Anders Bekeken

MVO Steeds Belangrijker voor Fans Eredivisie en Jupiler League Clubs

Geschreven op 22-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in MVO, Sport
Pin It

MVO in Betaald VoetbalVoetbal is een sport waar liefhebbers uit alle bevolkingsgroepen van genieten. De verwevenheid in de maatschappij brengt voor Eredivisieclubs en Jupiler League clubs een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor fans is het belangrijk dat hun club betrokken is bij de maatschappij en zich inzet voor sociale doelen.

Vrijwel alle fans vinden het belangrijk dat hun club ook een maatschappelijke rol vervult. Ten opzichte van vorig seizoen is de maatschappelijke betrokkenheid van clubs zelfs nog iets belangrijker geworden: nu vindt 89% maatschappelijke (Jupiler league 88%) betrokkenheid (zeer) belangrijk, vorig jaar was dit 86%. Voor vrouwen is het nog iets belangrijker dan voor mannelijke supporters dat de club zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. En naarmate fans ouder worden vinden ze de maatschappelijke betrokkenheid ook steeds belangrijker.

Eredivisieclubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De aandacht die clubs aan hun maatschappelijke betrokkenheid schenken werpt zijn vruchten af, want de bekendheid van maatschappelijke activiteiten is toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 46% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt en dat was vorig seizoen nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn veel beter op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club dan ClubCardhouders: 54% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt (was 47% in 2009/’10), tegenover 39% van de ClubCardhouders (was 31% in 2009/’10). ClubCardhouders vinden bovendien vaker dan seizoenkaarthouders dat ze te weinig informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten van de club. In totaal zou bijna een derde (30%) van de fans graag meer informatie willen ontvangen over de manier waarop hun club betrokken is bij de maatschappij.

MVO in Jupiler leagueJupiler League clubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De kennis over de maatschappelijke activiteiten van de Jupiler League clubs is iets toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 42% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt; vorig seizoen was dit nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn het beste op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club: 50% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt, tegenover 31% van de fans zonder seizoenkaart.

Ruim zes op de tien Jupiler League fans (63%) vinden dat zij precies voldoende informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten die de club onderneemt. Ruim een derde van de fans (36%) zou graag meer informatie willen ontvangen. Bronnen: Eredivisie Fan Onderzoek 2010/’11 en Jupiler League Fan Onderzoek 2010/’11.

KNVB ExpertiseKNVB Expertise, de Eredivisie en de Jupiler League hebben in seizoen 2010/’11 voor de tweede keer een nationaal Fan Onderzoek uitgevoerd onder de voetbalfans van alle betaaldvoetbalorganisaties. Meer dan 50.000 deelnemers hebben hun mening gegeven over zaken als ervaringen op wedstrijddagen, mediagebruik en betrokkenheid bij de club. Dit maakt het Nederlandse Fan Onderzoek tot één van Europa’s grootste onderzoeken onder sportfans.

Nederlands Elftal doneert aanleg Cruyff Court in Johannesburg – Only Friends: Marco van Basten neemt Meer dan Voetbal label in ontvangst

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)
*

Categorieën

  • Afval (473)
  • Agenda (2.424)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (112)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (556)
  • Communicatie (371)
  • Cradle to Cradle (366)
  • Design (204)
  • Dieren (169)
  • Duurzaam (1.890)
  • Educatie (321)
  • EEN-Armoede (242)
  • Energie en Besparing (2.394)
  • Europa (29)
  • Evenementen (109)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (269)
  • Goed Doel (111)
  • Green Deal (2)
  • Greenwashing (107)
  • Hergebruik-Kringloop (264)
  • Iets anders (255)
  • Int. Samenwerking (184)
  • Investeren (117)
  • Kerst (144)
  • Klimaat (1.501)
  • Licht (319)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (145)
  • Milieu (708)
  • MVO (104)
  • Natuur (580)
  • Olympische Spelen (65)
  • Oranje (152)
  • Oud & Nieuw (95)
  • Pasen (3)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (176)
  • Vakantie (71)
  • Valentijn (34)
  • Verkiezingen (55)
  • Vervoer en OV (701)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (237)
  • Welzijnswerk (27)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • We Need Power To Move Forward: Renewable Ocean Energy
  • The Ocean Energy Turbine Farm: Limitless Clean Renewable Energy by Crowd Energy
  • QUANT e-Sportlimousine: A Super Car that Runs on Salt Water
  • 2014 Warmest Year On Record by NASA
  • Leonardo DiCaprio’s (UN Messenger of Peace) Address to the United Nations
  • Greenland’s Ice Layers Mapped in 3D by NASA
  • Green World Rising: A Green World Rising Movie Narrated by Leonardo DiCaprio
  • Last Hours: A Green World Rising Movie Narrated by Leonardo DiCaprio
  • End Coal: Coal Isn’t Clean, Coal Isn’t Cheap and Coal Isn’t The Solution To Energy Poverty
  • Carbon: A Green World Rising Movie Narrated by Leonardo DiCaprio
  • The Final Speech of Dutch physicist Prof. dr. Wubbo Ockels
  • #Hubble25: Celebrate 25 years of The Hubble Space Telescope by NASA
  • A Year in the Life of Earth’s CO2 by NASA
  • Oudejaarsconferentie “Wat Is De Vraag?” by Youp van ‘t Hek
  • Happy New Year: Love You All My Friends
  • Happy New Year 2015: Love, Peace, Friendship, Prosperity, Happiness, Health, Fortune, Hope
  • Happy New Year 2015 – Gelukkig Nieuwjaar 2015
  • Happy New Year 2015
  • Happy New Year 2015
  • Happy New Year: “Lovely”
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com