Anders Bekeken

MVO Steeds Belangrijker voor Fans Eredivisie en Jupiler League Clubs

Geschreven op 22-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in MVO, Sport
Pin It

MVO in Betaald VoetbalVoetbal is een sport waar liefhebbers uit alle bevolkingsgroepen van genieten. De verwevenheid in de maatschappij brengt voor Eredivisieclubs en Jupiler League clubs een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor fans is het belangrijk dat hun club betrokken is bij de maatschappij en zich inzet voor sociale doelen.

Vrijwel alle fans vinden het belangrijk dat hun club ook een maatschappelijke rol vervult. Ten opzichte van vorig seizoen is de maatschappelijke betrokkenheid van clubs zelfs nog iets belangrijker geworden: nu vindt 89% maatschappelijke (Jupiler league 88%) betrokkenheid (zeer) belangrijk, vorig jaar was dit 86%. Voor vrouwen is het nog iets belangrijker dan voor mannelijke supporters dat de club zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. En naarmate fans ouder worden vinden ze de maatschappelijke betrokkenheid ook steeds belangrijker.

Eredivisieclubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De aandacht die clubs aan hun maatschappelijke betrokkenheid schenken werpt zijn vruchten af, want de bekendheid van maatschappelijke activiteiten is toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 46% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt en dat was vorig seizoen nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn veel beter op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club dan ClubCardhouders: 54% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt (was 47% in 2009/’10), tegenover 39% van de ClubCardhouders (was 31% in 2009/’10). ClubCardhouders vinden bovendien vaker dan seizoenkaarthouders dat ze te weinig informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten van de club. In totaal zou bijna een derde (30%) van de fans graag meer informatie willen ontvangen over de manier waarop hun club betrokken is bij de maatschappij.

MVO in Jupiler leagueJupiler League clubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De kennis over de maatschappelijke activiteiten van de Jupiler League clubs is iets toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 42% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt; vorig seizoen was dit nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn het beste op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club: 50% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt, tegenover 31% van de fans zonder seizoenkaart.

Ruim zes op de tien Jupiler League fans (63%) vinden dat zij precies voldoende informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten die de club onderneemt. Ruim een derde van de fans (36%) zou graag meer informatie willen ontvangen. Bronnen: Eredivisie Fan Onderzoek 2010/’11 en Jupiler League Fan Onderzoek 2010/’11.

KNVB ExpertiseKNVB Expertise, de Eredivisie en de Jupiler League hebben in seizoen 2010/’11 voor de tweede keer een nationaal Fan Onderzoek uitgevoerd onder de voetbalfans van alle betaaldvoetbalorganisaties. Meer dan 50.000 deelnemers hebben hun mening gegeven over zaken als ervaringen op wedstrijddagen, mediagebruik en betrokkenheid bij de club. Dit maakt het Nederlandse Fan Onderzoek tot één van Europa’s grootste onderzoeken onder sportfans.

Nederlands Elftal doneert aanleg Cruyff Court in Johannesburg – Only Friends: Marco van Basten neemt Meer dan Voetbal label in ontvangst

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (505)
  • Agenda (2.633)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (637)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle (387)
  • Design (212)
  • Dieren (169)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.042)
  • Educatie (337)
  • EEN-Armoede (249)
  • Energie en Besparing (2.610)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (118)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (274)
  • Goed Doel (110)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (272)
  • Iets anders (325)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.570)
  • Licht (356)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (160)
  • Milieu (722)
  • MVO (103)
  • Natuur (631)
  • Nederland (9)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (197)
  • Vakantie (72)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (61)
  • Vervoer en OV (792)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (268)
  • Welzijnswerk (28)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • Nature Is Speaking by Conservation International: Lee Pace is Mountain
  • President Donald Trump Responds to the Netherlands: America First The Netherlands Second
  • Amsterdam Arena Stadion van de Toekomst Neemt LED-verlichting van Philips in Gebruik
  • De Elfrida: ‘s Werelds Eerste Elektrich Aangedreven Werkschip voor Visteelt in Noorwegen
  • Klimaatlintjes Ceremonie: Wat is Je Dierbaar en Wil Je Nooit Verliezen door Klimaatverandering?
  • Klimaatlabel Politieke Partijen 2012 – 2016: Wat Doen Politieke Partijen voor het Klimaat?
  • Cabaretier Henk Elsink (81) Overleden: Harm met de Harp, De Supporter en Kleine Johanna
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Joan Chen is Sky
  • Kies Werk Kompas: Stemhulp voor de Tweede Kamerverkiezingen voor Mensen Zonder Werk
  • Computer Recycling met Verplichte WEEELABEX Certificering
  • Tweede Kamerverkiezingen 2017: Waarom Kies Jij? Platform voor Online Politiek Speeddaten
  • Onderstroom Documentaire by Jeroen Hoogendoorn: De Democratie onder Stroom
  • Groen Kieskompas voor de Tweede Kamerverkiezingen 2017: Hoe Groen zijn de Politieke Partijen?
  • Investeren in Een Laadpaal voor Consumenten en Bedrijven. Is Het De Moeite Waard?
  • Klimaatnieuws: Poolkappen Worden Steeds Kleiner – Zeeijs Smelt Steeds Sneller
  • What Has Love Got To Do With Valentine’s Day? by Marla May Hayley
  • Spoil: A Documentary on the Great Bear Rainforests under Threat by Dirty Tarsands and Oilsands
  • The Difference Between Holland and The Netherlands and a Whole Lot More by C.G.P. Grey
  • America First The Netherlands Second by Zondag met Lubach
  • Nature Is Speaking by Conservation International: Harrison Ford is The Ocean
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com