Anders Bekeken

Milieuzone Amsterdam Geopend: Drie Nieuwe Milieuzones Per 1 Januari 2018

Geschreven op 10-10-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Lucht, Milieu, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

milieuzone2.JPG

Update 16 november 2017: Amsterdam is vanaf 1 januari 2018  maar liefst drie nieuwe milieuzones rijker. Er wordt een milieuzone ingevoerd voor brom- en snorfietsen, dieseltaxi’s en dieselautobussen (touringcars). 

Voor dieseltaxi’s met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2008 en ouder geldt dat ze per 1 januari 2018 geen toegang meer hebben tot de milieuzone. Dieselautobussen en -touringcars hebben geen toegang meer met een DET van 2004 en ouder.

De milieuzones voor  taxi’s en autobussen gelden voor het gebied binnen de ring, uitgezonderd stadsdeel noord. Voor de milieuzone autobussen zijn ook nog een aantal bedrijventerreinen uitgezonderd.

Met de invoering van de milieuzones weert de gemeente Amsterdam de meest vervuilende voertuigen uit de stad. Na de milieuzone voor vrachtverkeer in 2009, geldt per 1 januari 2017 in Amsterdam een milieuzone voor bestelauto’s. En vanaf 1 januari 2018 komen daar de milieuzones voor taxi’s, autobussen en brom- en snorfietsen bij.

19 december 2015: Milieuzones voor personenauto’s: een Kamermeerderheid wil er vanaf. Maar minister Melanie Schultz zegt dat het een zaak is van de gemeenten. Utrecht probeert de luchtkwaliteit te verbeteren door de instelling van milieuzones. Rotterdam wil komend jaar een milieuzone invoeren en Amsterdam gaat vervuilende scooters uit het centrum weren.

Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. De gemeenten zijn vooralsnog vastbesloten en zijn niet van plan om de kamer meerderheid te volgen.

Zie ook: Schone Lucht voor Amsterdam: Nieuwe Subsidie Voor Elektrische Taxi’s in Amsterdam – Amsterdam Gaat Meest Vervuilende Scooters vanaf 2018 Weren in het Centrum

18 december 2015: Wie snapt het nog? In de Tweede Kamer is gisteren besloten dat gemeenten geen milieuzones voor personenauto’s in mogen stellen. Onvoorstelbaar dat het Rijk gemeenten de mogelijkheid ontneemt om de luchtkwaliteit te verbeteren en de gezondheid van hun inwoners te beschermen.

Milieuzones zorgen ervoor dat zeer vervuilende auto’s niet meer de stad in mogen. Onder andere in Duitsland heeft dit gezorgd voor veel betere luchtkwaliteit in steden. Luchtvervuiling zorgt jaarlijks voor duizenden chronisch zieken en vroegtijdige sterfgevallen. Utrecht heeft sinds begin dit jaar een milieuzone voor personenauto’s ingesteld en Rotterdam is zeer vergevorderd met de voorbereidingen. Daar gaat de milieuzone over twee weken in.

“Het Rijk doet nauwelijks iets om de luchtkwaliteit in het land te verbeteren. Nu wordt zelfs de gemeenten de mogelijkheid ontnomen om voor gezonde lucht te zorgen. Dit is zeer zorgwekkend”, aldus Anne Knol, campagneleider verkeer van Milieudefensie. “De overheid wordt op deze manier ook een volslagen onbetrouwbaar. Wat moeten mensen die net een nieuwe schone auto hebben gekocht hiervan denken?”

De VVD motie werd onder andere gesteund door de SP, een partij die zich juist in Utrecht en Rotterdam gecommitteerd heeft aan de milieuzone. Ook CDA, SGP en de PVV stemden voor het afschaffen van de milieuzones.

24 december 2009: Nou dacht ik eigenlijk dat de Milieuzones in de grote steden in Nederland min of meer op non-actief waren gesteld, maar per 1 januari 2010 gaan landelijk scherpere toelatingseisen gelden voor de Milieuzones.

