google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Mispaksel Verkiezing 2019: Bioplastic Verpakking Biologische Paprika Van Jumbo by Greenpeace

Geschreven op 11-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval, Agenda Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

29 oktober 2019: Jumbo wint dit jaar de #Mispaksel-verkiezing.

De biologische paprika verpakt in bioplastic kreeg bijna een derde van de ruim 17.000 stemmen.

De paprika is daarmee verkozen tot het meest onzinnige in plastic verpakte product.

De fairtrade bananen van PLUS, verpakt in een plastic zak, eindigen op de tweede plaats. PLUS heeft Greenpeace inmiddels laten weten de verpakking aan te zullen passen. 

Meike Rijksen, campagneleider van Greenpeace, stelt: “De in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar. Ten eerste is bioplastic geen goed alternatief. Wanneer dit plastic in de natuur komt, kan een schildpad er net zo goed in stikken. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele speciale omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee. Hierdoor verdwijnt het vaak alsnog in de verbrandingsoven. Bij het gewone plastic gooien mag ook niet, daar vervuilt het de recycling, omdat bioplastic een andere samenstelling heeft. Heel verwarrend dus en er is een hele simpele oplossing: dat onnodige plastic jasje kan namelijk gewoon uit. Een paprika kan prima zonder plastic verpakking.

2 september 2019: Albert Heijn, Plus en Jumbo zijn genomineerd in de Mispakselverkiezing van Greenpeace voor foodproducten met overbodige verpakkingen.

Naast de drie supermarkten zijn ook Nestlé en Smint genomineerd voor overbodige of ‘misplaatste’ verpakkingen. De vijf genomineerden zijn op de site Mispaksel van actieorganisatie Greenpeace te vinden. Daar kan ook op de producten worden gestemd. Ze zijn geselecteerd uit een honderdtal door consumenten voorgedragen producten en/of verpakkingen.

Plus is genomineerd met fairtradebananen die in een plastic verpakking zitten. ‘Hoe krom is dat’, zegt Anne Wijers, campagneleider plastic bij Greenpeace. Ook een biologische paprika van Jumbo is kanshebber. Bio is in, maar plastic niet, aldus Greenpeace. Van AH is een couscous maaltijdsalade genomineerd. Volgens Greenpeace is het met afzonderlijke verpakkingen voor de ingrediënten meer een plastic parade dan een maaltijdsalade. Nestlé ‘verdient’ de nominatie met een flesje met water en Smint voor een duopack van de frisse snoepjes die zowel in een krimpfolie als zakje zijn verpakt.

Albert Heijn zegt in een reactie dat couscous, falafel, dressing, nootjes en sla niet voor niets van elkaar zijn gescheiden. Daardoor heeft de salade een houdbaarheid  van zes dagen. Als de ingrediënten al gemengd zijn, is dat maar één dag. ‘Dat zou betekenen dat we dit soort maaltijdsalades niet meer kunnen aanbieden’, aldus een woordvoerder. Ook Nestlé verdedigt zich. De fabrikant zegt dat de fles al voor een deel uit gerecycled plastic bestaat en dat in 2025 alle verpakkingen herbruikbaar en/of recyclebaar moeten zijn.

Stemmen kan tot en met zondag 15 september.

28 september 2018: Bedankt voor het stemmen! De winnaar is bekend: Redband, als je voor plastic bent. Met ruim de helft van de stemmen hebben de per stuk verpakte winegums de trofee voor meest onzinnige plastic verpakking gewonnen.

#Mispaksel zet supermarkten en voedselbedrijven onder druk om de hoeveelheid wegwerpplastic terug te dringen. Zij moeten investeren in alternatieven. En snel een beetje. Daarom gaan wordt de Mispaksel trofee uitgereikt voor het winnende #Mispaksel.

11 augustus 2018: Om aandacht te vragen voor het vele plastic waarin voedsel wordt verpakt, begint Greenpeace de zogeheten Mispaksel-verkiezing. De organisatie verzamelt vanaf vandaag foto’s, filmpjes of vlogs over onnodige verpakkingen waar mensen zich aan ergeren.

Met deze verkiezing wil Greenpeace aandacht vragen voor de belachelijke hoeveelheid onnodig wegwerpplastic waarin voedselproducten verpakt zitten. Verpakte bananen, uitdeelzakken snoep, individueel verpakte theezakjes, enzovoorts. Voedselbedrijven en supermarkten zijn verslaafd aan dit goedkope en makkelijke goedje. Maar onze oceanen en de dieren die daarin leven betalen de prijs.

Op de meest afgelegen plekken op aarde en in zee worden Coca-Colaflesjes, Twix-wikkels en andere plastic verpakkingen teruggevonden. Dit kan en  moet anders!Supermarkten en voedselbedrijven hebben de open. We moeten dit probleem bij de bron aanpakken en toe naar een wereld zonder wegwerpplastic.lossing in handen. Zij moeten investeren in alternatieven. We moeten dit probleem bij de bron aanpakken en toe naar een wereld zonder wegwerpplastic.

