Anders Bekeken

Windmolens en Windmolenwieken Recyclen by Demacq International Recycling en Topwind

Geschreven op 1-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Recycling bedrijf Demacq en consultant Topwind gaan samenwerken om windmolens te recyclen. Topwind adviseert bedrijven die in windmolens investeren al langer bij het projectmanagement bij de ontmanteling van windparken.

Over hoe om te gaan met de recycling van windmolenwieken, ook wel rotorbladen genoemd, was het echter lastig adviseren. Hier waren tot voor kort immers nog nauwelijks goede oplossingen voor in de markt.

De rotorbladen van windmolens zijn lastig te recyclen omdat ze uit thermohardend composiet bestaan. Demacq Recycling International heeft een oplossing.

Met de snelle opkomst van windmolens is een nieuw probleem ontstaan: wat moet er gebeuren met de versleten wieken, die uit thermohardend composiet bestaan? De windmolenwieken hebben een economische levensduur van circa 20 jaar, daarna moeten de wieken vervangen worden vanwege de kans op materiaalmoeheid (afbreken), en het feit dat ze technisch achterhaald zijn en te weinig energie opwekken. Omdat er tot dit moment geen alternatieven voor handen waren om de wieken te recyclen belandden ze op de stortplaats.

De windmolenwieken worden in eerste instantie op locatie met mobiele hoogwaardige coldwater-cutting technologie (3000 bar) in kleinere stukken gesneden waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van kraanwater en zand, een zeer milieuvriendelijke en groene methode. Deze methode is stofvrij en voorkomt bodemvervuiling. Tevens kunnen er meerdere bladen in standaard containers of in een gewone vrachtwagen worden afgevoerd. Dit bespaart ook CO2.

Op de eindverwerking worden de verschillende materialen gescheiden (metaal, hout en composiet). Het thermohardend composiet van de wiek wordt verwerkt en gemengd met ander thermohardend composiet tot een nieuwe grondstof het zogenaamde recyclaat. Doordat het thermohardende composietrecyclaat volledig hergebruikt kan worden in verschillende toepassingen zoals bruggen, meubels, beton, etc. Sluit het project naadloos aan bij het streven naar een duurzame circulaire economie.

Het aantal windmolens in de wereld groeit exponentieel. De komende jaren moeten er alleen al in Europa duizenden wieken per jaar worden vervangen. Volgens TNO worden er in 2020 4.500 wieken in Europa vervangen en in 2030 bijna 10.000. Op dit moment is er geen oplossing voor de oude wieken, behalve het storten wat in Nederland inmiddels ook verboden is. Op dit moment is Demacq het enige bedrijf in Europa die de klanten volledig ontzorgt en hergebruik kan aanbieden zonder; stort, verbranding of het toepassen van chemische processen.

“Met deze methode kunnen we de afvalberg op een duurzame manier afbreken en het recyclaat ervan een nieuwe bestemming geven, bijvoorbeeld door het te gebruiken in planken die dienst doen als oeverbeschoeiing. Bijkomend voordeel is dat het recyclaat de sterkte van de plank laat toenemen en de verwachting is dat het product ook nog langer mee gaat. Als Demacq willen wij graag bijdragen aan een circulaire en duurzame wereld. Een wereld die we willen doorgeven aan volgende generaties”, aldus Cora Burger, CEO van Demacq.

Het recyclen van windturbines is niet anders dan de windturbine demonteren, verschroten en afvoeren. De afgelopen jaren is echter gebleken dat de wijze van uitvoering van dit proces grote invloed heeft op de veiligheid en het milieu. Door de exclusieve samenwerking van Demacq en Topwind wordt er nu een professionele, veilige, maar vooral ook een duurzame oplossing aangeboden.

Het recyclen van windturbines was voor Topwind niet onbekend, voor de meeste materialen uit een windturbine zijn er geschikte methodes gevonden om deze opnieuw te kunnen gebruiken. Daarnaast worden schadelijk materialen, zoals bijvoorbeeld SF6-gassen uit de switch gears, op een professionele wijze verwijderd. Voor het verwerken van de windturbinebladen (windmolenwieken) was er nog steeds geen geschikte oplossing. “Met Demacq hebben wij een manier gevonden om windturbinebladen op een duurzame manier af te breken en het recyclaat ervan een nieuwe bestemming te geven in bijvoorbeeld oeverversterking, recyclaat voor meubels en vezelversterkt beton. Op deze manier dragen we als windindustrie na de exploitatiefase wederom bij aan een circulaire en duurzame wereld.”, aldus Martin van den Bosch, verantwoordelijk voor de Marketing & Sales bij Topwind

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    15 augustus 2018 om 17:53 | Permalink

    Inside a Wind Turbine

    A wind turbine is a complex mix of engineering technologies. See how this is employed to produce renewable energy and keep the environment safe too.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (585)
  • Agenda (3.035)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.211)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.139)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.624)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.144)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Geef Je Banden Elke Twee Maanden Lucht: Autoband Op Juiste Spanning
  • CO2-Uitstoot Iets Hoger In Derde Kwartaal 2018 Vergeleken Met 2017: Plus 0,1 Procent by CBS
  • Dynasties – The Greatest Of Their Kind: The New Sir David Attenborough Series by BBC Earth
  • The Ocean Plastic Cleanup of Boyan Slat by VPRO Backlight Documentary
  • Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IW
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Preventie En Hergebruik Van Verpakkingen by RWS
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Gedragsbeïnvloeding Voor Betere Afvalscheiding by RWS
  • Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023
  • Groningen Lighthouse City: Europese Koploper Energietransitie
  • De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat
  • Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar
  • Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
  • Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
  • Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
  • Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS
  • Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King
  • Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018
  • De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS
  • Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy
  • Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie
  • Links

    Milieunet op..