Anders Bekeken

Albert Heijn Campagne: Minder Verpakkingen En Meer Recycling En AH Vers Zakjes

Geschreven op 10-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Afval Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Albert Heijn start vandaag een campagne voor minder verpakkingen en meer recycling. Albert Heijn gaat verder verduurzamen door onder andere minder en beter recyclebare verpakkingen te gebruiken. 

AH zal klanten via tv, Appie Today en op ah.nl informeren over de stappen die gezet worden om minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Ook informeert de keten over het nut van verpakkingen en over het scheiden van afval.

Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn: ”We hebben al heel wat stappen gezet. Dit jaar besparen we al vier miljoen kilo aan verpakkingsmateriaal en we gaan nog veel meer doen. Daarbij kijken we bij elk product zorgvuldig wat de beste oplossing is. Verpakkingen hebben in veel gevallen een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Vanaf vandaag laten we op TV, Appie Today en ah.nl zien welke stappen we zetten. Bijvoorbeeld het vervangen van een plastic deksel door folie op een bakje aardbeien.

De ambities van Albert Heijn zijn: 25% minder verpakkingen in 2025. Dat is zo’n 20 miljoen kilo. Van plastic om groente en fruit tot dozen van ontbijtgranen. In 2025 zijn alle verpakkingen van eigen merk-producten 100% recyclebaar.

De aanpak van Albert Heijn richt zich op vier thema’s: verminderen, hergebruiken, recyclen en hernieuwen. Een paar voorbeelden: herbruikbare zakjes voor groente, fruit en brood, minder plastic door deksels van bakjes fruit te vervangen door folie, dunnere waterflesjes en yoghurtemmers, volledig recyclebare verpakking voor champignons en Perla koffie, afschaffen van de zwarte schaaltjes – denk aan de vleeswarenschaaltjes – bij alle eigen merk-producten, gebruik van kunstof gemaakt van suikerriet, bijvoorbeeld bij AH Puur wasmiddel en de twee liter-verpakking Bio-melk, stimuleren van afval scheiden met een weggooiwijzer op alle eigen merk-producten en de afvalscheidingswijzer van Milieu Centraal op ah.nl .

Omdat Albert Heijn gelooft in de kracht van samen organiseerde de supermarkt in aanloop naar de campagne een dialoog met maatschappelijke organisaties, verpakkingsexperts en overheid. Er werd gesproken over verminderen en recyclen van verpakkingen en een schone buurt. Eerder dit jaar organiseerde Albert Heijn dialoogsessies over andere maatschappelijke thema’s als werken in de toekomst, lokale betrokkenheid en suikerreductie.

Zie ook: Biologisch Afbreekbare Verpakking Niet Gewenst: Kies Herbruikbare Verpakkingen by KIDV – KIDV Startup Challenge: Op Zoek Naar Circulaire Verpakkingsideeën by KIDV

3 Reacties

  1. Nicky zegt:

    7 oktober 2018 om 00:00 | Permalink

    Goed initiatief van AH om minder verpakking te willen gebruiken. Wat ik niet begrijp is dat ze voor de nieuwste spaaractie met plastic bakvormpjes verpakking gebruiken die op chipzakjes lijken. Die verpakking kan niet hergebruikt worden en is niet biologisch afbreekbaar! Alsof de plastic bakvormpjes gauw bederven… Gemiste kans AH!

  2. Erik van Erne zegt:

    7 oktober 2018 om 14:49 | Permalink

    @Nicky

    Ja, Albert Heijn weet het net zoals heel veel Nederlandse bedrijven allemaal heel mooi te brengen. Maar in de praktijk brengen, is natuurlijk heel iets anders en daar gaat het heel vaak mis.

  3. Erik van Erne zegt:

    26 maart 2019 om 16:32 | Permalink

    Albert Heijn Test Plasticvrije Groente- En Fruitafdeling In AH Genderplein Winkel In Hoofddorp

    In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog.

    Daarom start in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij honderd producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.

    Verpakkingen hebben een functie. Ze zijn belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen voedselverspilling. Sommige groenten blijven langer goed in plastic en portieverpakkingen zijn handig voor kleine huishoudens. De verpakking voorkomt dan voedselverspilling en levert daardoor milieuwinst op. Het kan wel minder. Daarom is Albert Heijn al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recyclebaar, materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep.

    Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”

    Op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp zijn van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan honderd ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.266)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Elektrische Opel Corsa-e (Zesde Generatie Corsa) Met Een Actieradius Van 330 Km by Opel
  • De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km
  • Busmaatschappij Nobina Uit Zweden Bestelt 20 Extra Elektrische Bussen by BYD
  • Vijftien Elektrische Bussen Voor TUBASA In Badajoz, Spanje by BYD
  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Links

    Milieunet op..