Anders Bekeken

Nissan IDS Concept Visionaire op de Tokyo Motor Show 2015: Elektrische en Autonoom Rijden

Geschreven op 28-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

Nissan IDS Concept CarNissan heeft vandaag op de Tokyo Motor Show een nieuw concept onthuld: de IDS. Het is een studiemodel dat laat zien hoe Nissan verwacht dat elektrische aandrijving en autonoom rijden zich in de nabije toekomst zullen ontwikkelen.

Nissan heeft enkele jaren geleden het voortouw genomen met het ontwikkelen en uitbouwen van elektrische mobiliteit. Andermaal staat het Japanse merk in de frontlinie als het gaat om het ontwikkelen van baanbrekende en superintelligente voertuigcontrole- en veiligheidssystemen, waarmee autonoom rijden in de praktijk weer een stuk dichterbij komt.

De Intelligent Driving Study (IDS) illustreert hoe Nissan een volgende generatie auto’s ziet. Nissan Intelligent Driving helpt de automobilist te anticiperen en te reageren in het verkeer. De techniek beperkt ongelukken als gevolg van menselijke fouten aanzienlijk – die zijn de oorzaak voor meer dan negentig procent van de aanrijdingen.

Sommigen stellen zich een toekomst voor met auto’s die zelfstandig in een soort konvooi van A naar B rijden. Nissan heeft voor de IDS Concept een ander benadering gekozen. Als de bestuurder kiest voor automatisch rijden (Piloted Drive) en het stuur letterlijk uit handen geeft, dan kan de bestuurder de auto zijn rijstijl laten overnemen, dus de manier waarop hij zelf het liefst gas geeft, remt en bochten neemt.

In de stand Manual Drive heeft hij de volledige controle. Dan kan hij net zoals hij nu gewend is, optrekken en bochten nemen. Achter de schermen is de IDS Concept toch actief om zo nodig assistentie te bieden als gevaar dreigt. Dan helpt de techniek de bestuurder om op de juiste manier te reageren. De Nissan IDS Concept heeft techniek met een zelflerend vermogen en is daarmee een alerte en attente assistent. Ook bij het doorgeven van verkeersinformatie wordt rekening gehouden met de persoonlijke voorkeuren en belangstelling van de bestuurder, zodat die meer ontspannen, veiliger en met meer plezier onderweg is.

Communicatie speelt een sleutelrol bij de Nissan IDS Concept. Wil autonoom rijden in de praktijk slagen, dan komt het aan op interactie tussen auto en bestuurder, maar ook tussen auto’s onderling en met andere weggebruikers. Together, we Ride tekent zich af in het interieurdesign. Het interieur van de Nissan IDS Concept verandert afhankelijk van de gekozen rijmodus – Piloted Drive of Manual Drive. Voor een hatchback is de binnenruimte in de Nissan IDS Concept verrassend fors. Dankzij de lange wielbasis zitten vier volwassenen royaal en comfortabel. In de autonome stand Piloted Drive zelfs nog meer, doordat het stuurwiel dan in het centrale deel van het dashboard verzinkt, terwijl tegelijk een groot beeldscherm verschijnt. Rijden en bediening worden door de systemen in de auto overgenomen, met inbreng van de bestuurder via spraak- en gebaarbediening. In het interieur valt het gebruik op van natuurlijke materialen, zoals lederen bekleding. De verlichting is soft. Alle stoelen zijn volledig draaibaar, zodat een vergaderopstelling mogelijk is.

In de stand Manual Drive transformeert het interieur naar een op de bestuurder gerichte setting. Het stuurwiel, waarvan de vorm is ontleend aan paardenteugels, wordt geflankeerd door meters en een head-updisplay. De interieurverlichting schakelt over naar blauw. Zicht op de weg is voor de bestuurder optimaal door holle, doorzichtige dakstijlen, die ook het ruimtelijk gevoel versterken. Overschakelen op Manual Drive gaat simpel met de PD Commander schakelaar tussen de voorstoelen. Dit is ook de enige switch die bestuurder kan bedienen in de rijpositie Piloted Drive, zodat hij bewust bepaalt wanneer hij klaar is om de besturing fysiek over te nemen.

