Anders Bekeken

Gouden Windei 2010 voor Actimel by Danone en Gouden Windei 2011 voor Goede Start by Blue Band

Geschreven op 9-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Communicatie, Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Gouden WindeiUpdate 10 december 2015: Het Gouden Windei 2015: U kunt weer Stemmen op de Zeven Genomineerden

Het Gouden Windei 2014 ging naar Capri-Sun multivitamin van Coca-Cola.

In 2013 werd het Gouden Windei gewonnen door Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts.

Het Guuden Windei 2012 ging naar Becel pro-activ van Unilever.

8 juni 2011: Het Gouden Windei 2011 gaat naar Blue Band  voor het Goede Start! Witbrood. Fabrikant Unilever krijgt namens consumenten het Gouden Windei uitgereikt voor het product met de meest misleidende marketing uitingen van 2011. foodwatch reikt het Gouden Windei 2011 uit aan Unilever bij het hoofdkantoor aan de Nassaukade in Rotterdam.

Met 5350 stemmen maken consumenten duidelijk dat Unilever moet stoppen met zijn misleiding. Unilever heeft zeven jaar lang beweerd dat zijn witbrood dezelfde voedingswaarde heeft als volkorenbrood en daarom goed zou zijn voor kinderen. Dat is onjuist. Tijdens de verkiezing heeft Unilever de tekst op de verpakking van het witbrood al aangepast, mede onder druk van de Reclame Code Commissie. Vorige week klaagde foodwatch ook de vier andere genomineerde producten aan via de Reclame Code Commissie. Uitspraken van de Commissie worden in de tweede helft van het jaar verwacht.

Als tweede eindigde FruitFlesje, een zogenaamde ‘opvolgmelk’ van Nestlé met 14 procent van de stemmen. Derde werd het fruitwatertje van Heineken met 1/100ste theelepel cranberrysap met ruim 11 procent van de stemmen. Vierde werd de soep van Honig met een half procent aspergepoeder, eveneens met 11 procent van de stemmen. Als laatste eindigde de fruitreep van Liga. Deze producent verkoopt 33 procent suiker als ‘verantwoord’ en claimt onterecht dat de reep veel fruit bevat. In totaal brachten meer dan tienduizend consumenten hun stem uit via de website van foodwatch.

25 mei 2011: De Gouden Windei verkiezing gaat weer van start! foodwatch reikt het Gouden Windei jaarlijks uit aan de voedselfabrikant die het meest misleidende product heeft verkocht. Als consument bepaalt ú wie deze trofee krijgt.

Breng nu uw stem uit! Zo bepaalt u mee wie in 2011 de grootste misleider is. Wordt het Blue Band Goede Start! Witbrood met zijn valse volkorenclaim? Honigs Limburgse Asperge-soep met een half procent asperge? Of het dure onzinwatertje Crystal Clear Shine? Stem nu op de grootste misleider van 2011! foodwatch heeft vijf producten genomineerd. U mag beslissen. Welke voedselproducent verkocht u het afgelopen jaar de meeste gebakken lucht? Tot en met dinsdag 7 juni 2011 kunt u uw stem uitbrengen. Op 8 juni 2011 maakt foodwatch bekend wie de winnaar is.

De campagne van foodwatch rondom de Gouden Windei-verkiezing voor de grootste leugen bij reclame en marketing van voedingsproducten heeft nu al succes. Producent Unilever heeft in de reclame voor Blue Band Goede Start! Witbrood de vergelijking met volkorenbrood teruggetrokken. Ruim 7 jaar lang heeft het voedingsconcern hier consumenten mee voor de gek gehouden. In februari heeft  de Reclame Code Commissie hierover al een uitspraak gedaan en meer dan 1000 consumenten stuurden via de foodwatch-website emails aan Unilever. Vlák nadat de Gouden Windei verkiezing werd gelanceerd kwam Unilever met de beslissing naar buiten om de reclame aan te passen.

22 mei 2010: Actimel van zuivelfabrikant Danone verdient volgens Nederlandse consumenten het Gouden Windei, de prijs voor de grootste misleider onder fabrikanten van levensmiddelen. Danone heeft het windei ruimschoots verdiend: ruim een derde van de stemmen in de webverkiezing ging naar het ‘weerstandsverhogende’ yoghurtdrankje.  De Nederlandse directeur van Danone weigert de prijs van foodwatch. Hij verwijst voor antwoorden naar de ‘corporate top’ in Parijs.

