Anders Bekeken

Verkeerschaos rond Utrecht: A2 Deil-Everdingen dit Weekend voor de Laatste Keer Afgesloten

Geschreven op 22-2-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

utrecht-bereikbaar-logo.bmpUpdate 5 oktober 2010: Zo, daar gaat ie weer een keer. De A2 wordt weer een weekend afgesloten en het goede nieuws is: voor het laatst. Na dit weekend zijn in beide richtingen 4 rijstroken beschikbaar en gaat de maximum snelheid van 120 km/u gelden. Tussen knooppunt Everdingen en Den Bosch is de A2 dan helemaal verbreed in beide richtingen.

Rijkswaterstaat sluit van vrijdagavond 8 oktober21.00 uur tot maandagochtend 11 oktober 05.00 uur de hoofdrijbaan van de A2 in noordelijke richting (Utrecht) tussen de knooppunten Deil en Everdingen af. Verder worden de oostelijke op- en afritten van de aansluitingen Geldermalsen, Beesd, Culemborg en Everdingen afgesloten, evenals de verbindingswegen vanuit de A15 Nijmegen en Gorinchem naar de A2 richting Utrecht in knooppunt Deil. Rijkswaterstaat verwacht dat de afsluiting ernstige hinder voor het verkeer oplevert, mede omdat extra drukte wordt verwacht op de omleidingsroutes A15 en A27. Het verkeer in zuidelijke richting ondervindt nagenoeg geen hinder van de werkzaamheden.

24 september 2010: In het weekend van 24-27 september is er weer veel verkeershinder te verwachten in het midden van het land. Rijkswaterstaat werkt aan de weg op de A20 bij Rotterdam en de A2 tussen Utrecht en Den Bosch. Op de A20 worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. Van vrijdag 24 september 21.30 uur tot maandag 27 september 05.00 uur is de A20 tussen de knooppunten Kleinpolderplein en Kethelplein in de richting van Gouda naar Hoek van Holland afgesloten. Verkeer op de A20 vanuit Utrecht/Gouda richting Hoek van Holland wordt omgeleid via de Ring Rotterdam (A16, A15 en de A4).

De A2 wordt verbreed. Van vrijdag 24 september 21.00 uur tot maandag 27 september 05.00 uur is de A2 tussen de knooppunten Everdingen en Deil in zuidelijke richting afgesloten. Verkeer op de A2 wordt omgeleid via de A27 en A15. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers tijdens de werkzaamheden op de A2 gebruik te maken van het openbaar vervoer. Weggebruikers krijgen het advies de actuele verkeersinformatie te volgen en rekening te houden met een half uur extra reistijd. Verder wordt er gewerkt aan de A1, A4, A7, A28, A50 en A67. Bron: RWS
SingelloopHet centrum van Utrecht is zondag 26 september van 12.00 uur tot 14.30 uur niet bereikbaar voor autoverkeer. Diverse wegen zijn dan vanwege de Singelloop afgesloten.

Vanwege een extra koopzondag, drie grote beurzen, KamaSutrA 2010 najaarseditie van 24-26 september, Beauty Salon dimensions 25-27 en Love & Marriage beurs 25-26 september in de Jaarbeurs en het Filmfestival kan het die middag extra druk zijn op de wegen in en rondom de stad. De gemeente Utrecht adviseert deze middag bij voorkeur gebruik te maken van het openbaar vervoer en de vier P+R-locaties aan de rand van de stad.

Ter voorbereiding van de singelloop is op zaterdag 25 september Park Lepelenburg voor autoverkeer niet bereikbaar vanwege de opbouwwerkzaamheden voor de start en de finish van het evenement. Op zondag 26 september zijn de volgende wegen afgesloten:

Van 5.00 tot 17.00 uur: De rotonde tussen de Maliebaan en de Maliesingel (Malieblad) gedeeltelijk. Maliebaan – Maliesingel (start/finish). Van 12.00 tot 14.30 uur: Maliesingel – Tolsteegsingel – Ledig Erf – Catharijnesingel – Vredenburg – Jacobistraat – Kaatstraat – Hopakker – Weerdsingel – Lucasbolwerk – Maliesingel – Biltstraat – Museumlaan – Oudwijk – Wilhelminapark – Maliebaan. Direct na de laatste hardloper zijn de bovenstaande wegen weer open. Naast de Singelloop is er ook de GVU – Bedrijvenloop van 10 km en de PwC Kids Run van 1,5 km. Bron: Utrecht Bereikbaar

In de periode van 23 september tot en met 16 oktober 2010 voert Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden uit aan viaducten tussen Hilversum en Bilthoven. Verkeer op de A27 vanuit Hilversum richting Utrecht wordt ter hoogte van de viaducten over versmalde rijstroken geleid. De maximum snelheid is 70 of 90 kilometer per uur. Het verkeer moet rekening houden met een langere reistijd.

31 augustus 2010: Naar verwachting bereiken 1750 caravancombinaties aankomend weekend via de A27 het grootste kampeerdorp van Nederland op het recreatieterrein ‘t Waal Oost en West, gelegen aan de Lek in Houten . De kampeervoertuigen van de 4000 gasten vormen ongeveer een totale lengte van 40 kilometer.

Van donderdag 2 tot en met maandag 6 september 2010 wordt het dus erg druk. Het vertrek van al die kampeervoertuigen vindt plaats op zondagmiddag 5 september en maandagochtend  6 september. Dat neemt niet weg dat de A27, de snelweg die als toegangsader naar het festivalterrein leidt, behoorlijk druk kan worden. De organisatie stelt alles in het werk om files te voorkomen. Dit gebeurt aan de hand van een uitgebreid plan met onder andere bufferzones en verschillende ingangen om alle auto-caravancombinaties zo vlot mogelijk naar de juiste plaats te brengen.

Komend weekend ook grote verkeershinder op de A2, Everdingen tot Deil, in beide richtingen wegens grootschalige asfalteringswerkzaamheden. In de weekenden van 3 tot 6 september en 24 tot 27 september is de de A2 richting Den Bosch is tussen knooppunt Everdingen en knooppunt Deil volledig afgesloten. Omleiding vanaf knooppunt Everdingen via de A27 richting Breda tot knooppunt Gorinchem en via de A15 richting Nijmegen tot knooppunt Deil. Hou in beide de weekenden rekening met grote verkeershinder op de omleidingsroutes A27 en A15 en op de lokale wegen. Er zijn VanAnaarBeter-kaartjes beschikbaar voor de trein tussen Den Bosch en Utrecht (EUR 2 euro). De trein tussen Geldermalsen en Gorinchem en diverse buslijnen zijn gratis. 

