Anders Bekeken

Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Elk jaar zet het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de meest actuele cijfers op het gebied van de mobiliteit op een rij.

Dit jaar in de compacte publicatie Kerncijfers Mobiliteit 2018, die de belangrijkste reeksen cijfers uit het Mobiliteitsbeeld 2017 aanvult en kort toelicht.

Kerncijfers Mobiliteit 2018 bevat verder het toekomstbeeld 2018-2023. Vanaf nu wisselen het Mobiliteitsbeeld en de Kerncijfers Mobiliteit elkaar jaarlijks af.

De Kerncijfers Mobiliteit 2018 laten zien dat in het afgelopen jaar in Nederland het gebruik van auto, fiets en openbaar vervoer (ov) zich ontwikkeld heeft in lijn met de langjarige trends vanaf 2005.

Voor wat betreft de omvang van het aantal passagiers op Schiphol, de totale omvang van het goederenvervoer, de overslag van containers in Rotterdam en de luchtvracht is er sprake van historisch hoge waarden. De uitstoot van CO2 door wegverkeer is in het afgelopen jaar licht toegenomen.

Voor de verdieping en verklaring van de cijfers blijft het Mobiliteitsbeeld 2017 de te gebruiken bron.

Toekomstbeeld 2018-2023. Voor de middellange termijn verwacht het KiM de volgende ontwikkelingen: Het reistijdverlies loopt de komende jaren fors op bij gestage groei van het wegverkeer; Steeds meer reizigerskilometers met het spoor; Een voortgaande groei van de luchtvaart; Het goederenvervoer groeit ondanks toenemende onzekerheden.

Vanaf nu verschijnt het Mobiliteitsbeeld om het jaar. De volgende editie staat gepland voor 2019. In de tussenliggende jaren verschijnt de compacte publicatie Kerncijfers Mobiliteit, met een overzicht dat de belangrijkste cijfers uit het Mobiliteitsbeeld een jaar aanvult en kort toelicht. Onderdeel van de Kerncijfers is een geactualiseerd ‘toekomstbeeld’, met het nieuwste inzicht in de verwachte ontwikkelingen op middellange termijn.

Zie ook: Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM – Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het is niet of nauwelijks te bepalen of er in Nederland mobiliteitsarmoede bestaat en in welke omvang. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitbeleid (KiM) op basis van de verkennende literatuurstudie ‘Mobiliteitsarmoede: vaag begrip of concreet probleem?’.

Wel zijn bevolkingssegmenten aan te wijzen die gebrekkige vervoersmogelijkheden hebben. Dat kan mogelijk leiden tot een beperking in deelname aan activiteiten en het bereiken van activiteitenlocaties en zo hun risico op sociale uitsluiting vergroten. Verder onderzoek met een daarvoor, door het KiM, ontwikkeld model kan het inzicht vergroten.

Mobiliteitsarmoede (of een gebrek aan vervoersmogelijkheden) kan een negatief effect hebben op baanperspectieven en kan de toegang tot het sociale netwerk beperken. Het KiM concludeert dat op basis van bestaande Nederlandstalige literatuur niet of nauwelijks kan worden afgeleid dat in Nederland mobiliteitsarmoede bestaat en in welke omvang.

Volgens het KiM zijn er specifieke groepen in de samenleving die in mindere mate aan het mobiliteitssysteem kunnen deelnemen. Vaak geldt voor deze groepen een combinatie van gebrekkige toegang tot verplaatsingsmogelijkheden, verminderde bereikbaarheid van bestemmingen en beperkte persoonlijke vaardigheden. Dit vergroot het risico op hun sociale uitsluiting. Het gaat om mensen met een laag inkomen, werklozen/werkzoekenden, bewoners van landelijke gebieden, ouderen (vooral vrouwen), mensen zonder rijbewijs, Nederlanders met een migratieachtergrond, wonend in grote steden en in krimpgebieden. Voor mensen met een functiebeperking (fysiek /mentaal) speelt beperkte toegang tot mobiliteit in mindere mate omdat ze kunnen beschikken over doelgroepenvervoer.

