Anders Bekeken

Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL

Geschreven op 17-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

VDL Elektrische BusVDL Bus & Coach, onderdeel van de VDL Groep in Eindhoven,  gaat 40 Citea’s SLFA Electric bussen leveren voor de concessie Zuidoost-Brabant, die werd gewonnen door Hermes.

Voor de eerste fase gaat VDL veertig elektrische bussen leveren. In december 2016 moeten de eerste bussen worden geleverd aan Hermes.

De aanbesteding werd uitgeschreven door de provincie Noord-Brabant met als doel om in de periode 2016-2025 een overgang te realiseren naar volledig zero emissie openbaar vervoer. Daarbij is de doelstelling dat de stad Eindhoven in 2020 volledig elektrisch zal zijn.

Personenvervoersbedrijf Hermes heeft de concessie Zuidoost-Brabant gewonnen en gaat gezamenlijk met de provincie en diverse partners, waaronder VDL, Tu/e, Fontys, Eindhoven Airport, Stichting Zet en Storeplay, deze ontwikkelconcessie verder vormgeven. Naast zero emissie omvat de concessie ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, innovatie en mobiliteit. Hiermee is het een van de meest vooruitstrevende concessies in Europa.

De VDL Citea SLFA Electric is een elektrisch gelede bus met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een vernieuwd futuristisch BRT (Bus Rapid Transit) design. Met de levering van de Citea’s SLFA Electric voor de eerste fase, beschikt Zuidoost-Brabant over één van de grootste zero-emissie busvloten van Europa. Onder de naam ‘Evolans’ zullen de bussen op bepaalde lijnen zo vaak rijden dat een tramachtig systeem ontstaat. Deze hoogfrequent lijnen gaan naar de belangrijkste bestemmingen in Eindhoven zoals Eindhoven Airport en de High Tech Campus. Op deze verbindingen hoeven reizigers niet lang meer te wachten op de volgende bus, want er wordt gereden op een volwaardig ‘show up and go’ systeem.

De vervanging van het wagenpark in Zuidoost-Brabant zal in fases uitgevoerd worden. Gedurende de concessieperiode wordt er continu verder ontwikkeld en de resultaten worden meegenomen naar een volgende fase. Zo kan iedere fase uitgevoerd worden volgens de laatste stand der techniek en kunnen de VDL zero-emissie bussen met bijbehorende laadinfrastructuur, ook functioneel en economisch per fase geoptimaliseerd worden. Het op deze manier vormgeven van het openbaar vervoer is, qua duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en toepassing van innovaties, revolutionair te noemen.

Winner Busworld Awards 2017 Ecology Label: VDL Citea SLF-120 Electric

Zie ook: International Bus of the Year Award 2011: VDL Citea Low Floor Public Transport Bus – Elektrisch Vervoer Versterkt Nederlandse Economie: Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer –  Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Drie Elektrische Bussen voor De Lijn in Brugge: Inductie Opladen in 12 Minuten – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD Bussen op Amsterdam Airport Schiphol –  Warren Buffet and Bill Gates Visiting BYD: The e12 K9 Full Electric Bus – De 100% Elektrische Proterra Catalyst Bus met een Actieradius van 412 Kilometer – De 100% elektrische bussen van FAW uit China – Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Acht Elektrische BYD Stadsbussen Voor Connexxion in Haarlem – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Zes Elektrische BYD Bussen op Schiermonnikoog by Friesk Ferfier – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    2 februari 2018 om 11:00 | Permalink

    Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL

    Op 15 januari 2018 heeft het Duitse Stadtwerke Osnabrück bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan.

    Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’.

    Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 van Stadtwerke Osnabrück tussen Düstrup en Haste. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 laadstations worden voorzien.

  2. Erik van Erne zegt:

    14 februari 2018 om 11:26 | Permalink

    Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL

    Op 8 februari 2018 zijn de eerste 7 Citea’s Electric voor Luxemburg in gebruik genomen door Voyages Emile Weber.

    Het is voor VDL de eerste order voor e-bussen inclusief laadinfrastructuur in Luxemburg. Deze Citea’s LLE-99 Electric worden ingezet in de gemeente Bettembourg, dit is hiermee de grootste elektrische vloot die momenteel in Luxemburg rijdt.

    Dagelijks gaan deze e-bussen een afstand van ongeveer 1.400 km afleggen.

    Met een lengte van 9,9 meter is de capaciteit van de bussen goed afgestemd op de specifieke vraag van deze regio. Om de bussen overdag zo optimaal mogelijk in te zetten wordt gedurende de dag gebruik gemaakt van opportunity charging (snelladen). ’s Nachts worden de bussen langzaam geladen en via een pantograaf op het dak of een stekker opnieuw voorzien van energie. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations inclusief installatie en de implementatie van het project.