16 juli 2010: Zo, een extra afsluiting van de A12 dit weekend. Van 16 tot 19 juli is de A12 vanaf Bodegraven tot Gouda afgesloten voor alle verkeer. Toch handig om te weten. Van vrijdag 16 juli 21.00 uur tot maandag 19 juli 05.00 uur wordt gewerkt aan het viaduct (N234) over de A27 ter hoogte van Nieuwe Wetering. Als gevolg hiervan zijn de afritten 32 richting Bilthoven/Maartensdijk (alleen ’s nachts) en Bilthoven/Soest (gehele weekend) gesloten. Het verkeer moet rekening houden met een langere reistijd.

Rijkswaterstaat gaat van maandag 19 juli tot zaterdag 24 juli op de nieuwe, verbrede hoofdrijbaan van de A2 ter hoogte van Beesd dubbellaags zeer open asfalt beton (zoab) aanbrengen. In verband met deze asfalteringswerkzaamheden kan het verkeer enkele dagen en nachten geen gebruikmaken van de westelijke A2-oprit en -afrit van aansluiting Beesd (14).

A2: Werkzaamheden ter hoogte van knooppunt Oudenrijn. In de avonden en nachten van maandag 19 juli tot en met donderdag 22 juli 2010 vinden afsluitingen plaats ter hoogte van knooppunt Oudenrijn. Verkeer wordt omgeleid en moet rekening houden met een langere reistijd.

9 juli 2010: Zo, weer even een update van het fileleed in Nederland. Komend weekend gaat de A2 tussen Everdingen en Deil gaat van 9 juli tot en met 12 juli weer dicht. Ook op de A12 veel verkeershinder de komende tijd. Van 16 juli tot en met 16 augustus zijn er slechts twee rijstroken beschikbaar. Uiteraard met snelheidsbegrenzing.

Van maandag 12 juli tot zondag 18 juli zijn enkele op- en afritten op de A2 tussen knooppunt Holendrecht en Oudenrijn afgesloten. Weggebruikers moeten rekening houden met een langere reistijd en omleidingen, ook bij knooppunt Holendrecht. In de avonden en nachten van maandag 12 tot en met vrijdag 16 juli 2010 werkt Rijkswaterstaat aan de A2 ter hoogte van knooppunt Oudenrijn. Er zijn diverse afsluitingen. Verkeer wordt omgeleid en moet rekening houden met een langere reistijd.

23 juni 2010: Zo, de werkzaamheden aan De Meernbrug zijn weer klaar. Dit keer even een melding van een niet onbelangrijke afsluiting komend weekend. De A12 gaat dicht van Bodegraven tot het Gouwe Viaduct. Ook de A2 tussen Everdingen en Deil gaat van 9 juli tot en met 12 juli weer dicht. Eind augustus en in september zijn er nog drie afsluitingen. Ieder weekend werkt Rijkswaterstaat van vrijdagavond tot maandagochtend aan de weg.

30 mei 2010: Er lijkt geen eind te komen aan alle wegafsluitingen in en rond Utrecht. De westkant van Utrecht is nog niet klaar of men gaat ook aan de oostkant van Utrecht aan de slag om de dagelijkse verkeerschaos op te lossen. Na de zomer gaan we ook daar afsluitingen krijgen.

Vanwege werkzaamheden is De Meernbrug (M.L. Kinglaan) afgesloten voor al het verkeer (incl. (brom)fietsers en voetgangers) van vrijdag 11 juni 20.00 uur tot maandag 14 juni 2010 05.00 uur en van vrijdag 18 juni 20.00 uur tot maandag 21 juni 05.00 uur.

De A2 tussen Everdingen en Deil gaat een aantal weekeinden helemaal dicht. De weekendafsluitingen vinden plaats in twee periodes rond de zomer. In de eerste periode vinden werkzaamheden plaats van 4 tot en met 8 juni, 17 tot en met 21 juni, en 9 juli tot en met 12 juli. Ieder weekend werkt Rijkswaterstaat van vrijdagavond tot maandagochtend. Eind augustus en in september zijn er nog drie afsluitingen. Bron: RWS

23 mei 2010: Zo, er staan weer wat afsluitingen van Afrit 8 richting Utrecht Centrum gepland. Van 25 tot en met 28 mei is de afrit waarschijnlijk afgesloten. Helemaal duidelijk is de bebording niet. Op Utrecht Bereikbaar staat niets over deze afsluiting, maar wel over de afsluiting van Afrit 7 en Afrit 8 in het weekeind van 28 t/m 31 mei en afsluitingen in juni 2010.

Van vrijdag 28 mei 2010 tot en met maandag 31 mei 2010 is de A2 van Den Bosch naar Amsterdam vanaf Afrit 8 tot aan de kruising met Hooggelegen afgesloten in verband met asfateringswerkzaamheden. Ditzelfde weekend is ook de westelijke Toe- Afrit 7 op de A2 richting Lage Weide afgesloten.

Vanwege werkzaamheden is De Meernbrug (M.L. Kinglaan) afgesloten voor al het verkeer (incl. (brom)fietsers en voetgangers) van vrijdag 11 juni 20.00 uur tot maandag 14 juni 2010 05.00 uur.

Van vrijdag 18 juni 2010 tot en met maandag 21 juni 2010 is de A2 van Amsterdam naar Utrecht ter hoogte van afrit Utrecht-Centrum in beide richtingen afgesloten wegens asfalteringswerkzaamheden. Daarnaast zal De Meernbrug (M.L. Kinglaan) van vrijdag 18 juni 20.00 uur tot maandag 21 juni 2010 05.00 uur afgesloten zijn voor autoverkeer. (Brom)fietsers en voetgangers kunnen in dit tweede afsluitingsweekend wél gebruik maken van de brug. De brug wordt afgevijzeld (verlaagd), zodat deze aan de nieuwe Europese Doorvaarhoogte voldoet en het rijdek wordt vervangen.

10 mei 2010: Geweldig. De provincie heeft laten weten dat het een geslaagd idee was om de Giro d’Italia naar Utrecht te halen. Er kwamen maar liefst een half miljoen bezoekers op het evenement af. Alleen in de stad Utrecht stonden er al 200.000 bezoekers langs de weg, zo hoor ik net op de radio. Complete onzin natuurlijk en enorm overdreven. Tijdens de Vrijmarkt is het echt mudvol en dan zijn er 100.000 tot 150.000 bezoekers.

Giro Amsterdam-MiddelburgVandaag gaat de Giro d’Italia verder in Nederland met de derde en laatste etappe in ons land. 

Niet zoals in een normale wielerronde van Utrecht naar Middelburg, maar van Amsterdam naar Middelburg. In elk geval geen afsluitingen in Utrecht dus.

Uiteraard wel in Amsterdam en op de route van Amsterdam naar Middelburg za zo hier en daar wel wat wegen afgesloten zijn. Helaas weinig details te vinden. Wel een routekaart en de doorkomsttijden. Vertrek in Amsterdam om 11.00 uur vanaf het Gustav Mahlerplein. Aankomst Middelburg iets over 16:00 uur en finish in Middelburg op De Dam om 16:30 uur.

