google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Groen Kieskompas voor de Tweede Kamerverkiezingen 2021: Hoe Groen zijn de Politieke Partijen?

Geschreven op 13-2-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Verkiezingen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 14 maart 2021: Meer aandacht voor technologie in de politiek met Technologie Kieswijzer.

De politiek heeft te weinig aandacht voor technologie. Ook in verkiezingstijd komt het onderwerp weinig terug in partijprogramma’s en stemwijzers. Rudy van Belkom bedacht de Technologie Kieswijzer.

Het GGD-datalek, de Toeslagenaffaire en de gehackte servers van het NWO. Stuk voor stuk problemen die weergeven wat de negatieve gevolgen van technologie voor onze samenleving kunnen zijn. Tegelijkertijd maakt diezelfde digitalisering ons leven een stuk gemakkelijker. We winkelen, werken en leren online. En voor bijna alles hebben we tegenwoordig wel een app. Zonder digitalisering rijdt er geen trein meer op tijd. Kortom, we kunnen niet zonder. Ondanks deze afhankelijkheid heeft de politiek nog te weinig aandacht voor de impact van technologie. Het onderwerp komt te weinig aan bod in verkiezingsprogramma’s en mensen met verstand van zaken staan laag op kieslijsten. Dat moet anders kunnen, vond Rudy van Belkom. Hij bedacht de Technologie Kieswijzer die inmiddels al ruim 15.000 keer is ingevuld.

Van Belkom: “Het is toch schrijnend dat niet één van de 30 stellingen in de Stemwijzer over technologie gaat?” Volgens hem is technologie in de maatschappij een groot onderwerp, maar klein in de politiek. “Het komt bijna niet terug in debatten, moties en kamervragen. Terwijl we als samenleving afhankelijk zijn van technologie. Dat maakt het een politiek onderwerp. De politiek zou bijvoorbeeld veel meer moeten nadenken welke gevolgen het gebruik van algoritmen heeft op burgers.

Tweede Kamerlid Kees Verhoeven roept op om de Technologie Kieswijzer in te vullen. Komende zaterdag komt Verhoeven, die na de verkiezingen de Kamer verlaat, op IO uitgebreid aan het woord over het belang van aandacht voor technologie in de politiek.

Ook in kieswijzers komt dit weinig terug. “Je kunt wel zeggen dat je niets met technologie hebt, maar je kunt er niet omheen. Het is als water uit de kraan. Als die toevoer stopt, hebben we een serieus probleem. Daarom vind ik het belangrijk dat kiezers zich in hun stemgedrag ook kunnen baseren op standpunten van partijen over technologie.”

Maar anders dan andere kieswijzers vink je bij de Technologie Kieswijzer niet aan of je voor of tegen een stelling bent, maar kies je tussen vijf verschillende oplossingen voor een bepaald vraagstuk. “Met alleen stellingen sla je de complexiteit van het onderwerp plat. Een stelling als ‘ik wil meer online privacy’ zegt zo weinig. Daar zijn mensen over het algemeen wel mee eens. Veel belangrijker is hoe dat eruit moet zien.”

Deels zijn de oplossingen gebaseerd op partijprogramma’s. Een ‘tech-minister’ om digitalisering in goede banen te leiden bijvoorbeeld. Andere voorstellen komen uit rapporten of gesprekken met experts. Zo ziet Van Belkom dat verreweg de meeste mensen technologie willen gebruiken voor meer input van experts. “Zo willen mensen de democratie verbeteren. Heel interessant omdat deze oplossing bij geen enkele partij terugkomt. Er is behoefte aan, maar het laat ook zien dat de politiek hier nog te weinig mee doet.”

“Ook komen standpunten van partijen naar voren die je niet meteen verwacht”, zegt Van Belkom. “Van 50Plus zou je niet verwachten dat ze in de toekomst met DigiD willen stemmen. Als dat veilig kan, vinden ze dat een goed idee. Technologie is niet links of rechts. Maar je ziet wel ideologieën terug. Meer marktwerking voor Big Tech of meer overheidsingrijpen? Regelen we dit nationaal of internationaal? Dat zijn interessante tegenstellingen.”

En hoe zit het met zo’n ‘tech-minister’? “Ik wil niet te veel sturen, dus cijfermatig zeg ik niets. Het is wel een veel gekozen antwoord. Een duidelijk signaal. Naar mijn mening positief en het zou goed zijn als de overheid hier serieus mee aan de slag gaat. Het mooiste zou zijn als je deze ‘tech-minister’ na vier of acht jaar niet meer nodig hebt omdat digitalisering op de agenda staat en breed wordt besproken.”

Dat technologie nu zo weinig aandacht krijgt in de politiek, komt door de complexiteit en abstracte termen. “Het gaat over kabels of over data in clouds, die niet tastbaar zijn. Terwijl er wel datacentra staan te loeien. Het is supercomplex. Technologie gaat over onderwijs, financiën, wonen en eigenlijk alle belangrijke onderwerpen in de samenleving. Je moet wel heel stevig in je schoenen staan om je hier als politicus op te profileren. Maar het is wel nodig.”

