Anders Bekeken

Solar Impulse HB-SIA Flying on Solar: International Flight Le Bourget Paris – Payerne Switzerland

Geschreven op 29-10-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam, Energie en Besparing

Update 3 juli 2011: Zo, de vlucht van Parijs naar Payerne is prima verlopen en de Solar Impulse keerde na een vlucht van 12 uur en 31 minuten om 19:42 uur weer terug op de thuishaven in Zwitserland na een klein rondje Europa in de afgelopen maand.

Wanneer we weer mee kunnen genieten van de avonturen van het Solar Impulse team is niet bekend. Men gaat door op de ingeslagen weg en dat betekent dat er hard wordt gewerkt aan de tweede Solar Impulse, de HB-SIB.

Daarmee moet het mogelijk zijn om vanaf 2013 de Atlantische Oceaan over te steken op zonne-energie. Uiteindelijk doel van de Solar Impulse HB-SIB is in vijf etappes rond de wereld te vliegen.

2 juli 2011: De Solar Impulse gaat zondagochtend 3 juli om 07:00 uur beginnen aan de thuisvlucht naar Payerne Zwitserland. Tenminste, als het weer meezit. De vooruitzichten zijn gunstig en de vluchtleiding in Payerne verwacht geen problemen. Rond 19:00 uur zal de Solar Impulse landen op de thuishaven Payerne.

Weather permitting, the solar plane, piloted by André Borschberg, will take off from Paris-Le Bourget on Sunday 3 July at approximately 07:00. André will fly the plane at a cruising altitude of 3,500 metres in an easterly direction towards Troyes and then Pontarlier

The aircraft will cross the French Swiss border in the early afternoon and then circle over the areas of Payerne and Morat at 1,500 metres while waiting for clearance to land. The public is welcome to come and watch the aircraft land at about 19:00 from the hill next to the HB-SIA Solar Impulse team hangar. Solar Impulse

1 juli 2011: De vlucht van Parijs naar Payerne in Zwitserland is wederom met enkele dagen uitgesteld.

After a careful analysis of the flight plans for tomorrow, especially taking into account possible emergency situations, we have decided to renounce on our plans to fly. As we always favor security and safety we prefer to wait a few more days in order for the weather to stabilize.Solar Impulse

28 juni 2011: De volgende internationale vlucht van de Solar Impulse is tot nader order uitgesteld. Waarom is onduidelijk. Naar verwachting zal de vlucht van Le Bourget Parijs naar de thuishaven op vliegveld Payerne in Zwitserland niet eerder plaatsvinden dan vrijdag 1 juli 2011.

26 juni 2011: Zo, het avontuur va de Solar Impulse als Special Guest op de  zit er weer op. UIteraard was er enorm veel belangstelling voor het vliegtuigje op zonne-energie. Op de laatste dag werd er uiteraard nog even een rondje gevlogen. Als alles volgens plan verloopt vertrekt de Solar Impulse maandagochtend 27 juni 2011 om een uur of negen voor de vlucht vanaf Le Bourget Parijs naar de thuishaven op vliegveld Payerne in Zwitserland.

Today all superlatives are allowed! This morning the Solar aircraft HB-SIA provided a poetic, scientific, environmental and human climax to the Paris Air Show when Markus Scherdel gave a spectacular flight demonstration.Solar Impulse

14 juni 2011: Na een vlucht van 16 uur en 5 minuten is de Solar Impulse veilig geland. op Le Bourget, waar het vliegtuig van 20 tot en met 26 juni als Special Guest te zien zal zijn tijdens de Paris Air Show. Zo, de Solar Impulse is vanmorgen om 5:10 voor de tweede keer vertrokken vanuit Zaventem voor de vlucht naar Parijs. De weersvooruitzichten zijn goed en de zon schijnt, dus de zonnepanelen kunnen de batterijen volop opladen. De landing op Le Bourget wordt verwacht om ongeveer 21:00 uur.

