Anders Bekeken

De Ampere: ’s Werelds Eerste Elektrische Veerboot in Gebruik Genomen in Noorwegen

Geschreven op 2-6-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV
Pin It

In Noorwegen is ‘s werelds eerste elektrische auto- en passagiersveerboot op accu’s in de vaart genomen. Het verbruik per trip bedraagt slechts 150 kWh, ongeveer hetzelfde als een standaard huishouden in Noorwegen in drie dagen verbruikt.

Siemens heeft samen met de Noorse scheepswerf Fjellstrand het volledige elektrische voortstuwingssysteem en de oplaadstations met lithiumionen accu’s geleverd. De accu’s worden opgeladen met stroom die wordt gewonnen uit waterkracht.

Door de overstap naar elektrische voortstuwing kan de eigenaar Norled de exploitatiekosten tot 60% verlagen. De Norled-veerboot wordt gezien als een mijlpaal op weg naar gebruik van volledig emissieloze veerboten lang de Noorse kust. Het 80 meter lange veer Ampere heeft capaciteit voor 120 auto’s en 360 passagiers. Vanaf begin 2015 zal het veer de verbinding tussen Lavik en Oppdal onderhouden, via het Sognefjord.

Vanwege het relatief zwakke elektriciteitsnet in de regio hebben Siemens en Norled besloten gebruik te maken van drie accupakketten: één aan boord en één als tussenopslag in elk van beide havens. Deze eenheden van 260 kWh voorzien de veerboot tijdens de wachttijd van elektriciteit. Vervolgens wordt de afgegeven energie langzaam vanuit het elektriciteitsnet aangevuld totdat het schip terugkomt om passagiers af te zetten en opnieuw in te laden. De oplaadstations bevinden zich in kleine gebouwtjes, ongeveer zo groot als een krantenkiosk. Gedurende de nacht, wanneer de veerboot niet in gebruik is, worden de accu’s op het schip direct vanuit het elektriciteitsnet weer opgeladen. Het vermogen van elk accupakket komt overeen met de energie van 1600 normale autoaccu’s.

Het verbruik van de Norled-veerboot bedraagt circa twee miljoen kWh per jaar. Een conventioneel dieselveer heeft een verbruik van minimaal een miljoen liter dieselbrandstof per jaar, met een kooldioxide-uitstoot van 570 ton en een stikoxide-uitstoot van 15 ton.

Siemens heeft op het schip de elektrische voortstuwing BlueDrive PlusC geïnstalleerd. Het systeem bestaat onder andere uit een accu- en besturingssysteem, straalroer- en schroefbesturingen, een energiebeheersysteem en een geïntegreerd waarschuwingssysteem. De geïntegreerde automatiseringssystemen, die via Profibus met alle andere subsystemen zijn verbonden, dienen voor de besturing en bewaking van de machines en de hulpsystemen aan boord.

Langs de Noorse kust bestaan honderden veerverbindingen met eilanden en fjorden. Met de huidige accu- en oplaadtechnologie zouden alle routes met veerdiensten van een half uur of korter met elektrische voortstuwing kunnen worden gerealiseerd. Bron: Siemens

Zie ook: De Elfrida: ‘s Werelds Eerste Elektrich Aangedreven Werkschip voor Visteelt in Noorwegen – De Green Building Monitor by Siemens – The European Green City Index by Siemens – Energiebesparing: The Money is in The Building by Siemens – Superstar: De Grootste Draaiende Christmas Star ter Wereld by Siemens – The Green Electric Chopper Machine by Paul Teutul for Siemens – Tot Ziens in De Toekomst: Mobility Visie 2039 by Siemens

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    1 maart 2017 om 12:01 | Permalink

    Battery powered ferry M/F Ampere

    This battery powered ferry runs between Oppedal and Lavik in Norway. It uses a 1040 kWh battery pack and recharges on each side of the shore for 10 minutes at 1200 kW.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (505)
  • Agenda (2.633)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (637)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle (387)
  • Design (212)
  • Dieren (169)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.042)
  • Educatie (337)
  • EEN-Armoede (249)
  • Energie en Besparing (2.610)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (118)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (274)
  • Goed Doel (110)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (272)
  • Iets anders (325)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.570)
  • Licht (356)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (160)
  • Milieu (722)
  • MVO (103)
  • Natuur (632)
  • Nederland (9)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (197)
  • Vakantie (72)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (61)
  • Vervoer en OV (792)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (268)
  • Welzijnswerk (28)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • Nature Is Speaking by Conservation International: Reese Witherspoon is Home
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Lee Pace is Mountain
  • President Donald Trump Responds to the Netherlands: America First The Netherlands Second
  • Amsterdam Arena Stadion van de Toekomst Neemt LED-verlichting van Philips in Gebruik
  • De Elfrida: ‘s Werelds Eerste Elektrich Aangedreven Werkschip voor Visteelt in Noorwegen
  • Klimaatlintjes Ceremonie: Wat is Je Dierbaar en Wil Je Nooit Verliezen door Klimaatverandering?
  • Klimaatlabel Politieke Partijen 2012 – 2016: Wat Doen Politieke Partijen voor het Klimaat?
  • Cabaretier Henk Elsink (81) Overleden: Harm met de Harp, De Supporter en Kleine Johanna
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Joan Chen is Sky
  • Kies Werk Kompas: Stemhulp voor de Tweede Kamerverkiezingen voor Mensen Zonder Werk
  • Computer Recycling met Verplichte WEEELABEX Certificering
  • Tweede Kamerverkiezingen 2017: Waarom Kies Jij? Platform voor Online Politiek Speeddaten
  • Onderstroom Documentaire by Jeroen Hoogendoorn: De Democratie onder Stroom
  • Groen Kieskompas voor de Tweede Kamerverkiezingen 2017: Hoe Groen zijn de Politieke Partijen?
  • Investeren in Een Laadpaal voor Consumenten en Bedrijven. Is Het De Moeite Waard?
  • Klimaatnieuws: Poolkappen Worden Steeds Kleiner – Zeeijs Smelt Steeds Sneller
  • What Has Love Got To Do With Valentine’s Day? by Marla May Hayley
  • Spoil: A Documentary on the Great Bear Rainforests under Threat by Dirty Tarsands and Oilsands
  • The Difference Between Holland and The Netherlands and a Whole Lot More by C.G.P. Grey
  • America First The Netherlands Second by Zondag met Lubach
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com