De Technologie Kieswijzer is naast een stemhulp voor burgers en duw in de rug voor de politiek, ook onderdeel van een breder onderzoek. Namens Stichting Toekomstbeeld der Techniek onderzoekt Van Belkom de impact van technologie op de democratie. “Met de kieswijzer sluiten we de analyse af. Met die resultaten ga ik een jaar lang aan de slag. Het is de bedoeling om toe te werken naar prototypes of experimenten, dat gaat niet perse in samenwerking met de politiek. Wat ik hiermee wil bereiken? Uiteindelijk, wil ik mensen aan het denken zetten. Technologie suggereert dat het over techniek gaat. Maar het gaat eigenlijk over de hele samenleving. Hoe we omgaan met al die technologische vraagstukken bepaalt hoe onze maatschappij eruit ziet.”

11 maart 2021: De Klimaatwijzer maakt keuzes in klimaatbeleid voor iedereen inzichtelijk. De NVDE heeft de Klimaatwijzer laten maken. De rekentool laat iedereen spelen met de vraag welke technieken er nodig zijn om in Nederland een bepaald klimaatdoel te halen. Met de Klimaatwijzer kunnen liefhebbers zelf aan de knoppen van het klimaatbeleid draaien.

De Klimaatwijzer is gemaakt door CE Delft en is een initiatief van de NVDE, samen met ABN AMRO, EBN en Stichting 2050.
Je kunt de CO2-reductie op basis van jouw eigen klimaatplan uitrekenen op www.klimaatwijzer.nu

10 maart 2021: Voor de Wereld van Morgen wil je helpen om op 17 maart te stemmen op een partij die past bij jou. Bij wat jíj belangrijk vindt. De politieke partijen maken uit onze naam keuzes over hoe Nederland wordt vormgegeven. Maar alleen wíj bepalen welke partijen dat voor ons mogen doen. Daarom is stemmen zo belangrijk.

En jouw stem is nu misschien wel belangrijker dan ooit. We bevinden ons op een ongeëvenaard moment in de tijd. Gaat het ons lukken om de opwarming van de aarde tegen te gaan en onze wereld leefbaar te houden?

En lukt het ons om onze maatschappij eerlijk en sociaal in te richten? Met ASN Bank en Voor de Wereld van Morgen streven we naar een duurzame en eerlijke samenleving. Dat doen we onder meer door jou te inspireren steeds een beetje duurzamer te worden.

Want duurzamer worden doe je voor jezelf én onze planeet. Dit is het moment om in actie te komen, als platform, bank, burger en vooral als stemgerechtigde. Dus laat je horen!

Voor de Wereld van Morgen heeft voor jou de negen grootste politieke partijen van Nederland doorgelicht. We hebben hun verkiezingsprogramma’s gelezen en hun standpunten over duurzaamheid samengevat.

Tenslotte hebben we ze tien stellingen voorgelegd die gaan over het klimaat, plasticvervuiling, onze natuur en mensenrechten.

Acht partijen hebben daarop hun antwoorden met ons gedeeld. Zie de Duurzame Kieswijzer 2021.

22 januari 2021: Wat valt er op 17 maart te kiezen als het om klimaat gaat? De lijst van (online en meestal vrij toegankelijke) debatten en bijeenkomsten is lang.

18 februari: Energietransitiedebat

8 en 25 februari en 4 maart: NVDE/BNR  ‘Zaken doen met…’.
Drie uitzendingen met verschillende kandidaat-Kamerleden over de volle breedte van het klimaatbeleid

22 februari (16:00 uur): Netbeheer Nederland organiseert samen met het Mauritshuis en nu.nl het ‘Mauritshuis-debat’ over de energietransitie; met zeven Kamerkandidaten onder leiding van Humberto Tan. Tot 24 uur na aanvang te volgen en terug te zien op nu.nl.

25 februari: Clingendael: Onze bijdrage aan klimaatbeleid in arme landen: gierig of genoeg?

2 maart (14-15.30 uur): VEMW verkiezingsdebat over het Klimaatakkoord, de transitie naar een duurzaam energie- en watersysteem, circulaire economie en het behoud van een kwalitatieve en betaalbare energie- en watervoorziening.

2 maart (20:00-21:30 uur): Het Grote Klimaatdebat. Georganiseerd door Impact Café (Universiteit Utrecht), met kandidaat-Kamerleden over dé grote klimaatthema’s. Live vanuit TivoliVredenburg.

4 maart: IUCN NL en Naturalis Biodiversity Center: jongeren en politici in debat over groene thema’s zoals duurzaamheid, circulariteit, klimaatcrisis en biodiversiteit.

4 maart: De waterstofeconomie. Debat tussen studenten en Kamerleden Mark Harbers (VVD), Raoul Boucke (D66), Agnes Mulder (CDA) en William Moorlag (PvdA). Organisatie: Gasunie.