Het KiM voerde de verkenning naar mobiliteitsarmoede in Nederland uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Aanleiding is de groeiende aandacht voor het thema ‘maatschappelijke tweedeling’ en de toenemende ‘ongelijkheid’ tussen groepen mensen in Nederland. Het KiM geeft daarbij aan dat sociale uitsluiting een vraagstuk is dat verschillende domeinen overstijgt en benaderd moet worden vanuit verschillende perspectieven (fysiek, sociaaleconomisch, cultureel, onderwijs, gezondheid en mobiliteit).

Vanwege het gebrek aan kennis over mobiliteitsarmoede in Nederland en doordat de Nederlandse situatie zich lastig laat vergelijken met onderzoeksresultaten uit andere landen, stelt het KiM vervolgonderzoek voor. Hiervoor ontwikkelde het KiM een model en begrippenkader, gebaseerd op diverse zienswijzen op ‘sociale uitsluiting’ en de elementen die daarin een rol spelen. Vervolgonderzoek op basis van dit model kan inzicht geven waar en in welke mate mobiliteitsarmoede speelt en de invloed daarop van diverse factoren.

Zie ook: Nieuwe Tijden, Nieuwe Overheidsinstrumenten Voor Mobiliteitsvraagstukken by KiM – Het Economisch Belang Van Mobiliteit: Alleen Ondergrens Meetbaar by KiM – Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM – Waar Zouden We Zijn, Zonder De Fiets En De Trein by KiM – De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM – Mobiliteitsbeeld 2017: Verklaring 24% Toename Reizigerskilometers Per Trein by KiM – Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030 – Nationaal Fietsplan: 200.000 Mensen Uit De Auto en De File Op De Fiets – De Elektrisch Bestelauto Voor MKB-Ondernemers: Slechts 0,3% Rijdt Nu Elektrisch by KiM

Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Er is nog nooit zoveel gereden met Nederlandse motorvoertuigen als in 2017. Met personenauto’s, bestelauto’s, zware vrachtvoertuigen en bussen werd vorig jaar samen 147,6 miljard kilometer afgelegd.

Dat is 11,7 procent meer dan vijftien jaar eerder. De stijging komt voor rekening van personenauto’s en bestelauto’s.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS, gepresenteerd in de Jaarmonitor wegvoertuigen: kilometers.

De meeste kilometers werden in 2017 afgelegd met personenauto’s. Deze reden in totaal 119,1 miljard kilometer, 14,3 procent meer dan in 2002 en iets meer (0,4 procent) dan in 2016. Deze groei hangt samen met een toename van het aantal geregistreerde personenauto’s. Met 9,1 miljoen auto’s lag dat vorig jaar 20,1 procent hoger dan vijftien jaar eerder.

De groei van het aantal kilometers ging niet gelijk op met de toename van het autopark. Per auto werden gemiddeld minder kilometers afgelegd. Het gemiddeld jaarkilometrage nam af van 13,7 duizend in 2002 naar 13 duizend vijftien jaar later.

Vooral particulieren reden vorig jaar, vergeleken met 2002, minder met de auto (-6,2 procent). Bij bedrijven daalde het aantal gemaakte kilometers tegelijkertijd met 1 procent.

Nederlandse bestelauto’s reden in 2017 samen 17,7 miljard kilometer. Dat is 6,8 procent meer dan 15 jaar geleden. Vergeleken met een jaar eerder is er sprake van een toename van 3,4 procent. Het aantal afgelegde kilometers laat vanaf 2002 een golfbeweging zien. In 2006 nam onder andere het aantal bestelwagenkilometers af. Dit had te maken met lagere verkopen van nieuwe bestelauto’s omdat medio 2005 de belastingvoordelen van een grijs kenteken voor particulieren vervielen.

Na 2008 was de invloed van de economische crisis zichtbaar en werd er opnieuw minder gereden. In 2014 werd het laagste punt van de afgelopen vijftien jaar bereikt. Daarna nam het totaal aantal afgelegde bestelautokilometers weer ieder jaar toe.