Rijkswaterstaat verwacht dat het druk wordt op de omleidingsroutes en met name in Leiden en Hoogvliet. 

Hieronder een lijstje met alle afsluitingen op 10 mei 2010. Gek genoeg eindigt dat lijstje om 13:30 uur. Wat er op de rest van de route wordt afgesloten, is onduidelijk. Bron: Van A naar Beter

9 mei 2010: Zo, dat is weer een lekker stukje voorlichting. De stad en met name het centrum van Utrecht is helemaal niet makkelijk bereikbaar. Bij het 24 oktoberplein (afrit 8 op A2 richting Utrecht Centrum) wordt u naar links (Oog in Al) of rechts (Kanaleneiland) verwezen.

Waarom de Giro d’Italia in ons land is. Geen idee. Bestuurders schijnen te denken dat het een economische impuls op gaat leveren en meer toeristen naar Amsterdam, Utrecht en Middelburg zal trekken. Jammer dat achteraf bijna ltijd blijkt dat de begroting is overschreden, dat er dus een tekort is en dat er nauwelijks en zeker geen blijvend effect is op het aantal toeristen. Blijft bizar dat er in een tijd van zware bezuinigingen wel geld is om de Giro d’Italia hier naar toe te halen.

Parcours Giro d'Italia2 mei 2010: Zo, we maken ons weer op voor de volgende grote afsluiting in Utrecht. Dit keer voor een evenement dat ik zo één-twee-drie niet in Utrecht zou verwachten: De etappe Amsterdam-Utrecht van de Giro d’Italia.

De stad en het parcours zijn tot 14.30 uur goed bereikbaar. Van 14.30 tot 18.30 uur wordt het parcours afgesloten in de stad Utrecht. Met het dichtzetten van de dranghekken van het parcours zijn er minder toegangswegen beschikbaar, waardoor je rekening moet houden met ernstige verkeershinder en een langere reistijd. Op sommige plekken zijn specifieke maatregelen getroffen om wijken toegankelijk te houden. In verband met de reclamekaravaan en de veiligheid is het parcours ook voor fietsers en voetgangers 1,5 uur afgesloten. Zo’n 150 verkeerregelaars regelen het verkeer in de stad. En nog eens 650 verkeersregelaars inclusief politie begeleiden het peloton en verkeer in de provincie Utrecht. Het peloton start om 12.00 uur in Amsterdam en de verwachte finish aan de Croeselaan is rond 17.00 uur.

De NOS bedient de wielerfans tijdens de Giro d`Italia op hun wenken. De Giro start op 8 mei met een proloog in Amsterdam. Ook op zondag 9 mei en maandag 10 mei speelt de eerste grote ronde van wielerjaar 2010 zich op Nederlands grondgebied af. Dan wordt er gefinisht in respectievelijk Utrecht en Middelburg. De NOS zendt deze etappes live uit! Zondag 9 mei is de NOS er om 13.10 uur live bij als de 2e etappe richting Utrecht van start is gegaan!

29 april 2010: Op de A27 moet het verkeer rekening houden met ernstige verkeershinder. Rijkswaterstaat voert van donderdag 29 april 22.00 uur tot zondag 9 mei 08.00 uur  reparatiewerkzaamheden uit aan de Hagesteinsebrug en de Houtensebrug A27. Het verkeer op de A27 ondervindt hierdoor zowel in noordelijke als in zuidelijke rijrichting ernstige hinder en moet rekening houden met files en een langere reistijd. Rijkswaterstaat combineert de reparatiewerkzaamheden aan de Hagesteinsebrug en de Houtensebrug met werkzaamheden aan nabijgelegen wegdelen. De verbindingsweg tussen de A2 (Den Bosch richting Utrecht) ter hoogte van Eeverdingen naar de A27 is eveneens afgesloten voor alle verkeer tot en met zondag 9 mei.

28 april 2010: Zo, de volgende grote in Utrecht staat weer op het programma. In verband met de Vrijmarkt in Utrecht zijn grote delen van de binnenstad vanaf vrijdag 28 april 18:00 uur geheel afgesloten voor het verkeer tot en met 30 april. Bezoekers aan de Vrijmarkt van Utrecht wordt aangeraden met het Openbaar Vervoer te komen. Toch met de auto? Dan is de beste parkeergelegenheid bij de Jaarbeurs Utrecht.

22 april 2010: Zo, het wordt weer eens tijd voor een afsluiting van afrit 8 op de A2 richting Utrecht centrum. Van vrijdag 23 april 21:00 uur tot en met maandagochtend 26 april 05:00 uur. Ook de Amsterdamsestraatweg is zaterdag 24 april van ‘s morgens vroeg tot men klaar is met de rommel opruimen (rond 20:00 uur) vanaf Utrecht Centrum tot de Marnixlaan is afgesloten in verband met de jaarlijkse braderie.

In de avonden en nachten van woensdag 21 tot en met maandag 26 april werkt Rijkswaterstaat aan de A2 ter hoogte van knooppunt Oudenrijn. In deze week en in het weekend zijn er diverse afsluitingen en verkeersstops. Verkeer wordt omgeleid en moet rekening houden met een langere reistijd. In de avond en nacht van donderdag 22 april wordt van 22.00 uur tot 05.00 uur de verbindingsweg vanuit A2 Amsterdam naar A12 Arnhem en Den Haag afgesloten. In de avond en nacht van donderdag 22 april wordt van 22.00 uur tot 05.00 uur toerit 8 richting A2 Den Bosch afgesloten. 

Van vrijdag 23 april 21.00 uur tot maandag 26 april 05.00 uur worden de verbindingswegen vanuit de A12 Den Haag naar A2 Amsterdam en de verbindingsweg vanuit A2 Den Bosch richting afslag 8 Utrecht Centrum afgesloten.

Dit weekend is er nog een grote afsluiting: 23-26 april: Weekendafsluiting verbindingsboog Tiel-Utrecht in knooppunt Deil. Rijkswaterstaat voert in het weekend van vrijdagavond 23 april 21. 00 uur tot en met maandagochtend 26 april 05.00 uur werkzaamheden uit in knooppunt Deil. Het betreft werkzaamheden aan de verbindingsboog van de A15 Tiel naar de A2 Utrecht. Het is noodzakelijk om deze verbindingsboog het gehele weekend af te sluiten. Rijkswaterstaat gaat de verbindingsboog verbreden en asfalt aanbrengen. Weggebruikers moeten rekening houden met een omleiding en een langere reistijd.