Voor acceptatie van autonoom rijden moet er vertrouwen zijn in de technologie en de techniek. De Nissan IDS Concept doet dat bij andere weggebruikers. Ze kunnen aan de verlichting en displays zien dat ze zijn opgemerkt. De zilverkleurige strook aan de zijkant is eigenlijk een grote led. Nissan noemt dat de Intention Indicator. De strip licht rood op als fietsers of voetgangers in de buurt komen, zodat die zien dat de auto ze heeft gesignaleerd. Een elektronische display aan de buitenzijde ter hoogte van het instrumentarium kan boodschappen laten opflitsen voor voetgangers, zoals Gaat u voor! Het is een vernieuwende manier om auto’s in de toekomst met hun omgeving te laten communiceren.

De volledig van koolstofvezel gemaakte body is slechts 1.380 millimeter hoog, wat gunstig is voor de aerodynamica. Dicht bij de hoeken geplaatste wielen maken een maximale interieurruimte mogelijk en een design dat de passagiersruimte strak omhult. Nissan past grote wielen toe voor hoge prestaties en een sportieve look, maar door de relatief smalle (175 mm) banden is de rolweerstand laag. De vorm van het profiel zorgt ervoor dat de rijwind makkelijk van het loopvlak wegvloeit.

De grille heeft een ijspegelachtig patroon. Dat geeft het design van de Nissan IDS Concept iets puurs – perfect passend bij een EV. Als een stapel ijsblokjes, waardoor de grille transparant oogt. De satijnzilverkleurige glans van de body duidt ook op comfortabele en beschermende passagiersruimte.

De Nissan IDS Concept is uitgerust met een krachtige 60 kWh batterij. Samen met de lage luchtweerstand, de lage bouw, de vloeiende vormen en het lage gewicht van de koolstofvezel body is het hele concept gericht op het rijden van lange afstanden met een volle batterij. Andere technologie – zoals Piloted Park, een functie die is te activeren met een smartphone of tablet, en draadloos opladen – vergroot evenzeer de toepassingsmogelijkheden. Hiermee kan de bestuurder parkeren en laden volledig overlaten aan de auto.

Voor een op automobiliteit ingerichte samenleving is antwoord nodig op complexe vraagstukken, variërend van duurzame energievoorziening tot beperking van de klimaatverandering, van reductie van luchtvervuiling tot meer verkeersveiligheid. Nissan heeft zichzelf daarvoor nul verkeersdoden en nul emissie ten doel gesteld.

Meer dan 90 procent van de aanrijdingen is het gevolg van menselijke fouten. De Nissan IDS Concept heeft een uitgebreid pakket aan sensoren en zelflerende techniek aan boord om die fouten uit te sluiten. Het is een stap op weg naar het uitbannen van verkeersslachtoffers. Elektrisch aangedreven voertuigen stoten geen CO2 uit en hun batterijen kunnen groene stroom opslaan, die daarna ook beschikbaar is voor de energievoorziening van huizen en kantoren.

Als er meer elektrische auto’s komen, is het straks mogelijk om hele gemeenschappen op die manier een elektriciteitsopslag te bieden als onderdeel van een lokaal duurzaam energienet. Dan spelen EV’s een centrale rol in de elektriciteitsvoorziening en komt de emissieloze maatschappij weer een stap dichterbij. Nissan heeft als standpunt dat de IDS Concept de weg wijst naar toekomstige mobiliteit en naar het realiseren van de beide ‘nul’-doelstellingen. De Nissan IDS Concept is een allesomvattende een veelbelovende toekomststudie van de meest geavanceerde veiligheidssystemen, besturingssystemen en EV-technologie, die stuk voor stuk naar een nieuw level bewegen door het zelflerende vermogen.

