Anders Bekeken

De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam

Geschreven op 15-3-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

city_shuttle_utrecht.jpg22 november 2016: De CargoHopper in Utrecht is niet meer. Het milieuvriendelijke project is twee jaar geleden gestopt, zonder dat daar enige ruchtbaarheid aan is gegeven.

CargoHopper zegt dat het mislukken van het project in Utrecht te wijten is aan een gebrek aan klanten en de te hoge kosten.

De onderneming had te weinig volume om het project rendabel te maken. Wat er met de 160.000 euro provinciegeld gebeurd is kon een woordvoerder van het bedrijf niet zeggen, maar hij meent dat alles netjes is verantwoord.

CargoHopper is ook actief in andere steden. In Amsterdam rijden meerdere wagentjes, het project in de hoofdstad wordt zwaar gesubsidieerd. Ook in Enschede rijdt een CargoHopper, ook daar heeft het project voor drie jaar subsidie gekregen. Het wagentje dat in Utrecht met overheidsgeld is gemaakt, rijdt nu dus waarschijnlijk in één van die steden.

15 maart 2009: Hoek Transport in Utrecht start op 2 april 2009 een unieke vorm van stadsdistributie in de Utrechtse binnenstad. De stadsdistributeur wil de goederen elektrisch aangedreven de binnenstad inrollen wat behalve het milieu en de leefbaarheid ook de efficiëntie ten goede komt. Het project moet zonder subsidie gaan draaien.

Cargohopper Utrecht bestaat uit een zero emissie elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie mini-trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini-trailers gezet en vervolgens worden in het stads centrum de zendingen uitgeleverd.

De Cargohopper heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1.25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten en in het voetgangersgebied te passeren, wat opstoppingen voorkomt. Dat maakt het voertuig bijzonder publieksvriendelijk. Het voldoet aan de normen die worden gesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden. Dat en het feit dat hij meer kan meenemen, maakt hem in de binnenstad superieur aan een bestelauto.

Omdat Hoek transport nu al stadsdistributeur is voor Utrecht denkt de vervoerder het hele plan zonder subsidie te kunnen doorvoeren. De bedrijven in de binnenstad zullen aanvankelijk merken dat ze hun goederen steeds meer in een keer aangeleverd zullen krijgen omdat het onze verwachting is dat steeds meer transporteurs ze liever bij ons Distributiecentrum afleveren dan dat ze met hun trucks de binnenstad in gaan. Dat scheelt de winkelier tijd. De volgende stap zou moeten zijn dat bedrijven hun hele voorraad bij ons onderbrengen omdat ze weten dat wij op elk moment kunnen aanvoeren. Dat scheelt ze opslag op locatie die weer omgezet kan worden in verkoopruimte. Zie ook: Luchtpost voor minister Jacqueline Cramer en de Milieuzone in Utrecht

De bedenker van dit idee, Van der Linden verwacht dat het plan voor Utrecht een op een kopieerbaar is voor andere steden. De aanloopkosten zijn met circa een ton relatief laag en omdat het ander vervoer vervangt, vrij snel terug te verdienen. Eenmaal op stoom, zorgt de hogere efficiëntie voor voldoende financieel draagvlak. In Utrecht worden de aanloopkosten door de directeuren zelf gedragen. Bron: Hoek Transport

Helemaal uniek is dit natuurlijk niet voor Nederland. In Amsterdam is men al een tijdje in de weer met het project City Cargo. Dat project blijkt inmiddels ter ziele.

Zie ook: Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Regio Utrecht Krijgt Netwerk met 1000 Slimme Laadpalen voor Elektrische Auto’s

2 Reacties

  1. Jacques zegt:

    16 maart 2009 om 08:09 | Permalink

    Dank je wel voor plaatsing van dit bericht.

    Je eindigt met het stukje dat dit niet helemaal uniek is voor Nederland en verwijst naar Amsterdam. Voor de volledigheid wil ik opmerken dat het project in Amsterdam failliet is..