31 maart 2010: Zag vanmorgen weer een andere aankondiging ook bij afrit 8. Van 6 t/m 9 april van 21:00 tot 05;00 afgesloten. Niet helemaal duidelijk is of de eerder aangekondigde  afsluiting van afrit 8 op de A2 naar Utrecht Centrum van vrijdag 9 21:00 uur tot maandagochtend 12 april 05:00 uur wel of niet zal plaatsvinden. (9 april: er is geen afsluiting). Wordt in elk geval druk in Utrecht want op zaterdag en zondag is er De VerzamelaarsJaarbeurs 2010

De website van Utrecht Bereikbaar is wel bereikbaar maar geeft geen informatie. De kaart met gegevens wordt niet bijgewerkt door een technische storing. Kan gebeuren.  

De chaotische situatie bij de Catharijnebaan is weer voorbij. Daarvoor in de plaats een hele mooie slalomroute. Die is op Tweede Paasdag, maandag 5 april, afgesloten in verband met de Jaarbeurs Utrecht Marathon 2010. Ook elders in Utrecht krijgt u te maken met tijdelijk afsluitingen. Zie het kaartje met het parkoers van de Utrecht Marathon.

route_42k

De centrale start- en finishlocatie op 2e paasdag is onder de luifel van Jaarbeurs Utrecht aan de Croeselaan. In Jaarbeurs Utrecht bevindt zich tevens de RunningXperience 2010, hét platform voor hardlopend Nederland.

7 maart 2010: Zo, we gaan weer even wat afsluitingen krijgen van afrit 8 op de A2. De werkzaamheden zijn zover klaar dat men de weg weer terug gaat leggen. Van 8 tot en met 11 maart is Afrit 8 afgesloten van ‘s avonds 21:00 uur tot ‘s ochtends 05:00 uur.

Van 12 tot en met 15 maart is Afslag 8 helemaal afgesloten en dat beloofd weer een hoop verkeersellende want heel toevallig is er in dit wekend ook de mateloos populaire Carriëre Beurs in de Jaarbeurs.

Wellicht ook goed om te weten dat een ritje over de catharijnesingel ook erg lang kan duren door de werkzaamheden aldaar. Er is slechts 1 rijstrook beschikbaar en die is voorzien van de nodige slalom bochten.

14 november 2009: Zo, de afgelopen nacht is men ter hoogte van verkeerplein Hooggelegen, adrit 8 op de A2, fors aan het werk geweets om even wat leuke kronkels in de A2 te leggen. De kans op files lijkt mij ongeveer 100%. Ik nam de nieuwe route vanochtend vroeg in alle rust en dat gaat echt heel veel file-ellende opleveren. 

Rijkswaterstaat begint op maandag 16 november met de sloop van de boogbruggen bij Hooggelegen in Utrecht. De sloopwerkzaamheden gaan naar verwachting ongeveer drie weken duren. In deze weken zal er gewerkt worden van maandag tot en met vrijdag van 7.00 uur tot 19.00 uur.

In het weekend van vrijdag 13 november tot maandag 16 november wordt de A2 tijdelijk verlegd in westelijke richting (richting De Meern). Zodra er geen verkeer meer onder de boogbruggen rijdt, worden deze gesloopt. Eerst wordt de noordelijk boogbrug gesloopt, vervolgens het stadsviaduct en als laatste de zuidelijke boogbrug. De boogbruggen worden gesloopt door de bogen te verzwakken en vervolgens met twee kranen in zijn geheel om te trekken. Door het omtrekken van de bogen zal het brugdek door zijn eigen gewicht gaan doorhangen en uiteindelijk rusten op de oude A2. Vervolgens wordt de gehele betonconstructie in stukken vergruist en afgevoerd. De sloopwerkzaamheden worden zoveel mogelijk voor het verkeer afgeschermd middels containers en anti-zichtschermen. De sloopwerkzaamheden duren ongeveer drie weken. Op de plaats van de oude A2 wordt vervolgens de nieuwe A2 gebouwd. Zodra deze gereed is, begin maart 2010, wordt het verkeer weer verplaatst naar de oorspronkelijke plaats.

Rijkswaterstaat nodigt u uit om op dinsdag 17 november 2009 te komen kijken naar het neerhalen van de boogbruggen van de oude rotonde Hooggelegen te Utrecht. Deze werkzaamheden vinden plaats tussen 14.00 uur en 19.00 uur. Op dit moment is nog niet in te schatten op welk tijdstip precies de boogbruggen omgehaald zullen worden. Wij verzoeken u daarom, indien u gebruik wilt maken van deze uitnodiging, u aan te melden en uw mobiele nummer mee sturen, zodat wij u tijdig op de hoogte kunnen stellen. Rijkswaterstaat heet u dan van harte welkom in het Mobilion, Groenewoudsedijk 2/A, 3528 BG Utrecht. Vanaf het Mobilion lopen we gezamenlijk naar de bouwlocatie. Daar wordt een toelichting gegeven op de sloopwerkzaamheden en de nieuwe situatie.

Van vrijdag 20 november 20.00 uur tot maandag 23 november 05.00 uur ondervindt het verkeer hinder op de A2 in de richting van Amsterdam naar Utrecht. Bij toerit 6 in de richting van ‘s Hertogenbosch vinden er werkzaamheden plaats om de afwatering te verbeteren. Het betreft de volgende werkzaamheden en omleidingen:

  • Toerit 6 (Maarssen, NRU) richting ‘s Hertogenbosch is van vrijdag 20 november 20:00 uur afgesloten tot maandag 23 november 05:00 uur.
  • Op de noordelijke randweg Utrecht is de afsluiting van de toerit aangegeven toerit.
  • Omleiding richting ‘s Hertogenbosch via aansluiting 5 Breukelen.

3 oktober 2009: Van vrijdag 9 oktober 20.00 uur tot maandag 12 oktober 2009 05.00 uur voert Rijkswaterstaat vele werkzaamheden bij Hooggelegen. Utrecht Centrum is dit weekend niet bereikbaar via aansluiting Hooggelegen (A2 afrit 8, Centrum). Verkeer wordt omgeleid via de A12 en moet rekening houden met een langere reistijd. Reizigers worden geadviseerd gebruik te maken van Openbaar Vervoer en P+R locaties. Ook de verbindingsweg van de A2 uit Amsterdam naar de A12 richting Den Haag en Arnhem is een aantal nachten afgesloten voor verkeer. Doorgaand verkeer op de A2 kan doorrijden, behalve een kort moment zaterdagnacht.

Van dinsdag 6 oktober 20:00 uur tot woensdag 7 oktober 05:00 ondervindt het verkeer hinder op de A2 richting Utrecht. Ter hoogte van afrit 6 (Maarssen, Zuilense Ring) en afrit 7 (Lage Weide) komt het verkeer te rijden op de nieuwe westelijke rijbaan van de A2. Tijdens de werkzaamheden blijft minimaal één rijstrook geopend. Doel van de werkzaamheden is het vrij maken van de oude rijbaan die hierna zal worden verbreed en vernieuwd. Naast de verminderde beschikbaarheid van rijstroken, zullen ook enkele toe-en afritten van de A2 afgesloten worden. Gedurende de nacht vindt rond 00:30 een politiestop plaats. Dan wordt het verkeer daadwerkelijk omgezet naar de nieuwe rijbaan. Met de ingebruikname van de nieuwe westelijke rijbaan, is opnieuw een deel van het definitieve A2 opgeleverd. In de uiteindelijke situatie zal de nieuwe westelijke rijbaan dienst doen als hoofdrijbaan richting Utrecht.