Geweldig toch? Jammer dat het weer om een concept car gaat en ik durf het wel aan om nu al te concluderen dat we de Nissan IDS in de komende tien jaar niet op de weg zullen zien. Sterker nog. Dit model gaat helemaal nooit in productie is mijn inschatting. Over een jaar of tien komen we er nog even op terug.

Zie ook: Lexus Presenteert de Fuel Cell All Wheel Drive Lexus LF-FC op de Tokyo Motor Show 2015 – De Full-Electric Nissan Leaf Zero-Emission: European Car of the Year 2011 – De 100% elektrische Nissan Nuvu met zonnepanelen op het dak – LA Auto Show 2010 Design Challenge 1000 lb Car: Nissan iV – The Full Electric Nissan Denki Cube – The Nissan Ellure – Nissan Townpod, an Electric Van for Everyman –Nissan Presents New Mobility Concept for Sustainable Zero-emission Society – The Journey to Zero: Video Drive on Chairs by Nissan

Één Reactie

  1. Bill zegt:

    12 augustus 2017 om 14:05 | Permalink

    Infiniti unveils all-electric concept with next-gen Nissan Leaf technology

    Underneath the retro skin is an electric motor powertrain closely related to the one that will power the next-generation Nissan Leaf.

    Developed and tweaked by Nissan Advanced Powertrain, the rear-mounted motor makes 148 hp and 236 lb-ft and drives the rear wheels. That’s grunt enough, Infiniti says, to propel the 1,962-pound Prototype 9 to 60 mph in less than 5.5 seconds.

    Top speed is limited to 105 mph, down from a theoretical maximum of more than 130 mph.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (517)
  • Agenda (2.699)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (658)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (402)
  • Design (221)
  • Dieren (169)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.086)
  • Educatie (338)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.728)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (120)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (276)
  • Goed Doel (112)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (279)
  • Iets anders (331)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.583)
  • Licht (357)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (160)
  • Milieu (729)
  • MVO (105)
  • Natuur (654)
  • Nederland (11)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (200)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (853)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (273)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Zullen We Samen Eneco Kopen?: Word Lid van EneCoöperatie en Houd Eneco in Publieke Handen
  • Drones Planting 1 Million Trees in the Irrawaddy River Delta in Myanmar by BioCarbon Engineering 
  • Buurkracht Helpt Buurtbewoners om Samen Energie te Besparen en Zonnepanelen te Plaatsen
  • Tao Zhu Yin Yuan Tower in Taipei, Taiwan: Agora Garden With 23,000 Trees by Vincent Callebaut
  • De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland
  • Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam
  • Haarlem Plastic Vrij: De Start Van Een Duurzaam Seizoen by Initiatiefgroep Haarlem Plastic Vrij
  • Albert Heijn Plaatst 10.788 Zonnepanelen op Distributiecentrum Pijnacker
  • The Electric Vehicle Symposium & Exhibition EVS30 in Stuttgart: Holland Lounge
  • Royal Schiphol Group Kiest voor 100% Duurzame Windenergie uit Nederland by Eneco
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Robert Redford is The Redwood
  • EM-04 Lina: World’s First Structural Bio-Based Electric Car by TU Ecomotive
  • The Blue Future: Floating Mega Islands by MARIN
  • Zon voor NOP: Ruim 22.000 Zonnepanelen (6,3 MW) op Bedrijfsdaken in Noordoostpolder
  • Grootste Fietsenstalling Ter Wereld Onder Stationsplein in Utrecht: Eerste Fase voor 6000 Fietsen
  • De MPV 30: Duurzaam, Multifunctioneel Schip met Zonnepanelen en Accupakket by de Rijksrederij
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Edward Norton is The Soil
  • De Klimaatmarathon: Wat Kunnen We in Nederland Doen?
  • De MobiliteitsRAI 2017: Het Wegtransport van Vandaag en Morgen en de Innovation Award
  • The Vision: De Perfecte Duurzame Autoband van de Toekomst by Michelin
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com