Anders Bekeken

De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam

Geschreven op 7-3-2007 - Wolfram. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Klik op de afbeelding om de link te volgenDe waterstof bus is in het Openbaar Vervoer van Amsterdam al een tijdje in gebruik.

Op de lijnen 32 en 38 in Amsterdam-Noord. Net als de fluisterstille rondvaartboot stoten de bussen geen schadelijke uitlaatgassen uit en door de elektromotor maken ze bovendien minder geluid.

De brandstofcelbussen gebruiken waterstof als energiebron en de brandstofcellen in de bus zetten deze waterstof om in elektrische energie. Met dank aan GVB en “foto: René © van den Burg”

Wilt u zo’n brandstofcelbus eens van dichtbij bekijken of wilt u weten hoe het precies werkt en de tankinstallatie bezichtigen? Dan kunt u donderdag 15 maart van 10.00 uur tot 13.00 uur terecht bij het GVB in Amsterdam. Haast u wel want er is maar plaats voor maximaal 30 personen. Als u nog even tot de zomer wacht, kunt u een mooie combinatie maken: met de fluisterstille rondvaartboot en de fluisterstille bus door Amsterdam.

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    16 april 2008 om 17:56 | Permalink

    De onlangs afgelopen proef met waterstofbussen in Amsterdam krijgt waarschijnlijk een vervolg. Twee van deze voertuigen van het openbaarvervoerbedrijf GVB moeten vanaf het voorjaar van 2009 twee jaar lang door de stad rijden. Het college van burgemeester en wethouders heeft daartoe 500.000 euro uitgetrokken, maakte het woensdag bekend.

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/3804418/_Waterstofbussen_blijven__.html

  2. stephan eshuis zegt:

    31 augustus 2010 om 20:42 | Permalink

    hoe verloopt het project? In het Amsterdams Vredescafe zijn we geinteresseerd in dit onderwerp en over projecten vd gemeente op het gebied van duurzame energie zoals de electrische oploaadpunten in de stad. 21 oktober vragen wij een spreker over dit onderwerp om te vertellen in het Vredescafe. met vr groet T.Elting en Stephan Eshuis.

  3. Erik van Erne zegt:

    27 juli 2017 om 13:59 | Permalink

    Amsterdam Kiest voor Elektrische Bussen in 2020

    Amsterdam gaat de komende jaren stap voor stap over op volledig uitstootvrije bussen. De elektrische bussen zijn niet alleen schoner, maar ook stiller en comfortabeler.

    De gemeente Amsterdam heeft in samenwerking met GVB en de Vervoerregio Amsterdam onderzocht welk systeem uitstootvrije bussen het best past bij Amsterdam en ook betaalbaar is. Dit onderzoek heeft zich toegespitst op vier druk bereden buslijnen in de stad, lijn 18, 22, 40 en 48, die rijden in gebieden waar de luchtkwaliteit het meest moet worden verbeterd. De uitkomst is dat twee systemen in aanmerking komen. Opportunity Charging: bussen die laden bij het eindpunt van een lijn. In Motion Charging: bussen die al rijdend laden.

    Op korte termijn vervangt het GVB 28 bussen. Het streven is dat al deze nieuwe bussen volledig uitstootvrij zijn. Verder onderzoek naar de beide systemen bepaalt welk soort uitstootvrije bussen in 2020 in Amsterdam zullen rijden. Dit najaar nemen GVB, Vervoerregio Amsterdam en gemeente Amsterdam daarover een besluit.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (550)
  • Agenda (2.903)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (707)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (442)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.155)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.926)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (294)
  • Iets anders (350)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (367)
  • Lucht (29)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (739)
  • MVO (108)
  • Natuur (682)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (209)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.004)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Eerste Hulp Bij Circulair Bouwen: Wat Betekent De Circulaire Economie Voor het Bouwproces
  • Hof van Cartesius In Het Werkspoorkwartier in Utrecht: Een Circulair Bouwen Broedplaats
  • Ten Amazing Small Homes: Tiny Homes and Micro-Homes by Minds Eye Design
  • Energieverbruik Rijksgebouwen Daalt Met 12 Procent: CO2-Uitstoot 9 Procent Lager
  • Duurzame Mobiliteitsdeal Noord-Nederland: Een Fossielvrije en Emissieloze Toekomst
  • Collectieve Inkoop Zonnepanelen, Zonneboilers en Warmtepompen by Energieloket Groningen
  • Elektrische Deelauto’s Voor Dienstreizen Provincie Noord-Brabant by Amber Mobility
  • Charity Mobility Challenge 2018: Elektrisch Rijden Voor Het Goede Doel by E-xpeditieNL
  • Steeds Meer Volledig Elektrische Auto’s in Nederland by CBS
  • Nederland Toegetreden Tot Clean Energy Ministerial (CEM): Accelerating Clean Energy Transition
  • Rotterdam Wil Mega-Windmolen op Tweede Maasvlakte: De Kracht Van Windenergie
  • Smart City Event 2018: The 8th Edition of Smart City in The Hague
  • Duurzaam Erfgoedprijs 2018 by Provincie Noord-Holland
  • The World In 2050: The Real Future Of Earth Documentary by BBC
  • Green Wildflower Roof For The Macallan Distillery in Speyside by Rogers Stirk Harbour + Partners
  • ZonHuur: Nederland Wek Op! Zonnepanelen Huren by Greenchoice
  • Keukenhof Lisse The Netherlands: A Grand Gatehouse by Mecanoo
  • StukjeZon: Iedereen Aan De Zonne-Energie by Eneco
  • Op Een Mooie Pinksterdag by Leen Jongewaard en André van den Heuvel
  • Slechts 9 Procent van Materialen Komt Via Recycling Weer Terug in de Nederlandse Economie
  • Links

    Milieunet op..