Initiatiefnemer Bertrand Piccard heeft al laten weten klaar te zijn voor een tweede en groter prototype van de Solar Impulse. Daarmee moet het mogelijk zijn om vanaf 2013 de Atlantische Oceaan over te steken op zonne-energie. Uiteindelijk doel van de Solar Impulse 2.0 is in vijf etappes rond de wereld te vliegen.

Le Bourget13 juni 2011: Tijdens de 49th International Paris Air Show Le Bourget van 20 tot en met 26 juni 2011 zal de Solar Impulse elke ochtend even gaan vliegen.  Elke middag is het toestel te bezichtigen in een speciale, tijdelijke hangar.

12 juni 2011: Zo, de Solar Impulse is vertrokken vanaf Zaventem Brussel naar Le Bourget Parijs. Helaas blijkt alles niet helemaal goed te gaan. Teveel tegenwind, turbulentie en nog wat andere zaken hebben de vluchtleiding doen besluiten om om te keren en weer terug te gaan naar Zaventem Brussel, waar de Solar Impulse weer veilig is geland. Opladen en voorbereiden voor een tweede poging volgende week is het nieuwe plan.

The solar plane, piloted by André Borschberg, quickly made its way to the runway and took off at 18:36 local time. André Borschberg is at last airborne and heading for Paris at an average speed of 25 knots. The 158 mile (293 km) flight from Zaventem to Paris – Le Bourget will take approximately 6 hours and the HB-SIA will be cruising at an average altitude of 3,000 feet. The aircraft will have to wait to receive permission to land once it has crossed Charles de Gaulle airspace. The solar plane HB-SIA landed safely in Brussels at 23:49 after 5 hours and thirteen minutes of flight. The Mission team decided to send the plane back to Brussels at 21:39 due to the meteorological conditions and the low level of charge of the batteries. Solar Impulse 

8 juni 2011: Zo, de Solar Impulse is klaar voor de volgende internationale vlucht van 16 uur van Zaventem Brussel naar Le Bourget Parijs. Het wachten is op het juiste weer en groen licht van de vluchtleiding.

The days are rolling by and more and more of you are asking when we will leave for Le Bourget. It’s great to know you are all looking forward to this flight! Well the news is good: the team is ready to leave. The flight will take place as soon as we have a favourable weather window. As soon as we get the green light from the mission team, we should be taking off from Brussels at around 06:00 hours in the morning, with a preference for runway 25R. Le Bourget would like us to land at around 22:00 hours when there is least traffic. That means we are planning on a 16-hour flight this time. André is will be flying over the northern coast of France including Calais and Boulogne. Solar Impulse

13 mei: Om 21:40 uur is de Solar Impulse geland. Precies 13 uur na de start vanmorgen in Zwitserland. De eerste internationale vlucht van de Solar Impulse zit er op. Vanochtend om 08:40 uur ging de vlucht van start van vliegveld Payerne in Zwitserland. Alles is prima verlopen en na een ruim 12 uur durende vlucht is de Solar Impulse om 21: 21 uur aangekomen bij vliegveld Zaventem bij Brussel.  Daar cirkelde het wat rond in afwachting van een geschikt moment en toestemming van de vluchtleiding voor de landing.

  

12 mei 2011: Mooi hoor. De Solar Impulse is klaar voor de eerste internationale vlucht. Morgen gaat de Solar Impulse HB-SIA vanuit Payerne Zwitserland beginnen aan een 12 uur durende vlucht op zonne-energie. Zo tegen negen uur ‘s avonds is de landing voorzien op vliegveld Zaventem in Brussel.