5 maart: Debat van het Voortgangsoverleg Klimaatakkoord tussen jongeren van politieke partijen.

10 maart (10:15-11:15 uur): Natuur & Milieu ism Transport en Logistiek Nederland: Kamerleden debatteren over het verduurzamen van transport en logistiek. Toegezegd hebben: Susanne Kroger (GL), Pieter Grinwis (CU), Raoul Boucke (D66), Mark Harbers (VVD),  Wytske Postma (CDA), Roy van Aalst (PVV).

Zie ook: Verkiezingsdebat VNPI en VNCI, Verkiezingen Klimaatdebat De Balie, Verkiezingsdebat Jonge Klimaatbeweging, BNR NVDE Verkiezingsdebatten

De Argumentenfabriek en EBN presenteerden een Verkiezingskaart, met de belangrijkste uitgangspuntenen voorstellen van de zeven grootste partijen op het gebied van klimaat en energie.

Klik op afbeelding voor een vergroting

3 december 2020: Op 17 maart 2021 zijn er reguliere Tweede Kamerverkiezingen. Mocht het kabinet eerder ten val komen dan worden er waarschijnlijk eerder Kamerverkiezingen uitgeschreven.

De nieuwe gekozen Tweede Kamer moet vijf grondwets-wijzigingsvoorstellen gaan behandelen die in eerste lezing door beide Kamers zijn aanvaard. Het gaat om het voorstel ter modernisering van het brief-, telefoon- en telegraafgeheim, het voorstel tot recht op eerlijk proces, en de toevoeging van een algemene bepaling aan de grondwet, een herijking van de tweede lezing grondwetswijziging en de invoering van een kiescollege bij Eerste Kamerverkiezingen voor kiezers buiten Nederland. In de loop van 2021 kunnen er nog enkele voorstellen bijkomen.

Er staan op dit moment ongeveer vijftig politieke partijen geregistreerd voor de Tweede Kamerverkiezingen bij de Kiesraad. De laatste dag dat partijen zich kunnen registreren bij de Kiesraad is 21 december 2020. Op 1 februari 2021 moeten partijen hun kandidatenlijsten inleveren.

De website van het Groene Kieskompas geeft inmiddels andere informatie. Niets te vinden over de Tweede Kamerverkiezingen volgend jaar. U kunt wel terecht bij De Verkiezingswijzer, Kieskompas, De Stemmentracker, De Jongeren Kieswijzer, De Stemwijzer, De Partijenwijzer. Of KiesWerk Kompas weer online komt is nog even de vraag.

Op partijgedrag kun je zien hoe partijen zich hebben gedragen. Lees partijprogramma’s en andere kieswijzers om de uitgedragen koers van partijen te vergelijken. Zo kun je de partij vinden wiens gedrag je vertrouwt én volgens jou de juiste visie heeft voor de toekomst.

De de verkiezingsprogramma’s per partij (voor zover al bekend): CDA – CU – D66 – Denk – FvD – GroenLinks – Partij voor de dieren – PvdA – PVV – SGP – SP – VVD – 50plus 

13 februari 2017: Iedere Nederlander die milieu en natuur mee wil laten wegen in zijn of haar stemkeuze op 15 maart, kan het Groen Kieskompas invullen. U krijgt 30 stellingen over natuur, klimaat, energie, mobiliteit en landbouw voorgelegd waarop u uw antwoord kiest.  Het Groen Kieskompas geeft inzicht hoe politieke partijen staan tegenover groene thema’s.

Het Groen Kieskompas is een initiatief van Greenpeace, IVN, Milieudefensie, Natuur & Milieu, Vogelbescherming Nederland  en het Wereld Natuur Fonds.

Als u alle vragen heeft beantwoord krijgt u een mooi plaatje te zien, zoals hieronder. Ook krijgt u te zien bij welke partij u het dichtst staat. Bij mij was dat Groen Links.

Ook kunt u in een overzicht zien hoe uw antwoorden overeenkomen per partij. Er is geen sprake van een stemadvies, maar het blijft een handige tool om even te kijken hoe groen de verschillende politieke partijen scoren met het oog op de naderende Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart.

U kunt natuurlijk ook nog even een bezoek brengen aan de Stemwijzer, het Kieskompas  en de Verkiezingswijzer om uw keus te bepalen voor de Tweede Kamerverkiezingen, mocht die nog niet vaststaan.

De Tweede Kamerverkiezingen zijn op woensdag 15 maart 2017. Het zijn reguliere verkiezingen, maar tevens liggen drie grondwetsvoorstellen voor die in eerste lezing zijn aanvaard door beide Kamers. Dat betreft het voorstel over invoering van een correctief referendum, het uit de Grondwet halen van de burgemeestersbenoeming en een voorstel over de staatkundige positie van Caribisch Nederland.

De huidige Tweede Kamer wordt op donderdag 23 maart ontbonden en daarna treedt de nieuwgekozen Kamer aan.

