google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Autosalon Brussel: De Peugeot BB1 Concept City Car Zero-Emission

Geschreven op 7-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Peugeot_Concept_BB1_1

Het bestek van de BB1 bestond erin het hoofd te bieden aan alle situaties die zich vandaag dagelijks stellen in de steden en dus een maximale moduleerbaarheid, compactheid, levendigheid en wendbaarheid te bieden met een draaicirkel van 3,50 meter.

De Peugeot BB1 is te zien op de Autosalon in Brussel van 14 tot en met 24 januari 2010. Zie ook: De Auto- en Motorsalon van Brussel: Elektrische Piste in Paleis 11

Om daartoe te komen zijn de teams van Peugeot een echte uitdaging aangegaan, die uniek is in de automobielgeschiedenis: plaats bieden aan vier inzittenden met een lengte van 2,50 m. Om te slagen in deze uitdaging is de inrichting van het interieur qua ergonomie geïnspireerd op die van de wereld van de tweewielers: de bestuurder bedient het voertuig door een nieuwe rijhouding aan te nemen: hij zit meer verticaal, wat met name mogelijk werd gemaakt doordat er geen pedalen op de vloer zijn. De achterpassagier zit achter hem als op een tandem. Aan de rechterkant nemen de voorste en de achterste passagier dezelfde houding aan. Dankzij deze voor een vierwielig voertuig originele configuratie kan de BB1 zo’n niveau van “architectuurrendement” bieden. Het instappen wordt vergemakkelijkt door de omgekeerd openende deuren, terwijl de koffer toegankelijk is via een achterklep. Het interieur kan naargelang van de behoeften worden omgevormd om een laadvolume te bieden van 160 liter (met vier inzittenden) tot 855 liter (slechts één inzittende).

Creatief is de BB1 ook door zijn elektrische aandrijving. Dit prototype is namelijk uitgerust met in de achterwielen geïntegreerde motoren, die ontwikkeld werden in samenwerking met Michelin. Het totale vermogen bedraagt slechts 15 kW (20 pk), ofte 7,5 kW per motor, wat echter voldoende is gezien het gewicht van de auto en het stadskarakter ervan. Dat alles maakt hem bijzonder alert bij het vertrekken (0 tot 30 km/u in 2,8 s) en bezorgt hem goede hernemingen (30 tot 60 km/u in 4 s), wat het rijplezier en de rijveiligheid die het merk na aan het hart liggen, ten goede komt. Zo leveren de lithium-ionbatterijen een onmiddellijk beschikbaar vermogen en een comfortabele autonomie van 120 km. Elk van beide batterijpacks die de energie leveren aan de twee respectievelijke motoren, bevindt zich onder de linker en rechter zitblok, waardoor ze de interieur- en bagageruimte geenszins beïnvloeden. Bovendien is deze inplanting tussen de twee wielassen voor- en achteraan gunstig voor de gewichtsverdeling, wat de stabiliteit ten goede komt, met name bij een forse rempartij.

Dankzij zijn elektrische aandrijving is de BB1 een milieuvriendelijk voertuig bij uitstek, want hij produceert geen enkel voor het exterieur agressief geluid en heeft vooral geen vervuilende uitstoot, aangezien hij geen fossiele brandstof verbruikt. Maar deze ecoverantwoordelijkheid beperkt zich niet tot het rijden. Wanneer de auto stilstaat, werkt de ventilatie van het interieur namelijk permanent dankzij de fotovoltaïsche cellen op het dak van de auto, zolang er licht is. Dat maakt twee functies mogelijk: een preventilatie van het interieur en, dankzij het gebruik van hoogperformante actievekoolfilters, het opvangen van vervuilende partikels en ultrafijne stofdeeltjes (in de grootorde van een ?m).

