Anders Bekeken

De Elektrische Borgward Isabelle Concept en de Elektrische Borgward BXi7 SUV

Geschreven op 14-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Borgward heeft op de IAA in Frankfurt een nieuwe elektrische concept-car, een studiemodel, gepresenteerd met de fraaie en ook bekende naam Isabella. 

De Isabella-familie – bestaande uit een tweedeurssedan, een cabriolet, een station, een coupé en een pick-up – werd tussen 1954 en 1962 in het Duitse Bremen gebouwd door Borgward. 

Het studiemodel is 5 meter lang, 1,4 meter hoog en 1,92 meter breed. De mooi gevormde koets is voorzien van op bijzondere wijze openschuivende deuren. De Isabella heeft 300 pk en 450 Nm aan elektrokracht die over alle vier de wielen wordt verdeeld. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 4,5 seconden gedaan. De topsnelheid van de elektrische Borgward Isabella ligt op 250 km/h.

The impressive potential of the electric drive platform Borgward ePROPULSION, suitable for both SUVs and sedans, becomes particularly apparent in the Borgward Projekt BXi7, a close-to-production near-series concept car: The first Borgward SUV with a purely electric drive stands for the sustainable future of the brand.

The battery convinces with a high energy density, enables the BXi7 to achieve a range of up to 500 kilometers and can be charged up to 80 percent within 30 minutes at a quick charging station. An e-motor at both the front and rear axle make the SUV a four-wheel drive, together the motors have an output of 200 kW / 272 HP and offer a maximum torque of 400 newton meter. The acceleration from 0-100 km/h is achieved in 6.5 seconds, the top speed is 200 km/h.

Raffles City Complex With Twisted Glass Towers in Hangzhou, China by UNStudio

Geschreven op 14-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen
Pin It

Dutch firm UNStudio has completed a mixed-use development in the Chinese city of Hangzhou that accommodates a hotel, offices, apartments and shops, within a pair of sinuous towers connected by a podium and landscaped plaza.

Raffles City Hangzhou was designed by UNStudio for real estate company CapitaLand. Described by the studio as “a sustainable urban hub for living, working and leisure”, the huge complex is located in the city’s Qianjiang New Town area.

UNStudio’s mixed-use Raffles City development is located near the Qiangtan River in Hangzhou, the capital of Zhejiang province, located 180 kilometres southwest of Shanghai. The development forms a prominent landmark in Hangzhou’s new central business district, with a total area of almost 400,000 square metres spread across the two 250-metre towers, the podium building and the surrounding plaza.

Raffles City Hangzhou will be a point of confluence,” claimed architect Ben van Berkel, “a hub for business conduct and a new destination for visitors and residents alike; an all-in-one destination for working, living and leisure in a highly sustainable environment.” The development in Hangzhou is informed by the firm’s focus on a concept it calls Superliving, which involves mixing different programmes in efficient structures that enhance the urban experience for residents and visitors.

The two 60-storey high-rises contain apartments, offices, the Conrad Hotel and a rooftop helipad, all with views towards the Qiantang River and the city’s historic West Lake district. The six-storey podium contains shop units, restaurants, leisure facilities, parking and a direct connection to the metro transportation system, with a main entrance on a corner facing the adjacent park and city centre.

The design of the project references the movement of the river in its fluid surfaces, which start out calmly at the base and then sweep dramatically across the exterior of the two towers. This dynamic aesthetic seeks to unite the diverse programmes contained within the complex. The towers are arranged on an east-west axis that minimises overshadowing and allows daylight to reach the apartments and offices.

The twisting forms, which are not identical but complement each other, promote a visual dialogue between the distinctly urban context in one direction and green, landscaped areas nearby.

See also: The Graz Music Theater with a Twist Inside by UNStudio – The Burnham Plan Centennial Chigaco: Eco-pavilion by UNStudio – An Extraordinary Dance Palace in St. Petersburg Russia by UNStudio – Master Plan for International Investment Square Beijing, China by UNStudio –Raffles City Complex With Twisted Glass Towers in Hangzhou, China by UNStudio

Werkconferentie 2017 Topsector Energie: Transitiepaden Naar de Toekomst 2050

Geschreven op 14-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing
Pin It

Jaarlijks vindt de Werkconferentie van de Topsector Energie plaats, gericht op iedereen die betrokken is bij de energietransitie in Nederland.