 

Zie ook: Tweede Kamerverkiezingen 2017: Waarom Kies Jij? Platform voor Online Politiek Speeddaten – Onderstroom Documentaire by Jeroen Hoogendoorn: De Democratie onder Stroom –Klimaatlabel Politieke Partijen 2012 – 2016: Wat Doen Politieke Partijen voor het Klimaat? – Kies Werk Kompas: Stemhulp voor de Tweede Kamerverkiezingen voor Mensen Zonder Werk

18 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    31 december 2019 om 15:58 | Permalink

    Tweede Kamerverkiezingen by In Klare Taal

  2. Erik van Erne zegt:

    18 januari 2021 om 15:34 | Permalink

    Innovatie Bij Stembusgang Hard Nodig

    Over exact twee maanden gaan we iets raars doen. Terwijl het land zich vanwege de coronapandemie in een voortdurende lockdown bevindt – straks compleet met avondklok – worden we geacht fysiek onze stem uit te brengen voor de Tweede Kamerverkiezingen.

    Het liefst massaal, want nu onze rechtsstaat door de toeslagenaffaire is geschonden en het kabinet daarvoor zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, is democratische legitimiteit belangrijker dan ooit.

    Zeker, minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) heeft iets georganiseerd zodat kwetsbare ouderen niet in een corona-gevaarlijke rij hoeven te gaan staan: ze mogen per post stemmen. Of dat voldoende is om te voorkomen dat de stembusgang verandert in een virusfeestje, valt te bezien. Hier en daar gaan al stemmen op om de datum een paar maanden te verplaatsen.

    Wat een armoede eigenlijk dat ons belangrijkste democratische instrument nog steeds met rood potlood en papier moet en niet allang veilig, per DigiD, vanuit onze huiskamer. De pandemie maakt duidelijk dat innovatie, ook op dit gebied, hard nodig is. Zeker, er waren redenen om de stemcomputer in 2007 in de ban te doen, maar waarom zijn we er in die jaren niet in geslaagd een veiliger, elektronische, optie te ontwikkelen? Arjan Paans, Hoofdredacteur Innovation Origins

  3. Erik van Erne zegt:

    15 februari 2021 om 23:13 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: het belastingstelsel op de schop

  4. Erik van Erne zegt:

    15 februari 2021 om 23:18 | Permalink

    Voorzorgsmaatregelen stemmen by Zondag met Lubach

  5. Erik van Erne zegt:

    15 februari 2021 om 23:22 | Permalink

    Digibetocratie by Zondag met Lubach

    We worden bestuurd door mensen die geen reet snappen van computers en digitale veiligheid. Er is in de Tweede Kamer heel weinig kennis over digitale zaken. Maar wat kunnen we daaraan doen? Op de juiste mensen stemmen.

  6. Erik van Erne zegt:

    16 februari 2021 om 21:04 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: de belastinghervorming van de PvdA

    Change Inc. gaat de komende weken in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie. Hij is de stem en het geluid van alle stemmers voor een toekomstbestendig beleid. Deze week hebben we het over de belastinghervorming, een speerpunt uit het partijprogramma van de PvdA.

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: Michel Scholte won eerder deze maand de titel van de minister van de nieuwe economie – een initiatief van MVO Nederland. Change Inc. spreekt Scholte iedere week over de stappen die we moeten zetten om daadwerkelijk een nieuwe economie te realiseren.

    Deze week trapte de PvdA haar verkiezingscampagne af met plannen tegen de vermogensongelijkheid. Een speerpunt uit hun partijprogramma is de verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op grondstoffen en vervuiling. Hoe denkt de minister van de nieuwe economie hierover? En hoe kunnen bedrijven bijdragen om dit speerpunt de behalen?

  7. Erik van Erne zegt:

    18 februari 2021 om 13:03 | Permalink

    Waarom is rechts Nederland sinds kort zo verliefd op kernenergie?

    Kernenergie is terug op de politieke agenda. De feiten en cijfers spreken echter nog niet in het voordeel van de controversiële energievorm. Waarom dan toch zoveel steun vanuit de rechterflank?

    Het is verkiezingstijd, en daarom zien we alle stokpaardjes weer langskomen. Een van de opvallendste vind ik de kerncentrales van de VVD. Iets waar men een paar jaar geleden nog nauwelijks over sprak, is plotseling een punt dat de liberalen bij elk verkiezingsdebat over duurzaamheid willen aankaarten.

    Dat gebeurt niet zomaar. Na het proefballonnetje van Klaas Dijkhoff in 2018 verscheen er een ‘onafhankelijk’ rapport van kernenergie-consultant ENCO. Niet alleen bleek één van de opstellers van dit rapport (Mario van der Borst) oud-directeur van de kerncentrale bij Borssele, ook rammelde het rapport aan alle kanten.