Solar Impulse HB-SIA could make its first international flight to Brussels. Taking off from Payerne airfield (Switzerland), the solar airplane of Bertrand Piccard and André Borschberg will attempt to reach Brussels Airport, landing there at around 21:00 hours (UTC +2). The prototype, piloted by André Borschberg, will take off from Payerne airfield and climb to an altitude of 3600 meters. The plane will head for France, pass over Luxembourg and land at Brussels Airport (Zaventem). Due to heavy air traffic in the early evening and possible turbulence caused by thermals, Solar Impulse has received permission to take off from Payerne at around 06:00 hours and will land at Brussels Airport sometime after 21:00 hours (UTC + 2). So the flight should last approximately 12 hours. Solar Impulse

9 september 2010: Zo, de Solar Impulse is klaar voor een volgende serie van drie testvluchten. Zodra de weersomstandigheden goed zijn gaat men van Payerne naar Geneva, van Geneva naar Zurich en van Zurich weer terug naar Payern.

As soon as the weather conditions are favourable the HB-SIA will take off for its first trip through Switzerland. Almost exactly 100 years after the young pilot Ernest Failloubaz did the first Swiss flight from Avenches to Payerne in a Bleriot plane, Solar Impulse will again connect to Swiss cities in a pioneering act. The HB-SIA will start in Payerne around 3 am (CEST) and fly to Geneva where the machine will land at the international airport just before six o’clock in the morning. Around half past eight, the solar plane will then fly over the Lake of Geneva, the regions of Fribourg, Bern and Aarau and then land at Zürich, airport approximately three in the afternoon. Solar Impulse

8 juli 2010: Geweldig. Het is prima verlopen. De 24-uurs testvlucht met de Solar Impulse is geslaagd en heeft aangetoond dat een vliegtuig dat alleen gebruik maakt van zonne-energie ook ‘s nachts kan vliegen. Super.

7 juli 2010: Zo, de Solar Impulse is vertrokken voor de eerste 24 uur’s vlucht op zonne-energie. Morgenochtend weten we of alles volgens plan is verlopen.

At 06:51 this morning, the Solar Impulse HB-SIA took off from the Payerne airbase with André Borscherg, CEO and co-founder of the Solar Impulse project, at the controls. Solar Impulse

“For 7 years now, the whole team has been passionately working to achieve this first decisive step of the project”, said André Borschberg a few minutes before easing himself into the cockpit for a flight expected to last until next morning.

The whole day long, up to about 19:30, the prototype will be slowly ascending to an altitude of 8,500 metres, while at the same time charging its batteries in preparation for the night flight. When the sun’s rays stop being strong enough to supply the solar cells (about two hours before sunset) with energy, the HB-SIA will start a slow descent, reaching an altitude of around 1,500 metres by 23:00. It should then carry on flying, using the energy stored in its batteries, until the next sunrise. The big question is whether the pilot can make efficient use of the battery energy to fly throughout the night. If this mission is successful, it will be the longest and highest flight ever made by a solar plane.

“The intention of this mission is to demonstrate the potential of renewable energy and clean technologies and to promote them amongst the public”, explains Bertrand Piccard, initiator and President of Solar Impulse. “After 4 space missions, I experience the same excitement being part of this revolutionary project!” declares Claude Nicollier, Head of the Solar Impulse test flight programme. You will be informed when the HB-SIA has reached 8,500 metres and when it enters the night.

If the afternoon sky is not affected by storm clouds, the suspense will reach its height in the early evening. That’s when your presence at the Payerne airbase makes the most sense, with the flight then having a good chance of succeeding. If all goes well, the plane will land on Thursday, 8 July, in the morning.

1 juli 2010: Helaas, de eerste testvlucht in de nacht is wegens technische problemen uitgesteld. We houden u op de hoogte.

Some hours ago the first attempt of Solar Impulse for a day and night flight powered solely with solar energy had to be postponed. While our guests and the journalists said goodbye and Brian Jones most probably is having a cocktail on the beach, our engineers continue working on the telemtrie problems which popped up this morning.

8 april 2010: Mooi, de eerste testvlucht is vlekkeloos verlopen. Alle motoren werkten prima. Hieronder een kort interview met piloot Markus en de video van de eerste vlucht met de Solar Impulse op 7 april 2010.