In totaal is er 14.319 keer gestemd op vijf producten met misleidende marketing, waarvan 5.297 keer op Actimel van Danone. Actimel ontving een meerderheid van 37 procent van de stemmen, Knorr Vie 21 procent, Vitamin Water van Heineken 17 procent, Mona Yoki Drink Aardbei 14 procent en Active O2 10 procent.

In 2009 is door foodwatch Duitsland, de zusterorganisatie van foodwatch Nederland eenzelfde verkiezing georganiseerd, waarbij Actimel ook als winnaar uit de bus is gekomen. foodwatch vindt het terecht dat de consument Actimel heeft aangewezen. “Consumenten hebben zo laten horen dat zij deze praatjes niet langer accepteren.” aldus Bart van Opzeeland “Het tijd is voor meer eerlijkheid en transparantie over eten.” Met uitgekookte marketing en wetenschappelijk vertoon probeert Danone consumenten wijs te maken dat Actimel je weerstand verhoogt. Er wordt zelfs de indruk gewekt dat de kans op verkoudheid door het drinken van Actimel afneemt. Het wetenschappelijke bewijs van Danone is echter flinterdun en bijna niet te controleren door de gewone consument.

Food-Watch1foodwatch stelt vast: Actimel is peperduur, bevat te veel suiker om echt gezond te zijn en zijn zogenaamd bijzondere bacteriesoort doet niets significants meer dan gewone yoghurtbacteriën. Danone heeft in meer landen consumenten misleid over de ‘weerstandsverhogende’ effecten van Actimel. In de VS hebben consumenten een rechtszaak aangespannen die door Danone werd afgekocht voor 35 miljoen dollar. In Groot-Brittannië moesten gezondheidsclaims op Actimel worden aangepast. Onlangs trok Danone voor de tweede keer Actimel terug uit de beoordelingsprocedure van de European Food Safety Authority (EFSA), de organisatie die gezondheidsclaims van voedselproducten tegen het licht houdt. Toch gek, vindt foodwatch. “Waarom zou Danone een rechtszaak afkopen, of een beoordeling tegenhouden, als er een sterk wetenschappelijk fundament onder Actimel ligt?” vraagt Bart van Opzeeland zich af “Is het bewijs niet zo sterk als Danone ons wil laten geloven?”

De Nederlandse directeur van Danone weigert het Gouden Windei. Hij verdedigt het officiële standpunt dat de weerstandsverbetering van Actimel wetenschappelijk is bewezen. Op de vraag van foodwatch waarom de zuivelgigant in de VS een miljoenenclaim van consumenten afkocht, verschuilt de directeur van Danone zich achter de Franse moederorganisatie in Parijs. Hij kan de duizenden foodwatch stemmers geen antwoorden geven.

Foodwatch roept consumenten op om Danone te feliciteren met het Gouden Windei.

9 mei 2010: Welke voedselfabrikant vertelt de grootste leugen? Wat vindt de Nederlandse consument het meest opgeblazen marketingverhaal? De nieuwe consumentenorganisatie foodwatch heeft dertien producten onderzocht en een deskundige jury gevraagd om de meest misleidende voor Het Gouden Windei 2010 te nomineren.

Dejurybestaatuit topkok Pierre Wind, journaliste Hanneke Groenteman en voedselprofessor Frans Kok. De jury heeft bij de selectie van de producten goed gelet op misleidende claims en formuleringen in de door de fabrikant verstrekte informatie. Daarnaast is er extra gelet op schadelijke effecten , van zogenaamd gezonde of weerstandverhogende artikelen.

De vijf genomineerdeproducten zijn op meerdere gebieden kwalijk en zouden absoluut niet op deze manier verkocht mogen worden, vindt de jury. Demeningvan de jury was overigens unaniem over alle dertien producten die foodwatch in vier maanden tegen het licht hield: zij verdienen het predikaat misleidend. Van de Unox Runderknaks met kalkoenschraapsel, tot de LU Cracottes met veel lucht in plaats van vezelsen de Appelsientje Multi Vitamientje Hollands Fruit met alleen buitenlands fruit.

