Anders Bekeken

MVO Steeds Belangrijker voor Fans Eredivisie en Jupiler League Clubs

Geschreven op 22-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in MVO, Sport
Pin It

MVO in Betaald VoetbalVoetbal is een sport waar liefhebbers uit alle bevolkingsgroepen van genieten. De verwevenheid in de maatschappij brengt voor Eredivisieclubs en Jupiler League clubs een maatschappelijke verantwoordelijkheid met zich mee.

Voor fans is het belangrijk dat hun club betrokken is bij de maatschappij en zich inzet voor sociale doelen.

Vrijwel alle fans vinden het belangrijk dat hun club ook een maatschappelijke rol vervult. Ten opzichte van vorig seizoen is de maatschappelijke betrokkenheid van clubs zelfs nog iets belangrijker geworden: nu vindt 89% maatschappelijke (Jupiler league 88%) betrokkenheid (zeer) belangrijk, vorig jaar was dit 86%. Voor vrouwen is het nog iets belangrijker dan voor mannelijke supporters dat de club zich bezighoudt met maatschappelijke projecten. En naarmate fans ouder worden vinden ze de maatschappelijke betrokkenheid ook steeds belangrijker.

Eredivisieclubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De aandacht die clubs aan hun maatschappelijke betrokkenheid schenken werpt zijn vruchten af, want de bekendheid van maatschappelijke activiteiten is toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 46% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt en dat was vorig seizoen nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn veel beter op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club dan ClubCardhouders: 54% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt (was 47% in 2009/’10), tegenover 39% van de ClubCardhouders (was 31% in 2009/’10). ClubCardhouders vinden bovendien vaker dan seizoenkaarthouders dat ze te weinig informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten van de club. In totaal zou bijna een derde (30%) van de fans graag meer informatie willen ontvangen over de manier waarop hun club betrokken is bij de maatschappij.

MVO in Jupiler leagueJupiler League clubs kunnen uiteenlopende activiteiten organiseren om invulling te geven aan hun maatschappelijke rol. Aan de fans is gevraagd of ze op de hoogte zijn van de activiteiten die hun club onderneemt. De kennis over de maatschappelijke activiteiten van de Jupiler League clubs is iets toegenomen ten opzichte van vorig seizoen.

Dit seizoen weet 42% van de fans (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt; vorig seizoen was dit nog 39%. Seizoenkaarthouders zijn het beste op de hoogte van de maatschappelijke activiteiten van de club: 50% van de seizoenkaarthouders weet (ongeveer) welke activiteiten de club onderneemt, tegenover 31% van de fans zonder seizoenkaart.

Ruim zes op de tien Jupiler League fans (63%) vinden dat zij precies voldoende informatie krijgen over de maatschappelijke activiteiten die de club onderneemt. Ruim een derde van de fans (36%) zou graag meer informatie willen ontvangen. Bronnen: Eredivisie Fan Onderzoek 2010/’11 en Jupiler League Fan Onderzoek 2010/’11.

KNVB ExpertiseKNVB Expertise, de Eredivisie en de Jupiler League hebben in seizoen 2010/’11 voor de tweede keer een nationaal Fan Onderzoek uitgevoerd onder de voetbalfans van alle betaaldvoetbalorganisaties. Meer dan 50.000 deelnemers hebben hun mening gegeven over zaken als ervaringen op wedstrijddagen, mediagebruik en betrokkenheid bij de club. Dit maakt het Nederlandse Fan Onderzoek tot één van Europa’s grootste onderzoeken onder sportfans.

Nederlands Elftal doneert aanleg Cruyff Court in Johannesburg – Only Friends: Marco van Basten neemt Meer dan Voetbal label in ontvangst

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)
*

Categorieën

  • Afval (483)
  • Agenda (2.436)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (112)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (556)
  • Communicatie (371)
  • Cradle to Cradle (366)
  • Design (204)
  • Dieren (169)
  • Duurzaam (1.897)
  • Educatie (321)
  • EEN-Armoede (242)
  • Energie en Besparing (2.403)
  • Europa (29)
  • Evenementen (111)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (270)
  • Goed Doel (111)
  • Green Deal (2)
  • Greenwashing (108)
  • Hergebruik-Kringloop (264)
  • Iets anders (257)
  • Int. Samenwerking (184)
  • Investeren (117)
  • Kerst (144)
  • Klimaat (1.508)
  • Licht (319)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (147)
  • Milieu (712)
  • MVO (104)
  • Natuur (580)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (153)
  • Oud & Nieuw (95)
  • Pasen (3)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (176)
  • Vakantie (71)
  • Valentijn (34)
  • Verkiezingen (55)
  • Vervoer en OV (703)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (237)
  • Welzijnswerk (27)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • Dag van de Duurzaamheid 2015: Ik Spring Over #ikspringover
  • The Green Giants Changing Climate Change: We Love Our Forests
  • P+ Start Groene Breinbreker: Wetenschappers Beantwoorden Vragen over Duurzaam Ondernemen
  • De Groene Top Trein Rijdt op 27 November door Nederland
  • E-Waste Hell: A Mountain of E-Waste Dumped in Agblogbloshie, Accra, Ghana
  • The E-Waste Republic: A Web Documentary by Jacopo Ottaviani
  • Slechts 30% van het E-Waste in Europa Wordt Goed Gerecycled
  • Waste Crime – Waste Risks: Gaps in Meeting the Global Waste Challenge and E-Waste Dumping
  • Shell Goes Bananas!
  • Nederland 100% Duurzame Energie in 2030: Samen Sneller Duurzaam
  • The Climate Miles: Van 1 t/m 29 November van Utrecht naar de Klimaattop in Parijs
  • Dag van de Duurzaamheid 2015: Hét Duurzaamheidsevenement van Nederland op 9 oktober 2015
  • MVO Nederland Daagt Bedrijven Uit met Climate Makeover om Klimaatneutraal te Worden in 2050
  • Nederlandse Energiecentrales Verstoken Steeds Meer Kolen: CO2-Uitstoot Fors Hoger
  • WEEELABEX-certificaat Wettelijk Verplicht voor Bedrijven die E-Waste Verwerken
  • The Refugee Film Project Need Your Help to Finish the Movie
  • Oil War and Endless Oil Spills in Nigeria
  • Curse of the Black Gold by Ed Kashi: 50 Years of Oil in the Niger Delta, Nigeria
  • Black Gold by Jeta Amata: The Struggle For The Niger Delta in Nigeria
  • White Water, Black Gold Documentary: From Icefields to Oilfields Narrated by Wade Davis
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com