Anders Bekeken

Het Herriegebied: Doof Zijn Is Niet Handig – Neem Oordopjes om Gehoorbeschadiging te Voorkomen

Geschreven op 29-4-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Educatie, Evenementen, Geluid, Gezondheid, Oranje Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Herriegebied

Wist jij dat onderzoek aantoont dat elk jaar opnieuw zo’n 22.000 jongeren blijvend gehoorverlies, tinnitus (oorsuizen) of overgevoeligheid voor geluiden oplopen door te harde muziek uit I-pods en MP3-spelers?

Zie ook: NSG-Geluidshinderdag en de International Noise Awareness Day 2016 – Oordopjes voorkomen Gehoorbeschadiging

En dat niet alleen: ook bij uitgaansgelegenheden of dance events en popfestivals draagt te hard geluid bij aan onherstelbare schade wanneer het gaat om je gehoor. Om jongeren te wijzen op de gevaren van te lange blootstelling aan harde muziek is de GGD Brabant-Zuidoost, in samenwerking met de gemeente Eindhoven, de Nationale Hoorstichting, Beter Horen, Stichting Audiologisch centrum Eindhoven, Design Academy Eindhoven, de Effenaar en jongerencentrum Dynamo daarom begin 2008 gestart met de campagne: Doof zijn is niet handig!

Op 29 en 30 april worden op diverse centrale punten in Eindhoven gratis oranje oordopjes uitgedeeld. Bezoekers die hun oren even rust willen geven kunnen terecht in de Catharinakerk. Tot slot vind je op het Catharinaplein en het Clausplein stands met informatie over gehoorschade en hoe je dit het beste kunt voorkomen.

Goed werk daar in Eindhoven. Dat zou in heel Nederland moeten gebeuren bij evenementen, in disco’s en bij uitgaangsgelegenheden.

Geluidsniveaus in decibel

Pijnlijk, schadelijk
170 vuurwapen, sirene, straaljager, ontploffend vuurwerk
140 startend vliegtuig op 50 m afstand, autoradio op het hoogste volume, discotheek
130 rockconcert, luide passage in klassiek concert, festival
120 ‘opgefokte’ iPod, fuif, rockconcerten
Hinderlijk, aanzienlijke kans op gehoorbeschadiging
110 disco, iPod en mp3-spelers op hoogste volume, houseparty
105 metro, lunapark, grasmaaier, kettingzaag
100 disco, popconcert, iPod, cinema
90 disco, popconcert, iPod
Heel luid
85 zware vrachtwagen, iPod, hard geschreeuw
80 drukke verkeersweg, wekker, drukke klas, voorbijrazende trein
75 elektrisch scheerapparaat, haardroger, stadslawaai
Matig
70 sporthal, stofzuiger en andere huishoudtoestellen
60 normaal gesprek, gsm
50 regen
40 rustige kamer, kantoor, mug
Stil
30 gefluister, tikkend uurwerk
20 leeszaal in een bibliotheek
10 vallend blad, windstille dag in een rustig bos

4 Reacties

  1. bjorn zegt:

    2 mei 2008 om 15:37 | Permalink

    hallo
    deze campagne is zeer goed,
    ik was ook in eindhoven en heb
    veer gebruik gemaakt van die oordopjes

    maar wat ik me afvraag is waar je dat bord
    kan krijgen van herriegebied, dit is namelijk
    een zeer leuk bord.
    hopelijk kan ik daar meer info over krijgen

    alvast bedankt

    grtn. bjorn

  2. Patrick zegt:

    27 mei 2008 om 10:39 | Permalink

    Slim om het op deze manier te doen, ik heb er ook last van teveel in discotheken rond gelopen

  3. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2010 om 22:16 | Permalink

    Nieuwe campagne: ‘Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren’

    Net voor het festivalseizoen presenteerden de concert- en festivalorganisatoren een geluidscharter, waarbij ze zich o.a. engageerden om een geluidsniveau van 103 dB(A) tijdens concerten na te leven. Met de start van het clubseizoen lanceren de muziekclubs nu een sensibilisatiecampagne om muziekliefhebbers te stimuleren op een verstandige manier naar muziek te luisteren. Elke muziekclub krijgt voortaan ook een automaat waar concertgangers kwaliteitsvolle oordopjes kunnen uithalen. De campagne loopt in samenwerking met de CM.

