Anders Bekeken

Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij

Geschreven op 9-6-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV
Pin It

city_shuttle_utrecht.jpgHoek Het gloednieuwe initiatief voor stadsdistributie in Utrecht, Cargohopper, heeft aangekondigd werk te gaan maken van de volgende stap: energie-neutrale stadsdistributie. Cargohopper gaat als eerste in Europa helemaal op zelf opgewekte duurzame zonne-energie rijden. Daarmee krijgt Utrecht de absolute wereldprimeur van een 100%-emissievrij transportsysteem.

De benodigde techniek is in opdracht van initiatiefnemer Hoek Transport ontwikkeld in nauwe samenwerking met Wagenbouw Bolle in Emmeloord, Aandrijf en besturingstechniek Haltholt uit Dalfsen en de Nederlandse importeur van Alke, Divaco in Wijk bij Duurstede. Er is gerekend aan een oplossing om de Cargohoppers te laten rijden met energie uit zonnepanelen. De uitkomst daarvan is zo veel belovend dat besloten is tot het uitvoeren van een pilot om te testen of de berekeningen ook in de dagelijkse praktijk stand houden. Hiermee wil men ervaringen opdoen die niet alleen voor Utrecht maar ook voor binnenstad distributie systemen in andere steden bruikbaar is.

De bedoeling is om bovenop de wisselcontainers zonnepanelen aan te brengen die het accupakket van Cargohopper bijladen tijdens de distributieritten. In theorie zou bij de huidige af te leggen afstanden niet eens de volledig beschikbare ruimte nodig zijn om de gewenste hoeveelheid energie op te wekken. Alle betrokken partijen zijn enthousiast over het idee. Directeur Evert Jan Everts van Wagenbouw Bolle ziet veel in de pilot omdat het een uitgelezen kans biedt, het gebruik van zonne-energie te testen onder echte gebruiksomstandigheden in het transport. “Dat is toch heel anders dan het benutten van zonne-energie in stationaire omstandigheden. Cargohopper leent zich er ook voor. Het voertuig beschikt over ruim 14 vierkante meter dakoppervlak waarvan wij er in eerste instantie ongeveer 8,5 vierkante meter denken nodig hebben om de benodigde 1,1 kW/h te kunnen genereren. Dat zou voldoende moeten zijn om Cargohopper iets meer dan 40 kilometer te laten afleggen.

Aangezien Cargohopper distribtuie verzorgt in historische binnensteden is dit voldoende om de pilot van start te laten gaan. Het gaat ons in eerste instantie om de gebruiksgegevens en wij verwachten uit deze proef een schat aan gegevens te kunnen verzamelen die zullen helpen om zonne-energie breder mobiel te kunnen inzetten. Naast het genereren van de benodigde energie is ook de ophanging van de panelen een punt van aandacht. En verder moet er natuurlijk goed gekeken worden naar de aanwezige en benodigde elektronica waarbij we ook rekening moeten houden met de eisen van de Rijksdienst voor het Wegverkeer. In een later stadium is de bedoeling de opgedane praktijkervaring te gebruiken om de actieradius te vergroten door technische maatregelen aan met name de onderstellen van de laadboxen zelf.”

Als alternatief bestaat er de mogelijkheid om zonnepanelen aan te brengen op het overslagstation in combinatie met een extra accupakket. Cargohopper kan dan nog steeds zijn werk doen terwijl het extra accupakket opgeladen wordt. Het wisselen duurt in de praktijk namelijk slechts vijf minuten. Op die manier wordt de doelstelling, energie neutraal opereren, alsnog gehaald.

Dat is echter bestaande techniek en daarom hebben de betrokken partijen er voor gekozen om de pilot uit te voeren met de panelen op het voertuig zelf. Directeur Cargohopper Jacques van der Linden: “Wat ik met deze pilot wil laten zien is dat steden niet alleen snel een duurzaam systeem voor binnenstadsdistributie in huis kunnen halen maar dat er ook voldoende kennis komt om voor elke situatie de juiste oplossing voorhanden te hebben. In praktijk zijn de omstandigheden in elke stad anders. Het project past prima in het kader van de innovatiesubsidie die Cargohopper ondermeer voor dit soort initiatieven van de Provincie Utrecht heeft gekregen.”

In Belgie heeft het Vlaams Instituut voor Mobiliteit opdracht gekregen van de Vlaamse regering te trachten een pilot op te starten in de plaatsen Hasselt en Gent, waarmee Cargohopper ook definitief de grens over gaat. Vanuit Amsterdam is er ook concrete belangstelling in het project en hebben ondertussen de eerste gesprekken al plaatsgevonden.

De pilot met de Cargohopper met zonnepanelen gaat in augustus 2009 van start. Bron: Hoek Transport Zie ook: De 100% elektrische Cargohopper start stadsdistributie Utrecht

4 Reacties

  1. Jacques zegt:

    22 augustus 2009 om 13:43 | Permalink

    Cargohopper Utrecht volledig energie neutraal. Het door Minister Cramer op 22 april in gebruik genomen innovatieve concept van binnenstedelijk stadsdistributie in de Utrechtse binnenstad gaat volledig energie neutraal opereren.

    Door gebruik te maken van de nieuwste technieken op het gebied van zonne-energie is de Cargohopper niet meer afhankelijk van oplaadpunten voor stroom maar is in staat volledig te opereren op zelf opgewekte energie.

    Vanaf dinsdag 18 augustus is de Cargohopper aangepast, getest en weer operationaal als energieneutraal transport. Het is het eerste goederen distributie concept wat niet meer afhankelijk is van het stopcontact en wat ook daadwerkelijk 100% energieneutraal is te noemen. Hiermee heeft Utrecht een wereldprimeur.

    Cargohopper Utrecht bestaat uit een zero emissie elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie mini-trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini-trailers gezet en vervolgens worden in het stadscentrum de zendingen uitgeleverd.

    De Cargohopper heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1.25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten en in het voetgangersgebied te passeren, wat opstoppingen voorkomt. Dat maakt het voertuig bijzonder publieksvriendelijk. Het voldoet aan de normen die worden gesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden. Dat en het feit dat hij meer kan meenemen, maakt hem in de binnenstad superieur aan een bestelauto.

    Vanuit diverse steden in binnen- en buitenland, waaronder Amsterdam, Brussel en Parijs, is reeds belangstelling getoond voor het concept en zijn de onderhandelingen voor invoering gaande. De komende tijd zal worden gebruikt om verder te testen en de resultaten te gebruiken om de actiedarius van de Cargohopper verder te vergroten.

    De nu opgewekte capaciteit in een periode van 6 uur daglicht is zo’n 28 kilometer, meer dan voldoende om Cargohopper iedere dag geheel zelfstandig zijn werk te kunnen laten doen.

  2. Jacques zegt:

    5 januari 2010 om 21:53 | Permalink

    Het door Minister Cramer op 22 april in gebruik genomen zogenaamd concept van binnenstedelijk stadsdistributie in de Utrechtse binnenstad gaat nog volledig op de energie van de stopcontacten op het overslagpunt.

    De Cargohopper is afhankelijk van oplaadpunten voor stroom en is niet in staat volledig te opereren op zelf opgewekte energie (zoals voorgaande artikelen als fabel ter wereld zijn gekomen). Hiermee heeft Utrecht toch geen wereldprimeur?

  3. Erik van Erne zegt:

    15 april 2010 om 12:55 | Permalink

    Cargohopper uitgenodigd voor presentatie op 5 mei bij UN Commission on Sustainable Development in New York.
    Cargohopper is uitgekozen uit een 60 tal Europese Projecten als beste voorbeeld van samenwerking tussen het bedrijfsleven en de overheid en beste praktijkvoorbeeld van samenwerking tussen bedrijfsleven en opleidingsinstituten.

    Heel speciaal is dat het project volledig zonder subsidie opereert wat het dus werkelijk duurzaam maakt.
    Voor zover bekend is het uniek dat een Nederlandse transporteur voor zo’n presentatie is uitgenodigd en het zal de verdere uitrol van het concept in andere steden zeker ten goede komen. Bron: Cargohopper

  4. Erik van Erne zegt:

    11 augustus 2010 om 08:32 | Permalink

    Na iets meer dan een jaar operationeel te zijn in de Utrechtse binnenstad, zal Cargohopper vrijdag 13 augustus zijn 10.000ste zending afleveren. De elektrische Cargohopper kan vaker worden ingezet, bijvoorbeeld om de grote hoeveelheid bouwverkeer in de binnenstad terug te dringen, aldus de gemeente Utrecht, die wil komen tot een Bouw-logistiekcentrum. Samen met bouwonderneming Heijmans begint Cargohopper een pilot om tijdens de afbouw van het vernieuwde Muziekcentrum Vredenburg de aanvoer van materialen beter te gaan bundelen vanaf het distributiecentrum op Lage Weide.

    Tevens zal er binnenkort een tweede, groter, eveneens op zonne-energie aangedreven voertuig worden aangeschaft.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (519)
  • Agenda (2.792)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (113)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (679)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle (419)
  • Design (225)
  • Dieren (170)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.114)
  • Educatie (340)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (2.803)
  • Europa (29)
  • Evenementen (121)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (293)
  • Goed Doel (113)
  • Green Deal (8)
  • Greenwashing (112)
  • Hergebruik-Kringloop (287)
  • Iets anders (346)
  • Int. Samenwerking (186)
  • Investeren (132)
  • Kerst (150)
  • Klimaat (1.595)
  • Licht (363)
  • Lucht (30)
  • Mensenrechten (164)
  • Milieu (734)
  • MVO (106)
  • Natuur (661)
  • Nederland (13)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (156)
  • Oud & Nieuw (112)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (28)
  • Sport (207)
  • Vakantie (76)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (63)
  • Vervoer en OV (918)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (278)
  • Welzijnswerk (28)
  • Recente berichten

  • De Waterinfodag 2018: Congres en Beurs Over Informatievoorziening in Watersector
  • Liedje Voor Als Ik Er Niet Meer Ben by Robert Long
  • Climate 101: Glaciers by National Geographic
  • Animatie Hybride Eenergiesysteem by Topsector Energie
  • Film Energiesector 3.0 by Nimeto: Weet Jij Wat Energietransitie Is?
  • Dutch Solar Energy Sector Movie: De Innovatieve Nederlandse Zonnestroomsector
  • Toward a New Language of Luxury by William McDonough
  • Tien Elektrische Bussen Op Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by Qbuzz
  • Reuzendak Stationsplein Utrecht Verlicht met LED-Verlichting
  • De Groene Club: Een Duurzame Sportaccommodatie bij 300 Sportverenigingen in 3 Jaar
  • Dynamische LED-Lichtzuilen Voor Wandelverbinding bij P15 Schiphol by Armada Janse
  • Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht
  • Regenboogkleuren in Nieuwe LED-Straatverlichting in Uitgaansgebied Hengelo by DE NOOD
  • Energie-Eiland Voor Schaalvergroting Windenergie op Nederlandse Noordzee by TenneT
  • Op Energiemissie Met Energie-Commissaris Ruud Koornstra by VPRO Tegenlicht
  • FSC Event 2018: Kies voor Hout, Red Het Woud
  • De Keurmerkenwijzer Over Duurzaamheid by Milieu Centraal
  • EZK Evenement: Partners in Energieuitdagingen
  • The Greatest Showman met Kerst in de Bioscoop
  • Energielandschap Van De Toekomst: Energieprijsvraag Voor Gebied Rond A16
  • Links

    Milieunet op..


    Review http://www.stichtingmilieunet.nl/andersbekekenblog/ on alexa.com