Ondernemers, onderzoekers, onderwijsprofessionals, NGO’s en overheden richten zich tijdens dit event op de onderlinge samenwerking die de energietransitie kracht bij zetten. Het programma is een rijke mix aan workshops, werksessies, presentaties en netwerkmogelijkheden.

Op woensdag 29 november 2017 vindt de Werkconferentie 2017 plaats in NBC te Nieuwegein.

De Werkconferentie staat dit jaar in het teken van de Transitiepaden naar 2050. Samen zijn we de drijvende kracht achter de energie-innovaties, nodig voor de transitie. Dat doen we in crossovers, in verbinding met elkaar en met de maatschappij.

Op de werkconferentie kunt u met collega’s uit verschillende disciplines van gedachten wisselen over transitiepaden en next steps.

Zie ook: De Subsidieregeling Waterstof is Geopend tot 7 November 2017 – STEM-congres ’n Crash of ‘n Succes: Over Energie-Innovaties, de Mens en Zijn Gedrag

Online Magazine Het Slimme Klimaat in de Regio Utrecht

Geschreven op 14-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat
Pin It

De Coalitie Ruimtelijke Adaptatie in de regio Utrecht heeft het online magazine Het Slimme Klimaat gelanceerd. In dit magazine is te lezen hoe de regio Utrecht op een slimme en efficiënte manier omgaat met onder andere wateroverlast, droogte en hitte. 

Aanpassen aan en inpassen van klimaatverandering in de regio Utrecht vraagt om samenwerking tussen de overheid, burgers, bedrijfsleven en de wetenschap. Daartoe is de Coalitie Ruimtelijke Adaptatie ontstaan. 

De Ruimtelijke Adaptatie Coalitie Regio Utrecht bestaat uit de partijen: gemeente Bunnik, gemeente Houten, gemeente Nieuwegein, gemeente Stichtse Vecht, gemeente Utrecht, gemeente Woerden, hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, provincie Utrecht en veiligheidsregio Utrecht.

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof: “In Utrecht is veel kennis van klimaat beschikbaar. Er zijn tal van voorbeelden waaruit blijkt hoe wij hier gezamenlijk met klimaatadaptatie omgaan. Via het online magazine Het Slimme Klimaat kunnen wij deze kennis eenvoudig delen met anderen.”

De eerste stappen om in te spelen op klimaatveranderingen zijn in de regio Utrecht al genomen. Die kennis moet op regionaal, nationaal en internationaal niveau gedeeld worden, zodat slim ingespeeld kan worden op die veranderingen en daadwerkelijk stappen gezet kunnen worden. Namens de Coalitie Ruimtelijke Adaptatie zegt de heer Jansen op de Haar, lid van het dagelijks bestuur van Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden (HDSR): “Voorbereid zijn op veranderingen in het klimaat is een langetermijn-uitdaging voor iedereen. Het biedt de kans om stappen te nemen richting een betere woonomgeving.”

Met al die kennis in de regio en ook nog zo centraal gelegen is deze regio ook een uitermate geschikte vestigingslocatie voor het nieuwe klimaatinstituut (GCECA). Op 1 september jongstleden is daarom het bid voor het klimaatinstituut ingeleverd.

Zie ook: Klimaatinstituut Global Centre of Excellence on Climate Adaptation (GCECA) naar Utrecht

rEVolution 2018 in Amsterdam: Developments in the Industry of Electric Mobility by EV-Box

Geschreven op 14-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Vervoer en OV
Pin It

rEVolution is the annual speaking and networking conference that showcases the latest and upcoming developments in the industry of electric mobility.

It also aims to educate and inspire professionals to create better opportunities for a more sustainable future of transportation. 

rEVolution 2018 wiil take place on Tuesday 13th March 2018 at the Passengers Terminal in Amsterdam.

rEVolution 2017 was hosted in Amsterdam in March 2017, and was joined by 200+ thought leaders from all over Europe & Americas. This video is about rEVolution, CleanTechnica Director Zachary Shahan’s presentation at EV-Box’s 1st annual rEVolution summit in 2017. It’s about electric car revolution, electric car adoption, messaging, Donald Trump (a little bit), and why electric cars are awesome.

Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing
Pin It

Vandaag is bekend geworden dat minister Henk Kamp van Economische Zaken 130 miljoen euro SDE+-subsidie heeft toegekend aan Coöperatie Jumpstart voor de plaatsing van 103 monomestvergisters op melkveebedrijven.

Coöperatie Jumpstart is opgericht door FrieslandCampina dat met dit initiatief wil bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot en de doelstellingen van energieneutrale groei in 2020.

Coöperatie Jumpstart heeft op dit moment 68 aspirant-leden. Deze melkveehouders komen als eerste in aanmerking voor de nu beschikbaar gestelde SDE+-subsidie. De overige SDE+-subsidies worden toegekend op volgorde van inschrijving van nieuwe aspirant-leden. Coöperatie Jumpstart staat voor het rendabel winnen van groene energie uit mest. Door samen te werken kunnen meer melkveehouders een monomestvergister op het eigen bedrijf exploiteren, groene energie produceren en de uitstoot van broeikasgassen verminderen. Zo worden de sector en het melkveebedrijf krachtig en toekomstbestendig.

Er wordt gewerkt met verschillende typen monomestvergistingsinstallaties die aansluiten bij de omvang van het bedrijf en die het behalen van de weidegangdoelstellingen mogelijk maken. Om de melkveehouders de zekerheid te bieden dat de installaties conform technische en economische verwachtingen presteren, zal er per type eerst met een beperkt aantal ervaring worden opgedaan. Vanaf zomer 2018 zullen vervolgens de overige installaties worden geplaatst. Naast leden van FrieslandCampina kunnen ook niet-leden van FrieslandCampina lid worden van deze zelfstandige coöperatie.

Monomestvergisting draagt op twee manieren bij aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen: enerzijds door het reduceren van methaan, anderzijds door het opwekken van groene energie. Naast het eigen gebruik op het melkveebedrijf zal een deel van de met monomestvergisting opgewekte groene energie gebruikt worden om te voorzien in de elektriciteitsbehoefte van de productielocaties en kantoren van FrieslandCampina in Nederland.

Met de 103 installaties wordt een reductie van broeikasgasemissie van ruim 70.000 ton CO2-equivalenten gerealiseerd. Dit staat gelijk aan 31.000 auto’s minder op de weg of het equivalent van 670.000 zonepanelen.

Zie ook: Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen – FrieslandCampina: Klimaatneutraal Groeien met Route 2020  – FrieslandCampina Kiest voor FSC Verpakking: Appelsientje Als Eerste Merk – Camminghaburen in Leeuwarden Krijgt Restwarmte van FrieslandCampina– Ruim 416.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina by GroenLeven

Two Looping Towers in Maarssen With a Gym and Running Track by Peter Pichler Architecture

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Design
Pin It

Peter Pichler Architects design for the new residential tower complex consists of approximately 260 apartments, parking garages, public facilities, gym and a running track on the roof.

It is located in Maarssen, the Netherlands on a main axis between Amsterdam and Utrecht, and should act as a social engine in the area, which will undergo some major developments within the next years.

Milan based Peter Pichler Architecture‘s proposal for two looping towers is the result of an optimized geometry founded on views and sunlight. The starting point were the massing studies of straight extrusions that are moved towards the end of the plot to guarantee the view towards the river and the old city center of Maarssen from the offices set behind.

The special situation of the site and the unsophisticated orientation of the apartments within a straight extruded tower with a central core led to a slim L-shaped geometry that guarantees multiple views and sunlight.

Masterplan Bijlmerbajes Terrein: Energieneutraal Bajes Kwartier in Amsterdam by OMA

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Bouwen-Klussen, Energie en Besparing, Hergebruik-Kringloop
Pin It

Gebieds- en vastgoedontwikkelaar AM, onderdeel van Koninklijke BAM groep, koopt het terrein van de Bijlmerbajes in Amsterdam van het Rijksvastgoedbedrijf. Samen met AT Capital, Cairn en de ontwerpers OMA, FABRICations en LOLA Landscape ontwikkelt AM er een nieuwe, autoluwe stadswijk: Bajes Kwartier.

Er komen ongeveer 1.350 woningen, zowel koop als huur, variërend van betaalbare starterswoningen tot exclusieve huizen en zorgwoningen. Dertig procent wordt sociale huur, een substantieel deel valt in het segment middeldure huur. Vijf gevangenistorens worden gesloopt, één wordt getransformeerd tot ‘groene toren’ met een verticaal park en stadslandbouw.