De BB1 is gebaseerd op een buizenchassis dat specifiek ontwikkeld werd in samenwerking met Peugeot Motocycles. Het omvat de volledige ophanging en de elektrische stuurinrichting: de wieltreinen (dubbele driehoeken voor- en achteraan), de veer-dempercombinaties, enzovoort, zodat de auto een weggedrag heeft dat past bij zijn prestaties en zijn stadsroeping, en een rijplezier en een actieve veiligheid biedt die een Peugeot waardig zijn. Het koetswerk is samengesteld uit een erg lichte cel van koolstofvezel, die voornamelijk ontworpen is om de dichtheid van het interieur te verzekeren, wat potentieel perspectieven opent op het vlak van personalisering, zelfs met verschillende silhouetten… Alles bij elkaar weegt het voertuig, batterijen inbegrepen, slechts 600 kg, waardoor zijn mechanische organen zo compact mogelijk gehouden konden worden. Bron: Autosalon Brussel

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 januari 2010 om 11:28 | Permalink

    Video Peugeot BB1 in Paris

  2. JanM zegt:

    7 januari 2010 om 11:56 | Permalink

    Leuk concept.
    Is er al iets bekend over prijsrange?
    Ennuh, pas ik er met mijn 2.02m ook in?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (678)
  • Agenda (3.230)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (836)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (514)
  • Design (237)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.356)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.531)
  • Europa (29)
  • Evenementen (199)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (311)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (323)
  • Iets anders (383)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (137)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.692)
  • Licht (387)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (751)
  • MVO (111)
  • Natuur (759)
  • Nederland (27)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (229)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.515)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Ontbossing Amazone Gebied Stijgt Naar Recordhoogte
  • Climate Adaptation Summit (CAS 2021): Online Klimaattop En Adaption Action Agenda
  • Eureka!: De Nieuwe Duurzame, Klimaatadaptieve, Autovrije Stadswijk in Breda by MIX
  • Houtbouw Vakbeurs: Innovatieve Oplossngen In Hout- En Hybride Bouw
  • Uitstoot Broeikasgassen In De EU In 2019 Gedaald Met 3,7 Procent
  • The Electric Emergency Bikes for Doctors: The New City-Proof Medical Vehicle by Ecox
  • Subsidie Voor Aanschaf Elektrische Bestelbus Voor Ondernemers
  • MVI-Congres: Maatschappelijk Verantwoord Inkopen – Beleid, Beweging En Borging
  • De Elektrische Asfaltspreidmachine En Elektrische Drieroller Wals: Elektrisch Asfalteren by KWS
  • Uniper Energiecentrale Maasvlakte Kiest Voor Grootschalige Uitrol LED-Verlichting by Innolumis
  • Verduurzamen Zeehavens Het Noordzeekanaalgebied En of Den Helder: 4, 2 Miljoen Euro Subsidie
  • Windpark Koningspleij Met Vier Windmolens Langs De N325 Bij Industriepark Kleefse Waard In Arnhem
  • Transitie Naar Een Duurzaam Voedselsysteem: Versnellingsagenda Voor Transitie
  • Subsidie Omschakelprogramma Duurzame Landbouw: 175 Miljoen Euro Voor Boeren Die Willen Omschakelen
  • Sentinel 6 Satelliet Michael Freilich Gelanceerd Voor Nauwkeurige Monitoring Zeespiegelstijging
  • De Yes We Can! Campagne: Statiegeld Op Blikjes by De Statiegeldalliantie
  • 11 Procent 55-Plussers Dagelijks Op Een Elektrische Fiets (E-Bike) In 2018 by CBS
  • Aantal Speedpedelecs Blijft Stijgen: Veel Snelle Elektrische Fietsen Voor 45 tot 65 Jarigen by CBS
  • Energieneutraal Gemeentehuis Zuidplas Met BREEAM Excellent Duurzaamheidsscore by Kraaijvanger
  • De Lokalist: Alles Van Jouw Lokale Winkeliers In Utrecht E.O. Met Één Bestelling In Huis
  • Links

    Milieunet op..