Anders Bekeken

Autosalon Brussel: De Peugeot BB1 Concept Car Zero-Emission

Geschreven op 7-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Peugeot_Concept_BB1_1

Het bestek van de BB1 bestond erin het hoofd te bieden aan alle situaties die zich vandaag dagelijks stellen in de steden en dus een maximale moduleerbaarheid, compactheid, levendigheid en wendbaarheid te bieden met endraaicirkel van 3,50 meter.

De Peugeot BB1 is te zien op de Autosalon in Brussel van 14 tot en met 24 januari 2010. Zie ook: De Auto- en Motorsalon van Brussel: Elektrische Piste in Paleis 11

Om daartoe te komen zijn de teams van Peugeot een echte uitdaging aangegaan, die uniek is in de automobielgeschiedenis: plaats bieden aan vier inzittenden met een lengte van 2,50 m. Om te slagen in deze uitdaging is de inrichting van het interieur qua ergonomie geïnspireerd op die van de wereld van de tweewielers: de bestuurder bedient het voertuig door een nieuwe rijhouding aan te nemen: hij zit meer verticaal, wat met name mogelijk werd gemaakt doordat er geen pedalen op de vloer zijn. De achterpassagier zit achter hem als op een tandem. Aan de rechterkant nemen de voorste en de achterste passagier dezelfde houding aan. Dankzij deze voor een vierwielig voertuig originele configuratie kan de BB1 zo’n niveau van “architectuurrendement” bieden. Het instappen wordt vergemakkelijkt door de omgekeerd openende deuren, terwijl de koffer toegankelijk is via een achterklep. Het interieur kan naargelang van de behoeften worden omgevormd om een laadvolume te bieden van 160 liter (met vier inzittenden) tot 855 liter (slechts één inzittende).

Creatief is de BB1 ook door zijn elektrische aandrijving. Dit prototype is namelijk uitgerust met in de achterwielen geïntegreerde motoren, die ontwikkeld werden in samenwerking met Michelin. Het totale vermogen bedraagt slechts 15 kW (20 pk), ofte 7,5 kW per motor, wat echter voldoende is gezien het gewicht van de auto en het stadskarakter ervan. Dat alles maakt hem bijzonder alert bij het vertrekken (0 tot 30 km/u in 2,8 s) en bezorgt hem goede hernemingen (30 tot 60 km/u in 4 s), wat het rijplezier en de rijveiligheid die het merk na aan het hart liggen, ten goede komt. Zo leveren de lithium-ionbatterijen een onmiddellijk beschikbaar vermogen en een comfortabele autonomie van 120 km. Elk van beide batterijpacks die de energie leveren aan de twee respectievelijke motoren, bevindt zich onder de linker en rechter zitblok, waardoor ze de interieur- en bagageruimte geenszins beïnvloeden. Bovendien is deze inplanting tussen de twee wielassen voor- en achteraan gunstig voor de gewichtsverdeling, wat de stabiliteit ten goede komt, met name bij een forse rempartij.

Dankzij zijn elektrische aandrijving is de BB1 een milieuvriendelijk voertuig bij uitstek, want hij produceert geen enkel voor het exterieur agressief geluid en heeft vooral geen vervuilende uitstoot, aangezien hij geen fossiele brandstof verbruikt. Maar deze ecoverantwoordelijkheid beperkt zich niet tot het rijden. Wanneer de auto stilstaat, werkt de ventilatie van het interieur namelijk permanent dankzij de fotovoltaïsche cellen op het dak van de auto, zolang er licht is. Dat maakt twee functies mogelijk: een preventilatie van het interieur en, dankzij het gebruik van hoogperformante actievekoolfilters, het opvangen van vervuilende partikels en ultrafijne stofdeeltjes (in de grootorde van een ?m).

De BB1 is gebaseerd op een buizenchassis dat specifiek ontwikkeld werd in samenwerking met Peugeot Motocycles. Het omvat de volledige ophanging en de elektrische stuurinrichting: de wieltreinen (dubbele driehoeken voor- en achteraan), de veer-dempercombinaties, enzovoort, zodat de auto een weggedrag heeft dat past bij zijn prestaties en zijn stadsroeping, en een rijplezier en een actieve veiligheid biedt die een Peugeot waardig zijn. Het koetswerk is samengesteld uit een erg lichte cel van koolstofvezel, die voornamelijk ontworpen is om de dichtheid van het interieur te verzekeren, wat potentieel perspectieven opent op het vlak van personalisering, zelfs met verschillende silhouetten… Alles bij elkaar weegt het voertuig, batterijen inbegrepen, slechts 600 kg, waardoor zijn mechanische organen zo compact mogelijk gehouden konden worden. Bron: Autosalon Brussel

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 januari 2010 om 11:28 | Permalink

    Video Peugeot BB1 in Paris

  2. JanM zegt:

    7 januari 2010 om 11:56 | Permalink

    Leuk concept.
    Is er al iets bekend over prijsrange?
    Ennuh, pas ik er met mijn 2.02m ook in?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.077)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • Links

    Milieunet op..