    Toch was het genoeg om de VVD te overtuigen: zonder kerncentrales geen geslaagde energietransitie. En nu eerder deze week bleek dat duurzame projecten voor de industrie een aanlooptijd van acht tot tien jaar hebben, valt een van de belangrijke argumenten tégen kernenergie – namelijk dat de bouw van een centrale te lang duurt om de doelen te halen – deels weg. Zou het dan toch een goed idee zijn?

    Eind vorig jaar besprak de Tweede Kamer in een rondetafelbijeenkomst de mogelijkheden van kernenergie. De vereniging van energieleveranciers gaf daar inbreng. Hun idee: de elektriciteitsvraag verdubbelt waarschijnlijk tussen 2030 en 2050. En hoewel in 2030 dankzij grote investeringen 70 procent van de elektriciteit duurzaam is, blijft de vraag hoe we in de jaren erna naar 100 procent groene stroom komen. Kernenergie moet daarbij serieus worden overwogen, vindt Energie Nederland.

    Toch zijn er grote problemen. Belangrijkste: de kosten. Kernenergie is duurder dan duurzame stroom, ook als zon en wind geen subsidie krijgen. En waar je zon en wind in kleine installaties met beperkte investeringskosten kunt bouwen, vraagt een kerncentrale aan het begin meteen tientallen miljarden euro’s. In het Verenigd Koninkrijk, waar de regering wel kiest voor kerncentrales, moet de regering een nieuwe centrale meer subsidiëren dan zon en wind. Dit nadat een Japanse ontwikkelaar zich eerder terugtrok uit een Britse kerncentrale, nadat het bedrijf al miljarden investeerde. Ook de bouwtijden van kerncentrales in het Westen blijken keer op keer langer dan aanvankelijk gedacht. Vergunningen duren langer door gesteggel, maar er is ook een tekort aan kundige bouwers en personeel. Zo ging de geschatte bouwtijd van een centrale in Frankrijk van 13 naar minstens 17 jaar.

    En dan is er nog de veiligheid. Iedereen schrok na de kernramp van Fukushima in Japan. Het bewoog Duitsland om te stoppen met kernenergie. En een studie liet zien dat de kans op een grote kernramp groter is dan bedrijven en overheden tot nu toe aannamen. En zelfs als het niet misgaat, is er het risico dat kernafval oplevert; afval dat tienduizenden jaren gevaarlijk blijft en zich maar moeilijk voor langere tijd veilig laat opslaan.

    Natuurlijk zijn er ook voordelen: gegarandeerde stroom, ook als het niet waait en de zon niet schijnt. Kerncentrales leveren veel vermogen op elk gewenst moment. Stroom kan gebruikt worden om ‘paarse’ waterstof te maken, die de industrie vervolgens weer kan gebruiken om groen te worden. Kerncentrales kun je bouwen waar je wilt, ook op plekken waar al een goede netaansluiting is. Dat voorkomt kostbare en tijdrovende netverzwaringen die onmisbaar zijn voor de decentrale hernieuwbare stroom.

    Energie Nederland ziet mogelijk dat kernstroom goedkoper wordt als alle infrastructuur mee wordt gerekend in de kosten. Ook het rapport van ENCO kwam tot een dergelijke conclusie, hoewel het daarbij onrealistisch uitging van 100 procent draaitijd voor een kerncentrale.

    Wat betekent dit nu voor kernenergie? Uiteindelijk is het volgens mij een keuze waar een overheid geld in wil stoppen. Maar om een onzekere, risicovolle technologie mogelijk te maken met een gigantische kapitaalinjectie van de overheid, lijkt onverantwoord. Vooral voor een partij als de VVD, die doorgaans wars is van subsidies, overheidsingrijpen en andere vormen van staatssteun.

    De hypocrisie is voelbaar; uitgaan van marktwerking voor hernieuwbare stroom, verduurzaming van woningen en andere duurzaamheidsvraagstukken, maar wel megasubsidies voor de fossiele sector en voor nucleaire centrales. Zoals de grootste partij van Nederland het ook geen probleem vindt om (grote) bedrijven belastingvoordelen te geven, maar de armlastige burger in de steek laat of actief tegenwerkt. Het zou de partij sieren om één lijn te trekken in hun visie op de markt voor duurzaamheid, in plaats van grootspraak en agendering van een gevaarlijk en uiterst kostbaar idee.

  8. Erik van Erne zegt:

    19 februari 2021 om 05:28 | Permalink

    Ik stem voor onze kinderen by Milieudefensie

    Wat zou jij antwoorden? Als een kind je vraagt hoe de wereld er straks uitziet als zij groot zijn? Dat antwoord is niet zo makkelijk, blijkt uit deze korte film met Ruben van der Meer

  9. Erik van Erne zegt:

    20 februari 2021 om 13:00 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: de duurzame rapportageplicht van D66

    Change Inc. gaat de komende weken in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie.

    Hij is de stem en het geluid van alle stemmers voor een toekomstbestendig beleid.

    Deze week praten we over de duurzame rapportageplicht voor bedrijven, een speerpunt uit het programma van D66.

