Anders Bekeken

International Bus of the Year Award 2011: VDL Citea Low Floor Public Transport Bus

Geschreven op 23-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

ITOY 2011Mooi hoor, ook een Nederlands succes tijden de verkiezingen van de Truck of the Year. De Bus of the Year 2011 trofee ging naar de Citea lagevloerstadsbus van het Nederlandse VDL.

De jury van ‘Bus of the Year 2011’ bestaat uit vakjournalisten uit 19 Europese landen. Zij zien de VDL Citea in de eerste plaats als een evenwichtige en harmonieuze bus voor het stadsvervoer, die op alle aspecten overtuigend presteert. De bus voorziet de passagiers van alle comfort en de rijeigenschappen zijn van hoge kwaliteit.

De VDL Citea is een innovatieve lagevloerstadsbus. De lichtgewicht constructie biedt een maximale vervoerscapaciteit, bespaart brandstof en vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. De reparatie- en onderhoudsvriendelijke constructie van deze lagevloerbus verkort de werkplaatstijden.

VDL CiteaSinds de introductie van de Citea tijdens de ‘UITP Mobility and City Transport Exhibition 2007′ in Helsinki, heeft VDL Bus & Coach een groot aantal orders voor deze nieuwkomer binnengehaald. Daarbij zijn twee opmerkelijke bestellingen: de RTA (Road and Transport Authority) uit Dubai bestelde in het najaar van 2008 maar liefst 518 Citea stadsbussen. Deze miljoenenopdracht is de grootste afzonderlijke order uit de geschiedenis van de VDL Groep. De opdracht van de Belgische onderneming TEC (Transport en Commun) voor 217 Citea’s uit maart van dit jaar, zorgt momenteel voor een hoge bezettingsgraad van de fabrieken. De TEC koos voor de Citea CLF met een lengte van 12 meter en uitgevoerd met een EEV-motor. Deze lagevloerbussen worden in vier steden en regio’s ingezet. Bron: VDL

Heel mooi en van harte gefeliciteerd. Ook bij deze prijs een kanttekening. Waarom is er geen hybride of full electric bus gekozen?

Londen kiest Zero-Emission Double Decker Bus by Foster + Partners – De 100% elektrische bus: de Proterra – De schone waterstof bus – Hybrid bus voor Washington, Pennsylvenia en Minneapolis – Londen schakelt over naar hybride dubbeldekkers – Duurzaam Transport: De Truck van de Toekomst en Het Duurzaam Transport Magazine – The Zero Emission Superbus by TU Delft: First Ride of the Superbus Vehicle by Wubbo Ockels

Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Schiphol Duurzaam: 35 Elektrische BYD en 100 Elektrische VDL Bussen op Airport Schiphol – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach

9 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    3 november 2017 om 14:48 | Permalink

    Winner Busworld Awards 2017 ECOLOGY LABEL: VDL Citea SLF-120 Electric

  2. Gert zegt:

    5 februari 2018 om 14:50 | Permalink

    VDL Bus & Coach wint Sustainable Urban Bus 2018 award

    Op de eerste dag van Busworld 2018 heeft de VDL Citea SLFA-181 Electric de Sustainable Urban Bus 2018 award gewonnen. Het toekennen van deze award onderstreept de keuze die VDL heeft gemaakt om in te zetten op zero emissie openbaar vervoer. Daarmee is de ontwikkeling van een duurzaam openbaar vervoer systeem op volle stoom.

    De VDL Citea Electric range bestaat uit verschillende openbaar vervoer bussen voorzien van een elektrische aandrijflijn. Met deze stille en efficiënte bussen is zero emissie openbaar vervoer nu al te realiseren. De range bestaat uit lengte varianten van 9,9 meter low entry, 12 meter low floor en 18 meter gelede bussen. De keuze in batterijsystemen met een capaciteit van 85 kWh tot 248 kWh maakt het mogelijk elke operatie elektrisch uit te voeren. Degelijke oplossingen voor klimaat systemen met keuze in warmtepompen en bijverwarming waarborgen een hoog comfortlevel. Verschillende opties voor het laden van de batterijen, met een focus op snel-laden, maakt operaties van meer dan 400 km per dag mogelijk. De ervaring opgedaan met systeem integratie, van grid tot bus inzet, maakt het voor VDL mogelijk complete systeem oplossingen te bieden voor de transitie van een diesel operatie naar zero emissie. Met meer dan 4,5 miljoen kilometers ervaring en meer dan 200 elektrische bussen in dagelijkse operatie aan het eind van 2017, de Citea Electric range is reeds vandaag klaar voor de toekomst.