In 2017 werd er minder met Nederlandse bestelauto’s gereden dan voor de economische crisis. Vorig jaar werd er 0,2 miljard minder kilometer afgelegd dan in 2008, het jaar voor de crisis. Nederland telde toen 980 duizend bestelwagens.

In 2002 werd 15 procent van de bestelwagenkilometers afgelegd met bestelauto’s die 9 jaar of ouder waren, in 2017 was dit opgelopen tot bijna 34 procent. Vergeleken met vijftien jaar geleden is het aantal oude bestelauto’s verdubbeld naar bijna 460 duizend. Er werden minder nieuwe bestelauto’s verkocht dan in 2002 en er wordt langer met oudere bestelwagens gereden.

In tegenstelling tot personenauto’s en bestelauto’s is er minder gereden met zware vrachtvoertuigen. Het aantal voertuigkilometers lag vorig jaar 5,6 procent onder het niveau van 2002. Het gemiddelde jaarkilometrage van zware vrachtvoertuigen daalde van 48,5 duizend in 2002 naar 44,2 duizend in 2017. Het aantal zware vrachtvoertuigen nam in die periode met 3,7 procent toe tot 226 duizend.

Het aantal jaarlijks gereden kilometers van zware vrachtvoertuigen piekte een jaar voor de crisis, in 2007. Toen werd er 11,3 miljard kilometer afgelegd. Tijdens de crisis namen de voertuigkilometers vrijwel elk jaar af. In de periode van 2013 tot en met 2017 lag het aantal afgelegde kilometers rond de 10 miljard.

Ook met Nederlandse bussen werd in 2017 minder gereden, ze legden 3,8 procent minder kilometers af dan vijftien jaar eerder. In 2010 legden bussen de meeste kilometers af, 735 miljoen. Daarna nam het af tot 658 miljoen kilometer in 2016. Voor het eerst in zes jaar werd er vorig jaar weer meer met bussen gereden (691,6 miljoen kilometer), 5,2 procent meer af dan in 2016. Nederland telde vorig jaar 11,3 duizend bussen.

Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Thermo King heeft onlangs op de IAA een volledig elektrische Citroën Berlingo gepresenteerd met een B-100 Eco-unit elektrische koelmotor. 

Thermo King en autoverhuurder Northgate willen deze  emissievrije, geruisloze koelwagen ontwikkelen en deze in een reële praktijkomgeving te testen.

De nieuwe Thermo King B-100 ECO-koelunit, speciaal ontwikkeld om te voldoen aan het extreem lage energieverbruik dat wordt vereist door kleine elektrische voertuigen, werd gemonteerd op een elektrische Citroën Berlingo, wat resulteerde in een volledig elektrisch aangedreven koelvoertuig met nulemissie.

Vervolgens werd het voertuig in Spanje in dagelijkse dienst genomen door Northgate.

Zie ook: International Van Of The Year Award: Groupe PSA Wint IVOTY 2019 Award – De Elektrische Citroën C-Zero en de Peugeot iOn Zero Emission by PSA

Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi, het gaat goed met de verkoop van elektrische auto’s in de Europese Unie. In het derde kwartaal is de verkoop vergeleken met vorig jaar met bijna 30 procent gestegen, blijkt uit gegevens van de brancheorganisatie voor autoverkopers, ACEA.

In totaal werden in het afgelopen kwartaal bijna 72.000 elektrische auto’s verkocht. Dat is inclusief hybride auto’s met een stekker. Daarnaast werden nog eens ruim 147.000 hybrides zonder stekker verkocht. Die auto’s laden hun accu op tijdens het rijden.

Het aandeel van volledig elektrische auto’s en plug-inhybrides blijft met 2 procent nog steeds bijzonder laag. Benzineauto’s waren goed voor bijna 58 procent van de totale autoverkopen en diesels voor bijna 35 procent.

In the third quarter of 2018, demand for alternatively-powered cars in the European Union continued to post strong growth (+29.7%), mostly driven by the strong performance of battery (+37.4%), hybrid (+37.1%) and plug-in hybrid electric vehicles (+24.5%). Demand for LPG and NGV vehicles also increased – up 11.8% in the third quarter of the year – supported by growth of both natural gas and propane-fuelled cars.

