google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Gemeente Utrecht wint Award Stedelijke Distributie 2009

Geschreven op 4-8-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

ambassadeur-stedelijke-distributie.gifUpdate 4 december 2009: Kijk, daar kun je als Utrechter toch trots op zijn. De Gemeente Utrecht heeft de Award Stedelijke Distributie 2009 gewonnen. Het gezamenlijk initiatief van de gemeente Utrecht, Cargohopper Utrecht en Gepu horecagroothandel getuigt volgens de jury van een effectieve coalitie tussen de overheid en het bedrijfsleven.

Naast de gemeente staat in dit voorstel ook de kleine ondernemer centraal. “De jury is ervan overtuigd dat de kracht van goede stedelijke distributie gelegen is in een sterke samenwerking tussen overheid en het bedrijfsleven”, aldus Eric Janse de Jonge, Ambassadeur Stedelijke Distributie en voorzitter van de jury.

Met de Bierboot, Cargohopper, Gepu horecagroothandel en de gemeente zelf heeft Utrecht voorlopers op het gebied van stedelijke distributie. De Bierboot is één van de eerste bevoorradingsoplossingen over water. Gepu heeft aangetoond dat ook koel-, vries- en versproducten over water kunnen worden vervoerd. Cargohopper is een elektrisch aangedreven “treintje” op luchtbanden waarmee de Utrechtse binnenstad bevoorraad wordt. Het treintje doet het werk van vijf tot acht bestelauto’s en hindert het verkeer veel minder.  Zie ook: Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij

Mooi dat Utrecht deze prijs heeft gekregen. Zo vaak lopen we (als geboren en getogen Utrechter mag je dat zeggen) niet voorop en ik moet ook een forse kanttekening maken bij deze prijs. Dat zit ‘m in die bierboot. Dat zit mij dwars. Bij de presentatie van de Cargohopper was minister Jacqueline Cramer er ook al zo enthousiast over, net als de nieuwe wethouder voor Milieu in Utrecht, Ingrid de Bondt. Beiden worden kennenlijk niet gehinderd door enige kennis over die bierboot en daar wil ik u graag even over bijpraten.

De bierboot in Utrecht is er evenals de vuilnisboot al jaren. Niets nieuws en daar zit ook het probleem. Wie de moeite neemt om eens even te kijken naar de werkwijze van die boten, komt al snel tot de conclusie dat het allemaal wel heel erg ouderwets is. Onhandige manier van laden. Boten die maar vervuilend blijven pruttelen en die een ware uitstootpluim veroorzaken als er weer gas wordt gegeven. Over de vuilnisboot had ik jaren gelden al contact met de toenmalige wethouder Jan van Zaanen over het feit dat al het keurig gescheiden afval door (horeca)ondernemers in die boot gewoon bij elkaar wordt gedonderd. Gelooft u niet? Is dagelijks te zien in de Utrechtse grachten. Mijn oplossing: een paar schotten in de vuilnisboot aanbrengen was een ware shock voor Jan. Zo’n simpele en goedkope oplossing dat kon natuurlijk helemaal niet. Nee, Utrecht ging werk maken van een geheel nieuwe high-tech boot. Dat was ongeveer 10 jaar gelden. Jan, we wachten er nog op in Utrecht. Wellicht kan de nieuwe wethouder er even snel werk van maken.

Tuurlijk is het mooi als distributie via het water gaat, maar dan wel graag op een duurzame manier. Tip: elektrisch aangedreven boten, opgeladen met zelf opgewekte groene stroom. Zonnepaneeltje op die boten doet wonderen. Wat de GEPU doet aan duurzame stedelijke distributie is voor mij een vraagteken of het moet het vervoer per bierboot zijn. Dat is maar een klein deel van al het transport en ik heb bij de GEPU nog geen milieuvriendelijke busjes of vrachtwagens gezien.