  3. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:14 | Permalink

    Eerste 13 Citea’s SLFA Electric Bussen voor Stadwerke Osnabrück by VDL

    Op 15 januari 2018 heeft het Duitse Stadtwerke Osnabrück bekend gemaakt dat VDL Bus & Coach de e-bus aanbesteding heeft gewonnen. VDL is verkozen tot systeemleverancier voor de komende elektrificatie van het lokale vervoer. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations en de implementatie hiervan.

    Eind 2018 gaan in totaal 13 VDL Citea’s SLFA Electric met een lengte van 18,1 meter uitgevoerd in een BRT (Bus Rapid Transit) design. Dit design heeft de Red Dot Award 2017 toegekend gekregen. De Red Dot Award is een prestigieuze internationale design prijs. De VDL Citea Electric heeft de prijs gewonnen in de categorie ‘Product Design’.

    Deze elektrisch gelede voertuigen worden ingezet op de eerste volledig elektrische lijn 41 van Stadtwerke Osnabrück tussen Düstrup en Haste. Op de keerpunten van de lijn worden telkens twee snellaadstations ingezet en in de gemeentelijke busremise nog eens één snellaadstation. In aanvulling op de snellaadstations zal de busremise nog dit jaar van 14 laadstations worden voorzien.

  4. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:15 | Permalink

    Eerste 7 Citea LLE-99 Electric Bussen voor Voyages Emile Weber in Luxemburg by VDL

    Op 8 februari 2018 zijn de eerste 7 Citea’s Electric voor Luxemburg in gebruik genomen door Voyages Emile Weber.

    Het is voor VDL de eerste order voor e-bussen inclusief laadinfrastructuur in Luxemburg. Deze Citea’s LLE-99 Electric worden ingezet in de gemeente Bettembourg, dit is hiermee de grootste elektrische vloot die momenteel in Luxemburg rijdt.

    Dagelijks gaan deze e-bussen een afstand van ongeveer 1.400 km afleggen.

    Met een lengte van 9,9 meter is de capaciteit van de bussen goed afgestemd op de specifieke vraag van deze regio. Om de bussen overdag zo optimaal mogelijk in te zetten wordt gedurende de dag gebruik gemaakt van opportunity charging (snelladen). ’s Nachts worden de bussen langzaam geladen en via een pantograaf op het dak of een stekker opnieuw voorzien van energie. Als systeemleverancier verzorgt VDL zowel de levering van de elektrische bussen als ook de laadstations inclusief installatie en de implementatie van het project.

    De VDL Citea LLE-99 Electric is speciaal ontwikkeld voor minder drukke stedelijke en regionale buslijnen zodat ook deze gebieden kunnen profiteren van zero emissie openbaar vervoer. Doorgaans is het gewicht van elektrische bussen, vergeleken met dat van conventionele dieselbussen, veel hoger. Een hoger gewicht betekent minder passagiers en meer verbruik. De VDL Citea LLE staat echter bekend als de lichtgewicht kampioen en VDL Bus & Coach is er in geslaagd om ook voor de elektrische variant het gewicht zeer laag te houden. Dit zelfs tot meer dan 1.000 kg minder dan een conventionele 12 meter dieselbus.

  5. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:16 | Permalink

    30 elektrische Citea SLFA-100 en 10 Citea SLF-120 Electric voor Unibuss AS in Noorwegen by VDL

    Op 8 mei 2018, heeft het Noorse Unibuss AS een order van 40 elektrische Citea’s bij VDL Bus & Coach geplaatst. Het gaat om 30 Citea’s SLFA-180 Electric en 10 Citea’s SLF-120 Electric die in en rondom Oslo gaan rijden.