Amsterdam stelt een gewenperiode van 3 maanden in voor vrachtauto’s met Euro 2 dieselmotor met roetfilter en Euro 3 dieselmotor met roetfilter ouder dan acht jaar. In Amsterdam geldt sinds oktober 2008 een milieuzone voor vrachtauto’s in het gebied binnen de ring A10, met uitzondering van Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Op 1 januari 2010 worden de toelatingseisen voor de milieuzone voor vrachtauto’s aangescherpt volgens de landelijke richtlijnen. Alleen vrachtauto’s (boven de 3500 kg) met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor en Euro 3 jonger dan acht jaar en met roetfilter mogen dan nog de milieuzone in. Voor eigenaren van vrachtauto’s die vanaf 1 januari 2010 niet meer voldoen aan de eisen geldt een gewenperiode van drie maanden.

Donderdag 9 oktober 2008 hebben minister Jacqueline Cramer van VROM, wethouder Marijke Vos, en voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en vertegenwoordiger van het bedrijfsleven, de Amsterdamse milieuzone voor vrachtauto’s geopend.

De milieuzone is een van de maatregelen die de gemeente Amsterdam neemt om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Door de milieuzone wordt de uitstoot van schadelijke stoffen door het vrachtverkeer flink verminderd en dat is hard nodig voor de gezondheid van Amsterdammers en om in de stad te bouwen. De milieuzone geldt binnen de Ring A10, uitgezonderd Amsterdam-Noord en enkele bedrijventerreinen.

Minister Cramer beloofde Amsterdam één miljoen euro voor proeven met elektrisch vervoer. Daarmee kunnen bijvoorbeeld oplaadpunten worden gefinancierd. Ruim 300 verkeersborden bij de afritten en onderdoorgangen van de Ring A10 markeren de milieuzone. Tot 2010 geldt dat vrachtauto’s (zwaarder dan 3.500 kg) minimaal een euro 2 motor met roetfilter moeten hebben om in de milieuzone te mogen rijden. Euro 0 en 1 mogen de zone niet in. Amsterdam sluit hiermee aan op de landelijke richtlijnen.

Bepaalde bijzondere voertuigen zoals brandweerwagens, kraanwagens en kermisauto’s mogen de zone wel in, mits ze niet ouder dan dertien jaar zijn. In 2010 worden de toelatingseisen aangescherpt: alleen vrachtauto’s met een Euro 4 en Euro 5 dieselmotor (en Euro 3 met roetfilter, mits niet ouder dan acht jaar) mogen dan de milieuzone in.

Tot 9 januari 2009 is er sprake van een gewenperiode. In deze periode krijgen eigenaren van vrachtauto’s die niet aan de geldende euronormen voldoen een waarschuwing. De gewenperiode kan bijvoorbeeld worden benut om alsnog een roetfilter aan te schaffen. Vanaf 9 januari 2009 worden overtreders beboet. Rijdt men na die datum toch met een vervuilde vrachtauto de milieuzone binnen, dan riskeert men een boete van 150 euro. Dit bedrag is landelijk vastgesteld.

Buitengewoon opsporingsambtenaren van de gemeente controleren via het kenteken of de vrachtauto’s in de zone aan de milieueisen voldoen. Medio 2009 start de handhaving met ongeveer zeventig vaste kentekenscanners. Bron: Luchtflits

31-03-2008: Slechte luchtkwaliteit is uiteraard één van de grote problemen waar met name grote steden last van hebben. Zo ook in Amsterdam en daar moet natuurlijk iets aan worden gedaan. Het gaat om de gezondheid van vele Amsterdammers.

‘Voorrang voor een gezonde stad’? Voor wie de afgelopen maanden onder een steen heeft geleefd, hier de executive summary: 2010, Amsterdam, alles binnen de ringweg A10 wordt off-limits voor dieselauto’s zonder roetfilter en benzine- en lpg-auto’s met een datum eerste tenaamstelling van vóór 01-01-1992.