Als de A2 straks gereed is, bestaat het gehele traject Maarssen – Oudenrijn in beide richtingen uit een systeem van drie rijstroken op de hoofdrijbaan en twee rijstroken op de parallelrijbaan. De hoofdbanen scheiden het doorgaande verkeer van het bestemmingsverkeer dat via de parallelbanen rijdt. Zo ondervindt het doorgaande verkeer straks vrijwel geen hinder van het verkeer dat via de op- en afritten de A2 wil oprijden of verlaten. De doorstroming wordt zo sterk verbeterd. In 2011 zijn alle werkzaamheden aan de A2 afgerond.

7 september 2009: Nou, het valt allemaal reuze mee tot nu toe. Geen chaos en bijna iedereen houdt zich netjes aan de snelheidsbeperking. Wel zo veilig voor de mensen die daar aan de slag staan. Komend weekend, 12 en 13 september 2009, is de brug weer een weekend afgesloten. Ook goed om te weten: zondag 13 september doet Utrecht mee aan de autoloze zondag. U kunt veel locaties dan tussen 10:00 en 17:00 uur niet bereiken. 

11 augustus 2009: Een kleine doch welgemeende waarschuwing lijkt op zijn plaats want het zit er dik in dat met ingang van maandag 17 augustus het met name rond de spits een ongelofelijke chaos gaat worden. Waarom nu weer zult u zich afvragen? Het heeft te maken met een nieuwe snelheidsbeperking op de Meernbrug. Daar mag sinds kort in beide richtingen niet harder dan met 30 kilometer per uur over heen worden gereden. Om er zeker van te zijn dat iedereen zich daar aan gaat houden is er min of meer permanente snelheidscontrole ingesteld. Ja, ook in beide richtingen.

Heel veel automobilisten houden zich dan ook aan die 30 km/uur en dat is echt stapvoets hoor. Tja en dan wordt het natuurlijk dringen om van de twee stroken die vanaf de A2 komen plus de twee rijstroken die vanuit Leidsche Rijn komen alles samen te persen op slechts 1 rijbaan, waar bovendien niet harder dan 30 mag worden gereden.

Kan het natuurlijk helemaal mis hebben en het zou ook kunnen dat de chaos pas een weekje later gaat ontstaan. Opvallend is wel dat er verder nergens waarschuwingsborden staan. Overigens komt er ogenschinlijk nergens een einde aan het 30-km gebied. Utrecht in komt u vanzelf een bord 50-km tegen en daar mag u weer wat harder. Utrecht uit is een groter mysterie, daar komt u eigenlijk helemaal geen bord tegen waaruit blijkt dat u weer harder mag. Ik hou het maar op het eind van de brug.

Hoe lang blijft dat zo? Geen idee, maar als de werkzaamheden op de brug allemaal volgens de planning lopen, zou het eind augustus toch wel klaar moeten zijn. Dan staan ons denk ik nog enkele weekeinden te wachten waarin de Meernbrug helemaal wordt afgesloten om al die steigers weer af te breken.

Ho, de planning is waarschijnlijk aangepast want ik lees nu periode: van vrijdag 25 september 2009 tot en met maandag 28 september 2009 en inderdaad op 29 en 30 augustus 2009 is de brug weer een weekend afgesloten. Ook op 12 en 13 september 2009 is de brug weer een weekend afgesloten en op 26 en 27 september 2009 is de brug weer een weekend afgesloten. 

Ook op 10 en 11 oktober 2009 zal de brug afgesloten zijn in verband met vijzelen en 17 en 18 oktober 2009 is reserve weekend van 10/11 oktober 2009.

14 juli 2009: Zo, de volgende afsluiting van afrit 8 op de A2 is weer aangekondigd. In het weekend van 18 en 19 juli is men weer aan het werk om het laatste stukje bunker te slopen bij het 24 Oktoberplein en moet u even een andere route kiezen om Utrecht te bereiken.

Goed nieuws is er ook. De werkzaamheden in Utrecht-Noord zijn klaar en die ringweg is weer helemaal open. Maar er is meer want ook de Majella-knoop is ontward en weer helemaal open vanaf vrijdag 16 juli en ook de Rode Brug is vanaf zaterdag 17 juli weer geopend voor al het verkeer. Enkele maanden eerder dan gepland kan het verkeer gebruikmaken van het volledig gereconstrueerde Majellaplein in Utrecht-West. Daarmee komt een einde aan de verkeersoverlast rond een van de belangrijkste verbindingsschakels tussen de bestaande stad en Leidsche Rijn. Het autoverkeer rijdt al vanaf zaterdag 11 juli volgens de nieuwe inrichting. Het openbaar vervoer van en naar Leidsche Rijn kan vanaf donderdag 16 juli gebruik maken van de nieuwe vrije busbanen op het plein.

Tijdens het weekend van 18 en 19 juli zijn er beperkingen voor het verkeer. Op de Ds. Martin Luther Kinglaan is geen verkeer mogelijk van zaterdag 18 juli, 05.00 uur tot en met zondag 19 juli, 21.30 uur. Verkeer van en naar Utrecht Centrum wordt tijdens de weekendafsluitingen omgeleid via A2 afrit 7 (Lage Weide) of via A12 afrit 17 (Centrum / Jaarbeurs). Verkeer richting De Meern wordt omgeleid via A12, afrit 15 (De Meern). De omleidingroutes staan met gele borden langs de weg aangegeven. Tijdens de weekendafsluiting moet het verkeer rekening houden met een langere reistijd.

7 juni 2009: Het blijft voorlopig nog tobben om Utrecht te bereiken. Wat u ook bedenkt, maakt niet uit. U komt so-wie-so bij een afsluiting of omleiding terecht en daar staat en dan uiteraard ongelofelijk vast.

