Stichting Milieunet gaat voor 0,7%

0,7% is twee en een halve dag per jaar. 0,7% is een creatief idee tijdens de ochtenddouche. Met 0,7% van ieders tijd, geld of talent is dit idee te verwezenlijken en te delen met anderen. 0,7% is zo'n klein stukje van een pizza dat je het nauwelijks kunt afsnijden, maar al die stukjes samen kunnen geweldig helpen. Stichting Milieunet gaat vanaf nu voor die 0,7% inzet van tijd, geld en talent om een bijdrage te leveren aan de bestrijding van armoede in grote delen van de wereld. Klik hier om verder te lezen...

Elke leerling of leraar van een school, elke werknemer van een bedrijf, elke gemeente, elke student of docent op een hogeschool of universiteit, kortom elk mens kan op eigen wijze bijdragen aan het halen van de millenniumdoelen. En dat is nodig, want elke 3 seconden sterft een kind. Meestal aan de gevolgen van diarree of gewoon van de honger. Honderden miljoenen kinderen, vooral meisjes, gaan niet naar school.

Met de millenniumdoelen wordt geprobeerd zulke misstanden aan te pakken. 7 juli 2007 is precies halverwege 2000-2015 en daarom een belangrijk ijkpunt voor de realisatie van de doelen. 7-7-'07 is uitgeroepen tot een van de internationale actiedagen om publiek en politiek te herinneren aan deze belofte, zoals met de Live Earth concerten overal in de wereld. Een stevige extra inspanning is nodig om de millenniumdoelen waar te maken, daarom staat op deze dag een groot aantal 0,7% activiteiten op stapel om de aftrap te geven voor de tweede helft. Met 0,7% van ieders tijd, geld en talent kunnen de doelen worden gehaald!

In 2000 spraken 189 landen af om de armoede in de wereld in 2015 te halveren. Dit resulteerde in acht millenniumdoelen. Onze generatie is de eerste die de mogelijkheid heeft een einde te maken aan de wereldwijde armoede. In Nederland heeft zich daartoe een groot aantal organisaties op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en andere sectoren aaneengesloten in het Nederlands Platform Millenniumdoelen (NPM). Internationaal werkt het NPM samen met nationale coalities in meer dan honderd landen voor datzelfde gezamenlijke doel in de Global Call to Action against Poverty (GCAP). De activiteiten van de gezamenlijke Nederlandse organisaties worden gebundeld in de EEN campagne.

Samen gaan we voor de millenniumdoelen, een wereldwijde afspraak om in 2015 een einde te maken aan armoede. Dat kan lukken als iedereen meewerkt en zijn stem laat horen. EEN persoon maakt het verschil. Jij bent die persoon.

Het doel van de campagne EEN is om een einde te maken aan armoede, honger en AIDS. We willen een wereld waarin iedereen eerlijke kansen heeft en waarbij we het normaal vinden dat je onderwijs, voeding en gezondheidszorg krijgt.

EEN wil deze wereld bereiken door de stem te laten horen van iedereen die mee wil doen. In onze wereld ligt veel van de macht in handen van politici en bedrijven. Maar politici luisteren vooral naar mensen die op hen stemmen. Bedrijven luisteren vooral naar kritische consumenten. Dus: als wij onze stem laten horen, verandert de wereld.

Tegelijkertijd vindt EEN deze wereld veel te belangrijk om alles alleen aan bedrijven en overheden over te laten. EEN is de campagne van iedereen die zich zelf wil inzetten om aan armoede een einde te maken. Want laten we eerlijk zijn: als wij niet in actie komen, wie dan wel?

Dichtklappen

 Links Kringloopnet Links Toolkit Links Kringloopbouwmaterialen