    Tijdens concerten blijft het geluidsniveau beperkt tot 103 dB(A). Hiermee treden de muziekclubs in de voetsporen van Nederland, Denemarken en andere landen binnen de EU waar deze standaard al enige tijd wordt gehanteerd als norm. Daarnaast willen ze ook inzetten op sensibilisatie en preventie van gehoorschade. De magie en het plezier van muziekbeleving moeten daarbij vooropstaan.

    Onder de noemer “Muziek moet plezant blijven – denk aan je oren” lanceert Clubcircuit een campagne om concertgangers bewust te maken van hoe belangrijk het gehoor wel is en hen te informeren over het onderwerp. “We willen onze bezoekers een aantal concrete tips meegeven, zonder een belerend vingertje op te steken”, vertelt Marc Steens, coördinator van Clubcircuit. “Dat moet bij de muziekliefhebbers een bewustwording creëren. De invoering van het geluidscharter betekent meer dan wat vage beloftes. Tegelijkertijd pleiten we voor meer onderzoek naar de gehoorproblematiek voor het festival- en concertpubliek en een duidelijke en realistische regelgeving op Europees vlak. Nu hanteert elk land zijn eigen normen.” Bron: Muziekcentrum

  4. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2010 om 22:20 | Permalink

    Oordopautomaten voor concertgangers

    Een reeks Vlaamse muziekclubs krijgt automaten met oordopjes waarmee concertgangers zich kunnen wapenen tegen te luide muziek.

    De plaatsing van de machines maakt deel uit van een campagne om bezoekers ervan bewust te maken dat ze door lawaai blijvende gehoorschade kunnen oplopen.

    De campagne Muziek moet plezant blijven – Denk aan je oren werd maandag gepresenteerd in Kortrijk. Langdurige blootstelling aan te veel decibels is echt niet goed, aldus een koepel van elf Vlaamse onafhankelijke muziekclubs en concertorganisatoren.

    De oordopjes gaan 50 cent kosten en zorgen voor een gemiddelde demping van 15 dB. Bron: De Telegraaf

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (598)
  • Agenda (3.058)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (771)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (477)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.230)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.208)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (316)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.629)
  • Licht (372)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (714)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.196)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (296)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Herinrichting Apeldoornseweg In Arnhem: Hergebruik Asfalt En Andere Bouwmaterialen
  • VPRO Tegenlicht Meetup Blue City Rotterdam: Deltaplan Waterstof by VPRO Tegenlicht
  • Derde Food Thema-Avond: De Hamvraag: Plastic Er Maar In! by BlueCity
  • Energiebeheer Nederland (EBN) Presenteert Nieuwe Infographic Energie In Nederland by EBN
  • Nieuwe Elektrische Veerpont Nessersluis Bij Waverveen In Gemeente Ronde Venen
  • Nature Today Go: Natuurinformatie Platform Met Alle Data Over Nederlandse Natuur
  • Amsterdams Klimaatfonds Van 150 Miljoen Euro: Amsterdam Klimaatakkoord – Energieneutraal
  • De Bio-Verkiezing: Het Biologisch Product Van 2019
  • Nationaal Testcentrum Circulair Plastics in Den Haag: Meer Mogelijkheden Tweede Leven Plastic
  • De Haga Shuttle: Zelfrijdende Shuttle Tussen Leyweg En Haga Ziekenhuis by HTM
  • Samen Elektrisch: Vlaamse Overheid Lanceert Groepsaankoop Voor Elektrische Auto’s
  • De Agri Duurzaamheidsdag 2019: Duurzamer Maken Van De Argrarische Onderneming
  • The Electric Atlis XT Pick Up Truck
  • The Electric Ford F 150 Pick Up Truck
  • Belastingvoordelen 2019 Waterstof En Circulair Ondernemen
  • AVR Duiven Gaat CO2 Afvangen: Oproep Bedrijven Die CO2 Willen Gebruiken
  • Energiefonds Friesland: 750.000 Euro Voor Zonnepanelen Particuliere Woningeigenaren by Solease
  • Investeringen In Hernieuwbare Energie In 2018 Voor Vijfde Jaar Op Rij Meer Dan 300 Miljard Dollar
  • Our Oceans’ Last Chance: Protect the High Seas
  • Green Deal Sea Ranger Service: Life Below Water
  • Links

    Milieunet op..