    Eind 2018 worden de eerste Citea’s aan Unibuss geleverd, waarna de e-bussen in het voorjaar van 2019 in gebruik genomen worden. Met deze order treedt VDL Bus & Coach definitief toe tot de Noorse openbaarvervoermarkt. Tevens is het voor VDL, Europees marktleider op het gebied van E-Mobility, de grootste order voor elektrische bussen in Scandinavië tot nu toe.

    Unibuss heeft twee verschillende uitvoeringen van de VDL Citea’s Electric besteld. De 30 Citea’s SLFA-180 Electric met een 169 kWh batterijpakket gaan rijden in de binnenstad op de drukke lijnen 20, 21, 28, 34, 37 en 54. De 10 Citea’s SLF-120 Electric, voorzien van een 127 kWh batterijpakket, gaan rijden op lijn 74 tussen Mortensrud in het zuiden en Vika in het centrum van Oslo.

    De Citea SLF en SLFA Electric staan bekend om het modulaire concept, waardoor voor de verschillende inzetten en lokale eisenpakketten de juiste uitvoering beschikbaar is. Dit leidt tevens tot lage operationele kosten en een optimale ‘Profit of Ownership’. Daarnaast zorgen de stille en schone e-bussen voor een gezondere leefomgeving en meer comfort voor de inwoners.

    De order van 40 VDL Citea’s Electric voor Unibuss sluit naadloos aan op de verkiezing van Oslo als Europese milieuhoofdstad van 2019. De ambitie van Oslo is om over 10 jaar al het openbaar vervoer in de stad emissievrij te hebben.

  6. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:17 | Permalink

    Pilot met VDL Citea SLFA Electric door Basler Verkehrs-Betriebe in Basel, Zwitserland

    VDL Bus & Coach gaat een VDL Citea SLFA-181 Electric in BRT (Bus Rapid Transit) leveren aan Basler Verkehrs-Betriebe (BVB). Deze bus is de eerste elektrische gelede bus voor Zwitserland en is onderdeel van een pilot project. Dit pilot project wordt vanaf het einde van het jaar getest op alle buslijnen in Basel, Zwitserland.

    Door middel van deze pilot wil BVB een eerste praktijkervaring opdoen met elektrisch rijden. Vanaf 2027 zal BVB 100% werken met hernieuwbare aandrijftechniek.

    VDL Bus & Coach is voorloper in de transitie naar schoon en stil openbaar vervoer en was ook in 2017 weer Europees marktleider op het gebied van elektrische stadsbussen. VDL Bus & Coach houdt zich dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility. Op deze manier levert VDL in steeds meer Europese landen een bijdrage aan een schoner milieu.

    Basler Verkehrs-Betriebe (BVB) is een vervoersbedrijf in de Zwitserse stad Basel, met bijna 182 kilometer tram- en buslijnen. Openbaar vervoer is erg populair en belangrijk in Basel. Op 9 tramlijnen en 13 buslijnen vervoert BVB meer dan 130 miljoen passagiers per jaar. Meer dan 1200 medewerkers zorgen ervoor dat de passagiers dagelijks comfortabel en tijdig hun bestemming bereiken.

  7. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:17 | Permalink

    Eerste VDL Citea SLF-120 Electric voor PostAuto Schweiz in Zwitserland

    VDL Bus & Coach heeft de eerste Citea Electric voor Zwitserland geleverd aan PostAuto Schweiz. De bus is onderdeel van een pilotproject en wordt inmiddels ingezet op lijn 342 tussen Sarnen Bahnhof en Alpnach Dorf Bahnhof. PostAuto wil door middel van deze pilot ervaring opdoen met elektrisch rijden. Naast de elektrische bus levert VDL Bus & Coach ook de laadstations.

    Naast busleverancier is VDL in deze order ook systeemleverancier. De Citea SLF-120 Electric, uitgerust met 180-kilowattuurbatterijen, wordt zowel ’s nachts op het depot in Sarnen als overdag op treinstation Alpnach Dorf Bahnhof langzaam geladen door middel van stekkers (150 kilowatt). Station Alpnach Dorf Bahnhof is de laatste halte op de route, waar de bus gemiddeld een kwartier stilstaat om geladen te worden. Op deze manier is de bus gedurende de hele dag inzetbaar.