    Deze week richt Michel Scholte zich op het partijprogramma van D66. De partij vindt transparantie essentieel in een nieuwe, eerlijke en duurzamere economie. Ze willen dan ook dat bedrijven verplicht rapporteren over de impact die zij hebben op het milieu, het klimaat, de biodiversiteit en de samenleving. Hoe denkt de minister van de nieuwe economie hierover? En hoe kunnen bedrijven bijdragen om dit speerpunt de behalen?

  10. Erik van Erne zegt:

    21 februari 2021 om 11:09 | Permalink

    De grootste partijen uitgelegd by NOS op 3

    In deze video is gekozen voor de dertien partijen die nu al in de Tweede Kamer zijn vertegenwoordigd, en die volgens de peilingen de meeste aanspraak maken op minimaal één zetel. In alle gevallen waarin we spreken over het kabinet, dus over de premier en de ministers, spreken we over ‘demissionair’, omdat het kabinet is gevallen. Voor een onafhankelijke volgorde hebben we gekozen voor alfabetische volgorde. Als we Jesse Klaver ‘de jongste lijsttrekker van het stel noemen’, dan doelen we op de dertien besproken partijen. De allerjongste is Jaron Tichelaar (19 jaar) van de partij JONG). Sommige afsplitsingen van de partijen worden in de video terloops genoemd. Maar er zijn natuurlijk meer partijen, in totaal 37. Drie van de nieuwkomers zullen bij ons te gast zijn in het NOS op 3 Verkiezingsprogramma: BIJ1 (Sylvana Simons), JA21 (Joost Eerdmans) en VOLT (Laurens Dassen).

    Zie ook: De kleine partijen ook uitgelegd by NOS Op 3

  11. Erik van Erne zegt:

    25 februari 2021 om 13:08 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: het gebruik van antibiotica in de veehouderij

    Change Inc. gaat in aanloop naar de verkiezingen in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie. Met de Nationale Week Zonder Vlees in het vooruitzicht spreken we hem over het gevaar van bacteriële infecties door antibiotica in de vee industrie. “Een verscholen thema uit het partijprogramma van 50PLUS.”

    Een nieuwe week, een nieuwe economie. Tenminste, als het aan Michel Scholte ligt. Scholte won eerder deze maand de titel van de minister van de nieuwe economie – een initiatief van MVO Nederland. Change Inc. spreekt Scholte iedere week over de stappen die we moeten zetten om daadwerkelijk een nieuwe economie te realiseren.

    Deze week richt Michel Scholte zich op het partijprogramma van 50PLUS. De partij vindt dat antibiotica in de veehouderij sterk verminderd moet worden. Ze pleiten zelfs voor beperkingen op grootschalige intensieve veehouderij. Hoe denkt de minister van de nieuwe economie hierover? En hoe kunnen bedrijven bijdragen om dit speerpunt de behalen?

  12. Erik van Erne zegt:

    8 maart 2021 om 14:16 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: belasting op vlees om de eiwittransitie te versnellen

    Change Inc. gaat in aanloop naar de verkiezingen in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie. We spreken hem over hogere vleesprijzen om de eiwittransitie te versnellen, een speerpunt van veel groene partijen en een belangrijk thema tijdens de Nationale Week Zonder Vlees.

    Change Inc. gaat in aanloop naar de verkiezingen in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie. We spreken hem over hogere vleesprijzen om de eiwittransitie te versnellen, een speerpunt van veel groene partijen en een belangrijk thema tijdens de Nationale Week Zonder Vlees.

    Deze week richt Michel Scholte zich op de partijprogramma’s van D66, CU, GroenLinks en Partij voor de Dieren, die allemaal pleiten voor belasting op vlees. Met de opbrengsten willen de partijen klimaatvriendelijker, natuurvriendelijker en diervriendelijker voedsel stimuleren. Hoe denkt de minister van de nieuwe economie hierover? En hoe kunnen bedrijven bijdragen om dit speerpunt de behalen?

  13. Erik van Erne zegt:

    9 maart 2021 om 16:02 | Permalink

    PvdD, GroenLinks, D66 en CU willen de vleesprijs verhogen met belasting: wat levert het op?

    Een vleesbelasting staat al sinds de oprichting van de Partij voor de Dieren (PvdD) in 2002 op het programma en nu zijn ook GroenLinks, D66 en ChristenUnie (CU) om. Ze willen de belasting op vlees verhogen en daarmee de eiwittransitie versnellen. Wat levert een taks op voor de planeet? Hoe gezond is het voor de mens? En is het uitvoerbaar?

    “Vlees is té goedkoop”, stelt Lammert van Raan, Tweede Kamerlid van de Partij voor de Dieren (PvdD). De maatschappelijke kosten, zoals milieuvervuiling, klimaatverandering en gezondheidseffecten worden nu niet meegerekend in de vleesprijs. ‘De vervuilers belasten’ is een veelbesproken thema in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Volgens PvdD is het belasten van vlees middels een zogenoemde slachttaks een goede manier om vervuilers te laten betalen. Change Inc. zoekt uit: wat levert belasting op vlees op?