Markus, you just completed the very first flight with the Solar Impulse. I suspect you feel like an Olympic champion now?
Well, I never was Olympic champion yet. But I think the feeling is quite similar.

Could you enjoy this feeling already during the flight?
The first 20 minutes I had very little time for anything else than to do my job. After that I had gained enough altitude to have a look out of the window during my first turns and to enjoy the amazing panorama of the Alps.

Speaking of looking out of the window: You were piloting an “aeronautic convertible” today as you had no shell around the cockpit. Wasn’t it pretty cold up there?
Not at all. I was wearing my special underwear and a windproof overall. In addition to that I got shoes and gloves with built-in heating. You see, we thought of everything.

But what about insects hitting you as you had no windshield?
There were none. It’s still too cold for flies.

Probably the most critical part of the flight was the landing. Was it difficult for you?
Actually no. At that time I had already learned a lot about the plane and knew everything I needed to know about its behaviour.

And how did it behave?
So far it was very well-tempered. But I have to say that today we were flying very slow – at one point the ground speed had dropped to 12 knots per hour (22 km/h) – and we never intended to test the critical parameters of the plane. This will be one of the goals in the upcoming flights.

 

An amazing day is drawing to a close. While I’m here with you for a last report from the Solar Impulse base the team is having a well-earned barbeque accompanied by a glass of red wine and some rock songs outside the hangar. “How does it feel”, I can hear Mick Jagger sing from the distance. I assume to speak for everybody when I answer: Thanks Mick, it feels incredible!

Now let me give you a quick summary of the debriefing earlier this evening. According to our test pilot Markus the HB-SIA felt stable and controllable from the very beginning. All four engines worked extremely well during the whole flight and the solar plane showed climbing skills exceeding the expectations. For Claude Nicollier, leader of the flight test team, the maiden flight was nothing less than a “huge success. We reached all objectives, especially the safe landing, which was our main purpose.” And finally André and Bertrand thanked the whole team for its dedication to this project. “Let’s preserve this moment in our hearts. It will give us the force and the motivation to achieve our goals.”

This thank-you goes out to you as well. Thanks for all the feedbacks we received today, for your interest and your support. It’s great to see how many people around the globe follow Solar Impulse and share our vision. Maybe some of you want to join our supporters program and adopt a solar cell of the HB-SIA. About 1500 are already taken … Martin Solar Impulse

 

23 januari 2010: Bertrand Piccard, zoon van de oceanograaf Jacques Piccard de grote man achter het project Solar Impulse. In mei 2010 is het plan om een eerste echte testvlucht te gaan maken met het vliegtuig op zonne-energie.

De Solar Impulse is een vliegtuig met zonnepanelen dat dag en nacht zal kunnen vliegen zonder brandstof, alleen aangedreven door de zon. Het ziet eruit als een gigantisch zweefvliegtuigje met enorme vleugels van 63,4 meter waarop 250 m2 zonnepanelen gemonteerd zijn. Het vliegtuig van 1600 kg heeft de spanwijdte van een Airbus A340.

29 oktober 2007:  Het is nog toekomst, maar er wordt hard aan gewerkt. Het eerste vliegtuig ter wereld dat geheel op zonne-energie vliegt. Medio 2011 staat de eerste vlucht gepland.

Het team van de “Solar Impulse I” gaat een enorme uitdaging aan met een vlucht rond de wereld. Bijzonder zijn de twee nachtvluchten die in het schema zijn opgenomen. Worden de batterijen gedurende de dagvlucht voldoende opgeladen om de nacht door te kunnen vliegen. Nog een paar jaar en dan weten we of het ook echt kan.

