Anders Bekeken

Prototype Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2Getthere naar Singapore en Dubai

Geschreven op 18-6-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

18 juni 2017: Vandaag is vanaf Schiphol een nieuw ontwikkeld prototype van een Group Rapid Transit (GRT) voertuig vertrokken, geschikt om autonoom, zonder interventie van een chauffeur, passagiers te vervoeren.

Het GRT-voertuig is een creatie van het Utrechtse tech-bedrijf 2getthere, gespecialiseerd in de ontwikkeling van oplossingen op het gebied van autonoom vervoer.

Het derde generatie voertuig wordt ingezet bij demonstraties op verschillende locaties in Singapore, waaronder het Kim Chuan Depot (KCD) en Nanyang Technical University. 

De nieuwe GRT is ontworpen door de vermaarde ontwerpstudie Zagato uit Milaan (bekend van unieke auto-ontwerpen voor Abarth, Alfa Romeo, Maserati, Ferrari en Aston Martin). Met een lengte van 6 meter, breedte van 2,1 meter en hoogte van 2,8 meter passen er in totaal 24 passagiers in het voertuig. Het nieuwe GRT-voertuig is gebaseerd op de nieuwste technologische ontwikkelingen; zo laden de batterijen van 30% naar 80% op in 10 minuten.

Daarnaast zal het voertuig straks ook in Nederland gaan rijden: 2getthere is namelijk ook het bedrijf achter de Parkshuttle in Capelle aan den IJssel. Die samenwerking werd eerder dit jaar verlengd, waarbij de inzet van de nieuwe GRT een wereldprimeur betekent: het eerste volledig autonome systeem op de openbare weg in Nederland.

Autonome vervoeroplossingen op basis van door 2getthere ontwikkelde technologie en systemen zijn naast milieuvriendelijk ook zeer kostenefficiënt. Ten opzichte van traditionele oplossingen (bijvoorbeeld monorail) kunnen besparingen gerealiseerd worden van 50% op infrastructuur en onderhoud. Om die reden zijn zelfrijdende vervoerssystemen zeer geschikt voor middelgrote luchthavens, bedrijfscampussen (tot 50.000 werknemers) en entertainment parken.

From 2018 2getthere’s autonomous ParkShuttle in the city of Capelle aan den IJssel will be transformed in the world’s first autonomous system operating on public roads without safety driver or steward. This world first, follows the first autonomous vehicle pilot (Schiphol Airport, 1997), the first urban autonomous vehicle application (Capelle aan den IJssel, 1999), the first mixed traffic demonstration with an autonomous vehicle (Delft, 2004) and the world’s first Personal Rapid Transit system (Masdar City, 2010).

Het is de bedoeling dat de nieuwe GRT in de toekomst zal worden ingezet in Dubai, waar 2getthere een groot contract heeft binnengesleept voor autonoom openbaar vervoer naar Bluewaters Island.

Dutch technology firm 2getthere has been awarded the contract to deliver a new automated vehicle system in Dubai that will link new waterfront lifestyle destination Bluewaters with the city’s network of metro stations. The innovative new transport system will have a capacity of 5,000 people per hour per direction, with the automated vehicle connection between Bluewaters and the metro set to become the largest of its kind in the world and is considered an example of the future of autonomous transport solutions.

Home to Ain Dubai, the world’s tallest and largest observation wheel in the world, Bluewaters is a destination under construction 500 metres  off the Jumeirah Beach Residence (JBR) coastline, opposite The Beach and near Dubai Marina, in Dubai, United Arab Emirates. The island is a colourful beacon adorning the city’s spectacular coastline and skyline, with a collection of townhouses, penthouses and apartments; retail and dining experiences and two hotels, linked to the shore by a multi-modal transport system ensuring easy access to the island.

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    18 juni 2017 om 14:52 | Permalink

    Dubai Harbour: Dubai’s new iconic development by Meraas

    Dubai Harbour; Dubai’s new iconic development by Meraas, is spread over an area of 20 million sq.feet. A world-class waterfront destination that adopts a culture of innovation and offers the highest standards of luxury.

  2. Erik van Erne zegt:

    25 oktober 2017 om 15:18 | Permalink

    Group Rapid Transit (GRT) Voertuig by 2getthere Doorstaat Extreme Test in Woestijnklimaat Dubai

    Het nieuw ontwikkeld prototype Group Rapid Transit (GRT) autonome voertuig van 2getthere is deze maand voor het eerst operationeel getest in een gesimuleerd woestijnklimaat. Onder twee verschillende weersomstandigheden (‘hot dry weather’ en ‘hot humid weather’) zijn drie testen gedaan, waarbij de focus lag op de capaciteit van het aanwezig airconditioning systeem bij een volledige bezetting van 24 personen. Uit de testresultaten blijkt dat de batterij-aangedreven voertuigen ook in het slechtst denkbare scenario (52?C buitentemperatuur en 3% luchtvochtigheid) passagiers een binnentemperatuur van 23?C kunnen bieden. De extreme klimaattest is een van de testen die onderdeel zijn van de mega-order die het Utrechtse bedrijf eerder dit jaar ontving uit de Arabische Emiraten. In 2020 gaan daar 25 voertuigen autonoom rijden van en naar Bluewater Island in Dubai.

    Tijdens de testen werd zowel de hoogste temperatuur als de maximale zonnestraling, waar in Dubai zeer regelmatig sprake van is, gesimuleerd. Normaal gesproken is de piek in de zonnestraling (1040 Watt/m2) ter plekke rond 12:00 uur, en de piek van temperatuur (52?C) rond 15:30 uur. In de klimaatkamer zijn deze twee pieken tegelijk gesimuleerd. Dit is het meest extreme scenario dat in werkelijkheid zeer waarschijnlijk nooit gaat voorkomen.