    Ons inziens is een belangrijke reden voor het mislukken van dit project dat het gestart is met subsidiegelden. Dat blijkt tot op heden dodelijk voor dit soort projecten te zijn. Ons project komt puur tot stand uit eigen initiatief en zal draaien zonder subsidie. Het risico komt vanaf het begin bij de ondernemer te liggen en dan kun- en mag je, meer inzet verwachten om het vanaf de start rendabel te krijgen.

    Tweede reden voor het mislukken zit toch in het feit dat de city cargo in Amsterdam niet flexibel was. Neemt niet weg dat het doodzonde is dat dit soort initiatieven zo’n kort leven leiden.

    Best regards / Met vriendelijke groeten,

    Jacques van der Linden, Hoek bv

  2. Erik van Erne zegt:

    11 augustus 2010 om 08:32 | Permalink

    Na iets meer dan een jaar operationeel te zijn in de Utrechtse binnenstad, zal Cargohopper vrijdag 13 augustus zijn 10.000ste zending afleveren.

    Tevens zal er binnenkort een tweede, groter, eveneens op zonne-energie aangedreven voertuig worden aangeschaft.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (557)
  • Agenda (2.931)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (724)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (443)
  • Design (229)
  • Dieren (171)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.166)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (250)
  • Energie en Besparing (2.992)
  • Europa (29)
  • Evenementen (125)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (298)
  • Goed Doel (116)
  • Green Deal (13)
  • Greenwashing (113)
  • Hergebruik-Kringloop (296)
  • Iets anders (351)
  • Int. Samenwerking (187)
  • Investeren (132)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.610)
  • Licht (368)
  • Lucht (31)
  • Mensenrechten (166)
  • Milieu (739)
  • MVO (106)
  • Natuur (686)
  • Nederland (16)
  • Olympische Spelen (66)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (116)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (211)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (1.041)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (291)
  • Welzijnswerk (29)
  • Recente berichten

  • Industrial Heat and Power: Vakbeurs Voor Energie & Industrie Professionals
  • ALDI Klimaatbeleid: Terugdringen Broeikasgasemissies met 40% in 2021 – Meer Duurzame Energie
  • 55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach
  • Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam
  • A Plan For A Better Future by UNDP: #NextGenUNDP
  • Groene Daken in Kattenbosch in Rosmalen: 2.000 m2 Groen Op 16 Daken
  • COCRATOS International Institute for Inclusive Science: A More Sustainable World
  • Urban Energy Challenge 2018: Winnaar De Buurtcentrale
  • De SDG Conferentie in Wageningen: Towards Zero Hunger Partnerships for Impact
  • Koel- en Vrieshuis Kloosterboer Cool Port in Waalhaven Rotterdam: BREEAM Outstanding
  • Gigantische Warm Water Batterij Voor Gentse Stadsverwarming by EDF Luminus
  • EDF Luminus Verzamelt en Recycleert in 2017 721 Ton Afval uit de Maas
  • Grootste Windmolenpark van Wallonië Met 26 Windmolens by EDF Luminus
  • Ruim 5 procent van Sociale Huurwoningen Hebben Zonnepanelen of Zonneboiler by Aedes
  • Koning Willem-Alexander Wil Zonnepanelen Op Huis ten Bosch Maar Dat Mag Niet
  • Radboud Universiteit en Radboudumc Kiezen Vanaf 2024 Voor 100% Groene Stroom by Eneco
  • Schoon, Stil en Snel: De Uitfasering van de Benzine-Snorfiets by KiM
  • Aanleg Nieuwe Natuurproject Noorderwold-Eemvallei Gestart by Stichting Flevo-Landschap
  • De Coradia iLint Waterstoftrein by Alstom Toegelaten Tot Duitse Spoor: Ook Proef in Nederland
  • Wetterskip Fryslân Gaat Op Rioolwaterzuiveringsinstallaties Zuiveringsslib Omzetten in Energie
  • Links

    Milieunet op..