Anders Bekeken

Amsterdam Zet In Op Elektrisch Vervoer: De Kaart met alle Oplaadpunten

Geschreven op 25-3-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

kaart_oplaadpunten Amsterdam

15 januari 2016: De combinatie Nuon-Heijmans gaat in opdracht van de gemeente Amsterdam het aantal laadpalen in Amsterdam fors uitbreiden. Ook verzorgen beide bedrijven de komende zeven jaar het beheer en de exploitatie van alle nieuwe en bestaande openbare laadpunten.

De stad wil dat er 4.000 openbare oplaadpunten in Amsterdam staan in 2018.

De stroom die de oplaadpunten leveren wordt opgewekt door Windpoort, een windmolenpark van Windgroep Holland en Nuon in het Westelijk Havengebied.

15 april 2011: Mooi hoor. Amsterdam blijt stevig inzetten op elektrisch vervoer. Na de aankondiging van het Car2Go concept met 300 elektrische deelauto’s is het nu tijd voor uitbreiding van het aantal oplaadpunten in Amsterdam.

De gemeente Amsterdam heeft de energiebedrijven Nuon en Essent uitgekozen om samen met bouwonderneming Heijmans de komende jaren duizend nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s aan te leggen. Ook mooi natuurlijk dat die nieuwe oplaadpunten van groene stroom worden voorzien.

Sinds 2009 zijn er al meer dan 200 elektrische oplaadpunten geplaatst in Amsterdam. Ongeveer voor de helft voor privé-gebruik, de rest is openbaar.

Zie ook: Car2Go Electric Drive by Daimler: Elektrische Smart Deelauto’s Vanaf Eind 2011 in Amsterdam

12 november 2010: Uit cijfers van energieleverancier Nuon en netbeheerder Liander blijkt dat Amsterdamse elektrisch-vervoerrijders in bijna een jaar tijd 70.000 kilometer hebben afgelegd. Dat staat gelijk aan bijna twee rondjes om de wereld. Door de groei van elektrisch vervoer verdubbelt het aantal elektrisch gereden kilometers in Amsterdam elk kwartaal. Amsterdam heeft één van de grotere openbare oplaadnetwerken van Europa.

In november 2009 is door de gemeente Amsterdam, energieleverancier Nuon en netbeheerder Liander een pilot opgezet om elektrisch vervoer te stimuleren en meer inzicht te krijgen in het ‘oplaadgedrag’ van elektrisch vervoerrijders. Ruim 200 mensen nemen deel aan deze pilot waarin ze gratis elektrisch tanken en parkeren tot april 2012. Deze mensen tanken bij 80 openbare oplaadpunten in Amsterdam. Het aantal deelnemers en de aanvragen voor oplaadpunten neemt zodanig toe dat op korte termijn het honderdste oplaadpunt zal worden gerealiseerd.

De 200 deelnemers rijden in elektrische personen- of bedrijfsauto’s, op scooters of motorfietsen. Scooters laden het meest op vanwege de kleine accu. Auto’s laden de meeste kWh. Alles bij elkaar is er nu ruim 14.000 kWh groene stroom geladen. Met de opkomst van elektrisch vervoer verandert het energieverbruik van mensen. In de pilot wil Nuon meer inzicht krijgen in die nieuwe energiebehoefte van consumenten en bedrijven.

Veel gebruikers laden de auto of scooter direct op, vaak overdag, nadat ze die gebruikt hebben. De meeste oplaadsessies vinden dan ook plaats tussen 11.00 en 19.00 uur. Daarna is er een dip, gevolgd door nog een oplaadpiek rond 22.00 uur. Het ‘tanken’ gebeurt bij oplaadpunten bij het werk, langs de gracht of in de eigen buurt. Doordeweeks wordt er het vaakst getankt, op zondag het minst.

23 augustus 2010: Wow, Amsterdam geeft gas als het gaat om elektrisch vervoer. De Amsterdamse gemeenteraad behandelt volgende week een collegevoorstel om maximaal tweeduizend nieuwe oplaadpunten aan te kopen. Nu zijn er nog 150 elektrische rijders in de hoofdstad, maar het stadsbestuur verwacht dat de vraag naar elektrisch rijden het aanbod volgend jaar overtreft.

8 november 2009: Nou, ik moet zeggen, het gaat voortvarend in Amsterdam. Het aantal oplaadpunten voor elektrisch vervoer neemt snel toe. Nieuw Amsterdams Klimaat heeft ze op een zeer overzichtelijke wijze op de kaart van Amsterdam gezet. Zou mooi zijn als er iemand voor gaat zorgen dat alle lokale en wellicht provinciale kaarten met oplaadpunten, die er ongetwijfeld gaan komen, aan elkaar worden gekoppeld. Hier in elk geval De kaart van Amsterdam met alle oplaadpunten

Update 5 september 2010: Zo, die kaart van Nederland met alle oplaadpunten is er. Het Platform Elektrisch Vervoer heeft ze allemaal in beeld gebracht op de kaart van Nederland met ePoints. ePoints zijn oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Platform Elektrisch Vervoer is constant druk bezig met het verzamelen en beschikbaar stellen van oplaadpunten in Nederland. Op dit moment beschikt PEV daarom ook over de meeste oplaadpunten; ruim 2170 oplaadpunten voor zowel elektrische fietsen, scooters, auto’s en boten. Wilt u ook een oplaadpunt aanmelden? Neem dan contact op met PEV. Zie ook: Binnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland

25 maart 2009: Ook de gemeente Amsterdam heeft de plannen gepresenteerd waarmee de stad elektrisch vervoer een impuls wil geven. Elektrisch vervoer stoot geen schadelijke stoffen uit, het is goed voor de luchtkwaliteit en een beter klimaat en het betekent een investering in innovatie. Daarom willen we samen met bedrijven en andere organisaties elektrisch vervoer flink stimuleren. Om te beginnen geven we het goede voorbeeld door zelf elektrisch te gaan rijden: we willen bij alle stadsdelen en diensten een elektrische auto voor de deur.”