    De passagiers (16 staande á 120 Watt per persoon en 8 zittend á 100 Watt per persoon) werden gesimuleerd door een warmtebron van 3000 Watt in het voertuig. Voor het gebruik in de praktijk was met name de transitietest van belang. Daarbij werd getest hoe snel het voertuig opwarmde tijdens het 6 minuten lang openen van de deuren, en hoe snel er weer sprake was van een aangename binnentemperatuur na het sluiten van de deuren voor vertrek. In praktijk zullen de deuren echter veel minder lang open staan om 24 passagiers in het voertuig te laten plaatsnemen Bovendien zal dat normaal gesproken in een gekoelde stationsomgeving gebeuren.

    Het airconditioning systeem voor de nieuwe generatie GRT is in nauwe samenwerking met leverancier DC Airco en NLR (Netherlands Aerospace Centre) ontwikkeld. Hierbij heeft NLR de simulatie van de warmtehuishouding in relatie tot de luchtstromen binnen het voertuig uitgewerkt om de airconditioning daar op in te kunnen richten. De resultaten van de klimaatkamertest overtreffen alle verwachtingen op basis van de specificaties die toegezegd zijn aan de opdrachtgever van 2getthere in Dubai. De ontwikkeling van het airconditioning systeem is mede gefinancierd door een MIT onderzoeksubsidie van de provincie Utrecht waar DC Airco en 2getthere gezamenlijk in zijn opgetrokken.

    Volgens 2getthere is met de geslaagde klimaattest weer een belangrijke stap gezet naar de operationele ingebruikname van het systeem. Die staat gepland voor 2019/2020.

  3. Erik van Erne zegt:

    7 november 2017 om 14:50 | Permalink

    Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland

    Een grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s in het huidig stadsverkeer is de komende 10 – 15 jaar geen haalbaar scenario. Dat concludeert het Utrechtse bedrijf 2getthere, specialist in autonome vervoersoplossingen, in de vandaag verschenen whitepaper ‘When will autonomous transit be a reality?’ In plaats van louter in te zetten op technologie die de auto zélf autonoom maakt, kan beter worden gewerkt aan een aanpaste stedelijke verkeersinfrastructuur waarin semi-autonome voertuigen zich stapsgewijs kunnen ontwikkelen tot volledig autonome voertuigen.

    Volgens de auteurs van de whitepaper (PDF), Robbert Lohmann en Sjoerd van der Zwaan, respectievelijk Chief Operations Officer en Chief Technology Officer bij 2getthere, is er in de wereld van autonoom vervoer sprake van een waterscheiding. Aan de ene kant staan de autofabrikanten, die grootschalig inzetten op technologie die auto’s binnen nu en enkele jaren in staat stelt volledig zelfstandig hun weg te vinden op de snelwegen. Aan de andere kant staan de ontwikkelaars van geautomatiseerde OV-vervoerssystemen, die autonome voertuigen koppelen aan omgevingstechnologie en aparte rijstroken. Dergelijke ‘semi-autonome’ systemen zijn al volop in gebruik. In Nederland is dat onder meer op het Rivium Businesspark in Capelle aan den IJssel en in Masdar City (Abu Dhabi). Vanaf 2019 heeft ook Dubai zo’n werkend systeem tussen het Dubai metronetwerk en het voor de kust gelegen Bluewaters Island. Deze laatste vervoert straks op duurzame en autonome wijze tot 5000 passagiers per uur per richting.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (523)
  • Agenda (2.813)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (683)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle (422)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.118)
  • Educatie (339)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.817)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (295)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (347)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.595)
  • Licht (365)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (165)
  • Milieu (735)
  • MVO (106)
  • Natuur (664)
  • Nederland (15)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (208)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (923)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (279)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • The Story of Microfibers by The Story of Stuff
  • The Best All-Electric Cars to Buy in 2018 in The U.S.
  • The Full Electric Byton Concept EV With A Giant Dashboard Display
  • Wonen Zonder Aardgas In De Gemeente Utrecht
  • Animatie Circulaire Economie: Wat Is Circulaire Economie? by Provincie Noord-Brabant
  • Appartementen In Voormalig Postsorteercentrum Jan van Foreest in Dichterswijk in Utrecht
  • Week van de Circulaire Economie: Circulaire Inloop in Social Impact Factory in Utrecht by RIVM
  • Twee Elektrische Iveco Bedrijfswagens Voor Amsterdamse Verhuizer Deudekom
  • Zonnepark Shell Moerdijk Met 50.000 Zonnepanelen op Chemiecomplex in Moerdijk
  • A Decade of Storytelling by The Story of Stuff
  • De Olieworstelaar by Erik van Muiswinkel
  • De Collegereeks Circulaire Economie: Alles Over de Circulaire Economie
  • Toyota e-Palette: An Autonomous, Fully Electric Vehicle – Toyota’s Future Of Mobility
  • World Bio Markets 2018 in Amsterdam: The Biobased Supply Chain
  • De Nieuwe Centrale Bibliotheek Utrecht In Het Voormalige Postkantoor op de Neude in Utrecht
  • De Paardenpoetser by Lebbis
  • Symposium Bestrijdingsmiddelen In Het Milieu: Samenwerken Aan Schoon Drents Water
  • Gemeente Den Haag Kiest Per 1 januari 2019 Voor 100% Duurzame Energie by Eneco en OM
  • Europese Subidie Voor Elektrische Binnenvaartschepen by Port-Liner
  • Zonnepark Zeijen (Ubbena) Op Voormalige Vuilstortplaats Met 2.200 Zonnepanelen in Assen by VON
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com