Anders Bekeken

Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: Convenant Stedelijke Distributie 2025 Den Haag

Geschreven op 7-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Den Haag wil de luchtkwaliteit verder verbeteren. De groei van de stad, van 530.000 inwoners in 2017 naar circa 600.000 inwoners in 2040, vraagt om slimme en innovatieve oplossingen om de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden. Meer inwoners betekent ook meer mobiliteit in de stad. Het verkeer wordt drukker en de ruimte in de stad wordt steeds schaarser.

Verkeer en vervoer moeten aangepast worden aan de veranderende stad. Dat geldt ook voor de stedelijke distributie. De gemeente Den Haag heeft zich aangesloten bij de Green Deal Zero-emission Stadslogistiek om hierin samen op te trekken met bedrijfsleven en andere overheden.

De convenant partijen werken nauw samen om zo te komen tot de meest (kosten)effectieve maatregelen voor een zero-emissie stedelijke distributie in 2025.

Voor de bevoorrading van winkels, horeca en kantoren en pakketbezorging bij particulieren en bedrijven zijn slimme en innovatieve oplossingen nodig om er voor te zorgen dat inwoners en bezoekers gezond blijven en de stad leefbaar is en blijft. Voor de economische ontwikkeling van de
stad is het tegelijkertijd belangrijk dat de stad goed bereikbaar blijft, het winkelgebied aantrekkelijk is en dat de bevoorrading snel en efficiënt kan plaatsvinden.

In Den Haag werken de gemeente en marktpartijen samen aan een duurzame en efficiënte stedelijke distributie en zorgen er voor dat Den Haag een aantrekkelijke, bereikbare, groene en gezonde stad is én blijft om te wonen, werken en recreëren.

In het convenant Stedelijke distributie Den Haag (PDF) worden de onderwerpen genoemd die in samenwerking met de ondertekenende partijen verder uitgewerkt gaan worden in concrete activiteiten.

Op weg naar dat doel zoeken de ondertekenende partijen samen naar de meest (kosten)effectieve maatregelen. Door samen te werken worden maatregelen gecoördineerd en op elkaars wensen en mogelijkheden afgestemd, zo leveren ze meer op dan als de afzonderlijke partijen allemaal hun eigen maatregelen nemen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van de stad.

Stedelijke distributie is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van bedrijfsleven (producenten, vervoerders, verladers en ontvangers) en decentrale overheden, in het bijzonder de gemeenten. Met elkaar hebben zij de zorg voor voldoende mogelijkheden voor stedelijke distributie en regionaal goederenvervoer. Bundeling van goederenstromen, uniformiteit in voertuigeisen, regionale samenhang in venstertijden en samenwerking bij ontvangende partijen zijn hierbij de uitgangspunten. Op lokaal en regionaal niveau vindt hierover afstemming plaats tussen genoemde partijen wat leidt tot onderling bindende afspraken.

Zie ook: Green Deal Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – De Green Deal 010: Zero-Emission Transport in de Binnenstad van Rotterdam in 2020 –  De Green Deal Zero Emission Stadslogistiek: 18 nieuwe partijen bij Green Deal ZES – De Green Deal 010 – Logistiek 010: Zero-Emission Transport in Binnenstad van Rotterdam in 2020 – Green Deal Zero Emission Stadslogistiek Utrecht by Green Business Club Utrecht Centraal – Green Collecting Haarlem: Samenwerking Zorgt Voor 50% Minder Ritten Bedrijfsafvalwagens

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (579)
  • Agenda (3.021)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (753)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (461)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.208)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.109)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (362)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.119)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Circulaire Beurs 2018: Ontdek Circulair Inkopen
  • Duurzaamste Autodealerbedrijf Van Nederland Met BREEAM Outstanding by Louwman Group
  • Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) by Alliander
  • De Elektrische Tractor: Electric eUtility Tractor And eFarmer Tractor by Solectrac
  • Subsidie Voor Duurzame Energie En Energiebesparing Op Bedrijventerreinen in Zuid-Holland
  • Top 5 Stappen In Duurzaamheid Levensmiddelenindustrie by FoodIMPCT
  • Ongeveer 1 Procent Minder OV-Gebruik Door BTW-Verhoging Van 6 Naar 9 Procent by KiM
  • SolarImpact: Solar And Battery Powered Yacht
  • De Elektrische Volkswagen Cargo e-bike by Volkswagen Bedrijfswagens
  • Gazelle Gaat 6.000 Zonnepanelen Plaatsen Op Dak Gazelle-Fabriek In Dieren
  • De Elektrische Cargobike D10 e-cargo by Gazelle
  • EV Boost 2000: 900 Elektrische Voertuigen Vervangen Diesel Bedijfswagens by ENGIE
  • Plastic Soupterrine 2018: De Genomineerden Zijn Bekend by Plastic Soup Foundation
  • Aan Sjuuteeänjd in Schinnen: Het Duurzaamste Restaurant Van Nederland By Gaia Green Awards
  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • Links

    Milieunet op..