De controle gaat plaatsvinden via 60 camerapoorten boven de toegangswegen tot het Sperrgebiet. En daarbinnen is er altijd nog de milieupolitie. Is dit het ambitieuze plan dat de luchtkwaliteit in de hoofdstad drastisch gaat verbeteren? Ambitieus is het zeker, maar het milieu is er niet mee gebaat.

Nog geen twee dagen na het bekend worden van het plan kwam namelijk de aap uit de mouw. Of de woordvoerder van de gemeente zich versprak, wisten we toen nog niet. Opeens werd duidelijk dat het Amsterdam niet ging om de luchtkwaliteit an sich, maar om het halen van normen die het mogelijk maken om groen licht te geven aan allerlei hoogst prestigieuze en massaal fijnstofproducerende nieuwbouwplannen.

Ook de uitspraken van mevrouw Vos in Een Vandaag doen vermoeden dat het hier niet gaat om naïviteit: “Er lopen processen met als gevolg dat tal van bouwprojecten worden stilgelegd omdat de lucht te vuil is. Dat is iets waar wij echt last van hebben. Onze economie komt in gevaar.”, aldus wethouder Marijke Vos Bron: Autoblog

Overigens zijn er ook in andere steden als Milieuzones, zoals in Utrecht. In Duitsland zijn er al heel veel steden die de Umwelt Plakette verplicht hebben gesteld in de Umwelt Zone. Daar gaat men nog een stapje verder want die Umwelt Plakette is ook verplicht voor auo’s, bestelbusjes, campers en, niet onbelangrijk als u een keertje op vakantie gaat, ook voor buitenlanders.

4 Reacties

  1. Lucy Sadler zegt:

    25 november 2010 om 10:59 | Permalink

    Information about all LEZs (Low Emission Zones) in Europe

    Low Emission Zones (LEZs) are areas or roads where the most polluting vehicles are restricted from entering. This means that vehicles are banned, or in some cases charged, if they enter the LEZ when their emissions are over a set level. They are also know as Environment Zones, Umweltzonen, Milieuzones, Lavutslippssone, Miljozone, Miljözon.

    They are often the most effective measure that cities can take to reduce air pollution problems in their area. The emissions that are aimed to be reduced by LEZs are mainly fine particles, nitrogen dioxide and indirectly ozone.

    Vehicle emissions are classified by the so-called “Euro Standards” for the vehicles that they affect. In many cases another factor is whether or not the vehicle has a particulate filter or catalytic converter. Before you travel into a LEZ, you need to find out the emissions standard of your vehicle.

    All LEZs affect heavy duty goods vehicles (usually over 3.5 tonnes Gross Vehicle Weight (GVW)), and most buses and coaches (usually defined as over 5 tonnes GVW). Some LEZs also affect vans, cars and motorcycles.

    Most LEZs operate 24 hours a day, 365 days a year, with some of the Italian LEZs currently the only exceptions to this rule. LEZs in Europe

  2. Erik van Erne zegt:

    8 april 2018 om 15:25 | Permalink

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat Gaat Aan de Slag met Uniformeren Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft in een kamerbief laten weten met gemeenten om de tafel te gaan zitten om de lappendeken van milieuregimes te uniformeren.

    Het is al sinds jaar en dag een ergernis van bedrijven die met eigen voertuigen hun winkels in binnensteden bevoorraden. De lappendeken aan lokale regels maakt van iedere rit een administratieve nachtmerrie. Naast verschillende gewichts-, lengte- en hoogte beperkingen hebben steeds meer gemeenten nu ook milieuzones ingevoerd. Als er verschillen in die lokale regimes zitten, wordt het echt onwerkbaar.

    Het instellen van milieuzones is een bevoegdheid van gemeenten. De staatssecretaris kan dus wel pleiten voor het uniformeren van milieuzones, maar die uniformiteit vooralsnog niet afdwingen. Evofenedex is van mening dat voor de invoering van milieuzones voor vracht- en bestelverkeer, gemeenten zich dienen te conformeren aan de afspraken uit het landelijk convenant vrachtverkeer. Daarbij is de lijn voor vrachtauto’s dat zij vanaf 2022 alleen nog maar met een Euro 6 motor de stad in mogen. Voor bestelauto’s is de landelijke lijn om in 2025 de bevoorrading emmissievrij te doen.

