Binnenvaart Jaardiner: De Groene Versnelling - Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB
Geschreven op 6-11-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV6 december 2017: Branchevereniging evofenedex van exporterende bedrijven evofenedex wil een vergroeningsfonds vanuit de overheid om de binnenvaart te verduurzamen. Anders is het nauwelijks mogelijk om binnenvaartschepen zo aan te passen dat ze schoner worden.
De binnenvaartsector is gefragmenteerd, de investeringen om tot vergroening te komen zijn hoog en de terugverdientijd is lang. Zonder een vergroeningsfonds zal de vergroeningsslag in deze zeer specifieke markt al snel een kaalslag worden, wat grote nadelige maatschappelijke gevolgen heeft.
Evofenedex wijst op de versnippering in de binnenvaart, waar veel schippers eigen baas zijn en met elkaar concurreren. De ondernemersvereniging ziet naast een fonds bijvoorbeeld ook langetermijncontracten met handels- en productiebedrijven als oplossing om makkelijker financiering te krijgen. Nu krijgen schippers doorgaans per opdracht betaald en dat maakt het risico voor banken groter.
De binnenvaart is een vervoersmodaliteit met een relatief geringe CO2-uitstoot. Dat is ook voor handels- en productiebedrijven een relevant gegeven. Ondanks die relatief beperkte uitstoot, staat de sector de komende jaren toch voor een enorme uitdaging om emissies van schadelijke stoffen verder te reduceren.
6 november 2017: Wil de binnenvaart de schoonste modaliteit blijven ten opzichte van weg en spoor, dan moet de sector versneld verduurzamen. Met deze dringende boodschap komt het Centraal Bureau voor de Rijn & Binnevraat (CBRB) tijdens het Binnenvaart Jaardiner op vrijdag 24 november 2017 dat als thema heeft De Groene Versnelling.
Tempo is nu echt vereist, stelt de brancheorganisatie. Het CBRB is dan ook positief over het kabinetsplan om met de sector een Green Deal te sluiten.
De opgave waarvoor de binnenvaart richting 2050 staat wat betreft de terugdringing van milieuschadelijke emissies (NOx en PM) én broeikasgassen (CO2), vereist een structurele aanpak. “De zo hoog nodige transitie gaat echter niet vanzelf. Het is noodzakelijk dat marktpartijen en overheid samen stappen zetten om te versnellen en de transitie naar een toekomstbestendige vervoersmodaliteit mogelijk te maken: schoon, veilig en concurrerend ten opzichte van andere modaliteiten’’, aldus directeur Robert Kasteel.
Het CBRB wil snel overeenstemming over de Green Deal om binnenvaartschepen duurzamer te maken. Kasteel: “Het gebrek aan bereidheid om voor milieuvriendelijk vervoer te betalen, betekent een extra belasting voor scheepseigenaren. Maatregelen die de binnenvaart ondersteunen zijn zeer wenselijk. Zoals het regeerakkoord vermeldt, kan de binnenvaart een belangrijke bijdrage leveren aan het beperken van toenemend goederenvervoer over de weg én het beperken van uitstoot die slecht is voor het klimaat.’’
Het CBRB zet actief in op aanpassing van wet- en regelgeving, het opstellen van een transitiemodel en het bepalen van incentives. Daarnaast inventariseert het vergroeningstechnieken en deelt in kennis hierover. Belangrijk initiatief is nu de opzet van een Fonds Vergroening Binnenvaart. Kasteel: “Maar een financieringsfonds is niet voldoende. We staan voor cruciale vragen: leidt de huidige regelgeving tot het achterblijven van milieu- en klimaatprestaties? Hoe beïnvloedt de onzekerheid over de kosten en baten van nieuwe technieken de besluitvorming over investeringen?
Komen er meerdere stimulerende maatregelen om de gewenste versnelling van de vergroening te bereiken? Doen verladers voldoende mee?’’
U kunt zich hier aanmelden voor het Binnenvaart Jaardiner 2017
Zie ook: Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie - EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn - HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen -HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels - De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport - Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam - Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip