Anders Bekeken

Milieuzone Amsterdam Geopend: Tweede Kamer Verbied Instellen Milieuzones door Gemeenten

Geschreven op 10-10-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Lucht, Milieu, Vervoer en OV
Pin It

milieuzone2.JPG

Update 19 december 2015: Milieuzones voor personenauto’s: een Kamermeerderheid wil er vanaf. Maar minister Melanie Schultz zegt dat het een zaak is van de gemeenten. Utrecht probeert de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Rotterdam wil komend jaar een milieuzone invoeren en Amsterdam gaat vervuilende scooters uit het centrum weren.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. De gemeenten zijn vooralsnog vastbesloten en zijn niet van plan om de kamer meerderheid te volgen.

18 december 2015: Wie snapt het nog? In de Tweede Kamer is gisteren besloten dat gemeenten geen milieuzones voor personenauto’s in mogen stellen. Onvoorstelbaar dat het Rijk gemeenten de mogelijkheid ontneemt om de luchtkwaliteit te verbeteren en de gezondheid van hun inwoners te beschermen.

Milieuzones zorgen ervoor dat zeer vervuilende auto’s niet meer de stad in mogen. Onder andere in Duitsland heeft dit gezorgd voor veel betere luchtkwaliteit in steden. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor duizenden chronisch zieken en vroegtijdige sterfgevallen. Utrecht heeft sinds begin dit jaar een milieuzone voor personenauto’s ingesteld en Rotterdam is zeer vergevorderd met de voorbereidingen. Daar gaat de milieuzone over twee weken in.

“Het Rijk doet nauwelijks iets om de luchtkwaliteit in het land te verbeteren. Nu wordt zelfs de gemeenten de mogelijkheid ontnomen om voor gezonde lucht te zorgen. Dit is zeer zorgwekkend”, aldus Anne Knol, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De overheid wordt op deze manier ook een volslagen onbetrouwbaar. Wat moeten mensen die net een nieuwe schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

De VVD motie werd onder andere gesteund door de SP, een partij die zich juist in Utrecht en Rotterdam gecommitteerd heeft aan de milieuzone. Ook CDA, SGP en de PVV stemden voor het afschaffen van de milieuzones.

24 december 2009: Nou dacht ik eigenlijk dat de Milieuzones in de grote steden in Nederland min of meer op non-actief waren gesteld, maar per 1 januari 2010 gaan landelijk scherpere toelatingseisen gelden voor de Milieuzones.

Amsterdam stelt een gewenperiode van 3 maanden in voor vrachtauto’s met Euro 2 dieselmotor met roetfilter en Euro 3 dieselmotor met roetfilter ouder dan acht jaar. In Amsterdam geldt sinds oktober 2008 een milieuzone voor vrachtauto’s in het gebied binnen de ring A10, met uitzondering van Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Op 1 januari 2010 worden de toelatingseisen voor de milieuzone voor vrachtauto’s aangescherpt volgens de landelijke richtlijnen. Alleen vrachtauto’s (boven de 3500 kg) met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor en Euro 3 jonger dan acht jaar en met roetfilter mogen dan nog de milieuzone in. Voor eigenaren van vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2010 niet meer voldoen aan de eisen geldt een gewenperiode van drie maanden.

Donderdag 9 oktober 2008 hebben minister Jacqueline Cramer van VROM, wethouder Marijke Vos, en voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vertegenwoordiger van het bedrijfsleven, de Amsterdamse milieuzone voor vrachtauto’s geopend.

De milieuzone is een van de maatregelen die de gemeente Amsterdam neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Door de milieuzone wordt de uitstoot van schadelijke stoffen door het vrachtverkeer flink verminderd en dat is hard nodig voor de gezondheid van Amsterdammers en om in de stad te bouwen. De milieuzone geldt binnen de Ring A10, uitgezonderd Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Minister Cramer beloofde Amsterdam één miljoen euro voor proeven met elektrisch vervoer. Daarmee kunnen bijvoorbeeld oplaadpunten worden gefinancierd. Ruim 300 verkeersborden bij de afritten en onderdoorgangen van de Ring A10 markeren de milieuzone. Tot 2010 geldt dat vrachtauto’s (zwaarder dan 3.500 kg) minimaal een euro 2 motor met roetfilter moeten hebben om in de milieuzone te mogen rijden. Euro 0 en 1 mogen de zone niet in. Amsterdam sluit hiermee aan op de landelijke richtlijnen.

Bepaalde bijzondere voertuigen zoals brandweerwagens, kraanwagens en kermisauto’s mogen de zone wel in, mits ze niet ouder dan dertien jaar zijn. In 2010 worden de toelatingseisen aangescherpt: alleen vrachtauto’s met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor (en Euro 3 met roetfilter, mits niet ouder dan acht jaar) mogen dan de milieuzone in.

Tot 9 januari 2009 is er sprake van een gewenperiode. In deze periode krijgen eigenaren van vrachtauto’s die niet aan de geldende euronormen voldoen een waarschuwing. De gewenperiode kan bijvoorbeeld worden benut om alsnog een roetfilter aan te schaffen. Vanaf 9 januari 2009 worden overtreders beboet. Rijdt men na die datum toch met een vervuilde vrachtauto de milieuzone binnen, dan riskeert men een boete van 150 euro. Dit bedrag is landelijk vastgesteld.

Buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente controleren via het kenteken of de vrachtauto’s in de zone aan de milieueisen voldoen. Medio 2009 start de handhaving met ongeveer zeventig vaste kentekenscanners. Bron: Luchtflits

31-03-2008: Slechte luchtkwaliteit is uiteraard één van de grote problemen waar met name grote steden last van hebben. Zo ook in Amsterdam en daar moet natuurlijk iets aan worden gedaan. Het gaat om de gezondheid van vele Amsterdammers.

