Anders Bekeken

The 11th World Solar Challenge 2011: Tokai University Japan Wins World Solar Challenge 2011

Geschreven op 15-10-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Blog Action Day, Energie en Besparing, Klimaat

nuna5.jpg Update 20 oktober 2011: Het is ongelofelijk spannend bij de World Solar Challenge 2011 tijdens het laatste gedeelte van het 3021 kilometer lange traject.

Tokai University uit Japan heeft het bijzonder goed gedaan en heeft de World Solar Challenge 2011 gewonnen. Nuon Solar Car Team is tweede geworden op kleine afstand en de derde plaats is voor de University of Michigan.

De tussenstand op 20 oktober 2011:
1 Tokai University Japan – Tokai Challenger 2 -3021.1 Adelaide 
2 Nuon Solar Team Netherlands  - Nuna 6 – 2998.7 End of Timing
3 University of Michigan USA - Qantum –  2973.2 End of Timing
4 Audi Eco Demonstration Australia - Audi A1 - 2715.4 Port Augusta
5. Ashiya University Japan – Sky Ace V - 2659.9 Port Augusta
6 Solar Team Twente Netherlands - Twente - 2633.2 Port Augusta

16 oktober 2011: Zo, de World Solar Challenge 2011 is van start gegaan en de grote vraag is natuurlijk of het de studenten van het Nuna6 team gaat lukken om weer te winnen.  De eerste tussenstand: first two into Katherine were Tokai and Michigan with only seconds separating them. Nuon was only about a minute behind. De tweede tussenstand: 1 Tokai University, 2 University of Michigan, 3 Nuon Solar Team, 4 Aurora, 5 Ashiya University. Dag 2: 1. Tokai University, 2. Nuon Solar Car Team, 3. Univeristy of Michigan, 4. Aurora, 5. Ashiya University

28 juli 2010: Zo, de data voor de volgende World Solar Challenge zijn al weer bekend. Van 16 tot en met 23 oktober 2011 in Darwin, Australië. Welke teams er vanuit Nederland gaan meedoen is nog niet bekend. Wat we wel weten is dat de Nuna5 op 31 juli en 1 augustus meedoet aan de Suzuka Dream Cup in Japan.

Zie ook: Nuon Solar Team presenteert Delfts Blauwe Nuna5 voor Suzuka Dream Cup 2010 in Japan

Whilst the arrangements have yet to be ratified by the Board, It is proposed that the dates of 11th World Solar Challenge will be based on a start date of Sunday October 16th 2011. This would mean that preparation facilities will be available in Darwin from Tuesday 4th October 2011, and the awards event being on Sunday 23 October 2011.

28 oktober 2009: De World Solar Challenge 2009 is vandaag gewonnen door het Japanse team van de universiteit van Tokai. Het Nuon Solar Team gaat er dus niet in slagen om vijf keer achtereen te winnen, maar met nog slechts 33 km te gaan tot de officiële tijdfinish is de tweede plaats binnen handbereik. Zie: Sharp Tokai Challenger Solar Panel Car 

De echte strijd vond echter plaats tussen het Nuon Solar Team en Michigan om de tweede plaats, die vandaag ongemeen spannend was. Bij de controlestop wist Michigan de tweede plaats terug te veroveren op Delft, waarna het Nuon Solar Team de achtervolging moest inzetten. Bij de laatste controle top was het verschil slechts 10 seconden en wist Nuna5 de Amerikanen weer in te halen. Maar dat duurde niet lang. Kort daarop schoten de Amerikanen, in steeds drukker wordend verkeer, weer langs het Nuon Solar Team. Pas anderhalf uur voor de eindtijd pakte de studenten van de TU Delft de tweede plek weer terug. En dat bleek definitief: het team van Michigan had in de strijd haar accu zo ver uitgeput dat de zonnewagen een heuvel niet meer opkwam en stilviel. Met een zucht van verlichting kon het Nuon Solar Team een voorsprong van ruim een half uur opbouwen en behoudens grote tegenslagen de tweede plek veilig stellen. Bron: Nuon Solar Team

15 oktober 2009: Van 25 oktober tot 31 oktober 2009 strijden de meest innovatieve auto’s op zonne-energie voor de overwinning tijdens de World Solar Challenge 2009 in Australië.

Zal weer spannend worden. Het Nederlandse Solar team gaat weer meedoen, dit keer met de Nuna5, die nu eindelijk onthuld is door het nieuwe 14 koppen tellende Nuon Solar Team.

Bijna een jaar hebben de studenten van de TU Delft gewerkt aan de bouw van hun Nuna. Alles is in die tijd opzij gezet om ervoor te zorgen dat de bekende zonnewagen nog mooier, sneller, aërodynamischer en zuiniger is dan ooit tevoren. Het Nuon Solar Team kijkt uit naar het moment dat de World Solar Challenge in Australië begint. Het team heeft maar één wens: de race winnen! Nuna5 heeft 6 m2 zonnecellen en weegt 160 kilo, 30 kilo lichter dan de Nuna4.

