Anders Bekeken

Het Herriegebied: Doof Zijn Is Niet Handig – Neem Oordopjes om Gehoorbeschadiging te Voorkomen

Geschreven op 29-4-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Educatie, Evenementen, Geluid, Gezondheid, Oranje Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Herriegebied

Wist jij dat onderzoek aantoont dat elk jaar opnieuw zo’n 22.000 jongeren blijvend gehoorverlies, tinnitus (oorsuizen) of overgevoeligheid voor geluiden oplopen door te harde muziek uit I-pods en MP3-spelers?

Zie ook: NSG-Geluidshinderdag en de International Noise Awareness Day 2016 – Oordopjes voorkomen Gehoorbeschadiging

En dat niet alleen: ook bij uitgaansgelegenheden of dance events en popfestivals draagt te hard geluid bij aan onherstelbare schade wanneer het gaat om je gehoor. Om jongeren te wijzen op de gevaren van te lange blootstelling aan harde muziek is de GGD Brabant-Zuidoost, in samenwerking met de gemeente Eindhoven, de Nationale Hoorstichting, Beter Horen, Stichting Audiologisch centrum Eindhoven, Design Academy Eindhoven, de Effenaar en jongerencentrum Dynamo daarom begin 2008 gestart met de campagne: Doof zijn is niet handig!

Op 29 en 30 april worden op diverse centrale punten in Eindhoven gratis oranje oordopjes uitgedeeld. Bezoekers die hun oren even rust willen geven kunnen terecht in de Catharinakerk. Tot slot vind je op het Catharinaplein en het Clausplein stands met informatie over gehoorschade en hoe je dit het beste kunt voorkomen.

Goed werk daar in Eindhoven. Dat zou in heel Nederland moeten gebeuren bij evenementen, in disco’s en bij uitgaangsgelegenheden.

Geluidsniveaus in decibel

Pijnlijk, schadelijk
170 vuurwapen, sirene, straaljager, ontploffend vuurwerk
140 startend vliegtuig op 50 m afstand, autoradio op het hoogste volume, discotheek
130 rockconcert, luide passage in klassiek concert, festival
120 ‘opgefokte’ iPod, fuif, rockconcerten
Hinderlijk, aanzienlijke kans op gehoorbeschadiging
110 disco, iPod en mp3-spelers op hoogste volume, houseparty
105 metro, lunapark, grasmaaier, kettingzaag
100 disco, popconcert, iPod, cinema
90 disco, popconcert, iPod
Heel luid
85 zware vrachtwagen, iPod, hard geschreeuw
80 drukke verkeersweg, wekker, drukke klas, voorbijrazende trein
75 elektrisch scheerapparaat, haardroger, stadslawaai
Matig
70 sporthal, stofzuiger en andere huishoudtoestellen
60 normaal gesprek, gsm
50 regen
40 rustige kamer, kantoor, mug
Stil
30 gefluister, tikkend uurwerk
20 leeszaal in een bibliotheek
10 vallend blad, windstille dag in een rustig bos

4 Reacties

  1. bjorn zegt:

    2 mei 2008 om 15:37 | Permalink

    hallo
    deze campagne is zeer goed,
    ik was ook in eindhoven en heb
    veer gebruik gemaakt van die oordopjes

    maar wat ik me afvraag is waar je dat bord
    kan krijgen van herriegebied, dit is namelijk
    een zeer leuk bord.
    hopelijk kan ik daar meer info over krijgen

    alvast bedankt

    grtn. bjorn

  2. Patrick zegt:

    27 mei 2008 om 10:39 | Permalink

    Slim om het op deze manier te doen, ik heb er ook last van teveel in discotheken rond gelopen

  3. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2010 om 22:16 | Permalink

    Nieuwe campagne: ‘Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren’

    Net voor het festivalseizoen presenteerden de concert- en festivalorganisatoren een geluidscharter, waarbij ze zich o.a. engageerden om een geluidsniveau van 103 dB(A) tijdens concerten na te leven. Met de start van het clubseizoen lanceren de muziekclubs nu een sensibilisatiecampagne om muziekliefhebbers te stimuleren op een verstandige manier naar muziek te luisteren. Elke muziekclub krijgt voortaan ook een automaat waar concertgangers kwaliteitsvolle oordopjes kunnen uithalen. De campagne loopt in samenwerking met de CM.

    Tijdens concerten blijft het geluidsniveau beperkt tot 103 dB(A). Hiermee treden de muziekclubs in de voetsporen van Nederland, Denemarken en andere landen binnen de EU waar deze standaard al enige tijd wordt gehanteerd als norm. Daarnaast willen ze ook inzetten op sensibilisatie en preventie van gehoorschade. De magie en het plezier van muziekbeleving moeten daarbij vooropstaan.

    Onder de noemer “Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren” lanceert Clubcircuit een campagne om concertgangers bewust te maken van hoe belangrijk het gehoor wel is en hen te informeren over het onderwerp. “We willen onze bezoekers een aantal concrete tips meegeven, zonder een belerend vingertje op te steken”, vertelt Marc Steens, coördinator van Clubcircuit. “Dat moet bij de muziekliefhebbers een bewustwording creëren. De invoering van het geluidscharter betekent meer dan wat vage beloftes. Tegelijkertijd pleiten we voor meer onderzoek naar de gehoorproblematiek voor het festival- en concertpubliek en een duidelijke en realistische regelgeving op Europees vlak. Nu hanteert elk land zijn eigen normen.” Bron: Muziekcentrum

  4. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2010 om 22:20 | Permalink

    Oordopautomaten voor concertgangers

    Een reeks Vlaamse muziekclubs krijgt automaten met oordopjes waarmee concertgangers zich kunnen wapenen tegen te luide muziek.

    De plaatsing van de machines maakt deel uit van een campagne om bezoekers ervan bewust te maken dat ze door lawaai blijvende gehoorschade kunnen oplopen.

    De campagne Muziek moet plezant blijven – Denk aan je oren werd maandag gepresenteerd in Kortrijk. Langdurige blootstelling aan te veel decibels is echt niet goed, aldus een koepel van elf Vlaamse onafhankelijke muziekclubs en concertorganisatoren.

    De oordopjes gaan 50 cent kosten en zorgen voor een gemiddelde demping van 15 dB. Bron: De Telegraaf

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.077)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • Links

    Milieunet op..