Anders Bekeken

Milieuzone Maastricht Vanaf 2019: Milieuvignet Voor Oude Diesels en Benzine Auto’s

Geschreven op 14-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

milieuzone2.JPGOok Maastricht krijgt vanaf 2019 een milieuzone. De gemeente wil vanaf volgend jaar als eerste in Nederland een milieuvignet naar Duits voorbeeld invoeren.

De invoering van een milieuzone in Maastricht moet niet alleen betrekking hebben op de binnenstad. 

Ook in de omliggende wijken waar betaald parkeren geldt, en waar dus toch al wordt gehandhaafd, moet het Duitse milieuvignet ervoor gaan zorgen dat zwaar vervuilende auto’s en vrachtauto’s worden geweerd. 

Diesels van voor 2006 en benzinemotoren van voor 1990 komen vanaf 2019 zonder milieuvignet de binnenstad niet meer in. De regeling geldt voor auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens.

Ook wordt bekeken hoe vervuilende brommers en motoren uit de binnenstad geweerd kunnen worden.

Maastricht wil het bestaande Duitse vignet, dat veel Limburgers vanwege de grensligging al op hun voorruit hebben, ook voor de stad invoeren, aldus wethouder Gert-Jan Krabbendam (GroenLinks). Het vignet is al verplicht in zeventig steden in Duitsland. Daarbij aansluiten is volgens Krabbendam de makkelijkste oplossing.

Zie ook: Milieuzone in Arnhem Per 1 Januari 2019: Oude Dieselauto’s Mogen Centrum Niet Meer In – Milieuzone Amsterdam Geopend: Drie Nieuwe Milieuzones Per 1 Januari 2018 – Milieuzone in Utrecht Eindelijk Goedgekeurd – Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum – Umweltplakette Duitsland verplicht in Umweltzonen – Koning Willem-Alexander Opent De Groene Loper in Maastricht: De Groene Loper Run 2018

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    8 april 2018 om 15:26 | Permalink

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat Gaat Aan de Slag met Uniformeren Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een kamerbief laten weten met gemeenten om de tafel te gaan zitten om de lappendeken van milieuregimes te uniformeren.

    Het is al sinds jaar en dag een ergernis van bedrijven die met eigen voertuigen hun winkels in binnensteden bevoorraden. De lappendeken aan lokale regels maakt van iedere rit een administratieve nachtmerrie. Naast verschillende gewichts-, lengte- en hoogte beperkingen hebben steeds meer gemeenten nu ook milieuzones ingevoerd. Als er verschillen in die lokale regimes zitten, wordt het echt onwerkbaar.

    Het instellen van milieuzones is een bevoegdheid van gemeenten. De staatssecretaris kan dus wel pleiten voor het uniformeren van milieuzones, maar die uniformiteit vooralsnog niet afdwingen. Evofenedex is van mening dat voor de invoering van milieuzones voor vracht- en bestelverkeer, gemeenten zich dienen te conformeren aan de afspraken uit het landelijk convenant vrachtverkeer. Daarbij is de lijn voor vrachtauto’s dat zij vanaf 2022 alleen nog maar met een Euro 6 motor de stad in mogen. Voor bestelauto’s is de landelijke lijn om in 2025 de bevoorrading emmissievrij te doen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (553)
  • Agenda (2.923)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (711)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (442)
  • Design (229)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.164)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.954)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (293)
  • Iets anders (347)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.608)
  • Licht (368)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (684)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (210)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.023)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Opwekking Duurzame Zonne-Energie in Groningen Groeit van 1,8% naar 3,1%
  • Wasaweg Energieneutraal: Energie Innovatie Project Door Dertig Bedrijven in Groningen
  • Provincies en Gemeenten in Provincies Groningen en Drenthe Bestellen 1000 Laadpalen by Enpuls
  • Subsidieregeling Erfgoed: Restauratie en Verduurzaming van (Grote) Monumenten
  • Internationaal Treinplan: Ruim 2 Miljoen Reizigers Uit Het Vliegtuig In De Trein in 2030
  • Behind The Barcodes: Supermarkten Scoren Slecht op Duurzaamheidsranglijst by Oxfam Novib
  • GRASSA!: Bioraffinage Van Gras Tot Nieuwe Productstromen Uit Gras
  • Groen Strooizout: Grassap, Het Groene Alternatief Voor Strooizout by Grass2Grit
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Energie-Efficiëntie: 32,5 Procent In 2030
  • Wind2Heat: Van Windpark Tot Electrode Boilers, Warmtepompen en Electrolysers by Eneco
  • European Sustainability Award: Empowering People And Ensuring Inclusiveness And Equality
  • Terugleversubsidieregeling Vervangt in 2020 De Salderingsregeling Voor Duurzame Energie
  • De Effecten Van Het Nieuwe Werken Op Mobiliteit en Congestie 2000-2016 by KiM
  • EU-Landen en Europese Commissie Verhogen Doelstelling Duurzame Energie: 32 Procent In 2030
  • Verkeersborden van Bamboe Bij Europaweg in Coevorden by Provincie Drenthe
  • MKB-Ondernemers Zien Elektrische Bestelauto Wel Zitten by Evofenedex
  • ActiveWarmth: Elektrische Wandverwarming by Saint-Gobain Gyproc
  • Project DUELL: Ontwikkeling Elektrische Last-Mile Bestelauto (Urban E-Truck) by VDL en Picnic
  • Negen Windturbines bij Kop Afsluitdijk in Eeuwenoud Fries Cultuurlandschap by Nuon
  • Subsidie Restauratie Rijksmonumenten, Monumenten, Molens, Kerken en Mobiel Erfgoed
  • Links

    Milieunet op..