gaat echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt bijvoorbeeld ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan en zoveel mogelijk uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaat.”
De diversiteit aan inzendingen was groot, zegt Koolen. “De inzendingen varieerden van eetbare verpakkingen tot een online platform met informatie over kunststof materialen en een indicatie van de CO2-uitstoot. De finalisten zijn slimme en goed uitgewerkte initiatieven, waarvan de selectiecommissie verwacht dat de resultaten zeker op te schalen zijn. Het zijn ideeën die haalbaar zijn op korte termijn of veelbelovend zijn voor de lange termijn op het gebied van circulair verpakken.”
De finalisten pitchen hun idee op 14 januari 2019 tijdens de kick-off bijeenkomst van de De Week van de Circulaire Economie. Dan worden ook de twee winnaars bekendgemaakt.
24 juli 2018: Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) roept start-ups die circulaire verpakkingsideeën hebben op om mee te doen aan de KIDV Startup Challenge.
De twee beste ideeën ontvangen een aanjaagbudget van 25.000 euro en inhoudelijke begeleiding om hun innovaties te realiseren.
Circulaire verpakkingen zijn verpakkingen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in gevaar komt. Het gaat daarbij niet alleen om minder materiaalgebruik, want een verpakking wordt ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan, als de verpakking op maat wordt gemaakt voor het product dat erin vervoerd moet worden of als de verpakking zoveel mogelijk bestaat uit hernieuwbare of gerecyclede materialen.
Het KIDV organiseert de challenge voor start-ups, omdat juist deze bedrijven nodig zijn om het verder sluiten van de verpakkingsketen mogelijk te maken. “We willen start-ups uitdagen om ideeën uit te werken om de recyclebaarheid van de verpakking te verbeteren en om gerecycled materiaal toe te passen in de verpakking”, zegt Charissa Koolen van het KIDV. “Het sluiten van de keten begint met producenten die verpakkingen op de markt brengen die beter zijn te recyclen. Start-ups zijn partijen die deze innovaties kunnen brengen en met onze ondersteuning vergroten we de slagingskans.”
Start-ups hebben tot maandag 26 november 2018 de tijd om hun ideeën voor circulaire verpakkenen aan te melden. Daarna worden zij uitgenodigd voor een pitch. Op basis van de geleverde informatie en presentaties wijst het KIDV in overleg met een expertgroep begin 2019 de twee winnaars aan.
Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft 11 juli de Inspiratiegids Duurzaam Verpakken gepresenteerd. De interactieve gids geeft inzicht in de duurzame mogelijkheden op verpakkingsgebied en biedt praktische informatie, tips en tricks en inspirerende voorbeelden. De gids is ontwikkeld voor bedrijven die geen verpakkingskundigen in dienst hebben, zoals ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (MKB). Met behulp van de Inspiratiegids kunnen ze keuzes maken om verpakkingen te verduurzamen.
De Inspiratiegids Duurzaam Verpakken biedt de mogelijkheid om verpakkingen via drie routes te onderzoeken. Vanuit de productsamenstelling zijn verpakkingstypes te verkennen en staan verduurzamingstips beschreven. Is het product bijvoorbeeld vloeibaar en welke verpakking past daar dan het beste bij? De tweede optie is een verkenning naar de verduurzamingsaspecten van bestaande verpakkingstypes. Als een bedrijf bijvoorbeeld boter verpakt in een kuipje, wat zijn dan de tips en tricks ten aanzien van duurzaamheid? De derde route inventariseert de verschillende verpakkingstypes die zijn gemaakt van specifieke materiaalsoorten. Zo kunnen bedrijven verkennen of hun voorkeur uitgaat naar een tray van karton, kunststof of metaal.
De Inspiratiegids Duurzaam Verpakken is ontstaan uit de kennis en ervaring die zijn opgedaan in de afgelopen vier jaren met het ontwikkelen van de brancheverduurzamingsplannen verpakken. Deze plannen zijn opgesteld en uitgevoerd door de verschillende brancheorganisaties, onder leiding van het KIDV.
Zie ook: Biologisch Afbreekbare Verpakking Niet Gewenst: Kies Herbruikbare Verpakkingen by KIDV - Chris Bruijnes van Meer met Minder naar InnovatieLink naar KIDV – De Mispaksel Verkiezing: Onnodige Verpakkingen by Greenpeace
Erik van Erne zegt:
6 september 2018 om 16:53 | Permalink
KIDV Startup Challenge: Vindingrijkheid x Schaalgrootte = Impact
Het is spannend hoeveel en wat voor soort inzendingen er binnen komen voor de KIDV Challenge voor startups in circulair verpakken. Aanmelden kan tot uiterlijk 26 november. Daarna is de grote vraag wat de beste ideeën zijn en, uiteindelijk, welke twee inzendingen gaan winnen. Dat betekent dan werk aan de winkel voor de vier experts die samen de selectiecommissie vormen, de jury eigenlijk. Ronald Lewerissa en Guido Braam zijn twee van hen. Wat verwachten zij van de Startup Challenge?