Meedoen? Ga naar de supermarkt en kies jouw ultieme #Mispaksel. (Let op! Alleen voedselverpakkingen doen mee!). Maak een leuke foto, film of vlog van dit product. Plaats je inzending voor 6 september op FacebookTwitter of Instagram met de hashtag #Mispaksel. (Liever mailen? Stuur je inzending naar Greenpeace). That’s it! Wie weet zie je jouw inzending terug in de top 5 en dingt ie mee naar de felbegeerde #Mispaksel trofee. De trofee wordt uitgereikt aan het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het winnende #Mispaksel, met de oproep om deze plastic waanzin te stoppen.

Uit alle inzendingen worden de vijf meest frustrerende plastic verpakkingen gekozen. Tussen 12 en 26 september kun je vervolgens stemmen op het #Mispaksel, de trofee voor de meest belachelijke en verspillende plastic voedselverpakking.

Zie ook: Be Green: De Eerste Cradle to Cradle Verpakking Voor Voedsel – De Klimaatneutrale Verpakking Voor Ecomel Biologische Zuivel by FrieslandCampina – FrieslandCampina Kiest voor FSC Verpakking: Appelsientje Als Eerste Merk – Milieuvriendelijke Verpakking Voor LED-lampen: PaperFoam Bio-LEDpack – Dell Gaat Verpakkingen Minimaliseren – The New PUMA Fuseproject Packaging: Clever Little Bag by Yves Behar – Newton Running Rekent Af Met Overtollige Verpakking – Koop Minder Afval en Win – KIDV Startup Challenge: Op Zoek Naar Circulaire Verpakkingsideeën by KIDV

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    5 september 2019 om 15:50 | Permalink

    Verbazing Bij Bio4Pack Over Nominatie Van Paprika Van Jumbo Door Greenpeace

    Greenpeace heeft vijf producten genomineerd voor de jaarlijkse #Mispaksel-verkiezing: de verkiezing voor de meest onzinnige en onnodige plastic voedselverpakking.

    Tot de genomineerden behoort onder het mom van ‘Paprikansloos’ ook een biologische paprika van de Jumbo. Opvallend, aangezien aan de verpakking duidelijk te zien is dat het om een duurzame folie gaat. Patrick Gerritsen, directeur van Bio4Pack, producent van de betreffende verpakking, plaatste meteen grote vraagtekens bij deze nominatie:

    “Ik ben het totaal niet eens met deze nominatie. Dit kan je gewoon geen overbodige plastic wegwerpverpakking noemen. In Nederland is het nu eenmaal zo dat je een biologisch product moet verpakken wanneer er van dit product ook een gangbare variant in het schap ligt. Onze klant heeft vervolgens bekeken wat de meest duurzame oplossing was en bewust voor deze folie gekozen. Deze duurzame folie verlengt de houdbaarheid van de bio-paprika. En het is gemaakt van een honderd procent natuurlijke grondstof, namelijk suiker. Daarbovenop is het etiket volledig recyclebaar en composteerbaar”, aldus Patrick.

  2. Erik van Erne zegt:

    6 september 2019 om 16:06 | Permalink

    Het Gebruik Van Bioplastics Is Een Schijnoplossing by Greenpeace

    “Met het gebruik van bioplastics los je de plastic crisis niet op. Het is een schijnoplossing”, zo luidt de reactie van Greenpeace betreffende de nominatie van de biologische paprika in bioplastic verpakking in de #Mispakselverkiezing.

    “‘Hernieuwbaar’ plastic of bioplastic, zoals de verpakking van de paprika, bevat plantaardig materiaal in plaats van fossiele grondstoffen. Hiermee is de CO2-uitstoot tijdens de productie misschien lager, maar doet niets tegen het probleem van wegwerpplastic dat bijvoorbeeld in de oceaan terecht komt. Het is nog steeds plastic”, stelt de organisatie. “De meeste bioplastics zijn enkel biologisch afbreekbaar onder zeer gecontroleerde condities. In zee of in de natuur is het helemaal niet of erg slecht afbreekbaar. Ook op je eigen composthoop is het slecht afbreekbaar.”

    “Daarnaast houdt het gebruik van bioplastics de wegwerpcultuur in stand. Het is beter als fabrikanten en producenten op zoek gaan naar herbruikbare of hervulbare verpakkingen. Bioplastics zijn meestal ontworpen om wegwerpplastic verpakkingen te vervangen. Deze bioplastics stimuleren op geen enkele wijze producenten en fabrikanten om te investeren in herbruikbare of hervulbare verpakkingen. Deze plastic verpakking is niet voor niets meerdere keren genomineerd in de #Mispakselverkiezing.”

    “Wanneer het gaat om herkenbaarheid in het supermarktschap, zou je een biologische paprika ook op een andere manier onderscheidend kunnen maken. Een mooi product als een biologische paprika kan ook prima zonder een overbodig plastic jasje in de supermarkt liggen.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.502)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..