‘Voorrang voor een gezonde stad’? Voor wie de afgelopen maanden onder een steen heeft geleefd, hier de executive summary: 2010, Amsterdam, alles binnen de ringweg A10 wordt off-limits voor dieselauto’s zonder roetfilter en benzine- en lpg-auto’s met een datum eerste tenaamstelling van vóór 01-01-1992.

De controle gaat plaatsvinden via 60 camerapoorten boven de toegangswegen tot het Sperrgebiet. En daarbinnen is er altijd nog de milieupolitie. Is dit het ambitieuze plan dat de luchtkwaliteit in de hoofdstad drastisch gaat verbeteren? Ambitieus is het zeker, maar het milieu is er niet mee gebaat.

Nog geen twee dagen na het bekend worden van het plan kwam namelijk de aap uit de mouw. Of de woordvoerder van de gemeente zich versprak, wisten we toen nog niet. Opeens werd duidelijk dat het Amsterdam niet ging om de luchtkwaliteit an sich, maar om het halen van normen die het mogelijk maken om groen licht te geven aan allerlei hoogst prestigieuze en massaal fijnstofproducerende nieuwbouwplannen.

Ook de uitspraken van mevrouw Vos in Een Vandaag doen vermoeden dat het hier niet gaat om naïviteit: “Er lopen processen met als gevolg dat tal van bouwprojecten worden stilgelegd omdat de lucht te vuil is. Dat is iets waar wij echt last van hebben. Onze economie komt in gevaar.”, aldus wethouder Marijke Vos Bron: Autoblog

Overigens zijn er ook in andere steden als Milieuzones, zoals in Utrecht. In Duitsland zijn er al heel veel steden die de Umwelt Plakette verplicht hebben gesteld in de Umwelt Zone. Daar gaat men nog een stapje verder want die Umwelt Plakette is ook verplicht voor auo’s, bestelbusjes, campers en, niet onbelangrijk als u een keertje op vakantie gaat, ook voor buitenlanders.

Één Reactie

  1. Lucy Sadler zegt:

    25 november 2010 om 10:59 | Permalink

    Information about all LEZs (Low Emission Zones) in Europe

    Low Emission Zones (LEZs) are areas or roads where the most polluting vehicles are restricted from entering. This means that vehicles are banned, or in some cases charged, if they enter the LEZ when their emissions are over a set level.
    They are also know as Environment Zones, Umweltzonen, Milieuzones, Lavutslippssone, Miljozone, Miljözon.

    They are often the most effective measure that cities can take to reduce air pollution problems in their area. The emissions that are aimed to be reduced by LEZs are mainly fine particles, nitrogen dioxide and indirectly ozone.

    Vehicle emissions are classified by the so-called “Euro Standards” for the vehicles that they affect. In many cases another factor is whether or not the vehicle has a particulate filter or catalytic converter. Before you travel into a LEZ, you need to find out the emissions standard of your vehicle.

    All LEZs affect heavy duty goods vehicles (usually over 3.5 tonnes Gross Vehicle Weight (GVW)), and most buses and coaches (usually defined as over 5 tonnes GVW). Some LEZs also affect vans, cars and motorcycles.

    Most LEZs operate 24 hours a day, 365 days a year, with some of the Italian LEZs currently the only exceptions to this rule. LEZs in Europe

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.770)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (674)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (411)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.108)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.771)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (293)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (343)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.590)
  • Licht (357)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (163)
  • Milieu (733)
  • MVO (106)
  • Natuur (660)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (113)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (205)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (906)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (276)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Towards A Pollution-Free Planet: Pledge to #BeatPollution by Dia Mirza
  • De Elektrische Fiat e-Ducato Taxibus by Tribus
  • Haarlemse Wijkje Hof van Egmond: Renovatie Naar Nul-Op-De-Meter Woningen by Pré Wonen
  • Qbuzz Rijdt Met Tien Elektrische Ebusco e-Bussen op Lijn 1 in Utrecht
  • Zonnepark Welschap met 12.000 Zonnepanelen op Militaire Vliegbasis Eindhoven
  • Stedin Gaat Alle 2100 Bedrijfwagens Vervangen Door Elektrische Bedrijfswagens
  • Nationaal Warmte Congres 2017: De Duurzame Warmtevoorziening in Nederland
  • Greenhost, Duurzame Webhosting: Verhuisd naar Energieneutraal Patch22 in Amsterdam
  • Week van Ons Water: Extreem Weer en Wateroverlast
  • Delseni: Nieuwe Screeningsmethode Voor Opsporen Borstkanker by Mito Medical Products
  • Friese Elfwegentocht 2018: Twee Weken Zonder een Druppel Benzine – It Giet Oan
  • De Duurzame 100 van 2017 by Trouw: Volkert Engelsman (1), Jaap Korteweg (2) en Boyan Slat (3)
  • Week van de Circulaire Economie 2018: Uitreiking Circular Award
  • Nieuw Sorteercentrum DHL Parcel Amsterdam: 3800 Zonnepanelen en BREEAM Excellent
  • 10 New Electric Car Concepts that Should Hit the Production by Automotive Territory
  • Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Klimaat- en Energieparagraaf by NVDE
  • Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Geen Aandacht Voor Natuur by Natuurorganisaties
  • Regeerakkoord Vertrouwen in de Toekomst: Kilometerheffing Vrachtvervoer (Maut) by TLN
  • Pink Ribbon: Mannen Met Borstkanker Website Online
  • Dutchfiets: De Fiets van Recyclebaar Kunststof met Statiegeld
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com