Al eerder schreef ik over de verplaatsing afrit 7 op A2 die u een aardig stukje omrijden kost. Bij afrit 8 op de A2 is men al een tijdje aan het werk op Hooggelegen en daardoor is de doorsteek naar De Meern en Papendorp afgesloten tot ongeveer 6 juli. Gek genoeg zou ik willen voorstellen om die doorsteek nooit meer te openen. Het voorkomt ongelofelijk veel sluipverkeer dat de file op de A2 wil ontlopen (afrit centrum nemen, doorsteken richting De Meern, maar daar de A2 weer op). Daardoor stroomt het verkeer richting Utrecht Centrum veel beter door en ontstaan er op de afrit vanaf de snelweg veel minder levensgevaarlijke toestanden. (moet ik ooit nog eens een filmpje van maken).

utrecht-bereikbaar2009.bmpIn de komende weken gaat afrit 8 op de A2 richting Utrecht Centrum drie weekeinden helemaal dicht. Wel handig om te weten, lijkt mij zo. Denkt u er ook even aan dat Utrecht ook vanaf de noordkant slecht bereikbaar is. Men is nog steeds bezig met de rondweg Noord.

Zoals gebruikelijk is de bebording om de totale afsluiting van de belangrijkste invalsweg naar Utrecht aan te kondigen minimaal, dus dat beloofd weer een mooie chaos te worden. Zeker als er net in die weekeinden iets leuks of bijzonders te doen is in Utrecht.

Noteert u vast in de agenda:

vrijdag 19 juni vanaf 20:00 uur tot en met maandag 22 juni 05:00 uur, vrijdag 26 juni vanaf 20:00 uur tot en met maandag 29 juni 05:00 uur en vrijdag 3 juli vanaf 20:00 uur tot en met maandag 6 juli 05:00 uur. Men gaat De Meernbrug in oude glorie herstellen en aanpassen aan de huidige Europese richtlijnen.

De werkzaamheden zijn al gestart aan de Leidsche Rijn zijde van de brug. Allereerst worden enorme steigers opgebouwd die worden overdekt met wit folie De steigers hebben een totaal gewicht van 430 ton, dat is vergelijkbaar met het gewicht van 16 geladen vrachtwagens. Dan hebben de schilders ongeveer 2 maanden nodig om de bijna 22.000m2 staal te schilderen. Na deze schilderklus is de bovenkant van de brug weer zo goed als nieuw.

Om de steigers op te kunnen bouwen is het voor de veiligheid noodzakelijk om de brug een aantal weekenden af te sluiten voor het verkeer. In de weekenden van 19 juni, 26 juni en 3 juli kunnen alleen fietsers over de brug. Al het autoverkeer dat in die weekenden de stad in en uit moet, wordt aangeraden gebruik te maken van A2 afrit 7 (Lage Weide) of A12 afrit 17 (Centrum). Daarnaast worden bezoekers aangeraden gebruik te maken van het openbaar vervoer en van de P+R terreinen Muziektheater, Papendorp of Westraven. Bron: Utrecht Bereikbaar

Dan nog even wat weetjes:

Van vrijdag 10 juli 2009 tot en met zondag 26 juli 2009 Theaterfestival De Parade in het Moreelsepark. Dat betekent in de praktijk dat er ernstige verkeershinder zal ontstaan rond de Catharijnebaan in Utrecht Centrum. De weg bovenlangs het Moreelsepark wordt al veel eerder afgesloten en is ook pas enekele dagen na afloop van het festival weer open. Ik neem aan dat, zoals gebruikelijk, de stoplichten in het kader van de aanpak Luchtkwaliteit niet van een andere instelling worden voorzien. Dus dat betekent tergend langzaam weer op groen springen. Heel even maar, dus meer dan vijf auto’s lukt niet en dan weer minutenlang rood. U bent gewaarschuwd.

Van zaterdag 18 juli 2009 tot en met zondag 19 juli 2009 wordt de A2 weer even helemaal afgesloten voor het aanbrengen van liggers van het Taatse Viaduct.

Rest mij om u weer heel veel plezier en vooral veel geduld toe te wensen als u de komende maanden met de auto een bezoekje aan Utrecht gaat brengen. Ach, de sfeer in de binnenstad maakt de opgedane irritatie ongetwijfeld weer helemaal goed.

22 februari 2009: De verkeershinder in Utrecht zal binnenkort sterk toenemen. Vanaf maandag 23 februari 2009 tot en met 30 april 2009 is om te beginnen de Majellaknoop grotendeels afgesloten voor het verkeer. Let op daar komt u terecht als u afrit 7 op de A2 wilt nemen. In deze periode vervangt Eneco gasleidingen en de gemeente de rioleringen onder het plein. Een deel van de Lessinglaan krijgt in dezelfde periode nieuw asfalt. De geplande herinrichting van de Majellaknoop is vanwege juridische procedures tot nadere orde uitgesteld. Automobilisten moeten rekening houden met ernstige verkeershinder.

utrecht-chaos.bmpIn de week van maandag 23 februari tot en met vrijdag 27 februari en in de week van maandag 2 maart tot en met vrijdag 6 maart 2009 voert Rijkswaterstaat werkzaamheden uit langs de A2 tussen Hooggelegen (dat is afrit 6 op de A2) en knooppunt Oudenrijn.

Hierdoor is het tussen 21.00 uur en 05.00 uur niet mogelijk om vanaf rotonde Hooggelegen rechtstreeks naar de A12 richting Arnhem en richting Den Haag te gaan. Het verkeer moet rekening houden met korte omleidingen.

Niet aangekondigd bij Utrecht Bereikbaar, maar wel iets waar u beter rekening mee kunt houden, is de te verwachten ernstige verkeershinder op de noordelijke rondweg, zeg maar als u van Overvecht of Blauwkapel en Tuindorp de A27 of A28 op zou willen gaan. De stad in is al weken een drama via deze route.

Op vrijdag 30 maart 2009 start de provincie Utrecht met de uitvoering van groot onderhoud op de provinciale weg N401 tussen Breukelen en Kamerik. In dezefde periode wordt ook de Joostdamerbrug opgeknapt. Het werk duurt tot medio juni 2009.

En als klap op de vuurpijl is het natuurlijk bijzonder handig om te weten dat de A2 tussen Everdingen en Deil in het weekend van 14 en 15 maart 2009 voor de tweede keer volledig wordt afgesloten; afsluiting begint op 14 maart om 22:00 uur en eindigt als alles goed gaat op 15 maart om 07:30 in de ochtend. En op 20 en 21 maart wordt er ook weer aan de A2 gewerkt, dan wordt er ernstige verkeershinder verwacht in de rijrichting Deil naar Everdingen, Utrecht.

25 april 2008: Laat ik beginnen om te zeggen dat het ook niet meevalt. Het plannen van werkzaamheden aan de weg heb ik het dan over. Utrecht is ongetwijfeld van goede wil en doet er ook wel het een en ander aan om de stad bereikbaar te houden, althans om bekend te maken hoe u Utrecht wel kunt bereiken.

Met verschillende websites wordt u geinfromeerd over bereikbaarheid, omleidingen, afsluitingen en werkzaamheden. Zo kunt u even kijken op Utrecht Bereikbaar of bij het Bureau Bereikbaar Utrecht en RTV Utrecht is sinds kort het nieuwe programma Knooppunt Utrecht gestart. Ook de burger, bedrijfsleven en anderen werden betrokken bij het verbeteren van de bereikbaarheid met het project VERDER, omdat we niet stil willen staan. Tot 4 april kon u uw visie kenbaar maken.

