TNO-Toolbox Novalist vergelijkt alle spelers van Oranje: Oranje van 1905 tot 2010

Geschreven op 11-6-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Oranje Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

TNO Novalist OranjeHoe vaak won Oranje in wedstrijden waarin ‘De Grote Vier’ speelden? Dit soort gegevens is nu met een paar muisklikken te vinden op de site www.tno.nl/oranje van TNO.

Het antwoord: inclusief de wedstrijd tegen Hongarije hebben Van der Vaart, Sneijder, Robben en Van Persie 11 keer samengespeeld waarvan 8 gewonnen, 2 gelijk gespeeld en slechts 1 keer verloren.

Niet alleen van huidige spelers van Oranje, maar van alle spelers sinds 1905 is op de site te vinden hoeveel minuten ze hebben gespeeld, het aantal goals, aantal gespeelde wedstrijden en de afloop daarvan, aantal kaarten en of ze (ge)wissel(de) speler waren. Ook zijn alle spelers in automatische animaties te sorteren op veel van die aspecten waarbij de grootte van hun shirt wordt bepaald door het aantal goals, aantal wedstrijden of aantal kaarten.

De speler die de meeste medespelers heeft gehad in het Nederlands elftal is Harry Dénis. Hij speelde met 117 internationals samen. De kans dat een international nooit heeft gescoord voor het Nederlands Elftal is gelijk aan 63 procent. Van alle spelers die twintig of meer interlands hebben gespeeld, scoorde Beb Bakhuys per negentig minuten speeltijd gemiddeld het meeste doelpunten, namelijk 1,22. De speler met gemiddeld de kortste afstand tot alle overige spelers in het Nederlands elftal is Roel Wiersma.

Het ontsluiten van de gegevens van het Nederlands Elftal is maar een eenvoudig voorbeeld van wat media mining kan betekenen voor het inhoudelijk en visueel toegankelijk maken van de complexe informatie vanuit verschillende bronnen. Bronnen van informatie die bij media mining gebruikt kunnen worden, zijn eindeloos: kranten, tijdschriften, radio- en tv-uitzendingen, het world wide web, e-mails, maar ook al dan niet publieke databases.

De TNO-toolbox Novalist kan met elke vorm van informatie overweg die digitaal beschikbaar is. Met behulp van onder meer zelf ontwikkelde algoritmes wordt bepaald welke informatie voor het onderwerp relevant is en vervolgens wordt deze geclusterd. Dan zijn ook alle verbanden tussen personen, gebeurtenissen en tijdstippen te leggen. Aan alle verkregen informatie wordt automatisch metadata toegekend. Daarmee heeft de klant de beschikking over een uitgebreide database waarin makkelijk en snel verbanden zijn te leggen tussen gerelateerde feiten.

In een internationale vergelijking van dergelijke systemen bleek Novalist als een van de beste te scoren. Het systeem is in de praktijk uitgeprobeerd bij de politie Amsterdam-Amstelland. Daar bleek het flinke toegevoegde waarde te hebben, omdat rechercheurs veel sneller, veel uitgebreider en relevanter informatie uit de database wisten te halen. Politie- en veiligheidsdiensten zijn met de TNO-methode bijvoorbeeld in staat netwerken van personen in kaart te brengen. Ook zijn hiermee veiligheidsrisico’s in kaart te brengen. Andere sectoren waar het zijn waarde kan bewijzen, zijn uitgevers, rtv-bedrijven, advies- en onderzoeksbureaus. Novalist maakt bovendien gebruik van spraakherkenning en optische tekenherkenning. De hoeveelheid informatie die de wereld overspoelt, wordt alleen maar groter en daarmee de noodzaak intelligente zoeksystemen te gebruiken. Bron: TNO