    De VDL Citea LLE-99 Electric is speciaal ontwikkeld voor minder drukke stedelijke en regionale buslijnen zodat ook deze gebieden kunnen profiteren van zero emissie openbaar vervoer. Doorgaans is het gewicht van elektrische bussen, vergeleken met dat van conventionele dieselbussen, veel hoger. Een hoger gewicht betekent minder passagiers en meer verbruik. De VDL Citea LLE staat echter bekend als de lichtgewicht kampioen en VDL Bus & Coach is er in geslaagd om ook voor de elektrische variant het gewicht zeer laag te houden. Dit zelfs tot meer dan 1.000 kg minder dan een conventionele 12 meter dieselbus.

  3. Erik van Erne zegt:

    14 mei 2018 om 18:40 | Permalink

    30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL

    Op 8 mei 2018, heeft het Noorse Unibuss AS een order van 40 elektrische Citea’s bij VDL Bus & Coach geplaatst. Het gaat om 30 Citea’s SLFA-180 Electric en 10 Citea’s SLF-120 Electric die in en rondom Oslo gaan rijden.

    Eind 2018 worden de eerste Citea’s aan Unibuss geleverd, waarna de e-bussen in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen worden. Met deze order treedt VDL Bus & Coach definitief toe tot de Noorse openbaarvervoermarkt. Tevens is het voor VDL, Europees marktleider op het gebied van E-Mobility, de grootste order voor elektrische bussen in Scandinavië tot nu toe.

    Unibuss heeft twee verschillende uitvoeringen van de VDL Citea’s Electric besteld. De 30 Citea’s SLFA-180 Electric met een 169 kWh batterijpakket gaan rijden in de binnenstad op de drukke lijnen 20, 21, 28, 34, 37 en 54. De 10 Citea’s SLF-120 Electric, voorzien van een 127 kWh batterijpakket, gaan rijden op lijn 74 tussen Mortensrud in het zuiden en Vika in het centrum van Oslo.

    De Citea SLF en SLFA Electric staan bekend om het modulaire concept, waardoor voor de verschillende inzetten en lokale eisenpakketten de juiste uitvoering beschikbaar is. Dit leidt tevens tot lage operationele kosten en een optimale ‘Profit of Ownership’. Daarnaast zorgen de stille en schone e-bussen voor een gezondere leefomgeving en meer comfort voor de inwoners.

    De order van 40 VDL Citea’s Electric voor Unibuss sluit naadloos aan op de verkiezing van Oslo als Europese milieuhoofdstad van 2019. De ambitie van Oslo is om over 10 jaar al het openbaar vervoer in de stad emissievrij te hebben.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (550)
  • Agenda (2.898)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (703)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (439)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.154)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (2.922)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (294)
  • Iets anders (353)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (367)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (739)
  • MVO (108)
  • Natuur (682)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (209)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (999)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • The World In 2050: The Real Future Of Earth Documentary by BBC
  • Green Wildflower Roof For The Macallan Distillery in Speyside by Rogers Stirk Harbour + Partners
  • ZonHuur: Nederland Wek Op! Zonnepanelen Huren by Greenchoice
  • Keukenhof Lisse The Netherlands: A Grand Gatehouse by Mecanoo
  • StukjeZon: Iedereen Aan De Zonne-Energie by Eneco
  • Op Een Mooie Pinksterdag by Leen Jongewaard en André van den Heuvel
  • Slechts 9 Procent van Materialen Komt Via Recycling Weer Terug in de Nederlandse Economie
  • Waddenzeeconferentie Verdrag van Leeuwarden: Het Waddengebied Paradijs Voor Broedvogels
  • Van Gas Los by Radar Extra Documentaire: De Energietransitie Naar Duurzaamheid in Nederland
  • Circulair Organiseren: Werkboek Voor Ontwikkelen Circulair Businessmodel by Jan Jonker
  • Nederlandse Broeikasgasvoetafdruk in 2017 Weer Gestegen Met 8,1 Procent
  • Kabinet Verbiedt Elektriciteitsproductie Met Kolen in 2030: Hemweg- en Amercentrale in 2025
  • Renewable Energy in Indian Railways: Solar Powered Guwahati Railway Station in Assam, India
  • Windpark Westfrisia bij Zwaagdijk Met Vijf Windturbines by Enercon
  • De Staat Van Ons Water: Waterbeleid 2017
  • De Agenda IJsselmeergebied 2050: Versterking IJsselmeergebied Klaar Voor de Toekomst
  • Nederlanders Veel Te Opgewekt Over Duurzame Energie in Nederland
  • Zonfonds Voor Financiering Zonnepanelen Met Participatie Rabobank by ZonnepanelenDelen
  • Iceland Looks for Energy Sustainability: 20 Fast Chargers For Electric Cars Along Route 1 by ABB
  • Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW): Duurzaamheidsverslag 2017
  • Links

    Milieunet op..