    De Citea SLF-120 Electric voor PostAuto is een 12 meter lange bus met een lage vloer en een 3-deursconfiguratie. Hierdoor behoudt deze e-bus een optimale passagiersflow en is hij geschikt voor het drukkere stads- en streekvervoer.

  8. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:29 | Permalink

    4 VDL Citea’s SLFA-181 Electric voor Keolis Sverige AB in Zweden

    VDL Bus & Coach gaat 4 Citea’s SLFA-181 Electric aan Keolis Sverige AB in Karlstad, Zweden, leveren. Deze 4 bussen gaan rijden op de nieuwe BRT geïnspireerde lijn in Karlstad. Met de levering van deze 4 gelede elektrische bussen wordt tevens de nieuwe look en feel voor de Karlstad bussen op de BRT lijn geïntroduceerd. De bussen voor Karlstad gaan op 9 december 2018 in operatie.

    “Het is natuurlijk bemoedigend dat onze nieuwe bussen en de investering in een BRT geïnspireerde lijn internationaal opgemerkt worden. Er is hard gewerkt aan de specificaties, design en uitstraling van de bus. We zijn heel blij met het resultaat en laten de bus vol verwachting zien aan de inwoners van Karlstad’’, aldus Mathias Lindgren, Business Development Manager van Karlstadsbuss.
    “Als voorloper op het gebied van elektrische bussen in West-Europa houden wij ons dagelijks bezig met de verdere innovatie van E-Mobility om op deze manier een bijdrage te leveren aan een schoner milieu en gezondere leefomgeving voor de bewoners. Het is geweldig dat wij middels deze levering ook in Zweden een steeds grotere bijdrage kunnen leveren in de verduurzaming van openbaar stadvervoer”, Aldus Sami Ojamo, Business Development Manager Public Transport Nordics.

  9. Erik van Erne zegt:

    20 september 2018 om 15:34 | Permalink

    Inverted Pantograaf: Nieuwe Ontwikkelingen Voor VDL Citea Electric Range by VDL

    Inmiddels rijden binnen West-Europa ruim 250 VDL Citea’s Electric in operatie die samen al 15.000.000 elektrische kilometers hebben afgelegd. Om de leidinggevende positie op het gebied van E-Mobility te behouden blijft VDL Bus & Coach innoveren in de ontwikkeling van batterijen en laadtechnologie. VDL breidt het pakket voor de VDL Citea Electric range uit met een nieuwe generatie batterijen en een laadconnectie voor een inverted pantograaf.

    ‘’Het blijven innoveren in E-Mobility is van groot belang om onze voorsprong op het gebied van zero emissie openbaar vervoer te behouden. Als transitiepartner streven wij continu naar het verder optimaliseren van de inzetbaarheid van de elektrische bussen en het verlagen van de totale operationele kosten. De introductie van de nieuwe batterijsystemen en de inverted pantograaf compatibiliteit zijn hier een duidelijk resultaat van’’, aldus Alex de Jong, Business Manager Public Transport VDL Bus & Coach bv.

    VDL Bus & Coach innoveert met een verbeterde batterijtechnologie die wordt doorgevoerd in de VDL Citea Electric productrange. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de energiedichtheid hebben ertoe geleid dat de capaciteit van de basis batterijpakketten met circa 20% is toegenomen. Dankzij deze ontwikkelingen zijn 2 nieuwe luchtgekoelde batterijsystemen met een energie-inhoud van respectievelijk 216 en 288 kWh beschikbaar. Met een toelaatbare C-rate van 1,5C kunnen de pakketten met een vermogen van 300 kW tot 450 kW geladen worden. Tevens voldoen de nieuwe batterijmodules aan de R100.2 veiligheidseisen die aan batterijsystemen gesteld worden.