Demand for alternatively-powered vehicles significantly increased in all the major EU markets. APV registrations saw the highest percentage gains in Spain (+62.5%) – thanks to a notable uplift in the LPG and NGV segments – and Germany (+51.4%). Source: ACEA

De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS

Geschreven op 9-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

VMS Automotive, een Spaanse onderneming en spin-off van industriële groep Marsan, presenteert de elektrische motorfiets eezon e3.

Het eerste gelanceerde model, de eezon e3, is een motorfiets met 3 wielen die geheel elektrisch is en beschikt over een gepatenteerd evenwichtssysteem.

Een intelligent systeem voor manoeuvres en achteruitrijden vergemakkelijkt het rijden op lage snelheid.

Daarbij beschikt het voertuig een gepatenteerd inclinatie- en evenwichtssysteem dat ervoor zorgt dat hij door bochten rijdt als een motorfiets met 2 wielen. De stille manier van rijden van de eezon e3 helpt bij het reduceren van akoestische contaminatie in stedelijke gebieden.

De stadsmotor is 100 procent elektrisch en kan aan elk stopcontact worden geladen. De eezon e3 is verkrijgbaar in vier kleuren, en wordt in 2020 gelanceerd in Frankrijk, Spanje, België, Nederland en Italië.

Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy

Geschreven op 7-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het aantal zonnepanelen in Nederland groeit gestaag verder. In de eerste helft van 2018 is er een recordaantal van 2,3 miljoen exemplaren geïnstalleerd blijkt uit onderzoek van Dutch New Energy.

“Het aantal zonnepanelen staat gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 170.000 huishoudens en een CO2-besparing van jaarlijks bijna 0,5 megaton”, zegt directeur Rolf Heynen. Hij denkt dat de groei van het aantal zonnepanelen voorlopig aanhoudt.

Volgens Heynen zullen de zonnepanelen op termijn ruim 5 procent van de Nederlandse stroom produceren. Nu is dat nog ongeveer 3 procent.

Van de 2,3 miljoen geïnstalleerde zonnepanelen zijn er meer dan de helft op bedrijfsdaken geplaatst. Ook merken de onderzoekers een stijging bij de grondgebonden zonneparken.

Dutch New Energy deed ook onderzoek naar de terugverdientijd die de gemiddelde consument in Nederland acceptabel vindt. Voor zonnepanelen is een terugverdientijd van vijf jaar acceptabel. Het kabinet werkt momenteel aan een nieuwe regeling voor zonnepanelen die uitgaat van een terugverdientijd van zeven jaar. Consumenten zijn hier niet goed over ingelicht. De gemiddelde consument denkt dat zonnepanelen twee keer duurder zijn dan in de praktijk het geval is.

Zie ook: Minister Eric Wiebes: 12 Miljard Euro Voor SDE+ Subsidieregeling in 2018 – Hier Opgewekt: Het Evenement voor Lokale Duurzame Energie Initiatieven in Nederland –  Lokale Energie Monitor 2017: Samen Energie Opwekken Populair by Hier Opgewekt

Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie

Geschreven op 7-11-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Op donderdag 29 november organiseert ECN part of TNO het kennisfestival Energietransitie.

Op het programma staat onder meer: energiebesparing in de industrie, de gasloze gebouwde omgeving, de ethiek van de energietransitie, het aanbod van warmte en geothermie, de rol van koolstof en waterstof in het energiesysteem en mobiliteit.

Tijdens het Kennisfestival Energietransitie zijn er een groot aantal workshops. U kunt zich hier aanmelden.

Zonnedaken Met 3.236 Zonnepanelen Op Gemeentelijke Gebouwen In Middelkerke by Ecorus

Geschreven op 27-10-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Het gemeentebestuur van Middelkerke heeft in samenwerking met Ecorus op verschillende gemeentelijke gebouwen 3236 zonnepanelen geplaatst met een totaal vermogen van 0,81 MW .

De zonnepanelen zorgen voor 20% van het energieverbruik in de gemeentelijke gebouwen en voor een jaarlijkse vermindering van 127 ton CO2 uitstoot.