Het bestaande hoofdgebouw van de gevangenis wordt het design cluster: een plek voor kunstenaars van internationale allure. Verder komen er horeca en een gezondheidscentrum. De nieuwe woonwijk krijgt een stevig stedelijk karakter, maar ook is er veel groen met tuinen, hoven en waterpartijen. Parkeren moet ondergronds, de wijk is verder autoluw. De gemeente ontwikkelt er een school voor voortgezet onderwijs.

Alle gebouwen in het Bajes Kwartier worden volledig energieneutraal. De woningen zijn extreem goed geïsoleerd. Het grootste deel van de benodigde energie komt van zonnepanelen. Daarnaast komt windenergie uit dakelementen met ingebouwde windturbines. Het organisch afval uit de wijk wordt omgezet in elektriciteit. Warmte in de winter en koeling in de zomer komt via warmtepompen in de gebouwen. Er komen geen aansluitingen op aardgas. Voor wasmachines en afwasapparaten krijgt elk huis een aansluiting met warm water, op temperatuur gebracht met duurzame warmte.

Hergebruik bouwmaterialen: bij het bouwen van de wijk wordt 98 procent van het materiaal uit de gevangenis opnieuw gebruikt. De gevel van de bestaande verbindingsstraat vormt de plint van woongebouwen, gevels van de gevangenistorens worden gebruikt in nieuwe studentenwoningen. Beton en cement worden met nieuwe technieken gebroken en opnieuw gebruikt. Van oude celdeuren wordt een brug gemaakt. Zelfs de tralies komen terug, maar nu als balkonhekjes.

In samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf heeft de  gemeente Amsterdam de uitgangspunten voor de nieuwe wijk opgesteld. Vijf consortia hebben voor de zomer een plan ingediend en een bod uitgebracht. In de beoordeling telde de kwaliteit van de plannen even zwaar mee als de hoogte van de biedingen. AM kwam als winnaar uit de bus. Het consortium betaalt ruim 84 miljoen euro voor het terrein. Vanaf dinsdag 3 oktober is er een tentoonstelling over alle vijf de plannen die waren ingediend in het voorgebouw Bijlmerbajes, H.J.E. Wenckebachweg 48, Amsterdam.

Zie ook: Het Timmerhuis in Rotterdam: Multifunctioneel Gebouw met BREAAM Excellent Certificaat

The former Bijlmerbajes in Amsterdam, a prison complex in the South-East of the city built in the 1970s, will be redeveloped by a team lead by AM Real Estate, in which OMA is responsible for the masterplan of the 7.5 ha site, as well as the design of a significant portion of the 135,000 m2 building development. Other collaborators include FABRICations architects and LOLA Landscape.

The towers of the Bijlmerbajes have been a landmark in the periphery of Amsterdam for decades. With the city’s urban expansion to the north, south, east and west, the prison complex has gradually become a geographic center of Amsterdam’s new urban development, and can develop into a vibrant civic and cultural space.

The original prison masterplan was comprised of six linked towers and an administrative building, with a series of courtyards and separate gardens. In OMA’s masterplan, the island character of the prison enclosed by walls is conceptually preserved, yet linked at several positions through new pedestrian and cycle bridges. The Bajes Kwartier will become a largely car-free environment, with gardens and areas for recreation and fitness.

Reuse of building materials is a key part of the redevelopment plans: prefab elements from the existing walls are to be reused as cladding for new residential buildings, prison bars will be used as balustrades, and the cell doors are to become edge panels for the new pedestrian bridges. The project is scheduled to begin in early 2018.

De Honda Urban EV Concept: Honda’s Visie op Elektrisch Rijden

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Honda heeft op de IAA in Frankfurt de Honda Urban EV geïntroduceerd. Een elektrische stadsauto met retro-trekjes en zoals gebruikelijk een concept car. Het design van de Urban EV heeft wat weg van de eerste generatie Civic.

Honda heeft ook bekendgemaakt dat elk model dat het vanaf nu op de markt brengt, ook met een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikbaar komt. 

