Anders Bekeken

Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag

Geschreven op 7-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Den Haag wil de luchtkwaliteit verder verbeteren. De groei van de stad, van 530.000 inwoners in 2017 naar circa 600.000 inwoners in 2040, vraagt om slimme en innovatieve oplossingen om de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden. Meer inwoners betekent ook meer mobiliteit in de stad. Het verkeer wordt drukker en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser.

Verkeer en vervoer moeten aangepast worden aan de veranderende stad. Dat geldt ook voor de stedelijke distributie. De gemeente Den Haag heeft zich aangesloten bij de Green Deal Zero-emission Stadslogistiek om hierin samen op te trekken met bedrijfsleven en andere overheden.

De convenant partijen werken nauw samen om zo te komen tot de meest (kosten)effectieve maatregelen voor een zero-emissie stedelijke distributie in 2025.

Voor de bevoorrading van winkels, horeca en kantoren en pakketbezorging bij particulieren en bedrijven zijn slimme en innovatieve oplossingen nodig om er voor te zorgen dat inwoners en bezoekers gezond blijven en de stad leefbaar is en blijft. Voor de economische ontwikkeling van de
stad is het tegelijkertijd belangrijk dat de stad goed bereikbaar blijft, het winkelgebied aantrekkelijk is en dat de bevoorrading snel en efficiënt kan plaatsvinden.

In Den Haag werken de gemeente en marktpartijen samen aan een duurzame en efficiënte stedelijke distributie en zorgen er voor dat Den Haag een aantrekkelijke, bereikbare, groene en gezonde stad is én blijft om te wonen, werken en recreëren.

In het convenant Stedelijke distributie Den Haag (PDF) worden de onderwerpen genoemd die in samenwerking met de ondertekenende partijen verder uitgewerkt gaan worden in concrete activiteiten.

Op weg naar dat doel zoeken de ondertekenende partijen samen naar de meest (kosten)effectieve maatregelen. Door samen te werken worden maatregelen gecoördineerd en op elkaars wensen en mogelijkheden afgestemd, zo leveren ze meer op dan als de afzonderlijke partijen allemaal hun eigen maatregelen nemen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad.

Stedelijke distributie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijfsleven (producenten, vervoerders, verladers en ontvangers) en decentrale overheden, in het bijzonder de gemeenten. Met elkaar hebben zij de zorg voor voldoende mogelijkheden voor stedelijke distributie en regionaal goederenvervoer. Bundeling van goederenstromen, uniformiteit in voertuigeisen, regionale samenhang in venstertijden en samenwerking bij ontvangende partijen zijn hierbij de uitgangspunten. Op lokaal en regionaal niveau vindt hierover afstemming plaats tussen genoemde partijen wat leidt tot onderling bindende afspraken.

Zie ook: Green Deal Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 –  De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020 – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal – Green Collecting Haarlem: Samenwerking Zorgt Voor 50% Minder Ritten Bedrijfsafvalwagens

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (591)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (470)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.156)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Nieuwe Elektrische Bussen Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Wave Energy Generator: Honderd Huishoudens Op Texel Krijgen Stroom Uit Golfkracht by Slow Mill
  • De Elektrische Harley Davidson LiveWire
  • De SIN: Elektrische Stadsauto Van Deense Fietsenmaker Biomega
  • Links

    Milieunet op..