6 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    6 april 2009 om 20:48 | Permalink

  2. Erik van Erne zegt:

    15 juni 2009 om 18:29 | Permalink

  3. Erik van Erne zegt:

    27 juni 2009 om 11:59 | Permalink

  4. Erik van Erne zegt:

    25 november 2009 om 05:45 | Permalink

    Solar Impulse – Runway Test

    Solar Impulse – Outside

    Solar Impulse – Low Speed Test

  5. Erik van Erne zegt:

    8 juli 2010 om 10:44 | Permalink

  6. Bernd zegt:

    20 juli 2010 om 10:12 | Permalink

    Zephyr Unmanned Solar Plane Flight Duration World Record Attempt: 10 days 19 hours

    The aircraft uses state-of-the-art solar cells to recharge its equally advanced extremely high power lithium-sulphur batteries on a continuous day/night flight cycle, allowing the UAS to fly for weeks without landing.

    The latest version of Zephyr will fly again in early July 2010 at the Yuma Proving Ground where the team are seeking to break its own unofficial 83 hour record and the official 33 hour world record for the longest unmanned flight set by Global Hawk in 2001.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)
*

Categorieën

  • Afval (473)
  • Agenda (2398)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (112)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (556)
  • Communicatie (371)
  • Cradle to Cradle (366)
  • Design (204)
  • Dieren (169)
  • Duurzaam (1890)
  • Educatie (321)
  • EEN-Armoede (242)
  • Energie en Besparing (2391)
  • Europa (29)
  • Evenementen (109)
  • Geluid (21)
  • Gezondheid (268)
  • Goed Doel (110)
  • Green Deal (2)
  • Greenwashing (107)
  • Hergebruik-Kringloop (264)
  • Iets anders (255)
  • Int. Samenwerking (184)
  • Investeren (117)
  • Kerst (126)
  • Klimaat (1493)
  • Licht (318)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (145)
  • Milieu (708)
  • MVO (104)
  • Natuur (579)
  • Olympische Spelen (65)
  • Oranje (152)
  • Oud & Nieuw (87)
  • Pasen (3)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (176)
  • Vakantie (71)
  • Valentijn (34)
  • Verkiezingen (55)
  • Vervoer en OV (700)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (237)
  • Welzijnswerk (27)
  • Schrijvers

    Recente berichten

  • The Greatest Places on Earth: An Amazing Documentary
  • Earth From Space by NOVA
  • Wild Russia The Secret Forest: The far-east Ussuriland region of Russia
  • Laura Vandervoort: Naked, Captive and Alone for PeTA
  • Save The Arctic from Shell and Gazprom
  • Save The Arctic: Vicious Circle Narrated by John Hurt
  • Amsterdam ArenA Gaat Zonnedak Realiseren met 4200 Zonnepanelen
  • Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA: Van Gras naar Kaas
  • Duurzame Dilemma’s: Duurzaamheidsprogramma Amsterdam ArenA. Vanzelfsprekend Duurzaam
  • Save Virunga National Park in the Democratic Republic of the Congo: Draw The Line At Oil
  • The World’s Top Five Mega Construction Projects
  • The Falcon City of Wonders: The World In A City in The Heart of Dubailand, Dubai, UAE
  • De Koningsspelen 2014 voor Basisscholen: Doe de Kanga Wereldrecordpoging
  • Building The Worlds Tallest Building in 7 Months: Sky City in Changsha, China
  • Building a 30-Storey Hotel in 15 Days: Hotel T30 by China’s Broad Sustainable Building
  • Oudejaarsconference 2013 by Theo Maassen: Einde Oefening
  • A Very Cool Christmas by Sam Irvin: Full Movie Starring George Hamilton
  • A Mom For Christmas by George T. Miller: Full Movie Starring Olivia Newton-John
  • Happy New Year To All My Friends
  • Biggest Fireworks Display of All Time in Kuwait City, Kuwait
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com

    Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /domains/stichtingmilieunet.nl/DEFAULT/andersbekekenblog/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 128

    Warning: fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to udp://whois.happyarts.net:8000 (php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known) in /domains/stichtingmilieunet.nl/DEFAULT/andersbekekenblog/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 128

    Warning: stream_set_timeout(): supplied argument is not a valid stream resource in /domains/stichtingmilieunet.nl/DEFAULT/andersbekekenblog/wp-content/plugins/wp-shortstat.php on line 129