De Oranje Index 2010: Oranjekoorts bij Driekwart Nederlanders
Geschreven op 16-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Oranje, SportUpdate 9 juli 2010: De Nederlandse consument is volledig in de ban van Oranje in de aanloop naar de finale van het WK.
Bijna 9 op de 10 mensen voelt zich betrokken bij het wel en wee van Oranje en 41% van de Nederlandse bevolking past haar agenda aan vanwege het WK. 75% van de Nederlanders heeft nu interesse in Oranje en het WK, een record.
Ook wordt er meer dan ooit tevoren geschreven in de pers over Oranje, vergeleken met EURO 2004, WK 2006 en EURO 2008.
FIFA World Cup 2010 in South Africa: Finale Nederland-Spanje Wereldkampioenschap Voetbal 2010
1 juli 2010: Zo, dat had in nou niet direct verwacht, maar de Oranje Index daalt fors van 1054 naar 800. 25% van de Nederlanders praat momenteel dagelijks over Oranje en het WK en meer dan 50% enkele keren per week. Nederland lijkt daarmee, in de aanloop naar de kwartfinale tegen Brazilië, volledig in de ban van Oranje en het WK. De totale Oranje Index daalt weliswaar ten opzichte van vorige week van 1054 naar 800. Dit is vooral het gevolg van een sterke daling van het aantal commerciële activiteiten rondom Oranje. Veel fabrikanten hebben hun activiteiten met name gepland rondom de groepsfase.
Enkele opmerkelijke resultaten uit het representatieve consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox zijn:
• Het vertrouwen in Oranje’s goede prestaties groeit. 52% van de Nederlanders denkt dat we van Brazilië winnen.
• 25% van de Nederlanders denkt dat Nederland wereldkampioen wordt. Dat is een verdubbeling t.o.v. vorige week.
• 1 op de 4 Nederlanders doet momenteel mee aan een WK voetbalpool.
• 30 % van de Nederlandse consumenten heeft al meegedaan met een WK promotie en/of inhaakactie.
• De populariteit van de bondscoach neemt ook gestaag toe. 55 % van de Nederlanders vindt Bert van Marwijk momenteel de ideale bondscoach.
23 juni 2010: De Oranje Index blijft na de tweede poulewedstrijd tegen Japan op grote hoogte (1054), maar daalt licht ten opzichte van vorige week (1143) na de wedstrijd tegen Denemarken.
Dat Oranje nu al geplaatst is voor de volgende ronde zal hier zeker een rol in spelen. De Nederlandse consument zit qua beleving inmiddels midden in het WK. Bijna 1 op de 3 Nederlanders heeft al meegedaan aan een WK promotie en/of inhaakactie
FIFA World Cup 2010 in South Africa – Oranje Actie: Sylvie Van der Vaart showt Bavaria DutchyDress by SuperTrash – Oranje Actie: Laat die Leeu nie in sy frokkie staan, Oranje ReuzeLeus en Oranje Buddy’s – Wij houden van Oranje: Een zomer lang Oranjefeest !
18 juni 2010: De Nederlandse WK koorts heeft een absoluut hoogtepunt bereikt terwijl het toernooi pas net is begonnen. De publiciteit rondom Oranje is explosief gestegen en het aantal commerciële activiteiten rondom een groot eindtoernooi is nog nooit groter geweest dan op dit moment. Na de gewonnen wedstrijd van maandag tegen Denemarken is de Oranje Index gestegen tot een absoluut record van 1143.
Enkele opmerkelijke resultaten uit het representatieve consumentenonderzoek van marktonderzoeksbureau Trendbox zijn: Inmiddels denkt 10% van de Nederlanders dat Nederland Wereldkampioen wordt. Nederlanders beginnen nog meer over Oranje en het WK te praten. 49% doet dit minimaal 1 keer per week en 16% praat al dagelijks over Oranje. De Vuvuzela irriteert steeds meer mensen. 70% van de bevolking ergert zich aan de toeters en is blij dat de NOS het stadiongeluid voor de TV al heeft aangepast.
9 juni 2010: Meer dan 70% van de Nederlanders voelt zich betrokken bij het wel en wee van Oranje. De oefenwedstrijd tegen Hongarije, de commotie rondom de blessure van Arjen Robben en het vertrek van het team naar Zuid-Afrika hebben gezorgd voor een duidelijke stijging van de oranjekoorts in ons land.
De Oranje Index is de afgelopen dagen gestegen tot een voorlopig hoogtepunt van 664. Dat is hoger dan vlak voor de start van het WK2006 en het EK2008.
16 mei 2010: Met een indexcijfer van 113 is de Oranjekoorts in Nederland in de aanloop naar het WK 2010 lager dan in een vergelijkbare periode voor aanvang van het WK 2006 (Index 132) en Euro 2008 (Index 114).
De koorts komt dus relatief matig op gang. Het vertrouwen in de prestaties van Oranje is echter behoorlijk hoog. 75% procent van de Nederlanders verwacht dat Oranje zeker de poulefase overleeft. Dat is een stuk hoger dan in vergelijkbare perioden tijdens Euro 2008, de ‘poule des doods’ (40%), WK 2006 (65%) en Euro 2004 (54%) in Portugal.
Dit blijkt uit het Oranje Index onderzoek, een initiatief van TBWA\BEC in samenwerking met Trendbox en BNR Nieuwsradio, dat de komende maanden de Oranjebeleving rondom het WK 2010 in kaart brengt.
Het indexcijfer wordt berekend op basis van vier indicatoren die regelmatig zullen worden gemeten. Deze indicatoren zijn: de opinie en het gedrag van consumenten, de commerciële activiteiten rondom Oranje en het WK, de publicitaire aandacht voor Oranje en het WK en de opinie van een panel van vooraanstaande marketing- en voetbalexperts.
FIFA World Cup 2010 in South Africa: De Groepsindeling WK 2010 Zuid-Afrika en de Oranje Selectie – Oranje Actie: Sylvie Van der Vaart showt Bavaria DutchyDress by SuperTrash – Oranje Actie: Laat die Leeu nie in sy frokkie staan, Oranje ReuzeLeus en Oranje Buddy’s – Wij houden van Oranje: Een zomer lang Oranjefeest !
Jan zegt:
16 mei 2010 om 19:13 | Permalink
De poule des doods viel de vorige keer ook wel mee.