“Nuna5 is echt wel ons kind geworden, we hebben er zo intensief aan gewerkt dat we nu heel blij en trots zijn dat we haar kunnen presenteren aan de buitenwereld”, aldus Rein van den Eijnde, de teamleider van het Nuon Solar Team. “We kunnen bijna niet meer wachten totdat we ook echt met de Nuna kunnen gaan rijden. Want Nuna mag er dan prachtig uit zien. Het gaat ons tenslotte om het racen en het winnen. Wij voelen ons als een echt Formule1 team, het bloed gaat al harder stromen en het is dat de motor geruisloos is, anders zouden we zeggen dat we staan te ronken in de startblokken.”

De World Solar Challenge is een twee jaarlijkse race waar alleen auto’s die op zonne-energie kunnen rijden aan mogen meedoen. Uit zo’n dertig landen doen teams mee. De race gaat dwars door Australië van noord naar zuid over een parcours van meer dan 3000 kilometer. De race start op 25 oktober 2009 in Darwin en eindigt op 31 oktober in Adelaide. Dit jaar is er sprake van een lustrumjaar voor het Nuon Solar Team. Als het team wint, zou het de vijfde keer op een rij zijn dat Delftse studenten de winst pakken met een auto die volledig op zonne-energie rijdt.

Nuna5 is dit jaar uitgerust met de nieuwste technieken en is in alle opzichten verbeterd in vergelijking met de voorgangers. Dit jaar stelt het wedstrijdreglement andere eisen aan de banden. Die mogen niet meer lekker glad zijn, maar moeten echt een profiel hebben zoals de banden van andere weggebruikers. Dat betekent wel een extra uitdaging voor het team want banden met profiel leveren weer extra rolweerstand op en daardoor zal de auto dus wellicht minder snel vooruit kunnen dan met de vroegere gladde banden. De bovenkant van de auto is bedekt met 6 m2 aan zonnecellen. Deze cellen zijn ongeveer twee keer zo efficiënt als normale zonnecellen. In totaal zetten 2120 zonnecellen het zonlicht om in elektriciteit en leveren zo energie aan de auto. Als het zonnepaneel meer energie opwekt dan op dat moment nodig is, dan wordt die energie opgeslagen in de accu. Die is dan klaar voor eventuele extra energie die weer nodig is tijdens een inhaalactie of bij bewolking.

De wagen weegt zo’n 160 kilo, dat is ruim 30 kilo lichter dan Nuna4. Zoals een van de coureurs opmerkte:”Eigenlijk is het een gek idee dat ik een auto zal besturen die ongeveer maar twee keer mijn eigen gewicht is. Normaal zie je niet van die lichtgewicht auto’s op de weg rijden.” Maar straks in Australië dus wel, want dan zal deze wagen gewoon op de weg rijden tussen alle andere auto’s en vrachtwagens door. Elke ochtend om 8.00 uur na het startsein, gaat de Nuna op weg om pas aan het einde van de dag om 17.00 weer te stoppen. Het team zal dan een tentenkamp opslaan aan de kant van de weg. Precies op de plek waar Nuna is gestopt. Het is niet alleen een race, maar ook een soort survival in die periode. “We vormen een sterk team. We kunnen op een hele goede en open manier met elkaar samenwerken en met onze Nuna en een slimme strategie, gaan wij vol vertrouwen de race tegemoet”, zegt de zeer enthousiaste Rein. “Ons team is er helemaal klaar voor en nodigt iedereen uit om straks in oktober Nuna5 met startnummer 3 te volgen. ” Bron: Dutch Solar Team

Zou toch geweldig zijn als men voor het vijfde achtereenvolgende jaar ging winnen. Zie ook: Minister Maria van der Hoeven onthult gedurfd ontwerp zonneauto: “21revolution”

2008: nuna4.bmpHet nieuwe Solar Team - bestaande uit elf studenten van de TU Delft – probeert dit jaar in Australië met Nuna4 de successen van haar voorgangers te evenaren. In de drie voorgaande edities kwamen zij namelijk als eerste over de finish.

Gaat het dit jaar weer lukken? Een ding is zeker: Nuna4 zal weer een verdere stap in de ontwikkeling van een echte energiezuinige auto zijn.

En weer gewonnen! Van harte gefeliciteerd.

14 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    28 februari 2009 om 15:04 | Permalink

  2. Erik van Erne zegt:

    30 juni 2009 om 21:37 | Permalink

  3. Tack zegt:

    29 juli 2009 om 15:35 | Permalink

    bionics, bionics, bionics !

    The surface of earthbound and flying biological structures are teaching, that a strict laminar construction rule is not “from this world”. Nor does a flow free of disturbance exist, neither a laminar flow in microscopic range at a surface promote the propagation of a vessel. Beware of “Auto”-mobilists ! They are liars ! Self-propelled vehicles do not run one single centimeter, how should they ! The kind reader may be excused.

    bionics, bionics, bionics !

    .. the Delft teamers did a pathfinding job for future mobility ..