Ondanks deze goede bedoelingen dreigt er een enorme chaos rond Utrecht. Al eerder berichtte ik over de heel slechte bereibaarheid door de verplaatsing van Afrit 7 op de A2.  Ook de verplaatsing van het busstation van Jaarbeursplein naar Veemarkthallen zorgt ervoor dat er heel veel verkeer een andere route moet nemen.

Als klap op de vuurpijl is Utrecht vandaag begonnen met de reconstructie van de Majella-knoop in de buurt van de Douwe Egberts en maandag gaat de Graadt van Roggenweg voor een weekje of zestien op de schop. Betekent in de praktijk dat de gehele westkant van Utrecht eigenlijk alleen nog maar bereikbaar is via…….de oostkant van Utrecht. U kunt natuurlijk ook proberen Utrecht vanuit het zuiden binnen te rijden. Daar is men klaar met de werkzaamheden. Probleem blijft om de afrit te bereiken, want de zuidkant van Utrecht wordt al jaren geteisterd door een dagelijks verkeersinfarct op de A2, A12 en A27.

Goed dan blijft over de noordkant van Utrecht. Helaas ook daar heeft u pech. U moet dan over de A27 en die kent u wel van de filemeldingen. Zo blijft uiteindelijk alleen de oostkant van Utrecht over en als iedereen die naar Utrecht moet die ingang van de stad kiest, staat het daar vanzelfsprekend ook helemaal vast. De komende twee weken kan het nog meevallen omdat er grote aantallen Nederlanders een weekje of twee vakantie hebben, maar daarna is de ellende niet te overzien. Ik hou het erop dat er op dinsdag 6 mei de ware chaos op de snelwegen (A2, A12, A27 en A28) rond Utrecht een feit zal zijn.

Het goede nieuws: naar verwachting is men op 31 augustus 2008 klaar met het werk. Laatst hoorde ik op de radio in navolging van de weersverwachting dat we tegenwoordig ook een fileverwachting hebben, dus hierbij ook maar even mijn fileverwachting voor dinsdag 6 mei 2008: minimaal 500 kilometer file als gevolg van de chaos rond Utrecht. Voor dinsdag 13 mei verwacht ik dat het helemaal uit de hand loopt. Dan is iedereen weer terug van vakantie, de Pinksterdagen zijn achter de rug en de snelwegen rond Utrecht zullen dan wel snel vast staan. Mijn fileverwachting voor dinsdag 13 mei: minimaal 600 kilometer file !

Wat is uw voorspelling??

11 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    6 mei 2008 om 12:18 | Permalink

    Nou, dat viel mee vanmorgen. Geen enorme files rond Utrecht. Inschattingsfout van mijn kant -er zijn nog veel mensen op vakantie- of valt het allemaal reuze mee?

    Volgende week dinsdag 13 mei weten we meer. Mijn spitsverwachting blijft dan minimaal 600 kilometer file, met name door de omleidingen rond Utrecht.

  2. Gedonder zegt:

    7 juni 2009 om 13:53 | Permalink

    Wat nou file rond Utrecht. Dit is pas een verkeerschaos:

  3. jasper zegt:

    12 februari 2010 om 07:06 | Permalink

    Hallo,

    Wat een negativiteit zeg. Volgens mij hebben de werkers het heel netjes gedaan en valt de overlast reuze mee. En die weekendafsluitingen: zouden de werkers ook niet liever thuis zijn in het weekend? Een beetje positiviteit is wel op z’n plaats.

  4. Erik van Erne zegt:

    12 februari 2010 om 08:23 | Permalink

    @jasper,

    Het zijn gewoon de feiten. Helaas is het in Utrecht al heel erg lang zo dat de bebording slecht is geregeld. Pas als alles vast staat, wordt de bebording aangepast, zodat je op tijd weet dat iets is afgesloten.

    Of wegwerkers liever thuis zijn in het weekend is mij niet bekend. Die doen gewoon hun werk. Waar het om gaat is planning, bebording en op tijd bekend maken.

    Verder is het een feit dat er in en rond Utrecht veel aan de weg wordt gewerkt. Op de Catharijne Singel is nu mooi te zien wat ik bedoel. Weer slecht aangegeven dat men aan het werk is.

  5. Erik van Erne zegt:

    5 juli 2010 om 22:59 | Permalink

    Golfbreker verbetert doorstroming en veiligheid op de A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem in de richting van Deventer

    Rijkswaterstaat voert in 2010 een proef uit om filegolven te bestrijden. Hierbij wordt in de middenberm van een snelweg een korte, extra rijstrook toegevoegd: de zogenaamde Golfbreker. De Golfbreker is op vrijdag 2 juli 2010 opengesteld voor het verkeer.

    Iedereen kent het wel: een file die zonder duidelijke aanleiding ontstaat en ook zomaar weer oplost. Door bijvoorbeeld drukte of veel invoegend verkeer ontstaat een kettingreactie van hard remmende voertuigen. Hierdoor ontstaat een korte file. Meestal blijft het niet bij een korte file op één plaats, maar verplaatst de file zich over de weg, tegen de rijrichting van het verkeer in. Dit komt doordat het verkeer vooraan in de file weer gaat rijden, terwijl er aan de achterkant verkeer bijkomt. Dit verschijnsel wordt een filegolf genoemd. Filegolven zorgen voor vertraging en gevaarlijke situaties.

    In het proefproject legt Rijkswaterstaat een korte, extra rijstrook aan: een zogenaamde Golfbreker. Deze extra rijstrook komt in de middenberm van de A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem in de richting van Deventer. De Golfbreker is ongeveer drie kilometer lang. Er is voor deze locatie gekozen, omdat tussen knooppunt Azelo en aansluiting Bathmen vrijwel dagelijks in de spits een korte opstopping ontstaat die uitmondt in een filegolf. De file ontstaat vaak bij Bathmen en ‘golft’ dan over tientallen kilometers naar het oosten richting knooppunt Azelo. Een filegolf kan wel drie uur actief blijven. De Golfbreker moet filegolven tot stilstand brengen.

    Hoe werkt het? De afbeelding toont hoe de Golfbreker werkt.

    Wat betekent dit voor weggebruikers? Weggebruikers mogen de volgende effecten van de Golfbreker verwachten:

    •Weggebruikers staan bij een filegolf tussen Bathmen en Lochem samen gemiddeld 20 procent minder lang in de file.
    •De files waar het verkeer met bestemming Lochem en verder mee te maken heeft, zijn sneller opgelost.
    •Als de file zich nog tussen Bathmen en Lochem bevindt (dus nog niet in de Golfbreker staat), merken weggebruikers weinig verschil.
    •Weggebruikers die bij of voor de aansluiting Markelo de A1 verlaten, hebben het meeste voordeel van de Golfbreker. Zij zullen geen last meer hebben van filegolven die bij Bathmen ontstaan.

