Anders Bekeken

Arriva Introduceert de Elektrische Binnenstadsbus in ‘s-Hertogenbosch: De 220XPress

Geschreven op 17-2-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

220XpressTwee elektrische bussen van Arriva, een elektrische auto van Greenwheels en elektrische NS-scooters van OV-fiets zijn onlangs officieel in gebruik genomen in ‘s-Hertogenbosch.
 
Daarmee wordt het mogelijk om 100% elektrisch te reizen, van deur tot deur.  Op het centraal station van ‘s-Hertogenbosch kunnen mensen een elektrische NS-scooter huren, in een elektrische Greenwheels auto stappen of de stad in per elektrische bus. Elektrische auto’s kunnen worden opgeladen bij één van de elf openbare oplaadpunten in de stad.

Dit project sluit naadloos aan op de visie van de provincie Noord-Brabant op elektrisch vervoer. Onder de noemer “Powered by Brabant” werkt de provincie Noord Brabant samen met onder andere bovengenoemde partijen om elektrisch vervoer op de (inter)nationale kaart te zetten. De ontwikkeling van de elektrische bussen is een van de voorloopprojecten die de provincie in het kader van de aanpak kredietcrisis ondersteunt.

Tijdens de proefperiode van drie jaar rijden er drie elektrische bussen in de historische binnenstad van ‘s-Hertogenbosch. De 220Xpress rijdt iedere 15 minuten vanaf het centraal station langs 8 bushaltes, die je herkent aan het 220Xpress logo. Dat betekent meer mogelijkheden om je snel en makkelijk te verplaatsen in het centrum van ’s-Hertogenbosch. En een unieke kans om nú al kennis te maken met het vervoermiddel van de toekomst.

Arriva heeft speciaal voor het elektrisch vervoer 10 chauffeurs opgeleid. De techniek van een elektrische bus is net iets anders dan van de reguliere dieselbussen. Ook hebben de chauffeurs van de VVV in ’s-Hertogenbosch – op segways – een verkort toeristische opleiding gekregen. De chauffeurs van de elektrische binnenstadbus kunnen de passagiers veilig vervoeren en tegelijk iets vertellen over de historische binnenstad. Ook hebben de chauffeurs een opfriscursus Engels gekregen.

De elektrische Greenwheels doet zijn naam eer aan: hij rijdt op 100% groene stroom. Er wordt gestart met een kleine groep Greenwheelsgebruikers en één elektrische auto. Als het project slaagt, zullen alle Greenwheelsabonnees gebruik kunnen maken van de elektrische auto. Maar niet alleen van deze ene auto bij het centraal station van ’s-Hertogenbosch. Want bij positieve resultaten kan Greenwheels binnen afzienbare tijd op de 80 grootste NS-stations elektrische auto’s plaatsen.

De NS-scooters zijn te huur voor abonnees van OV-fiets en voor houders van een mobiliteitspas, zoals een NS-Business Card, Mobility Card. De NS-scooters staan altijd opgeladen klaar voor de volgende gebruiker. Ter introductie biedt de gemeente ’s- Hertogenbosch tot 1 april € 2,50 korting op elke rit per NS-scooter.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (578)
  • Agenda (3.017)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (752)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (460)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.206)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.107)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (361)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (107)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.114)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • BouwCirculair Congres: Beweging In Ketens En Samenwerken
  • De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw Groep
  • Prinsjesdag 2018: De Troonrede 2018 en de Miljoenennota 2019
  • Online Course Waste Management and Critical Raw Materials by TU Delft
  • Grote Zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ Beleggen Niet Duurzaam by Eerlijke Verzekeringswijzer
  • SBIR-Traject Energietransitie Vaarwegen: Competitie Energietransitie Vaarwegen In Zuid-Holland
  • NZKG Jaarcongres: Energietransitie Welke Kansen Kunnen Wij Benutten?
  • Circular Economy Research Symposium by Centre for Sustainability
  • Voorbij De Groene Horizon by VPRO Tegenlicht
  • Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
  • Future Grid Labs: Join the Frontier of the Energy Transition by SolarPlaza
  • Kenya’s Plastic Dhow: Traditional Fishing Boat Of Recycled Plastic – Plastic A Second Life
  • Seeing The Light: India’s Path To Energy Efficiency
  • MOOI-Festival in Antwerpen: Duurzame en Innovatieve Mode Van Morgen
  • Links

    Milieunet op..