Braam is social entrepreneur en Lewerissa innovatie-expert. Beiden hebben een grote staat van dienst in het circulair ondernemen. De organisaties waarvoor zij werken hebben welluidende namen, zoals Powered by Meaning en Generous Minds. Kern van hun activiteiten is om grote maatschappelijke uitdagingen zó op te pakken, dat de wereld er elke dag weer een stukje beter van wordt. Hun aanpak is divers. Zie bijvoorbeeld Braam’s Circle Economy-initiatief om Nederland als circulaire hotspot van de wereld te positioneren of de door Lewerissa bedachte chocoladeletter van allemaal losse stukjes witte en bruine chocola, die je zelf in elke gewenste letter kunt leggen. “Scheelt enorme productie- en opslagkosten én draagt eraan bij dat we niet elk jaar 1,2 miljoen overgebleven chocoladeletters meer hoeven weg te gooien”, zegt de bedenker.
Terug naar de Startup Challenge die het KIDV voor de zomer uitschreef. Vaak kennen startups met circulaire verpakkingsideeën nog weinig bekendheid, of ontbreken de kennis en financiële middelen om deze initiatieven van de grond te krijgen. Met de challenge biedt het KIDV ondernemers een kans om hun ideeën verder te brengen. Circulair verpakken betekent dat zij verpakkingen ontwikkelen die zo min mogelijk impact op het milieu hebben, zonder dat daarbij de kwaliteit van het verpakte product in het geding komt. Een circulaire verpakking wordt zo ontworpen, geproduceerd en verwerkt, dat de verpakking zo min mogelijk grondstoffen nodig heeft en opnieuw kan worden gebruikt of gerecycled. Het gaat echter niet alleen om minder materiaalgebruik. Een verpakking wordt bijvoorbeeld ook duurzamer als tijdens de productie verspilling van grondstoffen wordt tegengegaan en zoveel mogelijk uit hernieuwbare of gerecyclede materialen bestaat.
Deelname aan de challenge staat open voor startups uit binnen- en buitenland, maar hun projecten moeten wel impact hebben op de Nederlandse verpakkingenmarkt. Ook ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf die aan innovaties op het gebied van verpakkingen ‘sleutelen’, kunnen zich aanmelden.
Guido Braam: “Er zijn heel veel challenges in circulair ondernemen, waarvoor ik regelmatig jurywerk doe, maar deze spreekt mij zo aan omdat die over verpakkingen gaat. Verpakkingen zijn een complexe materie; uit het oogpunt van circulariteit een van de hardste noten om te kraken. Alle functionele eisen op het gebied van veiligheid en bescherming, plus de hoge omloopsnelheid van verpakkingen, maken verduurzaming tot een enorme opgave. Ik geloof in innovatie, waardoor we met zo weinig mogelijk verpakking een product toch optimaal kunnen beschermen en in de markt kunnen zetten.”
Ronald Lewerissa: “Verpakkingen zijn altijd de silent salesman geweest; door een goede verpakking verkoopt een product beter. Dáár lag de focus en dat zegt ook wel iets over de kracht van verpakkingen: ze hebben invloed op het gedrag van mensen. Tegenwoordig, en juist ook bij startups, de nieuwe generatie ondernemers, zien we dat circulariteit óók een belangrijk onderwerp is. De kracht van verpakkingen zouden we ook moeten gebruiken om het gedrag van mensen in een positieve duurzame richting te veranderen. Om die impact gaat het mij. Als ik naar het ontwerpen van verpakkingen in de afgelopen decennia kijk, vind ik dat er maar beperkt is geïnnoveerd. Die beweging komt nu op gang. De challenge stimuleert die beweging.”
Op de vraag wanneer de Startup Challenge voor hun geslaagd is, geven Braam en Lewerissa een meerledig antwoord. Als er veel deelnemers zijn. Als er een oplossing bij zit voor de multi-layerproblematiek, zoals een goed te recyclen chipszak. Als er nieuwe sociale en waardengedreven organisaties uit ontstaan. Als voor een product geen verpakking meer nodig is. Uit alle aanmeldingen kiest de selectiecommissie in december eerst de zes beste ideeën. Deze inzenders mogen hun idee pitchen op een netwerkevent in februari 2019. Op basis van de ingezonden informatie en de presentaties worden twee winnaars bekend gemaakt. Die winnen 25.000 euro en begeleiding om hun innovatie verder te realiseren. Het KIDV blijft overigens ook overige kansrijke circulaire verpakkingsideeën goed volgen.
“Je hebt verrassingen en je hebt winnaars. Soms zijn er geweldige ideeën, die op dit moment echter nog niet uitvoerbaar zijn. Al was het alleen maar omdat ze ‘gedoe’ in de keten opleveren, of omdat een producent aan een jarenlang contract met een leverancier vastzit”, schetst Braam. Lewerissa: “Mijn formule is V x S = I. Vindingrijkheid x Schaalgrootte = Impact. Wie daar het dichtste bij komt, maakt goede kans op de winst.”
Naast Guido Braam en Ronald Lewerissa bestaat de selectiecommissie/jury van de KIDV Challenge voor startups in circulair verpakken uit Gilles Meijer en Nynke Arntzen. Meijer is startup-analist en oprichter van Golden Egg Check. Arntzen is verpakkingskundige bij het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken.