Anders Bekeken

Tien Elektrische Taxi’s voor Amsterdam met 50.000 Euro Subsidie per Taxi

Geschreven op 19-1-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV
Pin It

london-cab2.bmpUpdate 2 oktober 2015: De gemeente Amsterdam stimuleert onder haar medewerkers het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals (dienst)fiets, openbaar vervoer en de elektrische scooter.

Als er echter een taxi nodig is, bijvoorbeeld voor buitenlandse bezoekers, zal deze elektrisch ingekocht worden.

Naar schatting rijden er dagelijks zo’n 350 elektrische taxi’s van verschillende taxiorganisaties in en rond Amsterdam. En dit worden er alleen maar meer. De stad kiest voor elektrische taxi’s om de vraag te vergroten en omdat de stad trots is op het grote aanbod uitstootvrije taxi’s.

De inkoop van schoon taxivervoer hoort bij het pakket aan maatregelen dat de gemeente neemt om te komen tot een uitstootvrije taxibranche in 2025. Naast inkoop van schoon taxivervoer horen ook de milieuzone taxi per 1 januari 2018 en de nieuwe taxistandplaats Centraal Station, waar schone taxi’s voorrang krijgen, bij dit pakket.

Zie ook: Schiphol Duurzaam: 167 Elektrische Tesla Model S Elektrische Taxi’s op Schiphol Airport – London Taxi Company Rebrands Itself As London EV Company (LEVC): The Electric TX London Taxi

26 mei 2011:Nou, het is wat later geworden, maar het is nu een feit. Er gaan maar liefst tien elektrische taxi’s rijden in Amsterdam. Morgen gaan de eerste vijf rijden en over twee weken gaan de volgende vijf elektrische taxi’s in dienst.

20 april 2010: Deze zomer gaan de eerste elektrische taxi’s in Amsterdam rijden. De gemeente Amsterdam heeft een subsidie van 250.000 euro toegezegd voor het ombouwen van vijf in Engeland geproduceerde auto’s. De elektrische taxi’s kosten, inclusief de ombouwkosten, honderdduizend euro per stuk. Een subsidie van de gemeente Amsterdam van vijftigduizend euro per taxi maakt de exploitatie weer rendabel.

De elektrische taxi kunnen worden opgeladen bij oplaadpunten die de gemeente inmiddels laat aanleggen. Zie ook: Amsterdam zet in op elektrisch vervoer: de kaart met alle oplaadpunten en Amsterdam kiest voor 45 ChargePoint oplaadstations voor elektrische voertuigen

19 januari 2009: Kijk, dat is weer een mooie stap in de goede richting. Taxicentrale Amsterdam (TCA) kiest voor de elektrisch aangedreven Engelse Black Cabs die al sinds vorig jaar rondrijden in de Engeland en Amerika. Van Remi Kemperman ontvingen wij een reactie waaruit blijkt dat wij de verkeerd foto hadden geplaatst. Verder meldt Remi: De taxi zal eruit komen te zien als op de foto.

Verder is deze wagen nog steeds onbekend bij de keuringsinstantie van Londen, de PCO en bij Dial-a-Cab.  Op dit moment is het nog steeds niet duidelijk wanneer de auto in Nederland zal komen. Wat ik heb begrepen is dat er problemen zijn met het chassis. (Remi, hartelijk bedankt).

Dankzij de lithiumion-accutechnologie van Lithium Technology Corporation (LTC) kunnen de elektro-taxi’s 150 kilometer op een volledig opgeladen accu afleggen. De auto is geheel elektrisch! Het dieselmotortje is puur om de accu’s onder het rijden op te laden

Om de auto’s tijdens de dienst op te laden, gaat de gemeente Amsterdam op diverse taxistandplaatsen oplaadpunten aanleggen. De taxi’s rijden in het kader van een proef met voertuigen op alternatieve energie. Als alles naar wens verloopt, wil TCA voor het einde van 2009 het aantal elektro-taxi’s met nog eens 30 stuks uitbreiden. Bron: ZERAuto

7 Reacties

  1. Danny zegt:

    20 januari 2009 om 16:34 | Permalink

    Heel goed om electrisch te gaan rijden in de stad!