    De PvdD diende afgelopen vrijdag een initiatiefwet in die ervoor moet zorgen dat op het slachten van dieren belasting wordt geheven. De belasting wordt betaald op het moment dat een dier wordt afgevoerd naar het slachthuis. Hiermee wil de partij de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten stimuleren. “Een manier om dit te doen is door de externe kosten van vlees ook te beprijzen, zoals milieuschade”, licht Van Raan toe.

    De eiwittransitie is een verschuiving van het gebruik van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Eiwitten zitten in ons voedsel en we krijgen ze vooral binnen via dierlijke producten, zoals vlees, vis, ei, melk en kaas. Om de groeiende wereldbevolking in de toekomst van eiwitten te kunnen voorzien, moeten we meer gebruik maken van alternatieve en plantaardige eiwitten, zoals peulvruchten, noten en paddenstoelen. Als vlees duurder wordt voor consumenten, wordt de stap naar plantaardige alternatieven zoals vegaburgers een stuk kleiner.

    Naast de PvdD zijn ook GroenLinks, D66 en ChristenUnie (CU) voor maatregelen om vlees zwaarder te belasten. Ze willen de Nederlandse consumptie van dierlijke eiwitten verminderen door vlees duurder te maken. In die prijs willen ze de maatschappelijke kosten meenemen, zoals negatieve klimaat- en milieuschade. Op dit moment eten we 61 procent dierlijke eiwitten en 39 procent plantaardige eiwitten, stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). In het Klimaatakkoord staat dat in 2050 de verhouding minstens omgedraaid moet zijn: 40 procent dierlijke en 60 procent plantaardige eiwitten.

    De Nederlandse vee-industrie is verantwoordelijk voor zo’n 7 procent van de uitstoot van broeikasgassen, zoals CO2 en methaan. Zo zorgen vooral koeien voor methaanuitstoot en is de bemesting van landbouwgrond verantwoordelijk voor circa 3 procent van de CO2-uitstoot.

    In 2019 maakte het PBL doorrekeningen van het Klimaatakkoord en ook van de effecten van de eiwittransitie. De cijfers lieten zien dat een eiwittransitie in 2030 zo’n 5 megaton CO2-reductie kan opleveren. Ter vergelijking: de gebouwde omgeving moet in 2030 een vermindering van 3,4 megaton CO2 laten zien door van het aardgas af te gaan.

    Minder vlees is niet alleen beter voor de planeet, maar ook voor onze gezondheid. Wageningen University and Research (WUR) becijfert dat een volwassene iedere dag 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig heeft. Iemand van 70 kilo heeft dus genoeg aan 56 gram eiwit per dag. Toch ligt de eiwitconsumptie een stuk hoger: we krijgen per dag wel 109 gram eiwitten binnen, waarvan 74 dierlijk en 35 gram plantaardig. Die overconsumptie van vlees – voornamelijk rood en bewerkt vlees, wordt in verband gebracht met beroertes, diabetes type 2 en dikke darmkanker.

    Gezondheidswetenschapper Jaap Seidell sprak zich eerder uit over het belasten van vlees. Volgens Seidell is een voedingspatroon met meer lokaal en plantaardig voedsel een stuk duurzamer en gezonder dan de grote hoeveelheden vlees, zuivel en bewerkte producten die we nu eten. Een ander risico is het overmatig gebruik van antibiotica in de vee-industrie, wat kan leiden tot resistente bacteriën, al zijn de risico’s de afgelopen jaren door controle op antibioticagebruik sterk afgenomen, schrijft de WUR.

    Hoe uitvoerbaar belasting op vlees is, verschilt per partijvoorstel. Volgens Van Raan maakt het een groot verschil wáár je de heffing plaatst in de keten. “In eerste instantie wilden we een heffing aan het eind van de keten, maar je stuit gelijk op ‘het pizzaprobleem’.” Moet een pizza met salami dan ook belast worden? En hoe zit het met een kant- en-klaar maaltijd met stukjes spek? “Door in gesprek te gaan met belastingexperts, wetenschappers en hun studenten weten we dat het belasten aan het eind van de keten nauwelijks haalbaar is”, vertelt Van Raan. “Bovendien is een groot deel van het vlees dan al geëxporteerd voor je het kunt belasten.”

    Daarom koos de partij voor een andere koers door de belasting aan het begin van de keten te plaatsen, bij degene die de vervuiling veroorzaakt. ‘Op het moment dat het dier wordt onttrokken van de veestapel met als doel geslacht te worden’, staat nu in de initiatiefwet. Dit betekent dat de boer belasting betaalt op het moment dat het dier geslacht wordt. Voor een rund komt het bedrag uit op zo’n 340 euro en voor gevogelte is die prijs door de lagere impact op het milieu zo’n 12 eurocent. “Met deze insteek kan je de bestaande wetgeving gebruiken: de Wet belastingen op milieugrondslag en aansluiten bij bestaande systemen, waardoor je het wiel niet compleet opnieuw hoeft uit te vinden.”