Een aantal diensten en stadsdelen rijdt nu al met elektrische scooters en ook Stadstoezicht start een proef met elektrische scooters. Door nu zichtbaar te maken dat elektrisch rijden kan en door de realisatie van oplaadpunten kan er gezorgd worden voor een doorbraak van elektrisch vervoer.

De verwachting is dat in Amsterdam in 2040 bijna alle auto- en scooterkilometers elektrisch worden gereden. In 2015 zouden dat 10.000 voertuigen kunnen zijn. De ambitie is om de komende twee jaar 200 oplaadpunten in de stad te realiseren. Nog voor de zomer moeten de eerste punten op straat staan. Deze oplaadpunten zijn te gebruiken voor elektrische fietsen, scooters, auto’s en bestelbusjes. Om elektrisch vervoer succesvol te introduceren wordt er ondermeer gewerkt aan een financiële regeling voor de meerkosten van elektrische voertuigen. Verder doet Amsterdam mee aan een proefproject van het Rijk om lagere parkeertarieven voor elektrisch vervoer mogelijk te maken.

Rond de zomer zijn ook de eerste elektrische deelauto’s in Amsterdam te zien. Verschillende autodeelorganisaties willen gedeeltelijk overstappen op elektrische auto’s. Amsterdam start het komende jaar met het realiseren van autodeelplekken met oplaadpunt voor elektrische deelauto’s voor particulier gebruik. Ook wordt gewerkt aan een binnenstadservice: goederen worden aan de rand van de stad afgeleverd waarna ze met schoon elektrisch vervoer op hun eindbestemming komen. Bij een aantal P+R voorzieningen komen verhuurpunten voor elektrische scooters en op termijn elektrische auto’s als vervolgvervoer.

Om elektrisch vervoer tot een succes te maken wordt samengewerkt met het rijk, de regio en andere gemeenten. Ook in andere steden moet men kunnen opladen; dat vraagt bijvoorbeeld om uniforme oplaadpunten. Verder gaat Amsterdam met een aantal grote bedrijven en organisaties aan de slag om elektrisch vervoer verder vorm te geven, waaronder ABN AMRO, Rabobank, Schiphol, Nuon, TCA, Van Gansewinkel, Greenwheels, TNT, NS en Prorail. Bron: gemeente Amsterdam

Op zich mooi, maar toch vreemd dat Amsterdam telkens maar weer aan pilot-projecten meedoet, die na de subsidieperiode een stille dood sterven. Gelukkig dienen zich telkens nieuwe mogelijkheden aan, dus is het tijd voor wat extra proefprojecten. Daarnaast lopen er ook nog wat proefprojecten in het kader van zero-emission transport met waterstof

Zie ook: Elektrische taxi’s voor Amsterdam Klimaatneutrale bevoorrading in Amsterdam Gemeente Amsterdam kiest voor 45 ChargePoint oplaadstations

5 Reacties

  1. Marnix Broer zegt:

    11 november 2009 om 15:53 | Permalink

    Platform Elektrisch Vervoer heeft zo’n kaart waarin alle oplaadpunten in Nederland op staan vermeld. Zie hiervoor hun website!

    Redactie: Dank je wel Marnix. Heb e.e.a toegevoegd aan het bericht

  2. Erik van Erne zegt:

    6 september 2010 om 08:27 | Permalink

    Video Plug N Party Amsterdam

  3. Erik van Erne zegt:

    26 november 2010 om 18:45 | Permalink

    Marijke Vos over oa. elektrische auto’s

  4. ML zegt:

    3 april 2018 om 15:44 | Permalink

    Is een laadpaal veilig voor je gezondheid? Ik heb een laadpaal op ongv. 2 m van het raam van mijn woonkamer staan. Moet ik me zorgen maken?

  5. Erik van Erne zegt:

    4 april 2018 om 15:41 | Permalink

    @ML
    Heb nog nooit gehoord van gezondheidsrisico’s van laadpalen. Heb eens even op Google gezocht en kwam dit artikel tegen: De risico’s van straling en elektrische auto’s

    Over de gevaren van elektromagnetische straling heerst nog de nodige onduidelijkheid. Bij metingen aan elektrische auto’s werden waarden gemeten die te verwaarlozen zijn. Die waarden waren wel significanter tijdens het opladen, maar alleen op een afstand van maximaal 1 meter van het laadpunt. Gelukkig blijven maar weinig autobezitters naast hun laadpaal staan wanneer hun auto aan het bijladen is.

    Uit onderzoek blijkt dat het elektromagnetisch veld in elektrisch aangedreven auto’s niet schadelijk is voor de gezondheid.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (592)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (471)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.157)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (706)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circulair Inzamelconcept Voor Folie by Renewi, Rodepa Plastics En Sphere
  • The Human Element by James Balog
  • Huis & Energie: De Nationale Consumentenbeurs Voor Duurzame Energie by Good!
  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Zes Elektrische Bussen Van Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Links

    Milieunet op..