De vijf kandidaten voor het Gouden Windei 2010:
Danone Actimel: Het effect van Actimel op je darmflora is niet significant groter dan het effect van gewone yoghurt, maar het is wel tien keer zo duur en bevat opvallend veel extra suikers.

Adelholzener Active O2: Zuurstof in een drankje is niet ‘actief’ maar pure onzin. Active O2 is gewoon een dure frisdrank met veel suikers en een smaakje.

Unilever Knorr Vie: Unilever’s claim dat een flesje fabrieksmatig sap met suiker 50 procent van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit bevat, is niet waar, want alleen vers wordt aanbevolen.

FrieslandCampina Mona Yoki Drinkyogurt Aardbei: De grote aardbei op het pak is in realiteit niet meer dan een plakje; de smaak komt vooral van aroma’s en evenveel dikmakende suiker als cola, die verborgen zitten achter de ‘0% vet’-claim.

Vrumona Vitamin Water Fit Appel Kiwi van Heineken: Niks mineraalwater, niks ‘fit’, gewoon een te duur frisdrankje dat naast vitamine C die je weer uitplast vooral aroma’s, suikers, citroenzuur en kleurstoffen bevat.

Op deze vijf genomineerde producten kan iedereen zijn stem uitbrengen om te bepalen wie de grootste misleider van 2010 in Nederland is. De webverkiezing sluit op 20 mei. De producent met de meeste stemmen ontvangt op 22 mei het Gouden Windei 2010 namens de Nederlandse consumenten. Bron: Foodwatch

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch – Over Communicatie, Hollands Fruit en Turks Fruit in Appelsientje – The Signs of Greenwashing: 98% groene claims in USA misleidend – Greenwashing – daar hebben we niets aan ! – Wakker Dier Liegebeestverkiezing 2009: Kalfsvlees reclame meest misleidend

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    10 december 2015 om 13:18 | Permalink

    Becel Pro-activ van Unilever wint het Gouden Windei 2012

    Becel Pro-activ is dé grote winnaar met ruim een derde van de stemmen. Op dinsdag 12 juni stond het foodwatchteam op de stoep bij het kantoor van Unilever in Rotterdam om het Gouden Windei uit te reiken. De voedselmultinational weigerde net als afgelopen jaar de prijs in ontvangst te nemen.

    Vorig jaar kreeg Unilever deze prijs voor misleidende marketing ook al, voor Blue Band Goede Start Witbrood: het zogenaamde wit waar volkoren in zit. En ook vorig jaar weigerde het concern de trofee in ontvangst te nemen. Een gemiste kans, vindt foodwatch, juist vanwege het duurzaamheidsbeleid van Unilever. Bij echt duurzaam voedsel hoort geen misleidende marketing, maar transparantie en eerlijke communicatie.

  2. Erik van Erne zegt:

    10 december 2015 om 13:20 | Permalink

    Uitreiking Gouden Windei 2013 bij Douwe Egberts

    Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts heeft het Gouden Windei 2013 van voedselwaakhond foodwatch gewonnen. Twee weken lang konden consumenten stemmen op de grootste misleider van 2013.

  3. Erik van Erne zegt:

    10 december 2015 om 13:21 | Permalink

    Uitreiking Gouden Windei 2014 van foodwatch bij Coca Cola (Capri-Sun)

    Coca Cola won op 1 oktober 2014 het Gouden Windei van foodwatch Nederland, maar weigerde de prijs. Ruim 10.000 consumenten, ruim 38% van de stemmers, vonden dit het meest misleidende product van 2014. Geen wonder: Eén zakje van 200 ml bevat bijna net zoveel suiker als een cola. Toch promoot Coca Cola het drankje actief richting kinderen en geeft het onterecht een verantwoord imago richting ouders door vitamines toe te voegen en te claimen ‘drank met vruchtensappen en bronwater’.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.266)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Elektrische Opel Corsa-e (Zesde Generatie Corsa) Met Een Actieradius Van 330 Km by Opel
  • De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km
  • Busmaatschappij Nobina Uit Zweden Bestelt 20 Extra Elektrische Bussen by BYD
  • Vijftien Elektrische Bussen Voor TUBASA In Badajoz, Spanje by BYD
  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Links

    Milieunet op..