Honda hoopt dat omstreeks 2030 twee derde van z’n verkochte auto’s over een geëlektrificeerde aandrijflijn beschikt. Daartoe behoren dus hybriden, plug-ins, EV’s en auto’s met een brandstofcel.

De Honda Urban EV werd gebouwd op een volledig nieuw platform, dat Honda zal gaan gebruiken voor nog veel meer EV’s. De Urban EV is laag, breed en zelfs nog iets korter dan de Honda Jazz. Binnenin is de auto voorzien van houtinleg, een zeer breed infotainmentscherm en een retro-zitbank. De wagen biedt in totaal plaats aan vier personen.

Achter het Honda-logo is een blauw schijnsel zichtbaar dat het kenmerk zal worden voor toekomstige elektrische Honda’s.

Zie ook: Honda Develops New Personal Mobility Device: U3-X – The Zero Emission Honda EV-N – The Zero Emission Honda 3R-C – The Honda Personal-Neo Urban Transport (P-NUT) – Honda Air – The Honda Fuell-Cell FCX Clarity – Honda Tests Next-Generation Personal Mobility Vehicles and Solar Charging Stations – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell – The Honda EV-Neo Electric Scooter

De Elektrische Volkswagen I.D. Crozz II Concept Crossover SUV

Geschreven op 13-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Volkswagen heeft op de IAA in Frankfurt een nieuwe versie van de I.D. Crozz Concept gepresenteerd. De conceptauto komt weer een stapje dichter bij het uiteindelijke productiemodel en krijgt de toevoeging II.

Als alles volgens plan verloopt en dat weet je maar nooit in de autoindustrie dan brengt Volkswagen in 2020 de I.D. op de markt, in datzelfde jaar komt de productieversie van deze I.D. Crozz. De derde in de reeks, de I.D. Buzz, volgt in 2022.

De ID Crozz II beschikt over 2 elektromotoren, die goed zijn voor 300 pk. Meer dan voldoende dus. Volgens Volkswagen moet je op een volle accu zo’n 500 kilometer ver kunnen komen. Ook dat lijkt mij ruim voldoende.

Zie ook: De I.D Buzz Minivan by Volkswagen: Het Elektrische Busje Komt Zo – De Volkswagen e-Golf – Volkswagen XL1 Concept: Een verbuik van 1 op 111,1 – Full Electric Volkswagen Milano Taxi – The Volkswagen E-Scooter

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.735)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (665)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (409)
  • Design (224)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.098)
  • Educatie (338)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.753)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (120)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (287)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (286)
  • Iets anders (340)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.586)
  • Licht (357)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (162)
  • Milieu (732)
  • MVO (105)
  • Natuur (655)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (203)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (885)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (273)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Devon House With a Rotating Roof by D*Haus Company
  • Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS
  • De Elektrische Audi Aicon Concept: Futuristisch Zonder Stuur, Gaspedaal en Koplampen
  • Nationale Groendag 2017: Met Groen en Blauw naar De Klimaatbestendige Stad
  • Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie
  • Rare White Giraffes Spotted at the Ishaqbini Hirola Conservacy in Kenya
  • Promotie Mw. Lu Mengxing, LL.M at Maastricht University: Choose or Loose China
  • Jetstream Tidal Lagoon Power Concept by Water Powered Technologies
  • Tidal Lagoon Power 3,24 GW Project in the Severn Estuary Between Cardiff and Newport
  • The Full Electric Tesla Semi Truck: A Beast by Tesla
  • De Elektrische Borgward Isabelle Concept en de Elektrische Borgward BXi7 SUV
  • Raffles City Complex With Twisted Glass Towers in Hangzhou, China by UNStudio
  • Werkconferentie 2017 Topsector Energie: Transitiepaden Naar de Toekomst 2050
  • Online Magazine Het Slimme Klimaat in de Regio Utrecht
  • rEVolution 2018 in Amsterdam: Developments in the Industry of Electric Mobility by EV-Box
  • Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters
  • Two Looping Towers in Maarssen With a Gym and Running Track by Peter Pichler Architecture
  • Masterplan Bijlmerbajes Terrein: Energieneutraal Bajes Kwartier in Amsterdam by OMA
  • De Honda Urban EV Concept: Honda’s Visie op Elektrisch Rijden
  • De Elektrische Volkswagen I.D. Crozz II Concept Crossover SUV
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com