Anders Bekeken

De 100% Elektrische Audi E-Tron Quattro 6 SUV: De Eerste Volledig Elektrische Audi

Geschreven op 4-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

10 april 2017: Audi presenteert op de autoshow van Shanghai van 19 tot en met 28 april 2017 de Audi E-Tron Sportback concept, een vierdeurs ‘grand tourer’ met een 320 kW sterke elektrische aandrijflijn en een actieradius van ruim 500 kilometer.

De E-Tron Sportback komt qua afmetingen dicht bij de Audi A7 in de buurt. Hij is 4,90 meter lang, 1,98 meter breed, 1,53 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,93 meter.

Voor de aandrijving van het 320 kW sterke studiemodel (370 kW in boostmodus) zorgen drie elektromotoren: één op de vooras, twee op de achteras. Vanuit stilstand naar 100 km/h accelereert deze vierwielaangedreven Audi in amper 4,5 seconden.

Zijn watergekoelde lithium-ion batterij heeft een capaciteit van 95 kWh, waardoor de auto een NEDC-actieradius heeft van ruim 500 kilometer. Het batterijpakket is tussen de assen onder de stoelen geplaatst. Een positie die zorgt voor een laag zwaartepunt en een gewichtsverdeling van 52:48 voor en achter. De Audi E-Tron Sportback kan worden opgeladen via een Combined Charging System (CCS), met zowel AC- als DC-aansluitingen.

Opvallend aan de E-Tron Sportback is zijn lichttechnologie. Hij is voor en achter uitgerust met digitaal aangestuurde Matrix LED-lampen en heeft dagrijverlichting die LED’s combineert met piepkleine beweegbare spiegels. Daarmee is de Audi in staat om onder meer lichtanimaties te laten zien. Niet alleen om zijn bestuurder te verwelkomen, maar ook om bijvoorbeeld te communiceren met andere weggebruikers. Iets waar de e-tron Sportback ook de twee ‘lichtvelden’ naast de grille (die elk bestaan uit ongeveer 250 LED’s) voor gebruikt.

Zie ook: De Elektrische Audi Aicon Concept: Futuristisch Zonder Stuur, Gaspedaal en Koplampen – Audi PB18 e-Tron: A Radical Vision For High-Performance Electric Sports Car by Audi

AUDI Quatro E-tron

4 oktober 2015: Nou, daar is ie dan eindelijk, de volledig elektrische Audi. In 2009 en 2010 schreef ik er al over naar aanleiding van persberichten van Audi. Nog steeds een concept, studiemodel, maar het lijkt er nu serieus op dat dit model ook echt op de markt komt. Audi heeft op de autoshow van Frankfurt alle details vrijgegeven van de e-tron Quattro Concept. De elektrische SUV van AUDI wordt voorzien van een 95 kWh lithium-ion accu en komt begin 2018 op de markt.

De Audi e-tron Quattro 6 SUV Concept, zoals die nu is getoond, is nog steeds een studiemodel, dus er kan nog het één en ander veranderen. Hij is 4,88 meter lang, 1,93 meter breed en 1,54 meter hoog. De bagageruimte heeft een inhoud van 615 liter.

Mooi natuurlijk dat Audi ook eindelijk met een volledig elektrische auto op de markt komt, maar helaas komt er toch ook weer een benzine en diesel versie. De elektrische versie heeft drie elektromotoren, waarvan één voor de aandrijving van de voorwielen en één voor elk achterwiel. Het totale vermogen bedraagt 320 kW (435 pk). In boost-modus is kortstondig ruim 500 pk (370 kW) en 800 Nm aan koppel beschikbaar, goed voor een sprint van 0-100 km/u in 4,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 210 km/u.

De lithium-ion accu is ondergebracht in de vloer van de auto en krijgt een capaciteit van 95 kWh. Daarmee is een actieradius van ruim 500 km mogelijk. Voor extra efficiency is de e-tron Quattro Concept voorzien van beweegbare delen die helpen de stroomlijn te verbeteren. Dankzij het Combined Charging System (CCS) is opladen zowel met wissel- als met gelijkstroom mogelijk. Bij een 150 kW gelijkstroom-laadpunt duurt het volledig opladen van de accu circa 50 minuten.

