Anders Bekeken

MVO Steeds Belangrijker voor Fans Eredivisie en Jupiler League Clubs

Geschreven op 22-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in MVO, Sport
Pin It

MVO in Betaald VoetbalVoetbal is een sport waar liefhebbers uit alle bevolkingsgroepen van genieten. De verwevenheid in de maatschappij brengt voor Eredivisieclubs en Jupiler League clubs een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor fans is het belangrijk dat hun club betrokken is bij de maatschappij en zich inzet voor sociale doelen.

Vrijwel alle fans vinden het belangrijk dat hun club ook een maatschappelijke rol vervult. Ten opzichte van vorig seizoen is de maatschappelijke betrokkenheid van clubs zelfs nog iets belangrijker geworden: nu vindt 89% maatschappelijke (Jupiler league 88%) betrokkenheid (zeer) belangrijk, vorig jaar was dit 86%. Voor vrouwen is het nog iets belangrijker dan voor mannelijke supporters dat de club zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. En naarmate fans ouder worden vinden ze de maatschappelijke betrokkenheid ook steeds belangrijker.

Eredivisieclubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De aandacht die clubs aan hun maatschappelijke betrokkenheid schenken werpt zijn vruchten af, want de bekendheid van maatschappelijke activiteiten is toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 46% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt en dat was vorig seizoen nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn veel beter op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club dan ClubCardhouders: 54% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt (was 47% in 2009/’10), tegenover 39% van de ClubCardhouders (was 31% in 2009/’10). ClubCardhouders vinden bovendien vaker dan seizoenkaarthouders dat ze te weinig informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten van de club. In totaal zou bijna een derde (30%) van de fans graag meer informatie willen ontvangen over de manier waarop hun club betrokken is bij de maatschappij.

MVO in Jupiler leagueJupiler League clubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De kennis over de maatschappelijke activiteiten van de Jupiler League clubs is iets toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 42% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt; vorig seizoen was dit nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn het beste op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club: 50% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt, tegenover 31% van de fans zonder seizoenkaart.

Ruim zes op de tien Jupiler League fans (63%) vinden dat zij precies voldoende informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten die de club onderneemt. Ruim een derde van de fans (36%) zou graag meer informatie willen ontvangen. Bronnen: Eredivisie Fan Onderzoek 2010/’11 en Jupiler League Fan Onderzoek 2010/’11.

KNVB ExpertiseKNVB Expertise, de Eredivisie en de Jupiler League hebben in seizoen 2010/’11 voor de tweede keer een nationaal Fan Onderzoek uitgevoerd onder de voetbalfans van alle betaaldvoetbalorganisaties. Meer dan 50.000 deelnemers hebben hun mening gegeven over zaken als ervaringen op wedstrijddagen, mediagebruik en betrokkenheid bij de club. Dit maakt het Nederlandse Fan Onderzoek tot één van Europa’s grootste onderzoeken onder sportfans.

Nederlands Elftal doneert aanleg Cruyff Court in Johannesburg – Only Friends: Marco van Basten neemt Meer dan Voetbal label in ontvangst

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (517)
  • Agenda (2.701)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (658)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (402)
  • Design (221)
  • Dieren (169)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.089)
  • Educatie (338)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.731)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (120)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (276)
  • Goed Doel (112)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (280)
  • Iets anders (331)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.583)
  • Licht (357)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (160)
  • Milieu (729)
  • MVO (105)
  • Natuur (654)
  • Nederland (11)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (201)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (859)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (273)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • The Officine REcycle Italian Cargo Bike: Transformed Old Bike Frames Into Cargo Bicycles
  • De Groene Strijd: Nederland op Weg naar Duurzaamheid by Montesquieu Instituut
  • Visie 2025 Melk met Meerwaarde by FrieslandCampina: Verduurzaming van de Zuivelketen
  • Ruim 416.000 Zonnepanelen op Daken Leden-Melkveebedrijven FrieslandCampina by GroenLeven
  • Tech That Could Fix One of Wind Power’s Biggest Problems: The IceWind CW Windturbine
  • Kennisdag Sport en Duurzaamheid 2017: Energiebesparing bij Sportacommodaties
  • The Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Full Electric Ultimate Luxury of the Future
  • Aurora Solar Thermal Plant en Energieopslag in Port Augusta, Zuid-Australië by SolarReserve
  • The Vision Van Research Vehicle by Mercedes-Benz
  • Chanje V8070: An Electric Class 5 Van by Chanje Energy
  • MAN Trucks & Bus Introduceert Volledig Elektrische Distributietrucks en Elektrische Stadsbussen
  • De Dikke Alg: Een Nederlandse Houten Motorfiest by Ritsert Mans op Algen Olie by Peter Mooij
  • Zullen We Samen Eneco Kopen?: Word Lid van EneCoöperatie en Houd Eneco in Publieke Handen
  • Drones Planting 1 Million Trees in the Irrawaddy River Delta in Myanmar by BioCarbon Engineering 
  • Buurkracht Helpt Buurtbewoners om Samen Energie te Besparen en Zonnepanelen te Plaatsen
  • Tao Zhu Yin Yuan Tower in Taipei, Taiwan: Agora Garden With 23,000 Trees by Vincent Callebaut
  • De Elektrische StreetScooter Work XL by Ford en Deutsche Post DHL Duitsland
  • Twee Elektrische Vrachtwagens voor Bevoorrading Albert Heijn Supermarkten in Amsterdam
  • Haarlem Plastic Vrij: De Start Van Een Duurzaam Seizoen by Initiatiefgroep Haarlem Plastic Vrij
  • Albert Heijn Plaatst 10.788 Zonnepanelen op Distributiecentrum Pijnacker
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com