Green Deal België Huishoudelijke Houtverwarming: Negatieve Impact Houtverbranding Beperken

Geschreven op 27-10-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Green Deal, Iets anders Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Om de negatieve impact van huishoudelijke houtverbranding op de luchtkwaliteit en op de menselijke gezondheid te beperken, hebben technologiefederatie Agoria en Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege op 22 oktober 2018 de Green Deal Huishoudelijke Houtverwarming ondertekend.

De Green Deal loopt gedurende vier jaar tot oktober 2022. Na twee jaar is er een tussentijdse evaluatie voorzien. Het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid en Agoria namen het initiatief voor deze Green Deal.

Hout kent vele toepassingen. Als brandstof is het natuurlijk en hernieuwbaar, vaak gratis beschikbaar en het gebruik van een kachel of open haard is in Vlaanderen sterk ingeburgerd. Maar wetenschappelijk onderzoek maakt de negatieve aspecten steeds duidelijker. Zo hebben houtverbranding in oudere houtkachels en open haarden, een slecht gebruik van kachels en minder kwalitatieve kachels en brandstof, een significante impact op de luchtkwaliteit en op de gezondheid van de gebruikers. Ze veroorzaken ook hinder voor de omwonenden.

De Green Deal Huishoudelijke Houtverbranding wil daarom op korte, middellange en lange termijn de negatieve impact van stooktoestellen op hout beperken en de globale energie- en milieuprestatie verhogen. Huishoudelijke houtverwarming levert een bijdrage aan de doelstelling voor energieopwekking door hernieuwbare energiebronnen, maar is ook de oorzaak van een aantal problemen.

In Vlaanderen waren in 2016 ca. 30% van het fijn stof en dioxines en meer dan 50%  van het benzo(a)pyreen afkomstig van huishoudelijke houtverwarming.

De belangrijkste oorzaken zijn het stoken met hout in oudere en vervuilende toestellen en het slecht gebruik van toestellen. Daardoor is de luchtkwaliteit slechter tijdens het stookseizoen. Soms is er ook hinder voor omwonenden,  er komen klachten en er zijn ook gezondheidseffecten.

Er bestaan wel degelijk oplossingen. Die worden voorgesteld en toegelicht in de Green Deal huishoudelijke huisverwarming. Het gaat o.m. over de sanering van oude, slecht werkende toestellen, maatregelen voor betere installatie, onderhoud en gebruik van kachels en rookgasafvoer, ontwikkeling van zeer performante kachels, betere communicatie en handhaving.

Zie ook: Green Deals België: Het Green Deal Loket, De Green Deal Werkgroep En De Green Deal Stuurgroep – Green Deal België Gedeelde Mobiliteit: Autodelen, Carpoolen En Fietsdelen In Versnelling Brengen – Green Deal België Circulair Aankopen: Een Nieuwe Manier Van Aankopen – Green Deal België Brouwers: Duurzaam Waterbeheer Bij Brouwerijen – Green Deal België Bedrijven En Biodiversiteit: Meer Biodiversiteit op Bedrijventerreinen

Categorieën

  • Afval (585)
  • Agenda (3.035)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.211)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.139)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.623)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.143)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Dynasties – The Greatest Of Their Kind: The New Sir David Attenborough Series by BBC Earth
  • The Ocean Plastic Cleanup of Boyan Slat by VPRO Backlight Documentary
  • Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IW
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Preventie En Hergebruik Van Verpakkingen by RWS
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Gedragsbeïnvloeding Voor Betere Afvalscheiding by RWS
  • Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023
  • Groningen Lighthouse City: Europese Koploper Energietransitie
  • De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat
  • Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar
  • Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
  • Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
  • Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
  • Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS
  • Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King
  • Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018
  • De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS
  • Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy
  • Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie
  • Zonnedaken Met 3.236 Zonnepanelen Op Gemeentelijke Gebouwen In Middelkerke by Ecorus
  • Green Deal België Huishoudelijke Houtverwarming: Negatieve Impact Houtverbranding Beperken
  • Links

    Milieunet op..