Zie ook: Detroit Motor Show 2010: Audi Electric E-Tron – The Audi E-Tron Concept Car

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    31 mei 2018 om 17:27 | Permalink

    Elektrische Audi E-tron Krijgt Camera’s Als Zijspiegels

    De Audi E-tron, de volledig elektrische SUV die Audi in augustus zal presenteren, wordt de eerste productie-auto ter wereld met camera’s als zijspiegels: de virtuele buitenspiegels.

    De camera’s worden geplaatst op de plek waar normaal gesproken de zijspiegels zitten. Het beeld dat deze tegen meerprijs leverbare camera’s schieten, wordt weergegeven op OLED-schermen die in de overgang van het portier naar het dashboard gemonteerd zijn. Hierdoor heeft de Audi E-Tron een lagere luchtweerstand en de auto is minder breed dan de versie met reguliere zijspiegels.

    Volkswagen leverde overigens al in 2013 camera’s als zijspiegels op de VW XL1. Van het extreem zuinige model zijn bij wijze van experiment slechts 250 exemplaren gebouwd,

  2. Erik van Erne zegt:

    13 september 2018 om 16:49 | Permalink

    Audi Start In Brussel Met Productie Elektrische Audi E-tron

    Audi is in Brussel gestart met de productie van de Audi e-tron. De eerste volledig elektrische auto van Audi heeft een actieradius van ruim 400 kilometer en kan bij een snellaadstation binnen 30 minuten worden geladen.

    De fabriek van Audi in Brussel is de afgelopen 2 jaar verbouwd en gemoderniseerd voor de bouw van de elektrische E-tron. De faciliteit beschikt over de eerste gecertificeerde CO2-neutrale productielijn ter wereld in het premiumsegment. Audi Brussel compenseert alle uitstoot die vrijkomt tijdens het proces, vooral door gebruik te maken van duurzame energie, maar ook via het ondersteunen van milieuprojecten.

    De Audi E-tron wordt op 17 september in San Francisco officieel onthuld.

  3. Erik van Erne zegt:

    24 november 2018 om 17:04 | Permalink

    Audi Fabriek In Brussel Voorzien Van 7.920 Extra Zonnepanelen

    Eoluz is drukdoende om voor Audi de daken van de fabriek in Brussel van 7.920 zonnepanelen te voorzien. De autofabrikant beschikte op de locatie al over een zonnepanelensysteem.

    In 2013 realiseerden Eneco en Eoluzop het dak van de Audi-fabriek in Vorst de destijds grootste zonnestroominstallatie van het Brussels Gewest. Die installatie had een vermogen van 3,6 megawattpiek en een oppervlakte van 37.000 vierkante meter. Door de 7.920 nieuwe zonnepanelen neemt het vermogen van het pv-systeem toe tot 6,55 megawattpiek.

    Audi is in september 2018 in de fabriek gestart met de productie van de Audi e-tron. De eerste volledig elektrische auto van Audi heeft een actieradius van ruim 400 kilometer en kan bij een snellaadstation binnen 30 minuten worden geladen. De fabriek van Audi in Brussel is de afgelopen 2 jaar verbouwd en gemoderniseerd voor de bouw van de elektrische e-tron. De faciliteit beschikt over de eerste gecertificeerde CO2-neutrale productielijn ter wereld.

  4. Erik van Erne zegt:

    29 november 2018 om 13:41 | Permalink

    Audi Presenteert Tweede Elektrische Model: De Elektrische Audi E-Tron CT Sportcoupé

    Op de Los Angeles Auto Show laat Audi deze week de e-tron GT Concept zien. Het studiemodel is een voorproefje van de volledig elektrische sportcoupé die in 2020 op de markt moet komen.

    Enkele maanden geleden presenteerde Audi z’n eerste volledige elektrische auto, de E-Tron, die begin volgend jaar verschijnt en een actieradius van zo’n 400 kilometer moet krijgen. De sportieve E-Tron GT krijgt een vergelijkbare actieradius.

    Audi maakt in Los Angeles meer details bekend van de conceptversie van de E-Tron GT, die de ambities van de Duitse fabrikant op elektrisch gebied moet onderstrepen. In 2025 wil Audi tien volledig elektrische modellen kunnen aanbieden.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (591)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (470)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.156)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Nieuwe Elektrische Bussen Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Wave Energy Generator: Honderd Huishoudens Op Texel Krijgen Stroom Uit Golfkracht by Slow Mill
  • De Elektrische Harley Davidson LiveWire
  • De SIN: Elektrische Stadsauto Van Deense Fietsenmaker Biomega
  • Links

    Milieunet op..