Beter Eten Congres: Gezondheid, Duurzaamheid, Technologie by Agrofood Brabant 2020
Geschreven op 31-8-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, GezondheidGezondheid, technologie en duurzaamheid vormen de centrale pijlers van een agrofoodsector die in 2020 weer midden in de samenleving staat. In de daarvoor benodigde transitie krijgen waardecreatie en innovatie een belangrijker gewicht dan het huidige dominante business principe van de laagste kostprijs. En de 88 miljoen koopkrachtige consumenten binnen de driehoek Berlijn-Londen-Parijs vormen de belangrijkste afzetmarkt, zonder bestaande mondiale belangen uit het oog te verliezen. Brabant heeft zich ontwikkeld tot hét ‘agrofood center of excellence’ van Noordwest-Europa.
Dat is in het kort het streefbeeld dat ontwikkelmaatschappij Agro & Co op verzoek van de provincie Noord-Brabant heeft opgesteld. Actuele ontwikkelingen dwingen de sector tot het formuleren van een nieuwe toekomstvisie. ‘De voor Brabant zo belangrijke agrofoodsector blijkt economisch kwetsbaarder dan gedacht’, stelt directeur Jac Warmerdam van Agro & Co. ‘De afgelopen 10 jaar is het aandeel van de sector in de nationale toegevoegde waarde gestaag afgenomen, van 12 naar 9,5 procent van het Bruto Nationaal Produkt. De verwachting tot 2020 is een verdere daling tot 7,6 procent. Voor een deel betreft dit overigens een autonoom proces.’
Daarnaast is er in de samenleving toenemende zorg over de volksgezondheid, vooral als gevolg van de schaalvergroting in de veehouderij. ‘Ziektes als Q-koorts en verspreiding van de MSRA-bacterie wakkeren die onrust aan, wat zich onder andere heeft vertaald in een stop op het bouwen van megastallen door de Brabantse Provinciale Staten.’
Stilzitten is in deze omstandigheden geen optie, stelt het visiedocument. Het economisch belang van de agrofoodsector is daarvoor te groot. ‘Met 110.000 werknemers in dik 14.000 bedrijven is Brabant goed voor een kwart van de Nederlandse agrofoodexport’, schetst Warmerdam. ‘De provincie herbergt bovendien acht internationale bedrijven die elk afzonderlijk jaarlijks meer dan 1 miljard euro omzetten. Brabant is daarmee dé agrofoodprovincie van ons land.’
Brabant AgroFood 2020 noemt een aantal terreinen waarop de sector zich kan onderscheiden. ‘Grote kansen liggen er in de toenemende vraag naar (verse) kwalitatief hoogwaardige producten die op een duurzame manier zijn geproduceerd. Dit geldt zeker in de voor ons zo belangrijke Noord-Europese markt. Maar ook de verschuiving van commodities naar specalities, het toenemend belang van gezonde voeding en de opkomst van de biobased economy (=groene economie) biedt voor Brabant uitgelezen kansen. Om de gewenste omslag te kunnen maken is een gecoördineerde aanpak nodig. Een sterk punt is dat alle benodigde (keten)spelers in Brabant aanwezig zijn (‘van grond tot mond’). Brabant Agrofood 2020 bepleit een vernieuwingsagenda waarin bedrijven, kennisinstellingen en overheid nauwer samenwerken. Zo ontstaat een klimaat voor open innovatie, een mogelijke agrofood-innovatiecampus (i.s.m. HAS Den Bosch en de Brabantse universiteiten), nieuwe netwerken en komen er risicodragende investeringen van grote in kleinere bedrijven (venturing). Daarnaast dient ook de publieke kennisinfrastructuur in Brabant op onderdelen verder versterkt te worden. Het visie-document doet hiervoor concrete suggesties.
Bedrijven die zich nader willen oriënteren op de vernieuwingsslag kunnen terecht op het Beter Eten congres 2010 dat Agro & co op vrijdag 17 september a.s. met ZLTO organiseert in 1931 Conferentiecentrum Brabanthallen (Den Bosch).
Beter Eten 2010, de eerste landelijke consumentenbeurs op het gebied van Real Food (smakelijke, eerlijke, herkenbare, gezonde en duurzame voeding). Op Beter Eten 2010 kunnen consumenten en producenten in een Horecava-achtige setting van alles te weten komen over (gezond) Beter Eten, eten met meer smaak en beleving, seizoen, streek, biologisch en ambachtelijk eten.
Beter Eten 2010 wordt dé grootste overdekte marktplaats in Nederland voor de consument die een steeds groeiende behoefte heeft aan vers, herkenbaar, smaakrijk en oorspronkelijk voedsel. De marktplaats die gehouden wordt in Brabanthallen ’s-Hertogenbosch van 17 tot en met 19 september a.s. zal bol staan van alles wat met eten te maken heeft: lekker eten, smaakvolle producten, eten dat met liefde gemaakt is, puur en vers eten waarvan de herkomst herkenbaar is. Eten dat gewoonweg en aantoonbaar beter is, beter voor je gezondheid, beter voor grond en dier, beter voor de producenten die hetzelfde willen als steeds meer consumenten. Voedsel met smaak, zonder bijsmaak en tegen een schappelijke prijs.
Beter Eten 2010 is een grote overzichtelijke markt met allerlei vormen van duurzaam geproduceerd voedsel: biologisch-, streek-, fair-trade- en milieukeurproducten. Dé marktplaats waar u kan proeven, ruiken, kijken en kopen. Waar u kan kennismaken met producten uit heel Nederland; kookworkshops kan volgen met producten; heerlijk kan eten in allerlei culinaire restaurants en biologische wijn kan drinken. Een wervelende omgeving met kraampjes, kookdemonstraties, proeverijen, multiculturele keukens, live entertainment maar ook voor de kinderen allerlei vertier: Kinderkooklessen, fruitproeverijen, schmink en speelkussens. Een gezellige overdekte markt voor gezinnen, kookgekken en mensen die van lekker en beter eten houden.
Puur! uit eten, de on-line biologische, fair trade en duurzame culinaire gids – Stichting K-ETEN: Vers, duurzaam voedsel op alle scholen – Wat zit er in uw eten ? Alles over de E-nummers ! – Energiebalans: eten en bewegen in balans ! – Sir Paul McCartney: Meat Free Monday – Weet wat u Eet: Food Inc Official Trailer Hungry for Change – TED 2010: Obesity + Hunger = 1 Global Food Issue by Ellen Gustafson – Prinses Máxima bij Opening 18e Nationaal Food Congres: De Kracht van de Essentie
Tags: Duurzaam