Ondanks de kritische kanttekeningen: toch trots op Utrecht

17 november 2009: Drie inzenders zijn door hun frisse blik op het eigen stedelijke distributiebeleid in hun omgeving genomineerd voor de Award Stedelijke Distributie 2009: gemeente Utrecht, Eco2city en Greencitydistribution. Minister Camiel Eurlings maakt op 3 december de winnaar van de Award bekend in Het Spaansche Hof te Den Haag.

De jury bestaande uit Eric Janse de Jonge (vz.), Jos van Kleef (projectleider stedelijke distributie, Connekt) en Walther Ploos van Amstel (Hoogleraar logistiek en werkzaam bij TNO) selecteerde de drie genomineerden uit zeventien inzendingen. “Deze initiatieven zijn allemaal door een goede mix van samenwerking tot stand gekomen. Een belangrijk criterium bij de keuze van de jury was het behalen van voordelen op tenminste twee terreinen: economie, milieu, leefbaarheid, verkeer (doorstroming en veiligheid) en/ of ruimtelijke ordening. De drie genomineerden scoorden op vrijwel alle terreinen bovengemiddeld”, aldus Eric Janse de Jonge.

Gemeente Utrecht
Met de Bierboot, Cargohopper, Gepu horecagroothandel en de gemeente zelf heeft Utrecht voorlopers op het gebied van stedelijke distributie. De Bierboot is één van de eerste bevoorradingsoplossingen over water. Gepu heeft aangetoond dat ook koel-, vries- en versprodcuten over water kunnen worden vervoerd. Cargohopper is een elektrisch aangedreven “treintje” op luchtbanden waarmee de Utrechtse binnenstad bevoorraad wordt. Het treintje, doet het werk van vijf tot acht bestelauto’s en hindert het verkeer veel minder.  Zie ook: Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij

Eco2city
Eco2city is verantwoordelijk voor de uitvoering van het project Binnenstadservice.nl dat inmiddels operationeel is in Nijmegen, Den Bosch, Arnhem en Maastricht. Binnestadservice.nl, tien uur per etmaal geopend, is gevestigd buiten de binnensteden. Deze locatie fungeert als gezamenlijk afleveradres voor de deelnemende winkeliers. Vervolgens gaan de goederen in een elektrische-, of op aardgas gedreven vrachtauto gebundeld naar de winkelstraat of direct naar de klant. Hierdoor worden onder andere voertuigbewegingen teruggedrongen.

Greencitydistribution
Greencitydistribution heeft de ambitie om binnen een jaar de B5 van Noord-Brabant te bedienen op aardgas aangedreven voertuigen. Een pilot is in oktober van dit jaar in Tilburg gestart. Greencitydistribution wil vracht voor de binnensteden aan de rand van de stad bundelen, waardoor onder andere voertuigbewegingen afnemen. Het initiatief is in tegenstelling tot Eco2city gericht op landelijke vervoerders.

Award Stedelijke Distributie
Het doel van de Award Stedelijke Distributie 2009 is slimme en praktische ideeën te stimuleren en partijen te inspireren na te denken over efficiënte manieren om stedelijke distributie te organiseren. De winnaar ontvangt een totaalbedrag van 250.000 euro. Eind november vindt er nog een juryronde plaats. Dan wordt de uiteindelijke winnaar van de Award Stedelijke Distributie 2009 gekozen.

4 augustus 2009: Nou wist ik niet eens dat we in Nederland een heuse Ambassadeur Stedelijke Distributie hebben, dus de uitnodiging van Eric Janse de Jonge om in te schrijven voor de Award Stedelijke Distributie 2009 kwam nogal onverwacht.

De ambassadeur nodigt iedereen uit de wereld van transport, detailhandel en overheid uit zich in te schrijven voor de Award Stedelijke Distributie 2009. De Award  beloont stedelijke distributie initiatieven die aan een aantal kenmerken voldoen. De inschrijving die het meest getuigt van durf, zelfregulering en tot de verbeelding spreekt van de jury komt in aanmerking voor de Award. Er wordt één Award uitgereikt met een totaalprijs van €250.000 Deze prijs is gedeeltelijk in natura.