  3. Erik van Erne zegt:

    27 juni 2018 om 12:04 | Permalink

    Beperking Milieuzones Tot Twee Verschillende Soorten Milieuzones

    Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de milieuzones beperken tot twee soorten. De plannen hiervoor worden binnenkort naar de Tweede Kamer gestuurd.

    Eerder al liet de staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten af te willen van de wildgroei aan milieuzones. Tot nu toe stelt elke stad een milieuzone op naar eigen goeddunken, wat tot een lappendeken aan regels leidt.

    In de visie van Van Veldhoven zijn er in de toekomst nog maar twee soorten milieuzones: eentje waarin dieselauto’s, inclusies bestelauto’s, van voor 2006 de stad niet meer in mogen en een wat mildere variant waar de ouderdomsgrens op 2001 wordt gesteld. Daarbij zou de Euro 2 norm (ouder dan 2001) of de Euro 3 norm (ouder dan 2006) worden gehanteerd.

    De verwachting is overigens dat de nieuwe regels voor milieuzones in Nederland niet eerder dan in 2020 kunnen worden ingevoerd.

  4. Erik van Erne zegt:

    3 juli 2018 om 17:18 | Permalink

    Milieuzones: Twee Varianten voor Diesels vanaf 2020

    Bezitters van een personenauto die rijdt op diesel, kunnen op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone in Nederland. Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren.

    Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones. Bovendien besluit iedere gemeente zelf of er een milieuzone wordt ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer.

    Van Veldhoven: “Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar. Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.”

    Ook voor het vrachtverkeer komen eenduidige borden en de mogelijkheid vanaf 2025 om in binnensteden een zero emissie zone mogelijk te maken. Op die manier wordt invulling gegeven aan de afspraken in de Green Deal Zero emissie stadslogistiek.

    De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap vooruit. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht. Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het Regeerakkoord van kabinet Rutte III.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (557)
  • Agenda (2.931)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (724)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (443)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.166)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.992)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (296)
  • Iets anders (351)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (368)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (686)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (211)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.041)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Industrial Heat and Power: Vakbeurs Voor Energie & Industrie Professionals
  • ALDI Klimaatbeleid: Terugdringen Broeikasgasemissies met 40% in 2021 – Meer Duurzame Energie
  • 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach
  • Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam
  • A Plan For A Better Future by UNDP: #NextGenUNDP
  • Groene Daken in Kattenbosch in Rosmalen: 2.000 m2 Groen Op 16 Daken
  • COCRATOS International Institute for Inclusive Science: A More Sustainable World
  • Urban Energy Challenge 2018: Winnaar De Buurtcentrale
  • De SDG Conferentie in Wageningen: Towards Zero Hunger Partnerships for Impact
  • Koel- en Vrieshuis Kloosterboer Cool Port in Waalhaven Rotterdam: BREEAM Outstanding
  • Gigantische Warm Water Batterij Voor Gentse Stadsverwarming by EDF Luminus
  • EDF Luminus Verzamelt en Recycleert in 2017 721 Ton Afval uit de Maas
  • Grootste Windmolenpark van Wallonië Met 26 Windmolens by EDF Luminus
  • Ruim 5 procent van Sociale Huurwoningen Hebben Zonnepanelen of Zonneboiler by Aedes
  • Koning Willem-Alexander Wil Zonnepanelen Op Huis ten Bosch Maar Dat Mag Niet
  • Radboud Universiteit en Radboudumc Kiezen Vanaf 2024 Voor 100% Groene Stroom by Eneco
  • Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
  • Aanleg Nieuwe Natuurproject Noorderwold-Eemvallei Gestart by Stichting Flevo-Landschap
  • De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland
  • Wetterskip Fryslân Gaat Op Rioolwaterzuiveringsinstallaties Zuiveringsslib Omzetten in Energie
  • Links

    Milieunet op..