    Bron: RWS

  6. Erik van Erne zegt:

    31 augustus 2010 om 16:27 | Permalink

    Files vermijden met gratis app voor de iPhone

    INRIX(R), aanbieder van verkeersinformatie en diensten voor autobestuurders, heeft vandaag bekendgemaakt dat miljoenen consumenten met onmiddellijke ingang tijd kunnen besparen en frustratie kunnen vermijden op de Europese wegen dankzij een gratis app, INRIX Traffic!, voor de iPhone, iPad en iPod Touch.

    INRIX Traffic! kan vanaf vandaag worden gedownload uit de Apple App Store. De app is een community-powered verkeers-app waarmee autobestuurders er op een unieke manier voor kunnen zorgen dat ze minder vaak vast komen te zitten in het verkeer dankzij een beter inzicht in huidige én toekomstige verkeersomstandigheden. INRIX Traffic! is in eerste instantie beschikbaar in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Duitsland. Later dit jaar komen daar andere landen bij. Het systeem omvat meer dan 300.000 kilometer
    snelwegen, straten in steden en secundaire wegen in honderd plaatsen.

  7. Erik van Erne zegt:

    5 oktober 2010 om 19:21 | Permalink

    Giro d’Italia dubbel en dwars terugverdiend

    Geweldig. Normaal gesproken hoor je er niets meer over als zo’n geweldig spektakel achter de rug is, maar de provincie Utrecht komt keurig met een evaluatie en die klinkt als een klok. Lijkt mij meer dan voldoende reden om heel snel pogingen te gaan doen om de komende jaren achtereenvolgens de Tour de France, De Ronde van België, De Ronde van Zwitserland en de Ronde van Rusland naar Utrecht te halen. Andere opties zijn er natuurlijk ook volop, zoals de start van de TT van Assen op de Ringweg van Utrecht en ga zo maar door.

    Vijf ton investeren en daar tussen de 3,6 en 6,9 miljoen euro mee verdienen. Wie wil dat niet?

    De tweede etappe van de Giro d’Italia, die op 9 mei 2010 in stad en provincie Utrecht werd verreden, heeft zichzelf dubbel en dwars terugverdiend. Dat blijkt uit een evaluatie die in opdracht van provincie Utrecht is gemaakt. De provincie investeerde 500.000 euro in het evenement, maar de 430.000 aanwezige bezoekers besteedden uiteindelijk tussen 3,6 en 6,9 miljoen euro. Ook gaven zij het evenement een 8 als gemiddeld rapportcijfer. Gedeputeerde Van Lunteren (Economie) is tevreden over de uitkomst van de evaluatie: “Behalve het plezier dat mensen aan de Giro hebben beleefd, hoop je als verantwoordelijk bestuurder natuurlijk ook dat het financieel gezien geen aderlating is. Dat blijkt nu zeker niet het geval te zijn. Voor de korte termijn hebben we de middenstand en de horeca een handje geholpen en voor langere termijn hebben we Utrecht op de kaart gezet. Ik ben daar zeer enthousiast over.”

    Gemeente en provincie trokken in de organisatie en uitvoering van Giro d’Italia gezamenlijk op. Op verzoek van Provinciale Staten is er een rapportage opgesteld waaruit de economische effecten van dit evenement gemeten zijn. Daarnaast is er een belevingsonderzoek gedaan, dat wil zeggen een onderzoek naar het draagvlak van dit evenement onder de inwoners van de provincie en stad. Uit beide onderzoeken komt een positief resultaat naar voren. Bron: provincie Utrecht

  8. Erik van Erne zegt:

    2 november 2010 om 19:23 | Permalink

    Minister Schultz van Haegen levert vernieuwde A2 op

    De weg die Camiel Eurlings is ingeslagen om de doorstroming van verkeer te bevorderen op de belangrijke wegen in Nederland, wordt vervolgd door Melanie Schultz van Haegen. De nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu opende de vernieuwde A2 bij Everdingen.

  9. Erik van Erne zegt:

    29 november 2010 om 18:45 | Permalink

    De op één na langste file ooit in Nederland

    Het winterweer heeft vandaag rond halfzes geleid tot 900 kilometer file op de Nederlandse wegen. Het is de op een na drukste avondspits ooit in Nederland. De lange rijen op de wegen worden veroorzaakt door automobilisten die stapvoets rijden vanwege een sneeuwfront dat van het oosten naar het westen trekt. Vooral in de regio’s Utrecht en Amsterdam passen automobilisten hun tempo merkbaar aan. De drukste spits in de geschiedenis kende Nederland vooralsnog op 8 februari 1999 toen sneeuwval en een aantal gekantelde vrachtwagens in de ochtendspits een recxord van 975 kilometer file opleverden.

  10. Erik van Erne zegt:

    6 januari 2011 om 06:17 | Permalink

    Alle filerecords in België gebroken in 2010

    In 2010 stond er gedurende 49 uur meer dan 300 kilometer file op de snelwegen, aldus Touring Mobilis. In 2009 was dat slechts 24 uur en in 2008 nog geen 8 uur. Touring Mobilis definieert een file op een snelweg als auto’s langzamer rijden dan 50km per uur.

    1. 10 februari 2010: 948 km file op woensdagochtend, oorzaak sneeuw
    2. 20 december 2010: 697km file op maandagochtend, oorzaak sneeuw
    3. 2 december 2010: 647 km file op donderdagochtend, oorzaak sneeuw
    4. 19 december 2010: 546 km op zondagavond, oorzaak sneeuw
    5. 1 december 2010: 523 km op woensdagavond, oorzaak sneeuw
    6. 17 december 2009: 513 km file op donderdagavond, oorzaak sneeuw
    7. 24 december 2010: 508 km file op vrijdagochtend, oorzaak sneeuw
    8. 19 oktober 2010: 465 km file op dinsdagochtend, oorzaak treinstaking
    9. 23 december 2010: 457km file op donderdagavond, oorzaak sneeuw
    10. 23 november 2008: 412 km file op zondagavond, oorzaak sneeuw

  11. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2017 om 13:22 | Permalink

    Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) Vernieuwing

    De gemeente wil de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) vernieuwen. De NRU is de route aan de noordkant van de stad (bij Overvecht) en is belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad. De route loopt van het Gandhiplein (bij crematorium Daelwijck), over de Karl Marxdreef en de Albert Schweitzerdreef via het Robert Kochplein tot aan de Einthovendreef (tot het spoor bij de A27).

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.079)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (109)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • MVO Manager Van Het Jaar 2019: Wie Gaat De MVO Bokaal 2019 Winnen?
  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • Links

    Milieunet op..