Anders Bekeken

Autosalon Brussel: De Peugeot BB1 Concept Car Zero-Emission

Geschreven op 7-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Peugeot_Concept_BB1_1

Het bestek van de BB1 bestond erin het hoofd te bieden aan alle situaties die zich vandaag dagelijks stellen in de steden en dus een maximale moduleerbaarheid, compactheid, levendigheid en wendbaarheid te bieden met endraaicirkel van 3,50 meter.

De Peugeot BB1 is te zien op de Autosalon in Brussel van 14 tot en met 24 januari 2010. Zie ook: De Auto- en Motorsalon van Brussel: Elektrische Piste in Paleis 11

Om daartoe te komen zijn de teams van Peugeot een echte uitdaging aangegaan, die uniek is in de automobielgeschiedenis: plaats bieden aan vier inzittenden met een lengte van 2,50 m. Om te slagen in deze uitdaging is de inrichting van het interieur qua ergonomie geïnspireerd op die van de wereld van de tweewielers: de bestuurder bedient het voertuig door een nieuwe rijhouding aan te nemen: hij zit meer verticaal, wat met name mogelijk werd gemaakt doordat er geen pedalen op de vloer zijn. De achterpassagier zit achter hem als op een tandem. Aan de rechterkant nemen de voorste en de achterste passagier dezelfde houding aan. Dankzij deze voor een vierwielig voertuig originele configuratie kan de BB1 zo’n niveau van “architectuurrendement” bieden. Het instappen wordt vergemakkelijkt door de omgekeerd openende deuren, terwijl de koffer toegankelijk is via een achterklep. Het interieur kan naargelang van de behoeften worden omgevormd om een laadvolume te bieden van 160 liter (met vier inzittenden) tot 855 liter (slechts één inzittende).

Creatief is de BB1 ook door zijn elektrische aandrijving. Dit prototype is namelijk uitgerust met in de achterwielen geïntegreerde motoren, die ontwikkeld werden in samenwerking met Michelin. Het totale vermogen bedraagt slechts 15 kW (20 pk), ofte 7,5 kW per motor, wat echter voldoende is gezien het gewicht van de auto en het stadskarakter ervan. Dat alles maakt hem bijzonder alert bij het vertrekken (0 tot 30 km/u in 2,8 s) en bezorgt hem goede hernemingen (30 tot 60 km/u in 4 s), wat het rijplezier en de rijveiligheid die het merk na aan het hart liggen, ten goede komt. Zo leveren de lithium-ionbatterijen een onmiddellijk beschikbaar vermogen en een comfortabele autonomie van 120 km. Elk van beide batterijpacks die de energie leveren aan de twee respectievelijke motoren, bevindt zich onder de linker en rechter zitblok, waardoor ze de interieur- en bagageruimte geenszins beïnvloeden. Bovendien is deze inplanting tussen de twee wielassen voor- en achteraan gunstig voor de gewichtsverdeling, wat de stabiliteit ten goede komt, met name bij een forse rempartij.

Dankzij zijn elektrische aandrijving is de BB1 een milieuvriendelijk voertuig bij uitstek, want hij produceert geen enkel voor het exterieur agressief geluid en heeft vooral geen vervuilende uitstoot, aangezien hij geen fossiele brandstof verbruikt. Maar deze ecoverantwoordelijkheid beperkt zich niet tot het rijden. Wanneer de auto stilstaat, werkt de ventilatie van het interieur namelijk permanent dankzij de fotovoltaïsche cellen op het dak van de auto, zolang er licht is. Dat maakt twee functies mogelijk: een preventilatie van het interieur en, dankzij het gebruik van hoogperformante actievekoolfilters, het opvangen van vervuilende partikels en ultrafijne stofdeeltjes (in de grootorde van een ?m).

De BB1 is gebaseerd op een buizenchassis dat specifiek ontwikkeld werd in samenwerking met Peugeot Motocycles. Het omvat de volledige ophanging en de elektrische stuurinrichting: de wieltreinen (dubbele driehoeken voor- en achteraan), de veer-dempercombinaties, enzovoort, zodat de auto een weggedrag heeft dat past bij zijn prestaties en zijn stadsroeping, en een rijplezier en een actieve veiligheid biedt die een Peugeot waardig zijn. Het koetswerk is samengesteld uit een erg lichte cel van koolstofvezel, die voornamelijk ontworpen is om de dichtheid van het interieur te verzekeren, wat potentieel perspectieven opent op het vlak van personalisering, zelfs met verschillende silhouetten… Alles bij elkaar weegt het voertuig, batterijen inbegrepen, slechts 600 kg, waardoor zijn mechanische organen zo compact mogelijk gehouden konden worden. Bron: Autosalon Brussel

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 januari 2010 om 11:28 | Permalink

    Video Peugeot BB1 in Paris

  2. JanM zegt:

    7 januari 2010 om 11:56 | Permalink

    Leuk concept.
    Is er al iets bekend over prijsrange?
    Ennuh, pas ik er met mijn 2.02m ook in?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.282)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.340)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.652)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.325)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hollandse Kikkererwten Uit Zeeuws-Vlaanderen by HAK
  • Message In The Bottle: Sending Out An SOS by The Police
  • Our Oceans Challenge 2019-2020: The Third Cycle Has Started
  • De Voordelen Van Duurzame Energiezuinige LED-Verlichting
  • Zon op Bedrijfsdaken Ondernemend Veenendaal: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché
  • ASN Bank En ASN Beleggingsfondsen Klimaatpositief: 118 Procent Klimaatneutraal
  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Links

    Milieunet op..