  4. Erik van Erne zegt:

    6 september 2009 om 12:16 | Permalink

  5. Erik van Erne zegt:

    28 oktober 2009 om 14:16 | Permalink

  6. Erik van Erne zegt:

    28 oktober 2009 om 14:16 | Permalink

  7. Erik van Erne zegt:

    28 oktober 2009 om 14:16 | Permalink

  8. Frederique de Keuleneaar zegt:

    21 december 2009 om 10:42 | Permalink

    Solar Race Australië – Aflevering 1 op Canvas

    In de eerste aflevering, op dinsdag 22 december, zien we hoe 14 Leuvense studenten zich in Australië voorbereiden op de World Solar Challenge: het officieuze wereldkampioenschap voor zonnewagens. Er wordt elke dag intensief getest met de zelfgebouwde zonnewagen om de instellingen te optimaliseren. Terwijl de studenten de wagen prepareren voor de technische keuring door de organisatie krijgen we een terugblik naar de ontwikkeling en de bouw van de zonnewagen: pure spitstechnologie. Na een spannende technische keuring volgt de kwalificatie op een afgesloten raceparcours. En daar loopt het mis…
    http://programmas.canvas.be/solar-race-australie-aflevering-1/

  9. Erik van Erne zegt:

    13 december 2010 om 11:49 | Permalink

    Sharp Tokai Challenger Solar Panel Car

  10. Erik van Erne zegt:

    21 januari 2011 om 20:11 | Permalink

    World’s fastest solar car

  11. Erik van Erne zegt:

    29 juni 2011 om 20:21 | Permalink

    Perspresentatie Nuna6

  12. Erik van Erne zegt:

    26 juli 2011 om 01:05 | Permalink

    Windtunneltest Nuna6

    Na ruim 10 maanden van ontwerpen en bouwen is Nuna6 donderdag 21 juli getest in de grootste Windtunnel van Europa, de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW) in Marknesse. Zal Nuna6 haar voorganger overtreffen?

  13. Erik van Erne zegt:

    12 oktober 2011 om 21:13 | Permalink

    World Solar Challenge: Dutch Nuna6 The Build-up

    The complete history of the Nuna6 being built, recieving stickers, tested and shipped to Australia. All you need to know of the Nuna6 before you watch the World Solar Challange starting the 16th of october 2011.

  14. Erik van Erne zegt:

    17 oktober 2011 om 05:24 | Permalink

    World Solar Challenge: Nuon Pit Stop Crew in action in Katherine

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)
*

Categorieën

  • Afval (473)
  • Agenda (2398)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (112)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (556)
  • Communicatie (371)
  • Cradle to Cradle (366)
  • Design (204)
  • Dieren (169)
  • Duurzaam (1890)
  • Educatie (321)
  • EEN-Armoede (242)
  • Energie en Besparing (2391)
  • Europa (29)
  • Evenementen (109)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (268)
  • Goed Doel (110)
  • Green Deal (2)
  • Greenwashing (107)
  • Hergebruik-Kringloop (264)
  • Iets anders (255)
  • Int. Samenwerking (184)
  • Investeren (117)
  • Kerst (126)
  • Klimaat (1493)
  • Licht (318)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (145)
  • Milieu (708)
  • MVO (104)
  • Natuur (579)
  • Olympische Spelen (65)
  • Oranje (152)
  • Oud & Nieuw (87)
  • Pasen (3)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (176)
  • Vakantie (71)
  • Valentijn (34)
  • Verkiezingen (55)
  • Vervoer en OV (700)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (237)
  • Welzijnswerk (27)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • The Greatest Places on Earth: An Amazing Documentary
  • Earth From Space by NOVA
  • Wild Russia The Secret Forest: The far-east Ussuriland region of Russia
  • Laura Vandervoort: Naked, Captive and Alone for PeTA
  • Save The Arctic from Shell and Gazprom
  • Save The Arctic: Vicious Circle Narrated by John Hurt
  • Amsterdam ArenA Gaat Zonnedak Realiseren met 4200 Zonnepanelen
  • Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas
  • Duurzame Dilemma’s: Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA. Vanzelfsprekend Duurzaam
  • Save Virunga National Park in the Democratic Republic of the Congo: Draw The Line At Oil
  • The World’s Top Five Mega Construction Projects
  • The Falcon City of Wonders: The World In A City in The Heart of Dubailand, Dubai, UAE
  • De Koningsspelen 2014 voor Basisscholen: Doe de Kanga Wereldrecordpoging
  • Building The Worlds Tallest Building in 7 Months: Sky City in Changsha, China
  • Building a 30-Storey Hotel in 15 Days: Hotel T30 by China’s Broad Sustainable Building
  • Oudejaarsconference 2013 by Theo Maassen: Einde Oefening
  • A Very Cool Christmas by Sam Irvin: Full Movie Starring George Hamilton
  • A Mom For Christmas by George T. Miller: Full Movie Starring Olivia Newton-John
  • Happy New Year To All My Friends
  • Biggest Fireworks Display of All Time in Kuwait City, Kuwait
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com