De inschrijving start met ingang van heden en sluit op 12 oktober aanstaande. De uitreiking de Award Stedelijke Distributie 2009 is op 4 december 2009, dus dat wordt een heel mooi sinterklaascadeau voor iemand..

Een inschrijving moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • Beleid of project dat belemmeringen wegneemt of nieuwe kansen biedt voor stedelijke distributie
  • In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en/of (meerdere) gemeente(n) tot stand is gekomen cq wordt uitgevoerd
  • Waarbij rekening wordt gehouden met tenminste twee belangen op de terreinen economie, milieu/leefbaarheid, verkeer (doorstroming, veiligheid) en/of ruimtelijke ordening
  • Waarbij gebruik is of wordt gemaakt van de instrumenten stedelijke distributie
  • Indien het gaat om beleid, start de uitvoering uiterlijk in 2011. In andere gevallen start de uitvoering binnen 1 jaar.

En bestaat concreet uit:

  • Project- en resultaatbeschrijving van maximaal 5 A4
  • Ondertekend door tenminste één gemeente en één partij uit het bedrijfsleven
  • Begroting

De Expertgroep stedelijke distributie zal uit de inschrijvingen een tiental genomineerden voordragen aan een deskundige jury onder voorzitterschap van de Ambassadeur, Eric Janse de Jonge. Het bevorderen en verbeteren van snelle, efficiënte en slimme bevoorrading van (binnen)steden is in het kort de hoofdtaak van de ambassadeur stedelijke distributie.

eric-janse-de-jonge.jpgHet goed regelen van de bevoorrading van binnensteden is primair een taak van gemeenten, vervoerders & verladers en de detailhandel en gelukkig zien we hier en daar al prima initiatieven. Stedelijke distributie is echter nog steeds koploper in landelijke lijstjes met grootste ergernissen voor het bedrijfsleven. Venstertijden, infrastructurele beperkingen en, die vaak ook nog per gemeente verschillen, belemmeren vervoerders om te kiezen voor de meest optimale planning; gemeenten buigen zich over hun verantwoordelijkheid op terreinen van luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en levendige winkelcentra; ondernemers willen tegen zo gering mogelijke kosten optimaal bevoorraad worden. Deze belangen worden in de praktijk niet altijd even vanzelfsprekend bij elkaar gebracht. Daarbovenop is becijferd dat de huidige praktijk van stedelijke distributie de samenleving onnodig op kosten jaagt: circa 500 miljoen euro per jaar aan bedrijfskosten en 30% van het goederenvervoer is toe te rekenen aan onnodige voertuigkilometers die direct gerelateerd zijn aan bevoorrading van binnensteden.

Vandaag de dag wordt stedelijke distributie dus gekenmerkt door een complex aan belangen, afspraken en regels die van gemeente tot gemeente en van bedrijf tot bedrijf kunnen verschillen.

De Ambassadeur stedelijke distributie wil dat in 2012 stedelijke distributie niet meer voorkomt in de top tien lijstjes van grootste ergernissen binnen de transportsector. Hij gelooft dat er ruimte is in Nederland om het aantal regels op dit onderwerp drastisch te verminderen en in publiek-private samenwerking veel mooie initiatieven tot stand kunnen komen, er zijn immers al goede voorbeelden die vooral in de grotere steden al worden toegepast. Wie durft daar vernieuwende en vergaande stappen in te zetten en een voorbeeld te stellen aan collega-overheden en bedrijven in Nederland?

De Award Stedelijke Distributie 2009 is bedoeld om deze durf te belonen, andere partijen met een frisse blik naar het eigen stedelijke distributiebeleid te laten kijken én de discussie over werkbare spelregels (of achterwege laten hiervan) te voeden.

Één Reactie

  1. Gregory Alwich zegt:

    29 december 2009 om 17:10 | Permalink

    2010 Sustainable Transport Awards: Nominees Announced

    This year marks another record-breaking achievement: For the first time in the six-year history of the award, all of the finalists are cities in developing countries, as officially announced last week by the Institute for Transportation and Development Policy.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.502)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..