    Zoals met veel nieuwe beleidsvraagstukken liggen er ook gevaren op de loer: bedrijven kunnen belasting ontduiken, waardoor er een kans is dat de export van levende dieren en de import van geslachte dieren kan toenemen. “Met één belastingheffing dek je nooit de hele wereld”, weet Van Raan. “Je kan ook besluiten om importheffingen in te voeren, maar de ‘vervuiling’ – het besluit dat het dier uit de veestapel wordt gehaald voor slacht – heeft al ergens anders plaatsgevonden.”

    Volgens Van Raan is het daarom ook belangrijk dat meerdere landen meewerken met de nieuwe wet om het importprobleem aan te pakken. “Er is een grote beweging gaande naar echte prijzen, waar maatschappelijke kosten in worden mee-berekend.” Zo is Duitsland ook bezig met het ontwikkelen van een vleestaks. Van Raan: “Wij willen de eerste stap zetten naar een transparante en inclusieve prijs.”

    Niet alleen PvdD wil vlees zwaarder belasten. Ook GroenLinks, CU en D66 noemen het in hun plannen. Zo wil GroenLinks het btw-tarief op vlees verhogen naar 21 procent. D66 wil een verbruikersbelasting invoeren (een heffing gebaseerd op het gewicht van een product) en CU wil een uniform btw-tarief van 18,5 procent op alle producten. Met uitzondering van voor groeten en fruit. Daarvoor wil de CU een btw van 5 procent invoeren. Daarnaast wil de partij een ‘doelheffing’ op vlees invoeren, een heffing waarvan de opbrengt naar boeren gaat om duurzame landbouw te steunen. Als vlees meer wordt belast, zal de vleesconsumptie afnemen, stelt PBL.

    Ook de True Animal Protein Price (TAPP) Coalitie werkte afgelopen maanden aan de invoering van een eerlijke vleesprijs. “Of er veel weerstand is? Ja, alle begin is moeilijk. Vijftien jaar geleden was een suikertaks of een CO2-belasting ook ondenkbaar”, reageert directeur Jeroom Remmers. Net zoals bij de CO2-taks en de suikertaks ziet Remmers een enorme lobby van de industrie. “Logisch natuurlijk, maar er moét iets veranderen aan dit belastingsysteem. We hopen dat er afspraken worden gemaakt in het regeerakkoord en dat één van de partijen die een heffing op vlees wil, mee mag regeren en hun poot stijf houden.”

  14. Erik van Erne zegt:

    12 maart 2021 om 13:44 | Permalink

    Campagne in coronatijd by Zondag met Lubach

  15. Erik van Erne zegt:

    15 maart 2021 om 10:39 | Permalink

    Een nieuwe week, een nieuwe economie: “Op weg naar een duurzame ondernemerseconomie”

    Change Inc. gaat in aanloop naar de verkiezingen in gesprek met Michel Scholte, de minister van de nieuwe economie. In deze laatste aflevering spreken we hem over transparantie in de hele productieketen, waardoor de maatschappelijke schade die bedrijven veroorzaken zichtbaar wordt. Het is een speerpunt van SP, GroenLinks, Partij van de Arbeid (PvdA) en ChristenUnie (CU), die afgelopen week een wetsvoorstel indienden.

    Deze week richt Michel Scholte zich op het wetsvoorstel van SP, GroenLinks, PvdA en CU. Met een nieuwe wet willen de partijen milieu-, klimaat- en maatschappelijke schade in de hele productieketen van bedrijven zichtbaar maken, om vervolgens actie te ondernemen. Hoe denkt de minister van de nieuwe economie hierover? En hoe kunnen bedrijven bijdragen om dit speerpunt te behalen?

  16. Erik van Erne zegt:

    15 maart 2021 om 10:50 | Permalink

    Pandemiepreventie by Zondag met Lubach

    Wat kunnen we doen om een volgende pandemie te voorkomen? Onze eigen bio-industrie is een ideale kraamkamer voor virussen. Nergens ter wereld zitten zoveel dieren en mensen zo dicht opeengepakt als in Nederland. De manier om de kans op een pandemie te verkleinen is: stoppen met krankzinnig veel dieren houden. En als je straks gaat stemmen: check of jouw favoriete partij een pandemie wil voorkomen.

  17. Erik van Erne zegt:

    15 maart 2021 om 11:05 | Permalink

    We mogen weer stemmen & Nieuwsuur by Zondag met Lubach

    Nieuwsuur is zo kritisch dat niet alle lijsttrekkers erheen durven. En dat moet een beetje in onze hoofden blijven zitten.

  18. Erik van Erne zegt:

    15 maart 2021 om 11:14 | Permalink

    De kleine partijen ook uitgelegd by NOS Op 3

    Dit zijn dertien kleine partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen uitgelegd, in ongeveer 1 minuut per stuk.

    Zie : De grootste partijen uitgelegd by NOS op 3

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..