    Met de introductie van de 288 kWh batterij op de VDL Citea solobussen is het mogelijk om een actieradius te creëren van 150-200 km zonder tussentijds bij te laden, waarbij het laden middels een CCS stekker volstaat. Door de bus te voorzien van een pantograaf met een 450 kW lader kan het voertuig tussentijds in 45 minuten herladen worden. De grotere actieradius biedt de operator de mogelijkheid om strategische laadmomenten te kiezen buiten de spits. Met deze nieuwe batterijoplossingen is het mogelijk om een afstand tot 500 kilometer per dag per voertuig te realiseren. Voor de operator betekent dit meer flexibiliteit in de operatie, laadmogelijkheden die specifiek op klantwens zijn afgestemd en uiteindelijk een gunstigere Total Cost of Ownership.

    VDL Bus & Coach innoveert naast de nieuwe batterijtechnologie, ook met een laadconnectie voor de inverted pantograaf. Met de introductie van de laadconnectie voor de inverted pantograaf speelt VDL Bus & Coach in op de behoefte van de markt om aan te sluiten op de bestaande systemen. Een verdere standaardisatie binnen de markt maakt het mogelijk dat de inverted pantograaf op een bredere schaal toegepast kan worden. De laadconnectie voor de inverted pantograaf voldoet aan de, op komst zijnde, Europese standaard. De laadconnectie op de bus is geschikt voor laadvermogens tot 450kW. Afhankelijk van de operatie wordt bepaald welke type pantograaf, roofmounted of inverted, het meest geschikt is. Dankzij deze uitbreiding speelt VDL Bus & Coach nog beter in op de diverse behoeftes van de vervoerders en overheden. Voor het einde van het jaar gaan de eerste klanten gebruik maken van laden middels een inverted pantograaf.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (585)
  • Agenda (3.035)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (761)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (467)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.211)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.139)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (365)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.623)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (213)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.143)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Dynasties – The Greatest Of Their Kind: The New Sir David Attenborough Series by BBC Earth
  • The Ocean Plastic Cleanup of Boyan Slat by VPRO Backlight Documentary
  • Aanpak PlasticSoep: Plastic Zwerfafval In Rivieren en Plastic In De Grond Verminderen by IW
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Preventie En Hergebruik Van Verpakkingen by RWS
  • Voorkom En Recycle PMD Bedrijfsafval: Gedragsbeïnvloeding Voor Betere Afvalscheiding by RWS
  • Vrachtwagenheffing Voor Binnenlandse En Buitenlandse Vrachtwagens Vanaf 2023
  • Groningen Lighthouse City: Europese Koploper Energietransitie
  • De Elektrische Cupra E-Racer: De Eerste Elektrische TCR-Toerwagenracer Ter Wereld by Seat
  • Cargolev: Dé Lichte E-Truck Voor Duurzame Zero-Emission Stadsdistributie by Electrocar
  • Effecten Vrachtwagenheffing: Hoe Werkt Een Kilometerheffing Voor Vrachtwagens Door? by Kim
  • Kerncijfers Mobiliteit 2018: Reistijdverlies Loopt Komende Jaren Fors Op by KiM
  • Mobiliteitsarmoede in Nederland Is Niet Of Nauwelijks Te Bepalen by KiM
  • Jaarmonitor Wegvoertuigen 2017: Meer Kilometers Door Nederlandse Wegvoertuigen by CBS
  • Elektrische Citroën Berlingo Koelwagen Met B-100 Eco-unit Elektrische Koelmotorby Thermo King
  • Verkoop Elektrische Auto’s in Europa Stijgt Met Bijna 30 Procent In Derde Kwartaal 2018
  • De Spaanse Elektrische Motorfiets Met Drie Wielen: De Elektrische Eezon e3 by VMS
  • Ruim 2,3 Miljoen Zonnepanelen Erbij in Nederland In Eerste Helft 2018 by Dutch New Energy
  • Kennisfestival Energietransitie: Samen Op Weg Naar Een Breed Gedragen Energietransitie
  • Zonnedaken Met 3.236 Zonnepanelen Op Gemeentelijke Gebouwen In Middelkerke by Ecorus
  • Green Deal België Huishoudelijke Houtverwarming: Negatieve Impact Houtverbranding Beperken
  • Links

    Milieunet op..