  2. Remi Kemperman zegt:

    14 augustus 2009 om 18:03 | Permalink

    Als de TCA inderdaad met elektrische taxi’s gaat rijden, dan is het niet het model wat op de foto staat. Noot redactie: de foto is inmiddels wel juist.

    Verder is deze wagen nog steeds onbekend bij de keuringsinstantie van Londen, de PCO en bij Dial-a-Cab.

  3. Erik van Erne zegt:

    14 augustus 2009 om 18:49 | Permalink

    @Remi
    Bedankt ik heb de foto bij het artikel geplaatst. Dank ook voor de overige info.

  4. Taxi Haarlem zegt:

    15 april 2010 om 22:03 | Permalink

    Ik vind 150 km rijden op een volle accu niet echt handig. Stel dat je een taxirit hebt naar maastricht vanuit Haarlem dan ben je nog niet op de plaats van bestemming en moet je nog terug ook. Het zal nog leuker zijn als je dan in Maastricht even moet bijladen om terug te rijden. Dat gaat nooit lukken!

  5. Erik van Erne zegt:

    16 april 2010 om 08:36 | Permalink

    @Taxi Haarlem,

    Klopt, de vraag is hoe vaak dat voorkomt. Denk dat heel veel taxi’s met 150 km op een volle accu goed kunnen functioneren. Bovendien worden batterijen steeds beter, opladen gaat sneller en actieradius wordt groter.

  6. Jop Timmers |Design for Good zegt:

    28 mei 2011 om 07:19 | Permalink

    Ik vind het geweldig nieuws. Ben zo benieuwd naar de reacties van de taxirijders zelf!

  7. Erik van Erne zegt:

    16 juli 2017 om 19:08 | Permalink

    New 2017 London Taxi more details of cleaner TX5 hybrid revealed

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

*

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.735)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (665)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (409)
  • Design (224)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.098)
  • Educatie (338)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.753)
  • English Channel (1)
  • Europa (29)
  • Evenementen (120)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (287)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (286)
  • Iets anders (340)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (154)
  • Klimaat (1.586)
  • Licht (357)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (162)
  • Milieu (732)
  • MVO (105)
  • Natuur (655)
  • Nederland (12)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (107)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (32)
  • Sport (203)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (885)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (273)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • Devon House With a Rotating Roof by D*Haus Company
  • Daimler Delivers First Electric FUSO eCanter Trucks to UPS
  • De Elektrische Audi Aicon Concept: Futuristisch Zonder Stuur, Gaspedaal en Koplampen
  • Nationale Groendag 2017: Met Groen en Blauw naar De Klimaatbestendige Stad
  • Waar Trek Jij De Grens? Stop de Ontbossing voor Palmolie Plantages by Mileudefensie
  • Rare White Giraffes Spotted at the Ishaqbini Hirola Conservacy in Kenya
  • Promotie Mw. Lu Mengxing, LL.M at Maastricht University: Choose or Loose China
  • Jetstream Tidal Lagoon Power Concept by Water Powered Technologies
  • Tidal Lagoon Power 3,24 GW Project in the Severn Estuary Between Cardiff and Newport
  • The Full Electric Tesla Semi Truck: A Beast by Tesla
  • De Elektrische Borgward Isabelle Concept en de Elektrische Borgward BXi7 SUV
  • Raffles City Complex With Twisted Glass Towers in Hangzhou, China by UNStudio
  • Werkconferentie 2017 Topsector Energie: Transitiepaden Naar de Toekomst 2050
  • Online Magazine Het Slimme Klimaat in de Regio Utrecht
  • rEVolution 2018 in Amsterdam: Developments in the Industry of Electric Mobility by EV-Box
  • Jumpstart De Groenste Energiecentrale: 130 Miljoen Euro Subsidie voor Monomestvergisters
  • Two Looping Towers in Maarssen With a Gym and Running Track by Peter Pichler Architecture
  • Masterplan Bijlmerbajes Terrein: Energieneutraal Bajes Kwartier in Amsterdam by OMA
  • De Honda Urban EV Concept: Honda’s Visie op Elektrisch Rijden
  • De Elektrische Volkswagen I.D. Crozz II Concept Crossover SUV
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com